Toon posts:

Mechanische Ventilatie upgrade Comfofan s silent move up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik woon in een huurwoning. Dit is even belangrijk omdat ik niet rigoureus van alles kan gaan verbouwen.
Momenteel hangt er een J.E. Storkair (Zehnder) CME/CML

Hier hebben we een aantal issues mee:

- Hij maakt veel herrie
- Hij verbruikt behoorlijk meer stroom dan een nieuwe
- Hij is alleen te bedienen in de keuken met een 3 standen schakelaar.
- Als we gaan douchen op de 1e verdieping zouden we dus naar beneden naar de keuken moeten lopen om hem aan te zetten op stand 3(= nog meer herrie) Vervolgens handmatig na een X aantal minuten weer op stand 1.
- Perilex aansluiting.

Nu lees ik dat alle Zehnder (voorheen dus J.E. Storkair) MV boxen zo gebouwd zijn dat daar ook een nieuwe ventilator unit in kan. Dus ik ben een beetje gaan rondkijken om kom dit tegen: Zehnder ComfoFan Silent Move Up.

https://www.ventilatielan...21UWBkRUMOZsaArHaEALw_wcB
#Randaarde

en

https://www.ventilatielan...lent-move-up-perilex.html
#Perilex

Kwa prijs zijn de even duur dus dat maakt weinig uit. Maar wat is nou het voor- of nadeel van een Perilex aansluiting ten opzichte van een normale 220V randaarde aansluiting? De CV, Wasmachine en Zonneboiler zitten er ook allemaal naast dus ik kan ook prima een 220V unit met randaarde kopen.

Het enige verschil wat ik tot nu toe vindt is dat de Perilex met een 3 standen schakelaar kan werken en de randaarde unit traploos instelbaar is.

Onze eisen / wat willen we:
- Automatisch aangaan bij gebruik van de douche (Bovenstaande units zijn standaard uitgevoerd met een geïntegreerde vochtsensor en een RF ontvanger.)
- CO2 controle bij teveel CO2 in b.v. de woonkamer dat hij automatisch opschakelt naar meer afzuigen.
- Eventueel op afstand op de 1e of begane grond handmatig de ventilatie harder/zachter zetten. (hoewel met eerder genoemde bovenstaande opties zou dit niet nodig moeten zijn)

Overige puntjes:
- De afzuiging(wasemkap) boven het gasstel zit aangesloten op de mechanische ventilatie of de 3 standenschakelaar. De afzuigkap heeft zelf geen motorafzuiging maar is met een kanaal aangesloten op de MV. Zodra je de schakelaar op stand 3 zet gaat er een klep open in de afzuigkap zodat kookgassen via de MV wordt afgevoerd.
Deze moet uiteraard ook weer werken bij het vervangen van de MV unit.

Ik ben beginnend knutselaar met Home Assistent. Ik zou het ook leuk vinden om het 1 en ander via HA te kunnen bedienen op in de zien. Eventueel zelf sensoren toevoegen die kunnen samenwerken met HA en de MV.
zoals: https://www.google.com/im..._0HHTUOCKcQMygZegUIARDpAQ

of deze: https://www.bol.com/nl/nl...7sWBo6TcVHzAaAkKrEALw_wcB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 23:03

Koppensneller

winterrrrrr

Ik heb zelf zo'n apparaat hangen en ben ook fervent Home Assistant-knutselaar. Mijn oplossing:

Het apparaat heeft een 0-10v ingang om het toerental te regelen; daar heb ik een 0-10v Zigbee dimmer op aangesloten die ik kan aansturen via HA. Standaard draait de boel op 20% en er zijn vervolgens een aantal triggers om de ventilatie te verhogen:

- Warmwatergebruik, detecteerbaar in HA via een sensor in de slimme thermostaat. Omdat wij beneden een Quooker gebruiken komt een warmwatervraag altijd uit de badkamer, dus kunnen we er vanuit gaan dat er wordt gedoucht of het bad wordt gebruikt (of heel kort gebruik wordt gemaakt van de wasbak)
- Luchtvochtigheid, gemeten met Aqara-sensors op de benedenverdieping en de badkamer. Als ergens de luchtvochtigheid veel hoger is dan het gemiddelde van de afgelopen 3 uur slaat de ventilatie aan.
- CO2, gemeten met een CO2-sensor die via ESPHome aan HA gekoppeld is. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de ventilatiestand.
- Koken, gemeten door het stroomverbruik van de circulatie-afzuigkap.
- Als het binnen >23°C is en buiten minstens 3 graden koeler dan binnen, dan gaat de ventilatie aan om koelere lucht aan te zuigen.

Daarnaast ligt er nog een Zigbee-knop van Aqara naast de wc die de ventilatie 3 minuten volle bak laat draaien om ongewenste geurtjes snel weg te werken. Ik heb nog geen manier gevonden om een grote boodschap te detecteren :+

Dit is natuurlijk allemaal nogal DIY, maar misschien geeft het je wat ideeën voor je eigen situatie :) Als je liever niet met zo'n 0-10v dimmer aan de slag gaat kun je ook de perilex-aansluiting gebruiken i.c.m. een dubbel relais (bijvoorbeeld een Shelly 2.5). Zo kun je vanuit HA dan de medium en high standen schakelen door de juiste polen te verbinden of te verbreken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
@Koppensneller Bedankt voor je reactie, Die ideetjes zijn handig inderdaad daar ga ik zeker naar kijken.

Je zegt dat je zelf ook zo'n apparaat hebt, heb je het dan over mijneoude CME/CML unit of die nieuwe Zehnder Comfofan Silent?

Die 0-10V ingang is dan de eurostekker versie neem ik aan? Of kan je de perilex versie ook via 0-10v traploos instellen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Ik heb een Comfofan (de nieuwe dus, hij is 1,5 jaar oud), met een perilexaansluiting. In de installatiehandleiding kun je wel vinden of jouw specifieke model ook zo'n 0-10v ingang heeft. Als je meer dan 1 besturingsmethode (perilex, 0-10v, vochtsensor, rf-zender) aangesloten hebt, pakt 'ie volgens mij automatisch de hoogste waarde, dus je kunt ze prima combineren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 16:06
Op je vragen heb ik geen antwoord. Het enige wat ik kan bijdragen is dat je de door Ventilatieland gecommuniceerde 8 weken levertijd met een korrel zout moet nemen. Ik heb de Zehnder ComfoFan Silent al een aanzienlijke tijd in bestelling staan en is recent voor de derde maal opgeschoven. De levertijd bij Zehnder zelf opgevraagd, maar geen reactie ontvangen. Nu heeft het bij mij geen haast, dus zie het allemaal wel. Mocht jij het wel op korte termijn willen realiseren, houd hier dan rekening mee. Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:50
Jaer288 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:02:
Op je vragen heb ik geen antwoord. Het enige wat ik kan bijdragen is dat je de door Ventilatieland gecommuniceerde 8 weken levertijd met een korrel zout moet nemen. Ik heb de Zehnder ComfoFan Silent al een aanzienlijke tijd in bestelling staan en is recent voor de derde maal opgeschoven. De levertijd bij Zehnder zelf opgevraagd, maar geen reactie ontvangen. Nu heeft het bij mij geen haast, dus zie het allemaal wel. Mocht jij het wel op korte termijn willen realiseren, houd hier dan rekening mee. Succes!
+1
Ik heb op 17 januari (bij een andere webshop dan Ventilatieland) een nieuwe Zehnder ComfoFan S 'voorkant' besteld (levertijd-indicatie: morgen in huis), 2 maanden later hebben ze een volledige Zehnder ComfoFan S verstuurd; de losse voorkanten zijn blijkbaar door Zehnder uit het assortiment gehaald (lang leve de milieuvervuiling, nu heb ik dus een nutteloos stom stuk kunstof van een halve kubieke meter).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 10:43
Koppensneller schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:16:
Ik heb zelf zo'n apparaat hangen en ben ook fervent Home Assistant-knutselaar. Mijn oplossing:

Het apparaat heeft een 0-10v ingang om het toerental te regelen; daar heb ik een 0-10v Zigbee dimmer op aangesloten die ik kan aansturen via HA. Standaard draait de boel op 20% en er zijn vervolgens een aantal triggers om de ventilatie te verhogen:
Ik kom toevallig deze thread tegen, maar dit klinkt super interessant, @Koppensneller! Zou jij hier meer over kunnen vertellen? Welke Zigbee dimmer heb je exact gebruikt en hoe heb je 'm aangesloten?
Ik neem aan dat je de hier omcirkelde aansluiting bedoeld?

Kun je laten zien hoe je daar wat op hebt aangesloten? Dit is hoe het er in het echt bij mij uitziet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

@martdj

Precies, die aansluiting. Bij mij zat er eerst een vochtsensor op (die dus min of meer hetzelfde doet, dimmen tussen 0-10V). Ik heb deze dimmer gebruikt. Hij schaalt niet helemaal perfect lineair maar goed genoeg voor een thuistoepassing zoals deze, vond ik.

Ik heb e.e.a. gewoon aangesloten met een stuk lampsnoer (wel netjes draadeindhulzen gebruiken natuurlijk), dat ziet er dan zo uit:

De dimmer dus linksboven met een eigen 230V aansluiting en een 0-10V verbinding naar de printplaat van de MV unit (op de GND en 0-10V aansluitingen).

Ik heb de Zigbee-dimmer gekoppeld in Deconz en in HA komt 'ie dan binnen als dimbare lamp. In HA toen een template sensor aangemaakt die op basis van een aantal voorwaarden de stand bepaald:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
template:
  sensor:
    - name: "Ventilation pct"
      unit_of_measurement: '%'
      icon: mdi:fan
      state: |-
        {{ max(state_attr('sensor.ventilation_pct', 'humidity_bathroom')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'humidity_downstairs')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'hot_water_usage')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'poop_button')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'cooking')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'summer_cooldown')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'CO2')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'minimum')|int(default=0)
              ) }}
      attributes:
        humidity_bathroom: |-
          {% set hum_diff_bathroom = states('sensor.bathroom_humidity')|float(default=0) - states('sensor.bathroom_humidity_statistics')|float(default=0) %}
          {{ iif(hum_diff_bathroom > 4 and states('sensor.bathroom_humidity_statistics') != 'unknown', 
                 min(2*hum_diff_bathroom + 40, 100),
                 0) }}
        humidity_downstairs: |-
          {% set hum_diff_downstairs = states('sensor.living_room_humidity')|float(default=0) - states('sensor.living_room_humidity_statistics')|float(default=0) %}
          {{ iif(hum_diff_downstairs > 4 and states('sensor.living_room_humidity_statistics') != 'unknown', 
                 min(2*hum_diff_downstairs + 40, 100),
                 0) }}
        hot_water_usage: |-
          {{ iif(is_state('binary_sensor.opentherm_dhw_state', 'on') or (is_state('binary_sensor.opentherm_dhw_state', 'off') and (now() - states.binary_sensor.opentherm_dhw_state.last_updated).seconds < 60),
                 70,
                 0) }}
        poop_button: |-
          {{ iif(is_state('input_boolean.poop_vent_helper', 'on'),
                 90,
                 0) }}

cooking: |-
          {{ iif(is_state('binary_sensor.cooking_active', 'on'),
                 90,
                 0) }}
        summer_cooldown: |-
          {{ iif(is_state('binary_sensor.summer_ventilation_needed', 'on'),
                 60,
                 0) }}
        CO2: |-
          {{ iif(states('sensor.co2_downstairs')|int(default=0) > 750,
             min(states('sensor.co2_downstairs')|int(default=0) - 750 / 10, 70),
             0) }}
        minimum: |-
          {{ iif(is_state('input_select.house_mode', 'Normal') or is_state('input_select.house_mode', 'Guest'),
             20,
             0) }}

En veranderingen in de waarde daarvan worden via een automation doorgegeven aan een template fan die de dimmer aanstuurt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
fan:
  - platform: template
    fans:
      mechanical_ventilation:
        friendly_name: "Mechanical ventilation"
        value_template: >
          {% if ((state_attr('light.mechanical_ventilation_dimmer', 'brightness')|int(default=0))/255*100) %}
            on
          {% else %}
            off
          {% endif %}
        percentage_template: >
          {{ ((state_attr('light.mechanical_ventilation_dimmer', 'brightness')|int(default=0))/255*100) }}
        speed_count: 20
        set_percentage: 
          service: light.turn_on
          entity_id: light.mechanical_ventilation_dimmer
          data:
            brightness_pct: "{{percentage|int(default=0)}}"
        turn_on: 
          data:
            brightness_pct: 20
        turn_off: 
          service: light.turn_off

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martdj
@Koppensneller Geweldig! Thanks.
Jij hebt zo te zien een perilexstekker aan je unit zitten. Ik zag bij iemand anders dat ie zijn 220 draden had doorgeknipt en met lasklemmen weer aan elkaar gemaakt, zodat de dimmer er ook op gevoed kon worden. Dan houdt je wel alles binnen de unit. Ga ik ook nog over nadenken.
Ik heb vandaag alles besteld (dimmer, 2 motion/lux sensoren, 5-in-1 luchtkwaliteits sensor en een luchtvochtigheids-/temperatuursensor). Duurt een maandje, maar dan kan ik aan de slag en gaan jou yaml-files zeker van pas komen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

@martdj Prima oplossing inderdaad, om het netjes binnen de kast te houden. Ga ik misschien ook nog wel doen, maar voorlopig ligt het prima uit de weg zo.

[Voor 3% gewijzigd door Koppensneller op 03-07-2022 22:35]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:15
Koppensneller schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:00:
@martdj

Precies, die aansluiting. Bij mij zat er eerst een vochtsensor op (die dus min of meer hetzelfde doet, dimmen tussen 0-10V). Ik heb deze dimmer gebruikt. Hij schaalt niet helemaal perfect lineair maar goed genoeg voor een thuistoepassing zoals deze, vond ik.

Ik heb e.e.a. gewoon aangesloten met een stuk lampsnoer (wel netjes draadeindhulzen gebruiken natuurlijk), dat ziet er dan zo uit:

[Afbeelding]

De dimmer dus linksboven met een eigen 230V aansluiting en een 0-10V verbinding naar de printplaat van de MV unit (op de GND en 0-10V aansluitingen).

Ik heb de Zigbee-dimmer gekoppeld in Deconz en in HA komt 'ie dan binnen als dimbare lamp. In HA toen een template sensor aangemaakt die op basis van een aantal voorwaarden de stand bepaald:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
template:
  sensor:
    - name: "Ventilation pct"
      unit_of_measurement: '%'
      icon: mdi:fan
      state: |-
        {{ max(state_attr('sensor.ventilation_pct', 'humidity_bathroom')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'humidity_downstairs')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'hot_water_usage')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'poop_button')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'cooking')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'summer_cooldown')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'CO2')|int(default=0),
               state_attr('sensor.ventilation_pct', 'minimum')|int(default=0)
              ) }}
      attributes:
        humidity_bathroom: |-
          {% set hum_diff_bathroom = states('sensor.bathroom_humidity')|float(default=0) - states('sensor.bathroom_humidity_statistics')|float(default=0) %}
          {{ iif(hum_diff_bathroom > 4 and states('sensor.bathroom_humidity_statistics') != 'unknown', 
                 min(2*hum_diff_bathroom + 40, 100),
                 0) }}
        humidity_downstairs: |-
          {% set hum_diff_downstairs = states('sensor.living_room_humidity')|float(default=0) - states('sensor.living_room_humidity_statistics')|float(default=0) %}
          {{ iif(hum_diff_downstairs > 4 and states('sensor.living_room_humidity_statistics') != 'unknown', 
                 min(2*hum_diff_downstairs + 40, 100),
                 0) }}
        hot_water_usage: |-
          {{ iif(is_state('binary_sensor.opentherm_dhw_state', 'on') or (is_state('binary_sensor.opentherm_dhw_state', 'off') and (now() - states.binary_sensor.opentherm_dhw_state.last_updated).seconds < 60),
                 70,
                 0) }}
        poop_button: |-
          {{ iif(is_state('input_boolean.poop_vent_helper', 'on'),
                 90,
                 0) }}

cooking: |-
          {{ iif(is_state('binary_sensor.cooking_active', 'on'),
                 90,
                 0) }}
        summer_cooldown: |-
          {{ iif(is_state('binary_sensor.summer_ventilation_needed', 'on'),
                 60,
                 0) }}
        CO2: |-
          {{ iif(states('sensor.co2_downstairs')|int(default=0) > 750,
             min(states('sensor.co2_downstairs')|int(default=0) - 750 / 10, 70),
             0) }}
        minimum: |-
          {{ iif(is_state('input_select.house_mode', 'Normal') or is_state('input_select.house_mode', 'Guest'),
             20,
             0) }}

En veranderingen in de waarde daarvan worden via een automation doorgegeven aan een template fan die de dimmer aanstuurt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
fan:
  - platform: template
    fans:
      mechanical_ventilation:
        friendly_name: "Mechanical ventilation"
        value_template: >
          {% if ((state_attr('light.mechanical_ventilation_dimmer', 'brightness')|int(default=0))/255*100) %}
            on
          {% else %}
            off
          {% endif %}
        percentage_template: >
          {{ ((state_attr('light.mechanical_ventilation_dimmer', 'brightness')|int(default=0))/255*100) }}
        speed_count: 20
        set_percentage: 
          data:
            brightness_pct: "{{percentage|int(default=0)}}"
        turn_on: 
          data:
            brightness_pct: 20
        turn_off: 
          service: light.turn_off
In ben nog een noob met HA dus zou je iets specifieker kunnen zijn hoe je dit gedaan hebt?
Ik heb, met iets aanpassing, de configuration.yaml aangepast.
Ik kan de "sensor.ventilation_pct" toevoegen in een automatisering als sjabloon/template.
Wat moet ik in de automatisering toevoegen om (in mijn geval) de qubino zwave 0-10v te kunnen schakelen?

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

tlpeter schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

In ben nog een noob met HA dus zou je iets specifieker kunnen zijn hoe je dit gedaan hebt?
Ik heb, met iets aanpassing, de configuration.yaml aangepast.
Ik kan de "sensor.ventilation_pct" toevoegen in een automatisering als sjabloon/template.
Wat moet ik in de automatisering toevoegen om (in mijn geval) de qubino zwave 0-10v te kunnen schakelen?
Je moet een automation maken die bij een state change van sensor.ventilation_pct je 0-10V dimmer aanpast. Je dimmer is in HA waarschijnlijk zichtbaar als lamp, dus je kunt dan de light.turn_on service gebruiken in combinatie met de brightness_pct parameter (die vul je met de nieuwe waarde van je sensor).

• tlpeter
@Koppensneller Thanks.
Ik heb het aan de gang, al denk ik dat ik ergens nog iets niet begrijp van jouw voorbeeld.
Het werkt, dat is het belangrijkste.
Nog één vraagje, klopt het dat de Zehnder comfofan niet lager gaat dan 30%?

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

@tlpeter Ik kan hem helemaal op 0 zetten. Check in de handleiding even of je DIP-switches goed staan!

• tlpeter
@Koppensneller jij hebt een net iets ander model.
Ik heb 7 dipswitches waarbij switch 7 voor het traploos/lineair instellen is. Deze staat aan en alle andere zijn voor het afstellen. Er is geen setting voor het uitzetten van de motor lijkt het.

• martdj
tlpeter schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:27:
Ik heb 7 dipswitches waarbij switch 7 voor het traploos/lineair instellen is. Deze staat aan en alle andere zijn voor het afstellen. Er is geen setting voor het uitzetten van de motor lijkt het.
Interessant. Ik heb dit een paar maanden terug geknutseld en het werkt allemaal, maar wat mij opviel is dat het niet traploos is. Ik kan mijn schuifje in Z2M traploos schuiven, maar de ventilatie-unit zelf werkt in 3 standen. Dezelfde 3 standen die mijn RF zender ook heeft.

Maar dat kan dus een kwestie zijn van een dipswitch aanpassen?

• tlpeter
martdj schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:02:
[...]

Interessant. Ik heb dit een paar maanden terug geknutseld en het werkt allemaal, maar wat mij opviel is dat het niet traploos is. Ik kan mijn schuifje in Z2M traploos schuiven, maar de ventilatie-unit zelf werkt in 3 standen. Dezelfde 3 standen die mijn RF zender ook heeft.

Ja

• Leroy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 15:40
tlpeter schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:27:
Ik probeer mijn Zehnder Comfofan SIlent met 0-10V aan te sturen, echter zodra ik dipswitch 7 op 'on' zet (zelfs met 0V op de 0-10V-aansluiting) blijft bij mij de motor sneller draaien dan wanneer deze dipswitch op 'off' staat. Is dit bij jou ook het geval?

• tlpeter
Leroy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:51:
[...]

Ik probeer mijn Zehnder Comfofan SIlent met 0-10V aan te sturen, echter zodra ik dipswitch 7 op 'on' zet (zelfs met 0V op de 0-10V-aansluiting) blijft bij mij de motor sneller draaien dan wanneer deze dipswitch op 'off' staat. Is dit bij jou ook het geval?
Phoe, geen idee. Zou ik moeten uitzoeken.

• Mark vR
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-05 15:56
Gezien de expertise hier, hoop ik dat iemand van jullie snapt wat er bij mij aan de hand is.

Ik heb recent mijn Comfofan S vervangen door een Comfofan Silent (ombouw). Op de unit zijn via RF een CO2 sensor (master), twee hygro/bewegingssensoren en een timer aangesloten. Ik heb de standaard dipswitch settings overgenomen.

Als de motor naar hoog vermogen schakelt (ongeacht door welke sensor), blijft hij kort in de hoogste stand draaien, valt dan weer terug en toert weer op. Dit alterneren blijft doorgaan.

Ik heb alle sensoren al een keer opnieuw gekoppeld. Iemand een idee wat er mis kan zijn?

• marlsbarkley
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-05 19:54
martdj schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:02:
[...]

Had je dit al werkend gerkegen? Ik heb zelf maar 6 dipswitches (COMBOFAN S) en krijg het inderdaad ook nog niet helemaal traploos voor elkaar. Ook heb ik 't idee dat ie nooit ECHT uit staat. Als ik 'm via de zigbee2mqtt settings UITZET bijv, dan gaat ie niet ECHT uit. Hij blijft altijd op een hele lage stand draaien, amper hoorbaar en wellicht is dit juist wel de bedoeling? Ik twijfel.

Sinds ik ben gaan klooien met de dimmer ga ik twijfelen of ie dit voorheen ook al zo deed en dit dus zo hoort of dat het komt omdat ik er nu een dimmer op heb zitten en met de dipswitches ben gaan klooien.

Overigens heb ik ook een schakelaar in de keuken met 3 standen (stand 1, 2 of 3). Is het wellicht zo dat de 'default' stand (1) dit dus misschien veroorzaakt en het dus normaal is? zucht...

Wellicht dat iemand met soorgelijke ervaring meer kan vertellen :-)

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Volgensmij is de bedoeling van een mechanische ventilatie dat hij altijd aan staat.
Ik kan die van mij ook niet helemaal uitzetten.

• marlsbarkley
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-05 19:54
kaasaanfiets schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:36:
Volgensmij is de bedoeling van een mechanische ventilatie dat hij altijd aan staat.
Ik kan die van mij ook niet helemaal uitzetten.
Ja dat vermoeden had ik eigenlijk ook wel. Het vele klooien zette me gewoon een beetje aan 't twijfelen. In ons vorige huis hadden we geen mechanische ventilatie en toen ik de dimmer ertussen zette woonden we er ook nog niet zo lang, dus ik wist het gewoon niet helemaal meer zeker, wat nu de originele staat was.

Thanks voor de reactie man!

• martdj
Inderdaad is het de bedoeling dat ie altijd draait. Officieel is het zelfs zo dat stand 1 de stand 1 is wanneer er niemand thuis is. Als er wel mensen thuis zijn, zou ie dus standaard op stand 2 moeten draaien. Maar volgens mij doet niemand dat.
Ik heb niet meer geprobeerd of het traploos ging. Voor automation zijn 3 duidelijke standen namelijk best handig. Stand 3 gaat bij mij aan als de luchtvochtigheid van de doucheruimte boven een bepaalde waarde komt. Stand 2 als er iemand op de wc zit of als het CO2 gehalte in de woonkamer boven een bepaalde waarde uitkomt. Anders dus stand 1 en als het bedtijd is sowieso stand 1.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
martdj schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:29:
Inderdaad is het de bedoeling dat ie altijd draait. Officieel is het zelfs zo dat stand 1 de stand 1 is wanneer er niemand thuis is. Als er wel mensen thuis zijn, zou ie dus standaard op stand 2 moeten draaien. Maar volgens mij doet niemand dat.
Ik heb niet meer geprobeerd of het traploos ging. Voor automation zijn 3 duidelijke standen namelijk best handig. Stand 3 gaat bij mij aan als de luchtvochtigheid van de doucheruimte boven een bepaalde waarde komt. Stand 2 als er iemand op de wc zit of als het CO2 gehalte in de woonkamer boven een bepaalde waarde uitkomt. Anders dus stand 1 en als het bedtijd is sowieso stand 1.
Ik hem inmiddels ook de Comfofan S Silent Move up gekocht. Maar vanmorgen tijdens het douchen merkte ik dat de ventilator niet harder ging draaien. Kan ik gewoon die potmeter dan iets meer naar 100 draaien?

Hoe staat die bij jou?

Ik heb ook even gekeken naar die dip switches. Bij mij staan ze nu
1 uit
2 uit
3 aan
4 uit
5 aan
6 uit
7 aan

code:
1
2
stand 1 (laag)            stand 2 (mid)             stand 3 (hoog)             
[m³/h] 50  [Pa] 5         [ m³/h] 175  [Pa] 61      [m³/h] 275  [Pa] 150

Volgens dit schema: https://www.ventilatiesho...iding_comfofan_silent.pdf zou hij dan op stand 10 staan. Ik heb alleen geen idee of dit een goede stand is voor mijn woning. Omdat ik een soort van semi passieve afzuigkap in de keuken heb, die opent alleen een poort richting de buis van de mechanische ventilatie, dus heeft zelf geen motor om af te zuigen. Daarom zou ik het wel fijn vinden als hij tijdens het koken wat beter afzuigt.

• martdj
Ik gebruik die tuya dimmer die hierboven ergens genoemd staat en stuur die aan via Home Assistant. Daar heb ik 3 scenes in gedefinieerd. Scene 1 staat op dimmer niveau 0 (aangezien de Comfofan de hoogste waarde pakt van de dimmer en de normale aansturing, is dat dus stand 1). Scene 2 staat op dimmer niveau 54%, Scene 3 op dimmerniveau 98%. Aangezien mijn dipswitches (ik zou de kast moeten openmaken om te zien hoe ze precies staan, maar ik vermoed dat ik dipswitch 5 en 6 allebei uit het staan. De andere switches gaan over of je wel of geen perilex stekker en een CO2 meter van StorkAir hebt.
Jij hebt blijkbaar 7 dipswitches, dus een ander model dan ik.

[Voor 5% gewijzigd door martdj op 04-04-2023 13:51]

• tlpeter
Bij mij is de 7e dipswitch voor een 0-10v sensor. In mijn geval een zwave 0-10v unit.
Hiermee kan ik traploos bedienen.

• Mark vR
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-05 15:56
Mark vR schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:20:
Gezien de expertise hier, hoop ik dat iemand van jullie snapt wat er bij mij aan de hand is.

Ik heb recent mijn Comfofan S vervangen door een Comfofan Silent (ombouw). Op de unit zijn via RF een CO2 sensor (master), twee hygro/bewegingssensoren en een timer aangesloten. Ik heb de standaard dipswitch settings overgenomen.

Als de motor naar hoog vermogen schakelt (ongeacht door welke sensor), blijft hij kort in de hoogste stand draaien, valt dan weer terug en toert weer op. Dit alterneren blijft doorgaan.

Ik heb alle sensoren al een keer opnieuw gekoppeld. Iemand een idee wat er mis kan zijn?
Iemand enig idee wat er fout kan zijn?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee