Vloerverwarming als hoofdverwarming in nieuwe schuur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex754
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-04-2023
Een jaar of wat geleden heb ik een kluswoning gekocht omdat daar een grote loods bij zat. Het idee was dat ik die loods wilde gebruiken voor opslag van spullen e.d., en als werkruimte. Vorige eigenaar had 't ding goedkoop inelkaar gezet met damwandplaten en sandwichplaten, en in de winter ontdekte ik dat 't ding ook aardig lekte. Daarnaast bestond de vloer uit stoeptegels die -door het nodige gebruik- ook aardig waren gaan golven. Herbouw dus, en als je dan toch bezig bent...

In ieder geval: het ding bestaat uit twee gedeeltes, een deel van 8x4m50 breed, en een deel van 8x3m breed. Het idee is om een betonvloer 'op staal' te storten over de hele lengte (16m), het deel van 8x4m50 te isoleren en te voorzien van verwarming, zodat ik daar spullen kan opslaan zonder bang te hoeven zijn voor roest/condensvorming etc. Het geheel staat verder ook niet in het zicht; basically is het 'anything goes', en kan ik er een volkomen geisoleerde doos neerzetten. Voor gebruik als opslagruimte is het natuurlijk wel handig om geen verwarming aan de muren te hoeven hebben; daarom dat ik zit te denken aan vloerverwarming.

Die schuur/loods staat een meter of 10-15 weg van het hoofdgebouw; het is me nog niet duidelijk hoe ik de verwarming ga doen (ook omdat ik eerst een beeld wil hebben van de stookkosten). Voor nu is het de keuze om of de gasleiding door te trekken en een oude CV-ketel op te hangen, of om de verwarmingsbuizen door te trekken door 10-15m tuin. Allebei niet echt ideaal, maar goed.

Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe eea eruit moet gaan zien; voor nu denk ik aan 10-20cm XPS die op zand wordt gelegd, met daar 18cm beton op, en daar dan weer isolatie plus vloerverwarming/chape op te lggen. Alternatief is gewoon radiatoren aan de muur :+

Anyhoe: Is er open-source simulatiesoftware die dit soort contructies thermisch kan doorrekenen, zodat ik een beeld heb van de toekomstige stookkosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
https://www.ubakus.com/en/berechnung/waermebedarf/

of als je het allemaal volgens het bouwbesluit isoleert kun je ook uitgaan van een kengetal per m2. Al zal dat wel uitgaan van stoken tot 20 graden. Als je stookt tot 15 graden is het al een heel andere situatie.

Als er nu al een krachtkabel naar de schuur ligt zou je daar een onderverdeler op kunnen aansluiten en een lucht / water warmtepomp. Dat bespaart je het aanleggen van een gasleiding of een CV leiding. De meeste enkelfase warmtepompen vereisen 2 x 16A.

Als er nu een enkelfase kabel ligt kan een warmtepomp ook. Maar dan even zoeken naar een model dat aan 1 x 16A voldoende heeft. Het kleinste / lichtste model zal al voldoende vermogen hebben. Bij zo`n kleine installatie wel even opletten of je voldoende systeeminhoud hebt of dat er nog een voorschakelvat / buffer in serie nodig is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)