Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:53
Wij hebben een cv-ketel met ingebouwde boiler (voor sanitair warm water) van 50 liter. De ketel is geschikt om een zonneboiler op aan te sluiten.

Nu vraag ik mij af of het uit kan om hier nog een elektrische boiler voor te plaatsen die ik dan met de (over)productie van onze zonnepanelen ga verwarmen. Bijvoorbeeld met een tijdschakelaar op die nieuwe boiler zodat hij alleen overdag (als hopelijk de zon schijnt) inschakelt.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke opstelling? Zo ja wat bespaar je ongeveer hiermee aan gas.

Wij gebruiken niet erg veel sanitair warm water. 2-persoons huishouden en douchen niet erg lang. De keuken heeft voor warm water een aparte elektrische close-in boiler.

Ter verduidelijking:
Ik zit te denken aan een goedkope kleine eenvoudige elektrische boiler van zo'n 50 liter.
Momenteel hebben wij op jaarbasis geen overproductie van onze zonnepanelen. Ik verwacht de komende jaren dat we ongeveer het eigen verbruik opwekken.

[ Voor 15% gewijzigd door marktweakt op 30-05-2022 15:15 ]

Alle reacties

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 07:50
ik zou als je het kwijt kan een warmtepompboiler nemen

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Heb je al berekend wat je aan terugleververgoeding krijgt, in vergelijking met wat je betaalt voor dezelfde energiehoeveelheid gas? Met een warmtepompboiler heb je ~3 keer meer warmte uit dezelfde hoeveelheid electriciteit.
Daar zet je ook de verwachte verbruik bij, en de investering in een boiler.

Ik verwacht dat de investering het niet waard zal zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:18

de Peer

under peer review

Zonde om daar je duurzame energie mee te verspillen.
Bij Eneco krijg je 58 ct per kWh voor je overschot.

Ik zou ook voor een warmtepomp(je) gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 30-05-2022 15:08 ]

• profk99
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-11 14:43
Een variant die ik hier zou willen voorleggen, is het kortsluiten van de boiler. Dat ding staat bij mij de hele tijd water warm te houden, terwijl de douche 1,5 m verderop is.
Zou dit kunnen?