Kinderautostoel met vijfpuntsgordel?

Pagina: 1
Acties:

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 11:09

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Ik heb een bovengemiddelde forse peuter van ongeveer 115 centimeter lang en 20 kilo zwaar die ik in de auto mee wil nemen. Voor de veiligheid moet deze in een autostoel met een gordel zitten. De peuter is handig genoeg om zelf de gordel van de auto los te maken, en als dat onmogelijk wordt gemaakt kan hij zich er op een andere manier uit wurmen. Hij heeft ook niet altijd zin om te luisteren of zich te laten omkopen.

Om gevaarlijke situaties te voorkomen ben ik op zoek naar een stoel met een vijfpuntsgordel.
Voor zover ik kan beoordelen is vijfpuntsgordel veiliger dan een driepuntsgordel. Alle autostoelen voor baby's, fietsstoeltjes, en stoelen professionele racecoureurs en astronauten gebruiken deze bevestigingsmethode.

Kinderautostoelen hebben verschillende categorieën; voor een kind van dit formaat is een categorie 2 of 3 nodig. Er bestaan zat van dit soort stoelen; maar zodra ik een specifiek model vind blijkt het in Europa niet te koop; en is het model enkel voor de Amerikaanse markt bedoeld te zijn (daar noemen ze zo'n gordel een "5 point harnass").

Europese stoelen die voor meerdere categorieën geschikt zijn hebben vaak een limiet van maximaal 18 kilo voor de vijfpuntsgordel.

Waarom zijn dit soort stoelen in Europa niet te vinden? Ik neem aan dat het te maken heeft met regelgeving of testcriteria? Zijn er stoelen die ik over het hoofd zie?

Voorbeeld van een Amerikaanse stoel met vijfpuntsgordel tot 29,5 kilo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-v-u4KKUQvXYU6WnvuwyqnotPDo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LfO399jUc0yN11tV0ybx83Yl.jpg?f=user_large

Hele lijst met Amerikaanse stoelen

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Moet je 'm niet aanleren met z'n jatten van de gordel af te blijven? 3-punt voldoet dan prima.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:22

Honesty

kattenneus!

Er zijn ook gordelbevestigingen met een beveilig, dan kan die zelf de riem niet los maken maar wel zich ertussendoor wurmen. Verder zijn er ook losse 5punts vestjes die je aan de achterkant van een normale stoel vastmaakt. Ik denk dat je bij een zorgwinkel wel zulke dingen vind.
Voordeel is ook dat de peuter kan meegroeien en deze hulpmiddelen ook zonder autostoeltje werken

Festina lente

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:12
Hoe oud is de kleine?

Daarnaast als hij een 3 punt gordel los krijgt zal dat ook lukken met een 5 punt gordel.
Het is kwestie van leren dat ze daar niet aan mogen komen tijdens het rijden.

5 punt gordels heeft vaak te maken in combinatie met gewicht en lengte. Daarna zijn ze zwaar en sterk genoeg voor een 3 punt gordel.

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Naar aanleiding van de antwoorden hier heb ik een goed gesprek met mijn peuter gehad over het belang van het volgen van veiligheidsinstructies nog een keer gegoogled met wat andere zoektemen voor zorgwinkels en vestjes.

Uiteindelijk uitgekomen bij een Titaniumbaby Vector autostoel voor categorie 1/2/3 waarbij in de productvideo te zien is dat de hoofdsteun omhoog kan worden geplaatste en dat de vijfpuntsgordel dan meebeweegt en die daarom maar besteld.

De stoel kan worden bevestigd met Isofix en een "top tether" gordel waardoor de autogordel zelf niet nodig is. De maximale hoogte met de vijfpuntsgordel is helaas wel beperkt tot ongeveer 36 centimeter vanaf het zitvlak, maar gelukkig is dat net genoeg voor mijn situatie.

Als het kind te groot is kan de stoel alsnog met de autogordel worden gebruikt, maar tegen die tijd hoop ik op meer consistentere meewerking.

Helaas geen antwoord op de vraag waarom vijfpuntsgordels in Amerika voor grotere kinderen wel gangbaar zijn en in Europa niet. Ik ben er zelf van overtuigd dat een vijfpuntsgordel voor alle leeftijden veiliger is.

Ik hoef dus voorlopig niet meer in een rijdende auto niet meer een ongehoorzame peuter terug in z'n stoel en gordel te krijgen; wie dat zelf wel wil doen wens ik veel succes daarmee.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 20:16

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Er bestaan wel meerdere van dit soort autostoelen toch? Waarschijnlijk kom je inderdaad uit op stoeltjes die voor meerdere groepen geschikt zijn. Wij hebben bijvoorbeeld deze: https://www.vanastenbabys...EK5luEszq5aIaAj6REALw_wcB en die heeft ook een vijfpuntsgordel (die helaas niet altijd meewerkt) .
Dus mocht degene die je nu besteld hebt niet voldoen dan is er nog wel meer te vinden.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
Johnny schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:38:
Helaas geen antwoord op de vraag waarom vijfpuntsgordels in Amerika voor grotere kinderen wel gangbaar zijn en in Europa niet. Ik ben er zelf van overtuigd dat een vijfpuntsgordel voor alle leeftijden veiliger is.
Sja, zo is het ook. Maar wel minder praktisch. Daar worden toch afwegingen in gemaakt. Zo is het ook niet alleen voor babies, maar voor alle inzittenden (m.u.v. de bestuurder) veiliger om achteruit te zitten, maar dat doen we ook niet.

Blijkbaar maakt men hier in Europa de afweging dat voor een kind dat toe is aan een 2/3 stoeltje, het gemak van een driepunts gordel zwaarder begint te wegen dan de veiligeheid van een vijfpuntsgordel. Jouw "bovengemiddeld forse peuter" zal wat dat betreft een uitzondering zijn waar de markt dus niet op ingespeeld is.

Ik heb niet een direct antwoord waarom het in Amerika anders is, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het over het algemeen lakser omgaan met de driepuntsgordels daar, of wellicht zelfs het compleet ontbreken van driepuntsgordels op de achterbank van sommige auto's.

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-11 21:02
** Slecht advies, dat willen we hier niet zien. **

[ Voor 87% gewijzigd door Taro op 02-06-2022 18:28 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
** Knip, volgende keer aub een topicreport aanmaken. **

Voor iedereen die zelf geen kinderen heeft en meent hier een lesje opvoedkunde te moeten geven: Peuters zitten normaalgesproken tot ongeveer 4 jaar in een klasse 1 stoeltje met vijfpuntsgordel. Met goede reden, want een peuter kun je echt niet uitleggen wat een autogordel is. Dat verandert omstreeks de kleutertijd, wanneer ze normaalgesproken naar een klasse 2/3 stoeltje gaan. TS geeft duidelijk aan dat het hier een peuter met uitzonderlijke fysieke kenmerken betreft, dus die misplaatste opvoedkunde kunnen jullie misschien ff voor je houden.

[ Voor 28% gewijzigd door Taro op 02-06-2022 18:29 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik moet zeggen dat ik nog nooit een kinderstoel heb gezien die geen vijfpuntsgordel had. Zelfs de kleuterstoel van de Hema had die gewoon, en daar past onze 8-jarige nog bijna in.

Uiteindelijk zijn we overgestapt op een wat stevigere Isofix stoel en die is ook geschikt tot een jaar of 4 met vijfpuntsgordel.

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

** Knip. **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 02-06-2022 18:30 ]

[This is what you get when you mess with us]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Maxi Cosi heeft gewoon versies met 5-punt-gordel. Gezien de lengte van je kind zit deze misschien iets strak. Heb je deze al geprobeerd?
https://www.maxi-cosi.nl/autostoelen/titan-pro-i-size

Het verschil met Amerika lijkt mij het verschil in Europese / Amerikaanse regelgeving.
In Europa is dat R129 (i-Size) en in Amerika FMVSS 213

[ Voor 27% gewijzigd door Cheesy op 02-06-2022 09:51 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 20:12

sapphire

Die-hard pruts0r

mcDavid schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:42:

Voor iedereen die zelf geen kinderen heeft en meent hier een lesje opvoedkunde te moeten geven: Peuters zitten normaalgesproken tot ongeveer 4 jaar in een klasse 1 stoeltje met vijfpuntsgordel. Met goede reden, want een peuter kun je echt niet uitleggen wat een autogordel is. Dat verandert omstreeks de kleutertijd, wanneer ze normaalgesproken naar een klasse 2/3 stoeltje gaan.
Ik heb hier toch echt hele andere ervaringen mee, beide jongens moesten we rond de 2 toch echt al in een normaal zitje met de gewone gordel zitten omdat die klasse 1 stoeltjes ontworpen lijken voor kabouters.

Zelfde als dat achteruit zitten, heel leuk maar op een gegeven moment kun je die beentjes niet nog meer opvouwen en moeten ze toch echt gewoon maar vooruit gaan zitten om die benen kwijt te kunnen.

Daarom moesten mijn beide jongens als peuter al vooruit in een klasse 2 stoel

Ik heb geen afwijkend lange kinderen maar bijzonder gemiddelde qua lengte/gewicht volgens het consultatiebureau.

Waarom 5 punts hier minder voorkomt/niet verplicht is? Schot in het wild maar zou het kunnen dat Europeese veilgheids normen voor auto's strenger zijn en daarom 3 punts goed genoeg is?

Ik zie regelmatig filmpjes in r/idiotsincars war Amerikaanse wagens na een tikje al ondersteboven liggen (hoger zwaartepunt?) en ongevallen die ik hier op de weg zie ligt de wagen zelden ondersteboven?

Veel aannames maar toch...

Gabriël AM5

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De Cybex Anoris-T wordt enorm goed getest en heeft zelfs maar een tweepunts gordel. En een airbag.

Gezien de plek van de vergrendeling wordt het een hele tour om dat los te maken als je erin zit.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De ervaring met mijn kinderen is dat ze zich juist uit die gordeltjes gingen wurmen omdat het te strak/oncomfortabel zat. Heb ze vanaf dat moment in zo'n groep 2/3 stoeltje gezet waarbij je gebruik maakt van de autogordel. Daarmee doen ze nooit een poging om zich eruit te wurmen of om de gordel los te maken. Wellicht zo'n stoeltje proberen? Sowieso is 115cm en 20kg idd vrij fors voor een peuter en is ie denk ik gewoon toe aan een volgende stap qua stoeltje ;)

[edit] eea. hangt wel wat samen met de leeftijd. Een kind van 2 snapt allemaal wat minder goed dat ie niet uit de stoel mag gaan. Bij 3 jaar snappen ze al veel beter wat wel en niet mag. Ga er bijd e TS even vanuit gezien lengte/gewicht dat zijn peuter al lang 3 is.

[ Voor 22% gewijzigd door Palomar op 02-06-2022 10:19 ]

• tweakduke
  • Laatst online: 21:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk eerder ook dat dat het huidige stoeltje niet fijn zit en dat je het daar in moet zoeken. Vergeet niet als hij al zo lang is dan vliegt hij haast door de stoeltjes heen, investeren in een (dure) stoel is maar voor korte tijd.

Mijn zoon is ook aan de lange kant voor zijn leeftijd en dat was soms ook even zoeken, in alle eerlijkheid heb ik hem ook iets voor de 1,25 maar in de zit verhoger gezet toen was het ook meteen over met het gezeur. Belangrijk is dat de gordel goed zit bij de schouder, hals en dat hij met zijn hoofd goed ondersteuning heeft.

Veiligheid is belangrijk, maar het moet ook fijn zitten :)

Tweakers Discord

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-11 21:02
mcDavid schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:42:
@SantaMuerte Doe ff normaal joh.

We hebben het hier over een peuter. Niet over een onopgevoede eigenwijze puber, maar een PEUTER. En jij stelt voor die ff met 30 km/h door een auto heen te slingeren? Ik vind dit echt een misselijke reactie. Ik ben blij dat het voor jouw kleine goed afgelopen is, maar dat kan echt heel anders uitpakken.

Voor iedereen die zelf geen kinderen heeft en meent hier een lesje opvoedkunde te moeten geven: Peuters zitten normaalgesproken tot ongeveer 4 jaar in een klasse 1 stoeltje met vijfpuntsgordel. Met goede reden, want een peuter kun je echt niet uitleggen wat een autogordel is. Dat verandert omstreeks de kleutertijd, wanneer ze normaalgesproken naar een klasse 2/3 stoeltje gaan. TS geeft duidelijk aan dat het hier een peuter met uitzonderlijke fysieke kenmerken betreft, dus die misplaatste opvoedkunde kunnen jullie misschien ff voor je houden.
Nou nou, rustig maar. Sommige kinderen leren door te luisteren en anderen moeten eerst het koppie stoten voordat het kwartje valt. Rond die leeftijd zijn het zelf nog half rubberen crash test dummies dus een keer extra uit de stoel kukelen? Daarnaast had ik dit liever op lage snelheid in de buurt dan op de snelweg bij een noodstop.
Het gaat ook om de schrikreactie niet om te kijken of je vooruit het overleeft als er een kind tegenaan vliegt.
Hahahaha, ja zoiets inderdaad. Alleen had ik de kinderstoel achter de passagiersstoel zitten en die passagiersstoel wat verder naar achteren gezet.

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Cheesy schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:49:
Maxi Cosi heeft gewoon versies met 5-punt-gordel. Gezien de lengte van je kind zit deze misschien iets strak. Heb je deze al geprobeerd?
https://www.maxi-cosi.nl/autostoelen/titan-pro-i-size

Het verschil met Amerika lijkt mij het verschil in Europese / Amerikaanse regelgeving.
In Europa is dat R129 (i-Size) en in Amerika FMVSS 213
Het probleem is dat hoewel Maxi-Cosi veel geld heeft geïnvesteerd in een emotionele productvideo er geen details over de daadwerkelijke maten worden gegeven.

Wat we wel krijgen is deze vage foto waarin te zien is dat de hoofdsteun te verstellen is en dat de gleuven voor de vijfpuntsgordel meebewegen; maar de stoel die ik nu net heb ontvangen heeft ook 10 standen maar de vijfpuntsgordel kan maar tot stand 5 worden gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://images.maxi-cosi.nl/dorel-public-storage-prod/catalog/product/cache/655f0b719d7fda71d9d06b11a51a9714/8/6/8618510110_2022_maxicosi_carseat_toddlerchildcarseat_titanproisize_grey_authenticgrey_easyharnessheadrestadjustment_front.png

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:40
Onderaan die pagina staan 8 afbeeldingen met alle maten.

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Marcel Br schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:56:
Onderaan die pagina staan 8 afbeeldingen met alle maten.
Ja inderdaad, een paar miniscule afbeeldingen van 220x220 pixels met wat maten maar niet de minimale of maximale hoogte van de vijfpuntsgordel vanaf het zitvlak.

Pagina: 1