Wat heb ik gemist? (Netwerk upgrade)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-09 12:54
Wij hebben een paar weken terug huis opnieuw ingericht en ik heb die kans genomen om ook ons thuis netwerk te upgraden.

Nu heb ik wel een IT achtergrond, maar ik heb te weinig ervaring met netwerken aanleggen :9

Wij hadden tot nu toe een enorm simpel netwerk.

ZiggoBox (bridge modus) > Apple Airport (2009) Ergens bovenaan de trap in midden van het huis.

En dat werkte opzich prima! Afijn ik heb gekozen om eerst alle apparatuur naar onze meterkast te verhuizen en vanaf daar kabels te trekken naar elke verdieping, en dat is gelukt.

Nu heb ik gekozen voor deze accespoints

Ziggobox blijft lekker in bridge
Apple Airport wifi staat uit en functioneert nogsteeds als router.
Er zit een PoE switch tussen voor de accespoints

Ik weet dat er meer mogelijkheden zijn voor dit netwerk met een thuisserver of die omada cloud controller.
Maar ik dacht ik begin eerst met accespoints en kijk dan verder.

Het ding wat ik zo nu en dan meemaak is dat het netwerk fantastisch streamt ,van youtube tot Nvidia Now en zelfs mijn xbox download onze volledige snelheid op de 5ghz. (150mbit)

Af en toe lijkt het alsof alles stottert, websites laden traag, of de verbinding happert.
Ik pak dan altijd gelijk Speedtest en kijk of ik iets meetbaars kan vinden.

Ik zie dan een hoge Ping en Jitter :9
Zo op dit moment van schrijven meet ik een Ping van 123 ms en een Jitter ms 203

Leuk denk ik dan, maar ik weet ook dat wifi gevoelig kan zijn voor storing

Maar heeft iemand een idee wat ik kan testen of hoe ik er achter kan komen wat dit kan zijn?
Ik zoek beetje handvaten om te begrijpen of ik een slechte keuze heb gemaakt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Het eerste wat me opvalt, is dat je je netwerk vernieuwd, maar wel een router van 13 jaar oud laat staan.. Dat begrijp ik niet, had je die niet beter vervangen? Waarom staat die er nu trouwens nog tussen? Welke features (nu de wifi uit staat) heeft die meer dan de ZiggoBox in router modus?

Ik zou dus daar starten, uitsluiten van toestellen, haal die Airport er tussenuit en zet je ZiggoBox in router modus.

Daarna kan je de wifi gaan optimaliseren, hoeveel access points heb je nu? Op welke kanalen zenden ze hun signaal uit? Pik je ook wifi signalen op van de buren? Op welke kanalen zenden zij uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zeker als het over een langere periode gebeurd ( >1 minuut), snel met een laptop naar je Airport rennen, kabel erin duwen, en kijken hoe de verbinding vanaf daar is. Is het kortere periodes maar regelmatig, laat laptop er tijdje in zitten en gewoon continue ping meten. Wanneer je dan met ander device last ervan hebt, terug checken wat de laptop heeft gemeten.

Dan kan je iig het probleem beter lokaliseren. Gaat het daar goed? Dan moet het erachter zitten. Gaat het daar fout, dan zou ik beginnen met Ziggobox als router in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:41
Als het traag is, ben je dan verbonden met 2.4 of 5ghz?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:22
Ik begrijp 2 dingen niet, waarom staat je Ziggo modem in bridge en waarom gebruik je een zwaar verouderde Airport in het hart van je netwerk?

Wat betreft foutopsporing is het heel simpel, je zal aan het begin moeten beginnen. Eerst maar eens beginnen met vaststellen dat het apparaat waarop het gebeurd (laptop) in orde is. Daarna alles van het modem af en daar beginnen met testen. Net zo lang tot je het probleem gevonden hebt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister-White
Tha Render_2 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:57:
Het eerste wat me opvalt, is dat je je netwerk vernieuwd, maar wel een router van 13 jaar oud laat staan.. Dat begrijp ik niet, had je die niet beter vervangen? Waarom staat die er nu trouwens nog tussen? Welke features (nu de wifi uit staat) heeft die meer dan de ZiggoBox in router modus?

Ik zou dus daar starten, uitsluiten van toestellen, haal die Airport er tussenuit en zet je ZiggoBox in router modus.

Daarna kan je de wifi gaan optimaliseren, hoeveel access points heb je nu? Op welke kanalen zenden ze hun signaal uit? Pik je ook wifi signalen op van de buren? Op welke kanalen zenden zij uit?
Ik heb weinig goeds gelezen over de ziggobox, en de airport is erg betrouwbaar _/-\o_ (bonus er zit een 1tb schijf in)

Ik weet ook nog niet goed wat mijn opties zijn betreft netwerkopslag met onze mac's
En ik heb gekozen om niet alles in 1x te doen maar gewoon eerst met acces points te starten. En dan verder kijken :P
Sissors schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:00:
Zeker als het over een langere periode gebeurd ( >1 minuut), snel met een laptop naar je Airport rennen, kabel erin duwen, en kijken hoe de verbinding vanaf daar is. Is het kortere periodes maar regelmatig, laat laptop er tijdje in zitten en gewoon continue ping meten. Wanneer je dan met ander device last ervan hebt, terug checken wat de laptop heeft gemeten.

Dan kan je iig het probleem beter lokaliseren. Gaat het daar goed? Dan moet het erachter zitten. Gaat het daar fout, dan zou ik beginnen met Ziggobox als router in te stellen.
Bekabeld werkt alles top , :P Dus mijn probleem ligt puur bij draadloos internet
laurens0619 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:17:
Als het traag is, ben je dan verbonden met 2.4 of 5ghz?
5Ghz , zit er ongeveer 2 meter bij AC vandaan zonder obstakels ertussen

[ Voor 31% gewijzigd door Mister-White op 30-05-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Mister-White schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:50:
[...]en de airport is erg betrouwbaar _/-\o_
Bekabeld werkt alles top , :P Dus mijn probleem ligt puur bij draadloos internet
Yep.... met MAX....300Mbps is dat niet vreemd...
Mijn access point bijna 2 jaar oud kan op 5GHz 2,402Gbps aan (WiFi6) dus er is geen beperking meer voor de internet verbinding op dat punt. Ivm AV/roaming meteen een major upgrade gedaan, heb er nu heeeel lang geen omkijken meer aan.

Wij hadden dus ook oud spul maar met Corona werd het veel meer internet verkeer thuis dus de handel geupgrade. Geen klachten meer van de gebruikers...

[ Voor 31% gewijzigd door route99 op 30-05-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
route99 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:55:
[...]
Yep.... met MAX....300Mbps is dat niet vreemd...
Mijn access point bijna 2 jaar oud kan op 5GHz 2,402Gbps aan (WiFi6)
Wij hadden ook oud spul maar met Corona werd het veel meer thuis dus de handel geupgrade.
Geen klachten meer van de gebruikers...
Sorry dat snap ik niet, waarom is dat niet vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mister-White schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:50:

5Ghz , zit er ongeveer 2 meter bij AC vandaan zonder obstakels ertussen
Heb je gesplitste netwerken of een gecombineerd SSID?
Zou namelijk niet de eerste keer zijn dat je denkt dat je op 5ghz werkt maar tijdens "uitval" het ding naar 2.4 is teruggeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
laurens0619 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Heb je gesplitste netwerken of een gecombineerd SSID?
Zou namelijk niet de eerste keer zijn dat je denkt dat je op 5ghz werkt maar tijdens "uitval" het ding naar 2.4 is teruggeschakeld.
Goede vraag! De airport (had een gecombineerd SSID). Maar deze nieuwe TP-link dingen niet.
Ik meen ergens te hebben gelezen dat je met de omada Cloud server dat soort functies wel kon inschakelen.

Maar toen wij de wifi van de oude airport gebruikte hadden wij deze stotters niet, dus zeker een goede vraag :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mister-White schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Goede vraag! De airport (had een gecombineerd SSID). Maar deze nieuwe TP-link dingen niet.
Ik meen ergens te hebben gelezen dat je met de omada Cloud server dat soort functies wel kon inschakelen.

Maar toen wij de wifi van de oude airport gebruikte hadden wij deze stotters niet, dus zeker een goede vraag :o
Wat bedoel je precies?
Had je eerst 1 SSID (gecombineerd) en nu 2 SSIDs (geplitst)
of andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mister-White schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:58:
[...]Sorry dat snap ik niet, waarom is dat niet vreemd?
Op papier had mijn oude spul ook die 300Mbps maar het gaat niet alleen om dat. Er wordt veel meer van een huidig LAN/Wifi vereist dan in 2009, dus ook hoe zo een apparaat het verkeer afhandelt. En daar heb je nu dat nieuwe spul voor nodig, dat kan die oude Apple niet meer goed.

Dus 300 Mbps zegt dus helemaal niks over de effectiviteit en dat getal kan alleen maar in een netwerk uit die tijd en dan nog onder ideale condities gehaald worden... vandaar dat er altijd "max speed" staat..

PS: Er zijn meer mensen met dezelfde ervaring dat ze het met die Apple traag ervaren....
https://discussions.apple.com/thread/250586059
Er staan nog wel wat tips bij, je kunt zo proberen maar of het echt zoden aan de dijk gaat zetten?

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 30-05-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
laurens0619 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Wat bedoel je precies?
Had je eerst 1 SSID (gecombineerd) en nu 2 SSIDs (geplitst)
of andersom?
Ja eerst 1 SSID , en nu 2

Heb daar niet voor gekozen , ik had de verwachting dat alle moderne AC's dat zouden hebben , gezien feit dat mijn 13 jaar oude airport het ook had O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Mister-White
Ow dat kan die omada gewoon hoor op 1 ssid :)
Maar heb je beide SSID's op je device ingesteld of alleen de 5?
Iig even checken als je verbindingsproblemen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
laurens0619 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:11:
@Mister-White
Ow dat kan die omada gewoon hoor op 1 ssid :)
Maar heb je beide SSID's op je device ingesteld of alleen de 5?
Iig even checken als je verbindingsproblemen hebt
Beide

Ja dat is iets waar ik wellicht mij nog in kan verdiepen.

Ben dit topic aan het doorlezen ;) https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/223780

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Check dan iig ook of er geen interfererende kanalen in de buurt zijn, op 5GHz is de kans daarop wel veel minder dan op 2.4GHz. Kies dan handmatig een vrij kanaal.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 30-05-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Ik heb zojuist 1 gecombineerde SSID , het heet band steering bij tp link.

Maar ik begrijp dat ik de ziggobox beter als router kan gebruiken dan onze airport.
Ik heb nooit problemen gehad met bekabeld internet op die airport.

Ik hou dit in mijn achterhoofd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
route99 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:17:
Check dan iig ook of er geen interfererende kanalen in de buurt zijn, op 5GHz is de kans daarop wel veel minder dan op 2.4GHz. Kies dan handmatig een vrij kanaal.
Ja/Nee :P

Afaik doet de TP-Link EAP230 geen DFS en meestal staan die .AC dingen op 80mhz breedte.
Dat geeft je netto welgeteld 1 beschikbaar kanaal op de 5ghz

Afbeeldingslocatie: https://www.7signal.com/hubfs/Imported_Blog_Media/Meru-Channel-Availability-Graphic-1024x232-2.png

Dus waar je op de 2.4 nog 3 unieke kanalen hebt (in 20mhz wat standaard is) heb je op de 5ghz eigenlijk maar 1 uniek kanaal zonder dfs (op 80mhz wat vaak standaard is).

Maar de meeste last op wifi heb je van non_wifi apparaten en daar heb je op 5ghz veel minder last van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@laurens0619 Goede punten.
Ik heb destijds de hele 2.4GHz en de 5GHz band geanalyseerd, 2.4 GHz was aardig tjokvol, bereik is ook veel hoger. De 5 Ghz band werkt hier probleemloos. De 58U was wat duurder maar werkt echt super (oa ook roaming).

Ben altijd een Asus adept geweest, niet dat alles aan dat merk goed is... heb heel lang de WL-500g gehad, daarna wat gerommeld met wat ik tegen kwam (2e hands asus), werkte voor ons 2-en prima, maar met kids die in Corona veel thuis waren, werkte dat voor hen met grote data sets, en veel Wifi via mobiel verkeer (6 stuks), niet meer afdoende (in de top >15 clients online, de IoT's nog niet eens meegerekend) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Het lijkt me verstandiger dit een beetje structureel te testen in plaats van allemaal dingen gelijktijdig te veranderen.
Begin heel simpel met die Ziggobox in router mode, de wifi ervan uitzetten en die antieke airport ertussen uit.
Configureer die tp-links zodanig dat ze alleen de 5Ghz band gebruiken.

Ga dan eens kijken of alles wel goed werkt, heb je dan nog problemen, dan moet je gaan testen zonder de wifi dus via de kabel.
Heb je geen problemen meer kun je langzaam dingen weer bijzetten zoals de 2.4Ghz band erbij, de wifi van de Ziggobox erbij, die airport er weer tussen enz. tot je het probleem vind.

Om te testen laat je een paar dagen een pingplotter lopen om te zien of er structuur in de problemen zit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Ben(V) schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:31:
Het lijkt me verstandiger dit een beetje structureel te testen in plaats van allemaal dingen gelijktijdig te veranderen.
Begin heel simpel met die Ziggobox in router mode, de wifi ervan uitzetten en die antieke airport ertussen uit.
Configureer die tp-links zodanig dat ze alleen de 5Ghz band gebruiken.

Ga dan eens kijken of alles wel goed werkt, heb je dan nog problemen, dan moet je gaan testen zonder de wifi dus via de kabel.
Heb je geen problemen meer kun je langzaam dingen weer bijzetten zoals de 2.4Ghz band erbij, de wifi van de Ziggobox erbij, die airport er weer tussen enz. tot je het probleem vind.

Om te testen laat je een paar dagen een pingplotter lopen om te zien of er structuur in de problemen zit.
Ja dat lijkt mij een uitstekend plan.

Altijd maar 1 verandering per keer testen :P
ik heb nu een gecombineerd SSID. Wat Laurens dus zei, ik kijk het ff aan.

Stap 2 Ziggo bellen om bridge uit te schakelen & Airport uit het netwerk halen ;)

Ik zal mijn bevindingen hier posten, bedankt! Ik heb genoeg om te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Mister-White
Ipv op zoek te gaan naar de oplossing zou ik eerst op zoek gaan naar het probleem.
Dus ik zou het spul reverten naar hoe het was en ten tijde van brakke verbinding kijken
- Op welke band ben ik verbonden?
- Met welk accesspoint ben ik verbonden?
- Wat zijn mijn rssi waardes?

Maar dat ben ik :P Ik heb pas rust bij een oplossing als ik weet wat het specifieke probleem was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon de 2.4 Ghz band uitzetten is verstandiger dan een gecombineerde ssid, zo weet je in ieder geval zeker datje op de 5Ghz band werkt, en niet op de 2.4Ghz die heel erg veel meer storingen van anderen oppikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Ik heb een aantal adviezen opgevolgd.

De router uit bridge modus halen is niet simpel bij ziggo.
Dus ik heb een passende router van tp-link gekocht.
Een eentje zonder WiFi die bij de Omada serie hoort.

Dit gedaan omdat ik dus op advies van jullie de WiFi van de AirPort aan ging zetten om te testen.
Een simpele wijziging op die oude AirPort zorgde ervoor dat ik een halve dag geen werkend netwerk had.

Dus ja oude rommel eruit.
Ik heb met speedtest wel meetbare verbetering in de ping en jitter gezien. Maar meer dan dat kan ik niet meten, niet dat ik weet?

En dingen zoals wat Laurens vraag : rssi waardes , hoe meet je dat?
*antwoord: met apparatuur die meer kost dan mijn hele netwerk

Ik heb alleen de speedtest app om te testen.
En een vriendin die soms klaagt over youtube die blijf bufferen >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Heb je de 2.4Ghz uitgezet?
Installeer een wifi analyzer app op je telefoon dan kun je zien hoe druk het is en of je overal bereik hebt.

[ Voor 103% gewijzigd door Ben(V) op 05-06-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Ben(V) schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:32:
Heb je de 2.4Ghz uitgezet?
Installeer een wifi analyzer app op je telefoon dan kun je zien hoe druk het is en of je overal breik hebt.
Nee dat nog niet, dat kan ik nu wel doen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Connectbox uit bridge mode halen is een kwestie van even de Ziggo helpdesk bellen.
Hoeft maar een keer want in bridge mode zetten is toch nutteloos.
Zelfs als je een eigen router (ook meestal zinloos) wilt gebruiken is het nog steeds niet nodig om die Connectbox in bridge mode te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Ben(V) schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:37:
Connectbox uit bridge mode halen is een kwestie van even de Ziggo helpdesk bellen.
Hoeft maar een keer want in bridge mode zetten is toch nutteloos.
Zelfs als je een eigen router (ook meestal zinloos) wilt gebruiken is het nog steeds niet nodig om die Connectbox in bridge mode te zetten.
I kno , maar ik heb geen zin om 48 uur zonder internet te zitten. Dus ik kies er bewust voor om m lekker in bridge te laten staan.

Ik heb nu een nieuw model router van tp-link https://www.tp-link.com/n...omada-sdn-router/tl-r605/

Ik zie echt geen goede reden om dat ding uit bridge te halen.

Daarbij ben ik ook iemand die graag instructie van fabrikanten opvolgt. En hier word in scenario waar je een eigen router gebruikt aanbevolen om de ziggo router in bridge te zetten.

Dit was bij Apple zo , tp link is niet echt gericht om particulieren dus daar nog geen tegen advies gevonden daarover.

Afijn ik heb nu net alle 2.4ghz kanalen uitgezet , we gaan het de komende dagen zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Mister-White op 05-06-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

2,4Ghz. uitzetten lijkt ooit een goed idee totdat je wat moderne IOT zaken voor een 'Smart-Home' in huis haalt die vervolgens weer alléén op 2,4Ghz. wensen te connecten 8)7

En nee, het zijn niet (alléén) de goedkope Ali-Express IOT devices welke daar mee uitgerust worden...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Mister-White schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:44:
[...]

I kno , maar ik heb geen zin om 48 uur zonder internet te zitten. Dus ik kies er bewust voor om m lekker in bridge te laten staan.

Ik heb nu een nieuw model router van tp-link https://www.tp-link.com/n...omada-sdn-router/tl-r605/

Ik zie echt geen goede reden om dat ding uit bridge te halen.

Daarbij ben ik ook iemand die graag instructie van fabrikanten opvolgt. En hier word in scenario waar je een eigen router gebruikt aanbevolen om de ziggo router in bridge te zetten.

Dit was bij Apple zo , tp link is niet echt gericht om particulieren dus daar nog geen tegen advies gevonden daarover.

Afijn ik heb nu net alle 2.4ghz kanalen uitgezet , we gaan het de komende dagen zien.
Als je de helpdesk belt doen ze dat gewoon terwijl je aan de telefoon zit, dus 48 uur wachten is onzin.
Geen enkel fabrikant roept dat je de ISP router in Bridge mode moet zetten, dat roepen alleen mensen die denken er verstand van te hebben.
Er is helemaal niets mis met Nat achter Nat, maar het beste is gewoon geen dubbele functionaliteit te hebben en verzekerd te zijn van security onderhoud.

Als je de router van je ISP gebruikt zorgen zij ervoor dat die up-to-date blijven met security patches en als je een eigen router hebt moet je dat zelf doen.
Tevens leveren fabrikanten van consumenten router maar firmware updates tot ze het volgend model uitbrengen, dus binnen een of twee jaar zit je met een achterhaalde router firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Will_M schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:05:
2,4Ghz. uitzetten lijkt ook een goed idee totdat je wat moderne IOT zaken voor een 'Smart-Home' in huis haalt die vervolgens weer alléén op 2,4Ghz. wensen te connecten 8)7

En nee, het zijn niet (alléén) de goedkope Ali-Express IOT devices welke daar mee uitgerust worden...
IOT spul dat met wifi werk moet je helemaal niet willen, daar is wifi helemaal niet geschikt voor.

Als je IoT spullen wilt gebruiken neem dan gewoon devices op basis van Zigbee of Zwave maar geen wifi rotzooi die de toch al overvolle 2.4Ghz band helemaal dicht metselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ben(V) schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:21:
[...]

IOT spul dat met wifi werk moet je helemaal niet willen, daar is wifi helemaal niet geschikt voor.

Als je IoT spullen wilt gebruiken neem dan gewoon devices op basis van Zigbee of Zwave maar geen wifi rotzooi die de toch al overvolle 2.4Ghz band helemaal dicht metselen.
Ga jij dat even vertellen bij onder andere Fronius, Honeywell én Ubiquiti zodat m'n Solar-Omvormer (Primo 5.0.1), Thermostaat (Lyric T6) én de Ubiquiti UP-Chime (welke zélfs nog in Early-Acces zit) 5Ghz. WiFi óf Zigbee gaan babbelen? Zigbee werkt overigens óók gewoon in het 2,4Ghz. spectrum maar dan op de kanalen 12 tm. 26 en dus buiten het frequentiebereik van de meeste WiFi apparatuur!!

Altijd weer leuk als er van die hobbyisten een Illegale firmware, welke niet voor de EU gemaakt is, op een WiFi "Router" flashen en vervolgens de 2,4Ghz. kanalen 12,13 én 14 gaan gebruiken... Rara waarom doen de Ikea / Hue lampen bij de buren ineens 'zo raar'.....

:P :*)

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 05-06-2022 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
JIj bent zelf degene die zulke apparatuur koopt, als er geen vraag naar is gaan fabrikanten vanzelf de juiste spullen leveren.

Waar het om gaat is dat Iot meestal maar hele kleine data pakketjes nodig heeft maar die door de benodigde overhead van wifi in verhouding enorm veel bandbreedte nodig hebben.
En als het dan ook nog om Iot gaat die continue data staat te spugen (zoals slimme meters en zonnepalen maar zelf lampen die continue hun status spuien) zit de band snel vol.
En het gebruik van de 5Ghz maakt dat echt niet beter, alleen heb je dan minder last van de Iot van de buren.

Kortom Iot over wifi zou verboden moeten worden.

PS:
Zigbee gebruikt hetzelfde frequentie gebied als wifi en kent de kanalen 11 t/m 26 maar ze zijn veel smaller dan de wifi kanalen en overlappen in frequentie de kanalen 1 t/ 13 zoals wifi die kent.

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 05-06-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Will_M schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:05:
2,4Ghz. uitzetten lijkt ooit een goed idee totdat je wat moderne IOT zaken voor een 'Smart-Home' in huis haalt die vervolgens weer alléén op 2,4Ghz. wensen te connecten 8)7

Wat is IOT ??
Internet of Things , via google wordt ik hier niks wijzer van.

Mijn Smart home lampen werken nogsteeds prima met 2.4ghz uit.

DUs ik begrijp weinig van wat je probeert te zeggen.

Wat voegt dit toe?

:|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:04
Mister-White schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:40:
[...]

Wat is IOT ??
Internet of Things , via google wordt ik hier niks wijzer van.

Mijn Smart home lampen werken nogsteeds prima met 2.4ghz uit.

DUs ik begrijp weinig van wat je probeert te zeggen.

Wat voegt dit toe?

:|
Je lampen zullen op zich perfect werken. Grootste probleem is dat lucht (dus wifi) een gedeeld medium is. Dat houdt in dat op elke frequentie maar 1 toestel tegelijk kan data verzenden. Als jouw lampen data aan het versturen zijn, kan je router geen data doorsturen en moet die dus even wachten. Met 1 lamp zal het nog wel meevallen, maar als je 10-tallen lampen hebt, kan het zijn dat je router heel lang moet wachten om zijn data te kunnen versturen. En dat ervaar jij als gebruiker dan als een tragere snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
En slechte home lampen versturen continue hun status (vaak ook hun verbruik) in plaats van enkel als ze van status veranderen.
Dat vreet airtime en dus wifi bandbreedte.

Als je lampen op basis van Zigee hebt dan heb je nergens last van tenzij je er vele tientallen hebt, maar lampen op basis wifi reduceren per lamp al je beschikbare bandbreedte.

Kortom als je die dingen wilt gebruiken neem dan iets als Philip Hue of Ikea TRÅDFRI

[ Voor 52% gewijzigd door Ben(V) op 05-06-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ben(V) schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:22:
En slechte home lampen versturen continue hun status (vaak ook hun verbruik) in plaats van enkel als ze van status veranderen.
Dat vreet airtime en dus wifi bandbreedte.
'Slechte home lampen' (o.a. die MEUK van de Action) werken zelfs volledig IN het WiFi 802.1x 2,4Ghz. spectrum en claimen daarbij ook nog eens een IP adres in het netwerk waarin ze geplaatst worden. Ik heb 't al zien gebeuren dat er op die manier een RFC1918 /24 IPv4 netwerk vol zat met die spullenboel waardoor andere apparatuur 'raar' begon te doen :P

Maar ze wisten in China wél welke lampen er bij die instelling allemaal aan stonden op bepaalde tijdstippen, dus da's dan wel weer handig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Ons huis zit vol met Ikea lampen van TRÅDFRI Met hub van ikea.
Dus ik hoef mij geen zorgen te maken dat mijn router vertraagd word?

De hub hangt in de meterkast :P bekabeld aangesloten op mijn router.

[ Voor 9% gewijzigd door Mister-White op 05-06-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jouw WiFi router snapt van dát stukje 2,4Ghz (Zigbee) als het goed is niets en ziet die lampen zelfs niet eens tenzij je een firmware hebt draaien welke er in de EU niet op thuis hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Will_M schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:56:
Jouw WiFi router snapt van dát stukje 2,4Ghz (Zigbee) als het goed is niets en ziet die lampen zelfs niet eens tenzij je een firmware hebt draaien welke er in de EU niet op thuis hoort.
Gewoon standaard ikea spul. Geen custom firmware
Ik begrijp hier erg weinig van, is dit relevant voor mijn situatie?
Pagina: 1