Macbook pro 2011 traag ondanks upgrades

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calzone
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-06-2022
Mijn vraag
Zeer geachte Tweakers,
Ik heb een macbook pro 13 inch uit 2011. inmiddels heeft deze een ssd schijf, 8gb geheugen (8 GB 1333 MHz DDR3), draait op mac OS High Sierra. Hij is volgens het systeem niet oververhit.
Toch draait mijn trouwe macbook te traag. Chrome gaat langzaam (cookies/cache verwijderd etc) , over wat zwaardere programma's maar niet te spreken (Sibelius muzieknotatie, Reaper)

Ligt dit aan de processor? Is mn werkpaard aan vervanging toe? roept u maar. Ik kan alle hulp gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sibelius
Reaper

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ssd schijf geinstalleerd
geheugen upgrade van 4 naar 8 gb

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:24
Calzone schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:34:
Mijn vraag
Zeer geachte Tweakers,
Ik heb een macbook pro 13 inch uit 2011. inmiddels heeft deze een ssd schijf, 8gb geheugen (8 GB 1333 MHz DDR3), draait op mac OS High Sierra. Hij is volgens het systeem niet oververhit.
Toch draait mijn trouwe macbook te traag. Chrome gaat langzaam (cookies/cache verwijderd etc) , over wat zwaardere programma's maar niet te spreken (Sibelius muzieknotatie, Reaper)

Ligt dit aan de processor? Is mn werkpaard aan vervanging toe? roept u maar. Ik kan alle hulp gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sibelius
Reaper

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ssd schijf geinstalleerd
geheugen upgrade van 4 naar 8 gb
Werkt de batterij nog? Als die stuk is wil dat ook impact hebben op prestaties omdat het OS dan automatisch de CPU lager clockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calzone
De batterij werkt nog prima. Ik kom er wel achter dat safari een stuk sneller is dan chrome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:09
draai eens een etrecheck report. dat geeft vaak aanknopingspunten waar de system resources voor gebruikt worden. op ander specifieke apple forums (oa macfreak) staat ook veel info

Download EtreCheck from http://etresoft.com/etrecheck

ik heb zelf ook een MBPro (16GB, 500Gb SSD) uit 2011 met High Sierra, en die loopt snel zat.

[ Voor 16% gewijzigd door peter-rm op 30-05-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -George-
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-07-2022

-George-

Apple geek

Je zou de koelpasta op de processor wel eens kunnen vervangen, ik denk dat deze keihard is geworden in al die jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calzone
Dank voor jullie antwoorden beste Tweakers. Ik heb inmiddels 16gb ram gekocht, etrecheck gedraaid en na wat ge-tweak draait mijn mac weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-08 15:42
-George- schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:10:
Je zou de koelpasta op de processor wel eens kunnen vervangen, ik denk dat deze keihard is geworden in al die jaren.
Dat is ook iets dat ik zou aanraden! En dan ook liefst eentje die goed wat temperatuur weet te verzetten!

Ik zoek dit een van de komende weken bij mijn mid 2012 MBP te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
High Sierra krijgt al sinds november 2020 geen beveiligingsupdates meer. Het is dan ook niet verstandig om hiermee nog het internet op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 07:51
De 2011 en 2012 MacBook pro's hadden een foutje in de satakabel.

Deze raakt kapot, waardoor de MacBooks ontzettend traag worden. Kun je prima zelf vervangen. Hoewel ik zie dat het probleem inmiddels getackeld is.

Daarnaast kan ik je aanraden om hier eens naar te kijken; https://github.com/dosdude1/macos-catalina-patcher werkt nagenoeg volledig automatisch.

Mijn 2010 White Macbook met 8GB en 250GB ssd draait Catalina als een zonnetje. Helaas raakt Catalina na de release van Ventura ook uit de support. Maar toch weer 2 versies nieuwer dan High Sierra

Interpolis, glashelder!

Pagina: 1