Verschil in trainingsgewicht bij verschillende sportscholen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 22:36
Ik doe al enige tijd krachttraining bij een kleinere sportclub(A), waarbij ik onder andere gebruik maak van de Milon cirkel / e-Gym. Dat is een trainingsprincipe waarbij de sporter gebruik maakt van een aantal zichzelf instellende electrische toestellen om een krachttoename te bewerkstelligen. Met behulp van een krachtmeting per toestel wordt het niveau geijkt en stelt de machine zichzelf in op het juiste gewicht. Vervolgens kiest men een trainingsprogramma en doet men de oefening met een aantal herhalingen en gewicht. De machines staan in een cirkel in een (wetenschappelijk?) bepaalde volgorde om rendement te verhogen en pijnklachten te verminderen. Hoogte van de zitplaats en evt. andere attributen en het benodigde gewicht wordt bij het inloggen met de lidmaatschapskaart automatisch ingesteld.

Nu heb ik enkele keren met een paar vrienden bij een andere, grotere, algemenere sportclub(B) getraind. Bij deze sportclub maakt men gebruik van de traditionele mechanische krachttraintoestellen, waarbij de sporter handmatig de zitplaats en de gewichten instelt. De gewichten zijn in dit geval metalen 'plakken' met gaten erin, waardoor de sporter een pin steekt om het gewicht vast te zetten en vervolgens te gebruiken tijdens de krachttraining.

Nu heb ik gemerkt dat er een erg groot verschil in gewicht is tussen beide trainingsconcepten. Bij de kleinere sportclub(A) met de electronische toestellen train ik bij een bepaalde oefening standaard met 70+kg en doe ik ruim 20 herhalingen, terwijl ik met dezelfde oefening in de grotere sportclub(B) met de mechanische toestellen amper minder dan de helft van het gewicht kan verwerken met hoogstens 10 herhalingen. Dit is mijns inziens erg vreemd, omdat een ingesteld gewicht hetzelfde hoort te zijn bij dezelfde oefening, ongeacht het trainingstoestel.

Ik heb opheldering gevraagd aan enkele medesporters en twee trainers betreffende het grote verschil in gewicht. Niemand heeft daar tot nu toe een verklaring voor. Wellicht jullie wel?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:51
Je zou bijna vermoeden dat de gewichten eigenlijk in ponden zijn bij je eigen sportschool. Helemaal omdat je aangeeft de helft of minder zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:11
Kun je de katrollen zien hangen bij Milon cirkel / e-Gym? Kan het niet zijn dat er een hefboom verschil is zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rr-aOe5io0e5891V6fODJPoxm_o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xxa1iFPMulV3lOkbN7LGbkHQ.jpg?f=user_large

In plaats van een gewicht wat er 'direct aan hangt?

[ Voor 3% gewijzigd door KirovAir op 30-05-2022 12:01 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 22:36
Tim____ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:57:
Je zou bijna vermoeden dat de gewichten eigenlijk in ponden zijn bij je eigen sportschool. Helemaal omdat je aangeeft de helft of minder zelfs.
Dank voor de reactie. Ik heb geen idee. Hoe zou ik dat kunnen verifiëren?
Er staat wel letterlijk "75kg" op het beeldscherm vermeld bij mijn eigen sportschool, dus dan zou ik er vanuit mogen gaan dat het ook daadwerkelijk 75kg is, toch?
KirovAir schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:01:
Kun je de katrollen zien hangen bij Milon cirkel / e-Gym? Kan het niet zijn dat er een hefboom verschil is zoals deze:
[Afbeelding]

In plaats van een 'direct' gewicht?
Dank voor de reactie. Nee, ik kan geen katrollen of gewichten zien bij Milon/E-gym. De toestellen hebben een gesloten kast, die naar het schijnt enkel een computersysteem bevat. Ze zijn ook erg stil. Als je de handgrepen midden in de handeling loslaat, hoor je ook niks anders dan wat geruis.
Zie ook deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKv12txTfjQuZLVWB8Q4WGMMroo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jrDZj0JNW2MeyZOSceTDUSk6.jpg?f=user_large

Interessante theorie. Ik begrijp het nog niet helemaal, maar ik lees het nog even na.
Maar in principe denk ik dat een trainingsgewicht van 75kg bij dezelfde oefening hetzelfde zou moeten zijn, ongeacht het soort "gesimuleerd" gewicht.

[ Voor 56% gewijzigd door timmie1 op 30-05-2022 12:16 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:11
timmie1 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Dank voor de reactie. Ik heb geen idee. Hoe zou ik dat kunnen verifiëren?
Er staat wel letterlijk "75kg" op het beeldscherm vermeld bij mijn eigen sportschool, dus dan zou ik er vanuit mogen gaan dat het ook daadwerkelijk 75kg is, toch?

[...]

Dank voor de reactie. Nee, ik kan geen katrollen of gewichten zien bij Milon/E-gym. De toestellen hebben een gesloten kast, die naar het schijnt enkel een computersysteem bevat. Ze zijn ook erg stil. Als je de handgrepen midden in de handeling loslaat, hoor je ook niks anders dan wat geruis.
Zie ook deze afbeelding:
[Afbeelding]

Interessante theorie. Ik begrijp het nog niet helemaal, maar ik lees het nog even na.
Maar in principe denk ik dat een trainingsgewicht van 75kg bij dezelfde oefening hetzelfde zou moeten zijn, ongeacht het soort "gesimuleerd" gewicht.
Het hangt echt van de machine af welke katrol constructie er gebruikt wordt. Dit verschilt per setup van de gym.
Qua herhalingen kan de theorie kloppen, het is gemiddeld twee keer zo licht je moet alleen wat meer afstand afleggen waarschijnlijk. Vaak bij 'all-in-one' machines is het een katrol met hefboom. Bij oude rauwdauw ijzers is het minder het geval.

Om het te verifiëren zou je kunnen voelen dat je E-gym (dus 'lichte' katrol setup) consistent zwaarder blijft gaan. Waar je bij de 'directe' setup meer 'vaart' kan maken en daarmee een beetje kan cheaten door er een 'ruk' aan te geven. Beetje gek verhaal, zeker als je niet zo lang traint. :p

Edit:
Dit is dan 'direct':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nePL1zP2c4eqpOVbnZDvhHZehzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8OxNJeJw0zH0eoOiRojo0zPA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door KirovAir op 30-05-2022 12:23 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."