Creditering verzendkosten als tegoedbon?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 11:18
Onlangs heb ik bij een webshop een videokaart besteld en daarbij de videokaart en verzendkosten vooruit betaald.
Omdat de levering van de videokaart al 2 maal was uitgesteld, heb ik mijn bestelling geannuleerd om elders een videokaart te bestellen. Er is dus nooit een videokaart opgestuurd en er zijn dus geen verendkosten betaald.
Het aankoop bedrag wordt aan mij gecrediteerd, maar de verzendkosten worden als tegoedbon met beperkte houdbaarheidsdatum voor een volgende bestelling aangeboden.
Met andere woorden, als ik voor 13-06-2022 niks bij de webshop bestel, dan ben ik de verzendkosten kwijt.

In de algemene voorwaarden staat het volgende: Een bestelling kan kosteloos worden geannuleerd als deze nog niet is verzonden, behalve als het gaat om producten
en/of diensten die uitgezonderd zijn van het herroepingsrecht.

Ik ben van mening dat ik ook de verzendkosten in euro's terug dient te krijgen, maar ik vraag me af of ik juridisch gezien in mijn recht sta?

[ Voor 11% gewijzigd door ruftman op 30-05-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:35
Als het om consumenten aankoop gaat 100%. Ik zou geen logische reden weten waarom je die in tegoedbon krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Het gaat inderdaad om een consumenten aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:15
Heb je de vraag al gesteld bij de webshop en wat is de reactie?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Slappyjoez schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:36:
Heb je de vraag al gesteld bij de webshop en wat is de reactie?
Ik heb dat inderdaad vanochtend gedaan, maar nog geen reactie gehad (de webshop is uitsluitend per mail te bereiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die algemene voorwaarden zijn leuk en aardig maar gaan niet boven enige wet. Dus zoek even na wat men terug moet betalen wanneer een bestelling geannuleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@sypie Ik ben sinds het bericht de website daarover aan het uitpluizen, maar ik kan er niks over vinden. Of ik zie het over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@ruftman Je moet niet de website van de webwinkel uitpluizen, die maken hun eigen regels, je moet bijvoorbeeld bij consuwijzer kijken. Die zijn gebaseerd op wetteksten zodat je weet waar je aan toe bent als consument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
In art. 6:230i lid 1 BW staat bepaald:
1 Van het bepaalde bij of krachtens deze afdeling kan niet ten nadele van de consument worden afgeweken.
In art. 6:230r lid 1 en 2 BW staat bepaald:
1 De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.
2 De handelaar komt de in lid 1 bedoelde verbintenis na, met gebruikmaking van hetzelfde betaalmiddel als door de consument is gebruikt ter voldoening van de voor de ontbinding op de consument rustende verbintenissen, tenzij de consument uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel heeft ingestemd en met dien verstande dat de consument hierdoor geen kosten mag hebben.
In art. 6:230o lid 1 aanhef en onder b en 1° BW staat bepaald:
1 De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na:

b. bij een consumentenkoop:

1°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen;
Daaruit kun je verkeerd afleiden dat de zaak eerst ontvangen moet zijn, maar de woorden 'tot een termijn van veertien dagen is verstreken' maken duidelijk dat herroepen ook kan voor de zaak is ontvangen.

In de MvT bij de implementatiewet van de EU richtlijn staat genoemd:
De formulering «tot een termijn van veertien dagen is verstreken» verduidelijkt dat een consument kan ontbinden totdat de specifiek gestelde termijn is verstreken. Dit betekent bij een consumentenkoop dat een consument kan ontbinden voordat hij de zaak heeft ontvangen (overweging 40). Overigens is deze uitleg ook al in de Nederlandse jurisprudentie aangenomen (Zie o.m. Rb Assen 15 maart 2011, LJN BP8079 en Rb Alkmaar 16 november 2011, LJN BU6789). Het tijdstip waarop deze termijn begint te lopen, hangt af van de aard en inhoud van de overeenkomst. Dit wordt in een aantal onderdelen verder uitgewerkt.
De AV die hiervan afwijken zijn dus vernietigbaar en je hebt recht op teruggave van geld. Niet slechts een tegoed.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
@Real Bedankt! Ik was ook al begonnen om het een en ander uit te zoeken, maar dit helpt mij enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:57

MLLL

Palm Treo 650

Mag ik vragen hoeveel die verzendkosten bedraagt?
Kan nooit meer dan een paar euro zijn voor een videokaart, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-10 15:35
MLLL schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:31:
Mag ik vragen hoeveel die verzendkosten bedraagt?
Kan nooit meer dan een paar euro zijn voor een videokaart, toch?
Het maakt toch niet uit hoeveel het is, al gaat het om een enkele euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:35
maffiabaas schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:39:
[...]

Het maakt toch niet uit hoeveel het is, al gaat het om een enkele euro.
Tot een zeker hoogte maakt dat wel uit. Wij zijn hier immers om advies te geven en niet alles voor hem gratis te doen. ik zou voor alleen de verzendkosten van <10 euro bv niet het advies geven om te gaan dagvaarden. Want dat is voor niet juridisch aangelegde personen niet te doen. Maar praten we over bv IKEA meubel verzendkosten dan praat je al snel over 100 euro... En dan is dagvaarden misschien wel een optie(mocht je nooit meer bij IKEA iets kopen).

/Edit ik weet dat het om een GPU gaat maar haalde IKEA aan als voorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 30-05-2022 20:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ruftman
Het gaat inderdaad om slechts 3,95 euro. De webshop heeft inmiddels toegezegd het aankoopbedrag plus verzendkosten te crediteren. Nu nog even afwachten tot het overgeschreven is.

Edit: Inmiddels staat het volledige bedrag op mijn bankrekening.

[ Voor 16% gewijzigd door ruftman op 01-06-2022 07:59 ]

Pagina: 1