Snelle en stabiele externe opslag voor Mac mini M1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Ik heb een Mac mini M1 16GB met 265GB storage.

Ik wil een externe SSD van 1 a 2 TB aanschaffen om de Photos library en Music library op te slaan.

Wat kan ik nu het beste doen qua snelheid en stabiliteit:
- Satechi Aluminum Mac Mini Stand met SSD Slot met daarin een losse SSD
- Samsung T7 externe SSD
- NVME-enclosure met daarin een losse NVME SSD

Welke optie ik ook kies, zowel de Mac mini als de externe ssd zal uit het zicht aan de onderkant van mijn bureau gemonteerd worden en altijd aangesloten blijven.

toevoeging vwo stabiliteit: op mijn oude iMac had ik vaak disconnects van de externe HD. Dit wil ik voorkomen

...less is more

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:56
Ik ga er even van uit dat je 1 van je Thunderbolt poorten beschikbaar hebt. Zo ja, dan raad ik aan een Thunderbolt enclosure te halen met NVME aansluiting.

Hoewel het gat tussen Thunderbolt en USB-C kleiner is dan vroeger, is Thunderbolt nog steeds sneller, stabieler en met minder CPU usage. USB is nog steeds een tweederangs protocol met veel problemen. Ze worden langzaam aangepast, maar een gemiddelde single-drive enclosure met USB-C zal nog steeds niet zo goed opereren als een Thunderbolt enclosure naar mijn ervaring.

Mocht je echt alleen USB(A) hebben, dan kan je alsnog jouw derde optie overwegen.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@funk-e Ik gebruik al jaren de Samsung T3, T5 en nu de T7's zonder problemen.

Heb 'm zelfs dagelijks als bootschijf gebruikt i.c.m. een 2015 iMac dus qua stabiliteit geen issues.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een (Synology) Nas voor al je fotos, muziek, automatisering, (Plex) server etc. Ik gebruik zelf de Samsung SSD's alleen nog maar voor onderweg en op locatie.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Greatsword schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:06:
@funk-e Ik gebruik al jaren de Samsung T3, T5 en nu de T7's zonder problemen.

Heb 'm zelfs dagelijks als bootschijf gebruikt i.c.m. een 2015 iMac dus qua stabiliteit geen issues.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een (Synology) Nas voor al je fotos, muziek, automatisering, (Plex) server etc. Ik gebruik zelf de Samsung SSD's alleen nog maar voor onderweg en op locatie.
Niet verwacht dat je hem als bootschijf zou kunnen gebruiken. Misschien nog het overwegen waard.

Voor foto's en muziek gebruik ik de stock apple apps. Deze kun je naar mijn weten niet op een NAS zetten.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
coptician schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:31:
Ik ga er even van uit dat je 1 van je Thunderbolt poorten beschikbaar hebt. Zo ja, dan raad ik aan een Thunderbolt enclosure te halen met NVME aansluiting.

Hoewel het gat tussen Thunderbolt en USB-C kleiner is dan vroeger, is Thunderbolt nog steeds sneller, stabieler en met minder CPU usage. USB is nog steeds een tweederangs protocol met veel problemen. Ze worden langzaam aangepast, maar een gemiddelde single-drive enclosure met USB-C zal nog steeds niet zo goed opereren als een Thunderbolt enclosure naar mijn ervaring.

Mocht je echt alleen USB(A) hebben, dan kan je alsnog jouw derde optie overwegen.
Heb even gekeken naar zo'n enclosure, maar vraag me wel af hoe dat met temperatuur zit. Wordt dat niet te heet? Vooral omdat ik hem onder mijn bureau wil monteren

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
funk-e schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:27:Deze kun je naar mijn weten niet op een NAS zetten.
Kwestie van een alias maken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Titlefix van "Mac mini M1" naar "Snelle en stabiele externe opslag voor Mac mini M1", zodat het wat beter de lading dekt :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:31

talin

ES-MA

funk-e schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Niet verwacht dat je hem als bootschijf zou kunnen gebruiken. Misschien nog het overwegen waard.

Voor foto's en muziek gebruik ik de stock apple apps. Deze kun je naar mijn weten niet op een NAS zetten.
dan kan wel zekers, net als de oude iTunes kan je onder preferences aangeven waar de lokatie moet zijn van je bibliotheek ( oftewel waar die zn zooi moet gaan opslaan ).
mapje aanmaken op je NAS die je bijv. iTunes noemt, daar in muziek naar toe laten verwijzen en dan onder file's even laten syncen, dan migreert hij de boel daar naar toe en klaar.

tevens met Foto's kan datzelfde gedaan worden.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 09:39

-SaveMe-

-klik-

Ik gebruik ook een T7 als bootschijf voor mijn mini 2018. Werkt als een trein en is razend snel...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashTest
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-05 00:06
Ik gebruik zelf al jaren de Samsung Portable SSD X5.
Wellicht dat ik een waardeloze T7 heb, maar daar heb ik zelf persoonlijk nog wel wat issues mee.

Maar als er anderen zijn die er wel positieve ervaringen mee hebben zou ik daar gewoon voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdt
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-01-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparcle
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

sparcle

ondertitel

-SaveMe- schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:13:
Ik gebruik ook een T7 als bootschijf voor mijn mini 2018. Werkt als een trein en is razend snel...
Heb je hier meer info over? Hoe te doen en waarom? Thanks!!

signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 09:39

-SaveMe-

-klik-

sparcle schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:45:
[...]

Als je de mini boot met CMD - R dan kun je gewoon de optie kiezen om de externe SSD als boot disc te gebruiken en dan de installatie stappen volgen ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

sparcle schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:45:
[...]

Gewoon MacOS downloaden en installeren op een Externe SSD.

Voornaamste reden is waarschijnlijk gewoon meer opslag. Je kan eventueel ook de externe SSD meenemen en aansluiten/booten vanaf een andere Mac op locatie bijvoorbeeld (als je geen laptop of iets hebt)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparcle
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

sparcle

ondertitel

Greatsword schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:25:
[...]

Gewoon MacOS downloaden en installeren op een Externe SSD.

Voornaamste reden is waarschijnlijk gewoon meer opslag. Je kan eventueel ook de externe SSD meenemen en aansluiten/booten vanaf een andere Mac op locatie bijvoorbeeld (als je geen laptop of iets hebt)
Hmm, hier ga ik toch eens mee spelen inderdaad.

Ik heb geprobeerd ivm opslag ruimte bepaalde Applicaties op een externe SSD te zetten (oa. Logic Pro) , met symlink en zonder symlink, maar dat werkt niet lekker.

dank!

signature

Pagina: 1