Zitvlak autostoel aanpassen voor lange benen [3-serie e91]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 16:03
Ik rij een BMW 3-serie e91 uit 2010 met sportstoelen. Deze sportstoelen kunnen heel aardig versteld worden. Onder meer heb je de mogelijkheid om voor lange benen een gedeelte aan de voorzijde uit te schuiven, zie foto ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAv83qsvee38v96hO44C9TMStHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rcS5yalaVQQ5VCojIweqjHwC.png?f=user_large

Dit leek mij initieel heel prettig, eindelijk eens een auto waarin ik niet alleen maar op mijn billen zit, maar ook deels op mijn benen, maar helaas. M'n benen zweven op dat punt al een centimeter of drie boven het uitgeschoven deel, voordat ze bij de knie naar beneden afbuigen richting de pedalen.

Als ik de stoel verder achteruit schuif, wat prima mogelijk is, rusten mijn benen uiteindelijk wél op het uitgeschoven gedeelte. Het probleem wat dan echter optreedt, is dat het stuur te ver weg is (ik kan er wel bij, maar dan moet ik mijn armen veel meer strekken, wat de veiligheid en rijervaring niet ten goede komt). Daarnaast past er dan niet eens een kind meer achter me...
Het stuur staat uiteraard maximaal naar me toe ingesteld en het zitvlak (= de stoel) staat maximaal schuin.

Om dit probleem op te lossen, en dus het voorste deel van het zitvlak dichter naar mijn benen toe te krijgen, had ik zelf bedacht om de stoelsledes ietwat schuin te gaan zetten, zodat automatisch dat uitschuifbare gedeelte naar verhouding hoger komt te liggen.

Mijn idee daarbij is om wat dikkere ringen te halen die ik tussen de carrosserie en de stoelslede plaats (bij de twee voorste bouten), zodat de stoel aan de voorkant een paar centimeter omhoog komt. Wat ik me dan afvraag is of dat zomaar kan en of er risico in zit als de stoelslede niet meer in zijn geheel op de carrosserie ligt. Weet iemand van jullie dit?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en eventuele tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stelsol schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:29:
Ik rij een BMW 3-serie e91 uit 2010 met sportstoelen. Deze sportstoelen kunnen heel aardig versteld worden. Onder meer heb je de mogelijkheid om voor lange benen een gedeelte aan de voorzijde uit te schuiven, zie foto ter illustratie:

[Afbeelding]

Als ik de stoel verder achteruit schuif, wat prima mogelijk is, rusten mijn benen uiteindelijk wél op het uitgeschoven gedeelte. Het probleem wat dan echter optreedt, is dat het stuur te ver weg is (ik kan er wel bij, maar dan moet ik mijn armen veel meer strekken, wat de veiligheid en rijervaring niet ten goede komt). Daarnaast past er dan niet eens een kind meer achter me...
Het stuur staat uiteraard maximaal naar me toe ingesteld en het zitvlak (= de stoel) staat maximaal schuin.
Je kunt je rugleuning ook meer rechtop zetten om met je armen weer beter uit te komen. Dat scheelt snel enkele centimeters, zonder dat het er oncomfortabel van wordt.

Een ander alternatief is misschien gewoon een stoel op maat laten maken? Er zijn diverse bedrijven die dit kunnen. Stoel kun je ook meenemen naar een eventuele volgende auto. Bij verkoop schroef je gewoon de originele stoel er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:55
Stelsol schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:29:

[Afbeelding]

Dit leek mij initieel heel prettig, eindelijk eens een auto waarin ik niet alleen maar op mijn billen zit, maar ook deels op mijn benen, maar helaas. M'n benen zweven op dat punt al een centimeter of drie boven het uitgeschoven deel, voordat ze bij de knie naar beneden afbuigen richting de pedalen.

Om dit probleem op te lossen, en dus het voorste deel van het zitvlak dichter naar mijn benen toe te krijgen, had ik zelf bedacht om de stoelsledes ietwat schuin te gaan zetten, zodat automatisch dat uitschuifbare gedeelte naar verhouding hoger komt te liggen.

Mijn idee daarbij is om wat dikkere ringen te halen die ik tussen de carrosserie en de stoelslede plaats (bij de twee voorste bouten), zodat de stoel aan de voorkant een paar centimeter omhoog komt. Wat ik me dan afvraag is of dat zomaar kan en of er risico in zit als de stoelslede niet meer in zijn geheel op de carrosserie ligt. Weet iemand van jullie dit?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en eventuele tips.
Is de stoel niet gewoon in hoogte te verstellen? Sowieso heb je een veilige/beste zithouding. Je polsen moeten op je stuur kunnen rusten je knieën moet wel een goede knik in zitten. Mocht je in een frontale botsing komen, dan komt niet alle kracht recht op je knieën waardoor ze kapot gaan. Anders zou je wellicht een kussentje in je stoel kunnen leggen (achterste gedeelte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stelsol
Plague schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Je kunt je rugleuning ook meer rechtop zetten om met je armen weer beter uit te komen. Dat scheelt snel enkele centimeters, zonder dat het er oncomfortabel van wordt.

Een ander alternatief is misschien gewoon een stoel op maat laten maken? Er zijn diverse bedrijven die dit kunnen. Stoel kun je ook meenemen naar een eventuele volgende auto. Bij verkoop schroef je gewoon de originele stoel er weer in.
Ik heb de rugleuning al zo recht mogelijk, daar is niks meer te behalen.
Een stoel op maat is een prima alternatief, maar als het 'schuiner' zetten van de stoel het oplost voor me, doe ik dat liever.

@Erwin537, de stoel is wel in hoogte verstelbaar, maar die moet voor mij op de laagste stand, anders kom ik met mijn hoofd tegen het dak...

De beste zithouding ken ik en streef ik na. Alle 'buigingen' van het lichaam ongeveer 90 graden en dan inderdaad met de polsen op het stuur kunnen rusten. Doordat ik zo wil zitten, heb ik juist het probleem dat mijn benen niet ondersteund worden door het voorste deel van het zitvlak...

Een kussentje zou het probleem hoogstens verleggen...

[ Voor 42% gewijzigd door Stelsol op 30-05-2022 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een paar carrosserieringen eronder als proof of concept lijkt mij een mooie start. Check wel even of de bouten nog voldoende vlees hebben (je stoel is immers ook een stukje veiligheid).

Andere optie: het voorste deel hoger in/op de beugels zetten, kan vast wel los :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
teacher schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:10:
Een paar carrosserieringen eronder als proof of concept lijkt mij een mooie start. Check wel even of de bouten nog voldoende vlees hebben (je stoel is immers ook een stukje veiligheid).

Andere optie: het voorste deel hoger in/op de beugels zetten, kan vast wel los :)
Hier zou ik inderdaad mee beginnen. Als dit past kun je zonder echt iets te veranderen kijken of het werkt. Verder blijven hiermee alle instellingen van je stoel gewoon werken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Kan je er geen kussen leggen, vanaf die gleuf op voorste deel
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B09FJF4ZGD/ kleur klopt zelfs aardig
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B09Y4DGNSV/ allerlei formaten en kleuren in leder
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B08CCMRLBT
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B077ZT5656/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
@teacher, goeie tips. Ik ga het proberen. De term carrosserieringen kende ik niet, maar dat is wel handig in het zoeken :). En het is wel slim inderdaad om te zorgen dat de bouten nog goed genoeg vastgezet kunnen worden :P.

Misschien moet ik het voorste deel ook eens proberen los te halen zonder het te slopen, misschien kan het inderdaad iets hoger worden gemonteerd. Anders zat ik nog te denken de verhoging te creëren op het gedeelte van de slede dat aan de stoel vastzit.

@Silent7, bedankt voor de tips, maar kussens wil ik echt pas aan beginnen als het andere niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:27
Voorbeeld carrosserieringen voor dit probleem: https://www.skodaforum.nl/forum/i/how-to-bestuurdersstoel-kantelen.24873/

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mocht je je stoel eruit willen halen: Deze voor je gevonden:
YouTube: Installing M-SPORT SEATS in my E90/E91 WAGON

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmert
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 09:12
Het plaatsen van carrosserieringen onder de slede is een beproefde methode, zie ook bij bijvoorbeeld de Mazda MX-5 voor voorbeelden.

Het resultaat is vaak beter dan je vooraf zou verwachten, zo heb ik ook aan 'den lijve' mogen ondervinden.

Succes.
Pagina: 1