Onderhoudscontract, Nibe FC1255PC warmtepomp zinvol ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
Ik ga binnenkort een woning betrekken, die een Nibe FC1255PC warmtepomp (met aardwarmte) heeft (van dec 2021).

Nou willen installatiebedrijven natuurlijk graag dat je bij hun een onderhoudscontract aan gaat. Maar ik las dat dat die warmtepompen nauwelijks onderhoud nodig hebben.
Ik ken iemand die een Nibe warmtepomp al 40 jaar heeft draaien en nooit problemen heeft gehad.
Bovendien zit er natuurlijk nog wat jaartjes garantie op en is zo'n onderhoudscontract niet goedkoop.

Jaarlijks onderhoud is mijn inziens ook niet nodig. Dat deed ik bij mijn (laatste generatie) Vaillant CV combiketel, ook maar om de 2 a.3 jaar en dat was voldoende. Wat ook door de leverancier werd verteld.

Dus heeft iemand een soort gelijke warmtepomp en wat is zijn ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Ik wil het juist weten van eigenaren met ook deze warmtepomp. De link is te algemeen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dixie op 01-06-2022 11:48 ]

• Fearlessuser
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-06 09:35
ben je ondertussen al wat wijzer geworden? heb zelf ook een Nibe Warmte pomp en opzoek naar informatie over het onderhoud

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Je kunt geen garantie claimen zonder onderhoudt te laten doen.

• Dixie
MarkS90 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:25:
Je kunt geen garantie claimen zonder onderhoudt te laten doen.
Er staat nergens dat vooraf aan een claim, onderhoud moet worden gepleegd. Bovendien is de Nibe warmtepomp amper 2 jaar oud en is het niet in de lijn de verwachting (juridische term), dat zoiets stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Misschien staat het er ongelukkig maar zonder onderhoudscontract kun je geen garantie claimen. Je moet dus kunnen aantonen dat je regelmatig onderhoud hebt laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:52
Dixie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:08:
Ik ga binnenkort een woning betrekken, die een Nibe FC1255PC warmtepomp (met aardwarmte) heeft (van dec 2021).

Nou willen installatiebedrijven natuurlijk graag dat je bij hun een onderhoudscontract aan gaat. Maar ik las dat dat die warmtepompen nauwelijks onderhoud nodig hebben.
Ik ken iemand die een Nibe warmtepomp al 40 jaar heeft draaien en nooit problemen heeft gehad.
Bovendien zit er natuurlijk nog wat jaartjes garantie op en is zo'n onderhoudscontract niet goedkoop.

Jaarlijks onderhoud is mijn inziens ook niet nodig. Dat deed ik bij mijn (laatste generatie) Vaillant CV combiketel, ook maar om de 2 a.3 jaar en dat was voldoende. Wat ook door de leverancier werd verteld.

Dus heeft iemand een soort gelijke warmtepomp en wat is zijn ervaring ?
Ik heb een nibe f2120 en een onderhoudscontract. Het contract loopt via mijn installateur maar Nibe doet zelf het onderhoud. Ze komen 1x per 2 jaar omdat de pomp dus inderdaad minder onderhoud nodig heeft. Ik zou wel een contract aanraden, die apparaten kosten veel geld en een periodieke check is gewoon verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
robb. schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:55:
[...]

Ik heb een nibe f2120 en een onderhoudscontract. Het contract loopt via mijn installateur maar Nibe doet zelf het onderhoud. Ze komen 1x per 2 jaar omdat de pomp dus inderdaad minder onderhoud nodig heeft. Ik zou wel een contract aanraden, die apparaten kosten veel geld en een periodieke check is gewoon verstandig.
Dat begrijp ik niet. De installateur wil toch ook over het algemeen zelf het onderhoud doen ?
Wat zijn de kosten van zo'n contract ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:52
Dixie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Dat begrijp ik niet. De installateur wil toch ook over het algemeen zelf het onderhoud doen ?
Wat zijn de kosten van zo'n contract ?
Mijn installateur was in 2019 nog niet zo bedreven in het onderhouden van deze pomp. Vandaar dat Nibe dit doet, wat ik prima vind. Beter een expert dan nitwit over de vloer...
De prijs per onderhoudsbeurt (1x per 2 jaar) bedraagt 345,- excl btw, prijspeil 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
robb. schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Mijn installateur was in 2019 nog niet zo bedreven in het onderhouden van deze pomp. Vandaar dat Nibe dit doet, wat ik prima vind. Beter een expert dan nitwit over de vloer...
De prijs per onderhoudsbeurt (1x per 2 jaar) bedraagt 345,- excl btw, prijspeil 2019.
Ruim €400 (per onderhoudsbeurt), vind ik knap aan de prijs. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 20:16
Bij onze alpha innotec kunnen de installateur en Nathan meekijken en is er helemaal geen contract nodig.
Je kan ook zelf door de menus scrollen om te zien dat het nog goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Cpt.Chaos schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:06:
Bij onze alpha innotec kunnen de installateur en Nathan meekijken en is er helemaal geen contract nodig.
Je kan ook zelf door de menus scrollen om te zien dat het nog goed gaat.
Dat is bij de NIBE WP ook mogelijk. En aangezien dit soort (bodem WP) nauwelijks onderhoud nodig hebben, lijkt het me ook niet echt zinvol.

Ik vraag me dan ook af wat de monteur bij zo'n onderhoudsbeurt uitvoert en hoelang hij daarmee bezig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Dixie op 12-10-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:27
Dixie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Ik vraag me dan ook af wat de monteur bij zo'n onderhoudsbeurt uitvoert en hoelang hij daarmee bezig is.
https://warmtepomp-weetje...-en-inspectie-warmtepomp/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Niet zinnig dus. Zo kan je overal wel een onderhoudscontract voor afsluiten (kassa $$..).
Mocht iets toch stuk gaan, dan moet je dat toch betalen. Ook al heb je een onderhoudscontract afgesloten en dan komt dat bedrag er nog eens bovenop. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Dixie op 13-10-2022 15:16 ]

Pagina: 1