Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Sinds een aantal maanden woon ik in een nieuwbouwappartement. Helemaal modern met een warmtepomp van Mitsubishi en een WTW-unit. Oh, en vloerverwarming

Nu valt het mij op dat 1x per etmaal (vrij willekeurig wanneer) gedurende 1 uur mijn stroomverbruik mega hoog is (ca. 2.5kWh). Ik zie dit namelijk via een P1 meter.

Ik ben vaak niet thuis dus vraag ik mij af wat er in hemelsnaam wordt gedaan? Binnenshuis is het momenteel 23 graden gezien de goede isolatie en mijn temperatuur staat ingesteld op 19 graden. Soms voel ik bovenop de warmtepomp en merk dat hij dan vrij warm is.

Vandaag zie ik wederom een gigantische piek terwijl ik al 3 dagen van huis ben en dus ook geen warm water heb gebruikt.

Let me share my screen...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralathon
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-07 19:07
Kan gewoon een warm water run zijn hoor. De natuurkunde is onvergeeflijk, hoe goed je het boilervat ook inpakt, uiteindelijk zal hij afkoelen en gaat de warmtepomp hem weer opstoken. 3 dagen is een heel normale tijdsperiode daarvoor, netjes zelfs.

Waar je wel even naar kan kijken is de COP van de warm water run. Je hebt ongeveer 2.5kwh aan warmte nodig om 200 liter water met 10 graden op te stoken. Aannemende dat jij de hysterese van het boilervat op 10 graden hebt staan, betekent dit dat je met een COP van ongeveer 1 je SWW aan het doen bent. Wat dus betekent dat er iets niet lekker geconfigureerd is en de warmtepomp het leeuwendeel met het thermische element ipv de warmtepomp doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:24
@Ralathon die COP kan verklaarbaar zijn wanneer het systeem op de 'comfort' instellingen staat. De ingestelde SWW temperatuur is dan standaard vrij hoog ingesteld.
Bij een 300l boiler is het geen gek verbruik.

Daarnaast is er natuurlijk 1x per week een legionella run die nog wat meer energie kost.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hier een voorbeeld van een 200l vat waarbij alleen het geschatte verbruik en de geschatte geleverde energie voor het sanitaire warme water is laten zien. Volgens mij is jouw verbruik niet heel gek. Of maak je geen warm water met je warmtepomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rx-odETZlFmumD7pWQ98aXYBq4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7mWxij9wGDIwNjYmklZ8ller.jpg?f=user_large

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
De inhoud boilervat is 200L. Dat is best veel voor 1 persoon. Als ik een aantal dagen weg ben, dan hoeft het water mijn inziens niet opgewarmd te worden, dus zou ik hem voortaan op de vakantiemodus zetten?

Het is dus normaal dat hij elke 24 uur een heel uur gaat opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Aviv1 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:50:
De inhoud boilervat is 200L. Dat is best veel voor 1 persoon. Als ik een aantal dagen weg ben, dan hoeft het water mijn inziens niet opgewarmd te worden, dus zou ik hem vooraan op de vakantiemodus zetten?

Elke 24 uur is wel wat veel. Ik heb een gezin met 3 leden, en wij douchen gemiddeld denk ik. Zoals je ziet wordt er bij ons gemiddeld om de 36 uur verwarmd. Ik heb wel het idee dat er bij mij een erg goed boilervat in zit die erg langzaam afkoelt.

Een oplossing is inderdaad om hem elke keer in vakantiemodus te zetten. Het is natuurlijk wel de vraag of dat het je waard is.

[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 30-05-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Aviv1 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:50:
De inhoud boilervat is 200L. Dat is best veel voor 1 persoon. Als ik een aantal dagen weg ben, dan hoeft het water mijn inziens niet opgewarmd te worden, dus zou ik hem vooraan op de vakantiemodus zetten?

Let dan wel op de tijd dat het duurt om hem weer op temperatuur te krijgen voordat je weer kunt douchen als je weer thuis komt. Iets met legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:54

Theo

moederbord

De vraag is wat voo0r boiler je hebt; heb je een boilervat die op de warmtepomp is aangesloten (er lopen dan minimaal 4 waterleidingen van/naar de boiler, plus mogelijk een stroomdraadje); een warmtepompboiler (er lopen dan twee waterleidingen van/naar de boiler, met een stroomdraadje, en minimaal één luchtpijp), of heb je een elektrische boiler? (twee waterleidingen van/naar de boiler en een stroomdraadje)

Wanneer je een warm water met een warmtepomp wordt gemaakt kijk dan of je in het menu van de boiler iets kan vinden over legionellapreventie en over de warmwater temperatuur. De legionallapreventie (water verwarmen naar 55+ °C) hoeft je maar één keer per week te doen. Als je de watertemperatuur instelt op 50-55 graden dan kan de warmtepomp het water verwarmen gezien deze vaak maar tot 55C kunnen gaan.
Heb je de watertemp op 60C staan dan kan de boiler enkel het afgekoelde water met een elektrisch element opwarmen naar 60C, wat dus 2.5 kW voor een uur lang aan stroom kost. Heb je het water op (bijv) 52C staan dan kan de warmtepomp deze verwarmen en kost het elektrisch maar 600 watt voor een uurtje.

Heb je een gewone electrische boiler dan kun je vrij weinig doen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Knip

[ Voor 99% gewijzigd door JoKo op 31-05-2022 07:52 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Theo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:40:
De vraag is wat voo0r boiler je hebt; heb je een boilervat die op de warmtepomp is aangesloten (er lopen dan minimaal 4 waterleidingen van/naar de boiler, plus mogelijk een stroomdraadje); een warmtepompboiler (er lopen dan twee waterleidingen van/naar de boiler, met een stroomdraadje, en minimaal één luchtpijp), of heb je een elektrische boiler? (twee waterleidingen van/naar de boiler en een stroomdraadje)

Wanneer je een warm water met een warmtepomp wordt gemaakt kijk dan of je in het menu van de boiler iets kan vinden over legionellapreventie en over de warmwater temperatuur. De legionallapreventie (water verwarmen naar 55+ °C) hoeft je maar één keer per week te doen. Als je de watertemperatuur instelt op 50-55 graden dan kan de warmtepomp het water verwarmen gezien deze vaak maar tot 55C kunnen gaan.
Heb je de watertemp op 60C staan dan kan de boiler enkel het afgekoelde water met een elektrisch element opwarmen naar 60C, wat dus 2.5 kW voor een uur lang aan stroom kost. Heb je het water op (bijv) 52C staan dan kan de warmtepomp deze verwarmen en kost het elektrisch maar 600 watt voor een uurtje.

Heb je een gewone electrische boiler dan kun je vrij weinig doen.
Ik heb geen gas dus dat betekent dat ik een elektrische boiler heb :P Zou ik eventueel de hoeveelheid water kunnen verminderen zodat het verwarmen sneller gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:54

Theo

moederbord

Aviv1 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Ik heb geen gas dus dat betekent dat ik een elektrische boiler heb :P Zou ik eventueel de hoeveelheid water kunnen verminderen zodat het verwarmen sneller gaat?
Doordat je geen gas heb heb je dus een boiler in huis hangen :) Maar dan is dus de vraag wat voor boiler; een boilervat die op je warmtepomp is aangesloten; een separate warmtepompboiler of een elektrische boiler?

Je kan ook een foto maken en deze posten van je boiler; daaraan is vaak ook te zien wat voor soort het is. (of weet je misschien een merk en typenummer?)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Theo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Doordat je geen gas heb heb je dus een boiler in huis hangen :) Maar dan is dus de vraag wat voor boiler; een boilervat die op je warmtepomp is aangesloten; een separate warmtepompboiler of een elektrische boiler?

Je kan ook een foto maken en deze posten van je boiler; daaraan is vaak ook te zien wat voor soort het is. (of weet je misschien een merk en typenummer?)
Dit is de unit in kwestie :)

https://alklima.nl/leveri...en-verwarmen/erpt20x-vm2d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Aviv1 Eindelijk het plaatje - en dat verklaart alles.
Tenminste als je de technische data m.n. het warmteverlies van het boilervat boven water kan halen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
dunklefaser schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:09:
@Aviv1 Eindelijk het plaatje - en dat verklaart alles.
Tenminste als je de technische data m.n. het warmteverlies van het boilervat boven water kan halen.
Maar waarom warmt hij om 01:00 op? Alsof ik midden in de nacht warm water ga gebruiken? Doe hij dat om 06.00, snap ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Moby schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:40:
Hier een voorbeeld van een 200l vat waarbij alleen het geschatte verbruik en de geschatte geleverde energie voor het sanitaire warme water is laten zien. Volgens mij is jouw verbruik niet heel gek. Of maak je geen warm water met je warmtepomp?

[Afbeelding]
offtopic:
Hoe genereer je die grafiek, qua hardware en software?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:54
Dat zal ergens een instelling zijn - maar hij gaat bijverwarmen als hij merkt dat de temperatuur onder het gewenste setpoint komt, neem ik zomaar aan.

Idealiter stel je hem zo in dat hij verwarmt als er een zonnestroomoverschot is (moet je natuurlijk wel panelen hebben). Eigen stroom eerst!

[ Voor 32% gewijzigd door Gramser op 31-05-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Bra-Jo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:44:
[...]

offtopic:
Hoe genereer je die grafiek, qua hardware en software?
- Mitsubishi Ecodan 7.5 kW WP type SUZ-SWM80VAA
- Melcloud internet koppeling

En dan kan je hem gewoon rechtstreeks benaderen, of via een app op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Moby schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Ah, rechtstreeks vanaf de WP dus. Jammer, ik zit te wachten op een Panasonic, had gehoopt dat je een generieke oplossing had. :) Toch bedankt!

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Moby schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Gaaf, ga ik ook doen. Is dit een ad-hoc verbinding of te verbinden met je wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of procon a1m melcobems mini modbus.
AUijtdehaag in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Dan heb je ook de flow van het systeem en frequency van de compressor.

Je brink kan je ook uitlezen via modbus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxYoAvjZi_UdIy2htEEWX-ZI78Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNnYAQf555tzoA6z7XGbZaQq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Xc08KFQKRpEj4mGjOaBm1C-I5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoydHW47lySKN3R25UsglZhv.jpg?f=fotoalbum_large

https://snapshots.raintan...ICSC2heS7fReFf5wHouLQ9wlw
;)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2022 16:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1