Franse balkondeuren randjes van de deuren breken af?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-02 11:52
Goedemiddag Allen,

Ik heb een vervelend verschijnsel met mijn houten Franse balkondeuren.
Ik open de deuren niet zo vaak maar als ik dat doe lijkt de verf samen met een stukje hout af te breken waardoor er telkens een randje hout kapot gaat.

Ook slijten verflagen trouwens best wel hard op de twee kanten waarbij het hout in elkaar vouwt bij open en dichtgaan.

Ik vroeg mij daarom af: is daar oplossing voor? (Iets van een kunststof aanbrengbare laag die het hout en de verflaag spaart bij open en sluiten van de deuren?)
Het liefst iets simpels (de randen gaan inkorten met een schuurmachine lijkt me niks aangezien teveel ruimte weer voor toch enzo zorgt).

Wat voorbeelden in de bijlage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSiUckeyfp5nIor75ylMmLJje30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3Md2oVUspXKH9iBAfJwTSTA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jp2YvoGO_8yL0Hf-z6oSrtPDbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GS8aHJ10ze9TBrvSEzoH4UKf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqFy72XZdJ5F6a9Df-yLBC5HVqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZlmchgPSRYJ53lUoAKJQUie.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITCmYLGpMZcq7mb-b3hWpC01doU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uiVzpOUOhgrSSqGR41qlD0y.jpg?f=fotoalbum_large

En alvast mijn dank voor jullie suggesties natuurlijk.

Beste antwoord (via stino99 op 01-06-2022 13:01)

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
stino99 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:00:
[...]

Dan doelt u op minder spanning op de deur correct? Dat zou beide kanten van de deur bijschaven/schuren zijn en dan opnieuw plamuren met het merk dat u bij uw vorige post noemde?
Je noemde zelf al, dat je de deur goed moet aantrekken om het te sluiten. Dus denk ik dat er ergens spanning op zit. Als dat niet alleen tegen het sponningrubber is (als die er zit...), dan is dat niet goed.
Oplossing; deur eruit, iets afschaven, de kale plekken in de grondverf zetten en verder aflakken (rekening houdend, dat dit ook een bepaalde dikte heeft).
Dit alles luistert wel nauw en moet met precisie gebeuren !
Bij vochtig weer zet de boel iets uit. Waar je rekening mee moet houden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 11:05

TheBorg

Resistance is futile.

Je hebt wel veel foto's maar ik snap de context hoe het elkaar raakt niet helemaal.

Maar als ik zie hoe de verf er op zit dan denk ik dat het geen kwaad kan om het eens helemaal kaal te schuren en met een kwaliteitslak (Sikkens ofzo) eens lekker opnieuw te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat een.... onduidelijke fotos...

Staat er spanning op als de deuren openen/sluiten? Het lijkt alsof er iets opzij wordt gedrukt.

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 30-05-2022 13:57 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:39
Dat zijn deuren die in elkaar vallen doordat de ene deur een hulle uitfrezing heeft waar de bolle kant van de andere deur invalt.

De holle kant word een stolpnaald genoemd.
https://www.bouwbestel.nl...0eIwheEAQYAiABEgLbr_D_BwE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5EzGWIHVt3ySYDX9SwWsdXGW-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m0hiCU2bZpyEMThiy3uZTWof.png?f=user_large

De oude ramen uit mijn huis hadden dat ook.

Beschadigen van verf is nagenoeg niet te voorkomen.
Maar hout zou niet mogen uitbreken.
Misschien is de verf zo zacht dat het fuseert met de verf van de andere deur?

Misschien heeft @HTT-Thalan hier kennis over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:53

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou met een schaaf die scherpe rand waar het hout afbreekt iets minder scherp maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:02
Dat soort deuren moet je, met name bij dicht doen, heel zorgvuldig eerst in elkaar laten vallen en dan beide deuren tegelijk dichttrekken. Bij het openen ook allebei de deuren tegelijkertijd openen.
Het kan zijn dat de deuren iets klemmen door uitgezakte scharnieren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Is het niet gewoon houtrot? Kun je het er met je nagels gewoon afkrabben? Ik heb een poosje terug wat houtrot verwijderd en dat hout kon ik zonder gereedschap gewoon lostrekken.

Als het niet keihard is, is het waarschijnlijk rot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
Ik denk dat de naad al een keer is geplamuurd en bij uitzetting en krimping gaat het werken. Kennelijk geen spul gebruikt, die de spanning kan overbruggen. Dus laat het los.
O.a. Den Braven kitten etc. heeft er wel een goede oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Dank voor jullie reacties
Wat Franq zegt klopt dat is idd de constructie.

De deuren knellen een beetje (ik denk door de werking van het hout) maar de deuren zijn een maand geleden geschilderd met sikkens kwaliteits lak (wat overigens het nog meer zonde maakt dat het een paar weken later gewoon weer lijkt af te slijten door open en dicht doen van de deur). Houtrot is het bij mijn weten niet, als ik er kracht op zet met mijn nagels zakt er niks in.

Wel moeten we de deur altijd aantrekken bij het dichtdoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
Er kan van alles op geschilderd worden, maar als de onderlaag de spanningen niet kan opvangen, blijf je met het probleem zitten.
Zou er toch voor zorgen dat de deur goed past, zonder aantrekken etc. Dat lost zich niet vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
teacher schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:34:
Wat een.... onduidelijke fotos...

Staat er spanning op als de deuren openen/sluiten? Het lijkt alsof er iets opzij wordt gedrukt.
Er staat inderdaad wat spanning op de deur.
Je moet als het ware iets duwen in het midden waar de deuren in elkaar glijden/vouwen om ze weer uit elkaar (open te laten slaan).

Ik dacht echter dat dat hoorde en dat dat ook nodig is als je niet wilt dat regen zo naar binnen sijpelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Dixie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:57:
Er kan van alles op geschilderd worden, maar als de onderlaag de spanningen niet kan opvangen, blijf je met het probleem zitten.
Zou er toch voor zorgen dat de deur goed past, zonder aantrekken etc. Dat lost zich niet vanzelf op.
Dan doelt u op minder spanning op de deur correct? Dat zou beide kanten van de deur bijschaven/schuren zijn en dan opnieuw plamuren met het merk dat u bij uw vorige post noemde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ze moeten idd wel aansluiten, maar spanning, zeker bij het open en dichtdoen kan wat speling veroorzaken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
stino99 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:00:
[...]

Je noemde zelf al, dat je de deur goed moet aantrekken om het te sluiten. Dus denk ik dat er ergens spanning op zit. Als dat niet alleen tegen het sponningrubber is (als die er zit...), dan is dat niet goed.
Oplossing; deur eruit, iets afschaven, de kale plekken in de grondverf zetten en verder aflakken (rekening houdend, dat dit ook een bepaalde dikte heeft).
Dit alles luistert wel nauw en moet met precisie gebeuren !
Bij vochtig weer zet de boel iets uit. Waar je rekening mee moet houden.
Pagina: 1