Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-11 13:42

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij gaan tzt een L/W-warmtepomp laten installeren.
Wat voor eentje en welke grootte is nu nog net bekend.
Voor de warmwatervoorziening voor de badkamer en douche zal er op zolder een boilervat geplaatst gaan worden.
We zijn met z'n 2-en, soms 3-en.
Elke dag douchen (en soms wat langer) en af en toe ook het ligbad vol.
Dus een vat van 300, 400 of 500 liter zal het worden.

Nu wordt er over een dikke maand een dakkappel geplaatst.
Dan gaat het dak open en takelt een kraan de dakkappel op zijn plek.
Het zou mooi zijn als ik dan ook al een boilervat op zijn bestemming zou kunnen laten takelen.
Maar zoals gezegd: We weten nog niet wat er gaat komen aan L/W-warmtepomp.

Zouden we toch al een boilervat kunnen kiezen dat van goede kwaliteit is en op een brede range van merken van L/W-warmtepompen aangesloten kan worden?
Of is het zo dat bij een bepaald type en merk L/W-warmtepomp altijd een bepaald boilervat hoort?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 19:58

timovd

Voorsprong door techniek

Het merk en type maakt toch niet zoveel uit? Kijk ook eens naar een warmtepompboiler (wpb), die werkt onafhankelijk van je wp voor cv.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
timovd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:17:
Het merk en type maakt toch niet zoveel uit?
Dat is nu juist mijn vraag.
Want dan kan ik op zoek naar een boiler waar mensen goede ervaringen mee hebben.
En misschien lukt het me nog om die binnen 4 weken te verkrijgen.

• BrainCrash
  • Laatst online: 19-11 14:39
je kunt ook gewoon een Warmtepompboiler plaatsen.
Werkt volledig losstaand van je andere toekomstige warmtepomp, en dan kun je er nu ook al direct gebruik van maken, zonder te hoeven wachten op de andere warmtepomp.

Voordeel is ook dat je voor die andere warmtepomp geen rekening hoeft te houden met warm tapwater bereiding, dus die kan simpeler worden, en heeft dan geen voorraadvat meer nodig.

overigens zal een 270L vat vast voldoende zijn.
hier maken we gebruik van een 150L boilervat van de warmtepompboiler, met 3 personen. Weliswaar geen bad, maar het is dan ook maar 150L

Denk eraan dat het water uit het boilervat (60-65 graden) met flink wat koud water bijgemengd wordt bij je (bad) kraan… Dus uit een 270L boilervat kun je véél meer liters heet badwater halen…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BrainCrash schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:22:
je kunt ook gewoon een Warmtepompboiler plaatsen.
Ik heb al zoveel gelezen hier, maar begrijp er nog steeds niet veel van.
Wij gaan een L/W warmtepomp nemen voor zowel VloerVerwarming als warmwater voor te badderen.

Wat is dan het verschil tussen een gewone boiler (die ik kan aansluiten op een L/W warmtepomp, neem ik aan) en een WarmtepompBoiler (die ik ook kan aansluiten op een L/W warmtepomp, toch?)

• BrainCrash
Rzaan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:33:
[...] een WarmtepompBoiler (die ik ook kan aansluiten op een L/W warmtepomp, toch?)
Het is hier inmiddels al twee keer gezegd, maar nog maar een keer:
Een warmtepompboiler is een losstaand, op zichzelf werkend apparaat.
Die hoef, en kan* je dus niet aansluiten op een andere L/W warmtepomp, want in zo’n warmtepompboiler zit al een eigen “mini” warmtepomp ingebouwd. Vaak bevat het bovenste deel van het apparaat dan de warmtepomp, met compressor en warmtewisselaar. Ook zitten daar de lucht aan- en toevoer aansluitingen.
Deze maakt dan ook niet gebruik van een buitenunit, maar zuigt zelf direct de lucht aan, waar middels de ingebouwde warmtepomp de energie uit onttrokken wordt, waarna er koude lucht weer uitgeblazen wordt.
je kunt ervoor kiezen om de lucht via slangen/buizen van/naar buiten te halen, of direct van de binnenlucht. (in de zomer kun je die gebruiken om je binnenlucht wat af te koelen, lichte airco-functie dus).

De boiler waar jij nu over aan het denken bent, is uitsluitend een geisoleerd vat. Meer niet, simpel gezegd. (hooguit met een extra verwarmingselement of zo erin). Die moet je dus combineren met een losstaande (L/W) warmtepomp om duurzaam te verwarmen.

Als je nu voor zo’n losstaande WPB zou gaan, dan heb je voor de toekomstige L/W warmtepomp dus voldoende aan eentje die alleen nodig is voor ruimteverwarming, die hoeft dan geen warm tapwater meer te verzorgen, heeft geen boilervat meer nodig, en kan dus eenvoudiger, compacter en goedkoper worden. De L/W warmtepomp voor ruimteverwarming hoeft dan ook geen hoge temperatuur water meer te maken, want dat is alleen voor tapwater nodig.

De warmtepompboiler maakt dan in een voorraadvat tapwater van 65 graden,
en de L/W warmtepomp maakt alleen warm water voor je CV, wat bij vloerverwarming maar 35-40 graden hoeft te zijn.

Die twee apparaten zijn volledig losstaand, en onafhankelijk van elkaar.

Voorbeeldje van een 270L warmtepomp-boiler:
https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector

Hier loopt ook ergens een groot topic over warmtepomoboilers, zoek maar even.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BrainCrash schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:16:
Die hoef, en kan* je dus niet aansluiten op een andere L/W warmtepomp, want in zo’n warmtepompboiler zit al een eigen “mini” warmtepomp ingebouwd.
Veel dank.
Dat woordje 'kan' had ik er eerder niet uitgepikt.

Ik ga eens flink lezen erover.
Even kijken wat de ervaringen zijn, en wat het scheelt in prijs om het met zo'n warmtepompbolier te doen en een L/W warmtepomp alleen voor de verwarming... of met een gewone boiler en L/W warmtepomp.

Stel dat ik besluit voor een gewone boiler te gaan, maakt het dan nog iets uit welke ik zou nemen?
(Los van de grootte)

• BrainCrash
ik heb weinig verstand van gewone boilervaten die nodig zijn voor L/W warmtepompen…. maar ik kan me wel voorstellen dat als er bijvoorbeeld een verwarmingselement inzit, dat dit op de een of andere manier aangestuurd moet worden door de L/W warmtepomp. Ook zal de WP de temperaturen in het vat moeten weten, dus ergens zullen die twee toch met elkaar moeten communiceren.

Dus ze zullen toch wel op de een of andere manier op elkaar afgestemd moeten zijn.

*update:
Tenzij je met “gewone boiler” het hebt over een ouderwetse elektrische losstaande boiler die met COP=1 verwarmt… Dat zou ik nooit doen, kost klauwen aan elektriciteit, en blijft dat doen totdat dat ding versleten is..

[ Voor 20% gewijzigd door BrainCrash op 30-05-2022 17:02 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dankzij @timovd en @BrainCrash ben ik ineens een flink stuk wijzer geworden.
Ik heb warmtepompboiler altijd gelezen als 'boiler voor een Warmtepomp'. :-$

Ga me nu maar eens verdiepen in wat een goede warmtepompboiler is voor ons.
En kijken wat ik later eventueel door het raam of deur en trap naar boven krijg.
Laat me liever niet opjutten door de plaatsing van de dakkapel.
Bovendien wordt het geheel waarschijnlijk pas na de jaarwisseling geïnstalleerd, maar door mijn nieuwe aangedragen kennis gaat dit misschien wel veranderen.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 10:05
Rzaan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:23:
[...]

Veel dank.
Dat woordje 'kan' had ik er eerder niet uitgepikt.

Ik ga eens flink lezen erover.
Even kijken wat de ervaringen zijn, en wat het scheelt in prijs om het met zo'n warmtepompbolier te doen en een L/W warmtepomp alleen voor de verwarming... of met een gewone boiler en L/W warmtepomp.

Stel dat ik besluit voor een gewone boiler te gaan, maakt het dan nog iets uit welke ik zou nemen?
(Los van de grootte)
Een voordeel van een boilervat aan een split of monoblock WP die ook CV kan doen, is dat de compressor buiten hangt (in de buitenunit). Een warmtepompboiler is ook een monoblock, maar dan met alles binnen. Dit betekent dat deze oplossing flink meer geluid zal produceren dan je originele plan. Afhankelijk van je situatie en de wensen hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn, maar het is wel iets om even in je achterhoofd te houden.

Eveneens: op een WPB zit wél subsidie, op een boilervat (uiteraard) niet. Ook iets om rekening mee te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-05-2022 18:44 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
[b]HarmoniousVibe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:37:

Een voordeel van een boilervat aan een split of monoblock WP die ook CV kan doen, is dat de compressor buiten hangt (in de buitenunit). Een warmtepompboiler is ook een monoblock, maar dan met alles binnen. Dit betekent dat deze oplossing flink meer geluid zal produceren dan je originele plan. Afhankelijk van je situatie en de wensen hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn, maar het is wel iets om even in je achterhoofd te houden.
Maar met de nodige isolatie zou ik dit toch onder controle moeten kunnen krijgen?
Zoals ik het nu voor me zie, komt de boiler op zolder te staan.
Vloeren zijn van beton.
Pagina: 1