Eigenlijk hoopte ik dat mijn huidige pc het zou uitzingen totdat de 40xx serie van Nvidia beschikbaar werd. Helaas heeft mijn videokaart na een aantal maanden van horten en stoten afgelopen week dan toch definitief de geest gegeven. Ik heb besloten om toch maar nu een nieuwe pc te halen, omdat ik bang ben dat hoewel de 40xx serie binnenkort lijkt te verschijnen, deze lastig te verkrijgen zal zijn dit jaar.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gebruik ik voor internet, films en runescape. Waarom dan een 4k systeem? Omdat ik zo af en toe toch een zwaarder spel speel, en deze dan ook op z'n zwaarst wil kunnen spelen. Voorbeelden zijn: Hell Let Loose, Battlefield, F1, AC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet per se een maximum budget. Meer uitgeven is mogelijk, maar dan moet het wel daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn. Ik hang zelf tussen de 2000 en 2500, omdat je daarboven toch behoorlijk last lijk te krijgen van de wet van de verminderde meeropbrengst.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In alle randapparatuur ben ik voorzien. In het systeem zelf neem ik niets mee.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn afgelopen 2 pc's zit ik in het Intel/Nvidia kamp. Hoewel ik van processor best de overstap zou willen maken, blijf ik qua videokaart toch graag bij Nvidia.
Ga je overklokken?
Staat vooralsnog niet op de planning
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb hieronder 2 lijstjes staan die ik zelf in elkaar heb geflanst, gebaseerd op de lijstjes in andere topics.
Het volgende zou ik graag willen weten:
1* Biedt de lijst met de 3080ti, maar goedkopere cpu/mb meer prestatie dan de 3080 lijst?
2* Geef ik aan bepaalde componenten onnodig veel uit? Of zou ik ergens nog juist wat meer uit kunnen geven, waaraan ik substantieel meer koeling/geluidsdemping/energiebesparing/prestatie zou kunnen verdienen.
3* Moet ik nog wat extra casefans bestellen?
Mijn lijsten zijn gebaseerd op eerder voorbijgekomen topics, ik hoop dat jullie nog wat aan of opmerkingen hebben.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gebruik ik voor internet, films en runescape. Waarom dan een 4k systeem? Omdat ik zo af en toe toch een zwaarder spel speel, en deze dan ook op z'n zwaarst wil kunnen spelen. Voorbeelden zijn: Hell Let Loose, Battlefield, F1, AC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet per se een maximum budget. Meer uitgeven is mogelijk, maar dan moet het wel daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn. Ik hang zelf tussen de 2000 en 2500, omdat je daarboven toch behoorlijk last lijk te krijgen van de wet van de verminderde meeropbrengst.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In alle randapparatuur ben ik voorzien. In het systeem zelf neem ik niets mee.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn afgelopen 2 pc's zit ik in het Intel/Nvidia kamp. Hoewel ik van processor best de overstap zou willen maken, blijf ik qua videokaart toch graag bij Nvidia.
Ga je overklokken?
Staat vooralsnog niet op de planning
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb hieronder 2 lijstjes staan die ik zelf in elkaar heb geflanst, gebaseerd op de lijstjes in andere topics.
Het volgende zou ik graag willen weten:
1* Biedt de lijst met de 3080ti, maar goedkopere cpu/mb meer prestatie dan de 3080 lijst?
2* Geef ik aan bepaalde componenten onnodig veel uit? Of zou ik ergens nog juist wat meer uit kunnen geven, waaraan ik substantieel meer koeling/geluidsdemping/energiebesparing/prestatie zou kunnen verdienen.
3* Moet ik nog wat extra casefans bestellen?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Moederborden | MSI PRO Z690-A DDR4 | € 189,90 | € 189,90 |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR | € 952,28 | € 952,28 |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 78,50 | € 78,50 |
| 2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 69,90 | € 139,80 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 139,- | € 139,- |
| 2 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 94,11 | € 188,22 |
| 1 | Overige componenten | be quiet! LGA1700 Montagebracket | € 5,95 | € 5,95 |
| Totaal | € 2.091,65 | |||
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 219,- | € 219,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 134,90 | € 134,90 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 Ti VENTUS 3X 12G OC | € 1.389,- | € 1.389,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 78,50 | € 78,50 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 110,49 | € 110,49 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 94,11 | € 94,11 |
| Totaal | € 2.194,90 | |||
Mijn lijsten zijn gebaseerd op eerder voorbijgekomen topics, ik hoop dat jullie nog wat aan of opmerkingen hebben.