home cinema - soundbar of receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zoek een?
Nieuwe receiver of soundbar+

Wat is je budget?
Maximaal 1000, liever 500.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om / ik heb nu......
Receiver: pricewatch: Onkyo TX-NR626 Zwart is sowieso aan vervanging toe, hij zoemt en reserve onderdeel is niet te vinden.
Speakers: pricewatch: Jamo S 626 HCS (Zwart) super goed geluid, maar wel erg grote speakers en bergen bedrading.
TV: pricewatch: Sony Bravia KDL-50W829B Zwart wil ik t.z.t. gaan vervangen door de pricewatch: LG C2 55" (zilveren voet) Zwart of oudere pricewatch: LG OLED55G1RLA Zwart (al kijk ik nog naar Sony alternatieven, vind ik natuurlijker beeld geven).

Op de receiver heb ik nu ook de Ziggo box, PS4, chromecast en HTPC aangesloten, maar die kunnen ook rechtsreeks op de TV lijkt me.
Ook een beamer, maar die gebruik ik niet meer sinds nieuwe layout woonkamer, dus een receiver met 2x HDMI out is niet perse meer nodig.
Voor de connectivity heb ik dus niet echt meer een receiver nodig.

Ik vind het wel mooi om bij films het geluid te horen waar het daadwerkelijk vandaan komt (bv bij helicopters die overvliegen), maar het hoeft echt niet de nieuwste Dolby tech met 15 speakers te zijn.
Huidige opstelling met 5 speakers is imo zat.

Samen met de wens voor kleinere speakers en minder kabels (en een afstandsbediening minder) neig ik nu meer naar een soundbar, bij voorkeur met (draadloze) satellieten.

Ik link ook veel apparaten in huis met google assistant, maar in principe staat het geluid alleen aan als de TV ook aan staat, dus dat lijkt me niet perse nodig.
Muziek (voornamelijk radio) luisteren we eerder op de google speakertjes verspreid door het huis.

Wat heb je zelf al gevonden?
Qua receiver neig ik naar Denon.
Zat al een tijdje (bijna een jaar :+ ) te kijken naar de X2700H, maar die wordt alleen maar duurder..
Kijk nu ook naar de nieuwere S660H/S760H (of stiekem toch de S960H met 2x HDMI-out voor het geval ik die beamer weer wil gebruiken of zelfs de X3700H).

Qua soundbar heb ik geen idee welk merk, LG, Samsung, toch weer Sony, of wellicht Sonos?
Eventuele wensen zijn:
- Geluidskwaliteit richting mn huidige set (iets minder mag wel, de Jamo set kan asociaal hard, zuiver (genoeg) en eigenlijk altijd met (te)veel bass (setting staat al op -10)).
Mn ervaring met een cheapo pricewatch: Sony HT-SF200 Zwart op de slaapkamer is bijzonder matig, nauwelijks beter dan de TV zelf..
- Breedte het liefst onder 100cm i.v.m. smal meubel (al gaan we die nog wel vervangen), echte max ~120cm (de muur waar de TV hangt is maar 135cm breed).
- Draadloze satellieten

Eigenlijk alles wat ik aanklik met satellieten is gelijk ook 120-140+cm breed.. Zit blijkbaar in het hogere segment..

Lijstje:
pricewatch: Samsung HW-Q800A - geen satelliet
pricewatch: LG DSP9YA - geen satelliet
pricewatch: Samsung Cinematic Q-series HW-Q900A - geen satelliet (maar wel beter geluid?), iets te breed.
pricewatch: LG DSN11RG Sound Bar AI ThinQ - veel te breed, maar verder prima?
pricewatch: Samsung Cinematic Q-series HW-Q950T / pricewatch: Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A - ook breed, maar tevens erg goed?

Als ik een soundbar (set) koop kan ik de Jamo set verkopen, dat beperkt de investering.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik twijfel heel erg of een soundbar+ redelijk geluid geeft (en welke voldoet dan het best aan mn wensen), of dat ik het best een nieuwe receiver neem en genoegen moet nemen met de bestaande grote speakers en al die draden (en een iets hogere investering).
Tevens, als ik dan toch voor een nieuwe receiver ga, dan het best overkill just in case (voor die paar 100 euro extra), of gewoon aansluiteind bij mijn wensen en niks meer (ik begrijp dat ik wellicht als enige die vraag kan beantwoorden).
Waarschijnlijk krijg ik het advies om ook even te luisteren, bij de mediamarkt ofzo, maar dat probeer ik tot een minimum te beperken (lastig vergelijken ook me mn huidige thuis setup).

Beste antwoord (via mitsumark op 16-06-2022 01:14)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 17:00
mitsumark schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:54:
Mijn idee zou zijn dat met een soundbar met 3+ speakers (front left / front right / center), een subwoofer en 2 satellieten (rear left / rear right), je toch aardig surround geluid zou moeten hebben, of is dat onjuist?
Extra speakers naar boven (Dolby Atmos) is niet echt nodig, hooguit nice to have.
Dan heb je inderdaad aardig surround geluid, omdat je fysieke rear speakers plaatst. Up-firing speakers voor Dolby Atmos moet je niet doen. Dat is echt zonde van je geld. Wil je van atmos genieten dan moet je speakers in je plafond plaatsen. Alleen een soundbar geeft uiteraard ook geen surround geluid.

Luisteradvies is altijd aan te raden, maar dan natuurlijk niet bij de mediamarkt. Daarvoor ga je naar een echte audio speciaal zaak.

Met een soundbar en kleine rear speakers ga je gewoon inleveren qua kwaliteit met je speakers nu. Vooral met muziek ga je dat merken. Met films kom je er nog wel mee weg verwacht ik, aangezien dat veel minder nauw luistert qua kwaliteit van een speaker dan met muziek. Al zal het geluid ook dan minder body hebben. Alhoewel, nu draai je 5.0 en met een soundbar moet er een subwoofer bij. Tijdje terug heb ik de Sonos ARC bij een vriend gezien en gehoord en ik was best onder de indruk. De soundbar was ook een stuk groter dan ik had verwacht op basis van plaatjes. Incl. een Sonos sub en sonos play 1's als rears gaf dat een lekkere surroundervaring. Alleen die prijs dan he.... dik boven de € 2.000 :') Ik durf echt niet te zeggen hoe zo'n Samsung Q950T van € 1K zich hiertoe verhoudt.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 30-05-2022 16:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Surround: altijd voor losse speakers met een receiver gaan, niet voor een soundbar. De ervaring is anders echt veel minder mooi. Bovendien mis je dan aansluitmogelijkheden.

Receiver uitkiezen: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Ja thanks, die link had ik al even bekeken (ook daar komen vooral de Denons bovendrijven).
Enige echte wens is HDMI 2.1 (4k 100Hz) --> https://tweakers.net/vers...XJeYoWUUrGRoamlsqxdbW1gIA
(meeste overige wensen zijn dan ook automatisch OK, zoals minimaal 5.0, (e)ARC, optisch)

Mijn idee zou zijn dat met een soundbar met 3+ speakers (front left / front right / center), een subwoofer en 2 satellieten (rear left / rear right), je toch aardig surround geluid zou moeten hebben, of is dat onjuist?
Extra speakers naar boven (Dolby Atmos) is niet echt nodig, hooguit nice to have.

Als de TV 4+ HDMI poorten heeft kan ik daar volgens mij alles direct op aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
JBL heeft de 9.1 waarvan de surrounds los kunnen worden geklikt als rears.

pricewatch: JBL Bar 9.1

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 17:00
mitsumark schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:54:
Dan heb je inderdaad aardig surround geluid, omdat je fysieke rear speakers plaatst. Up-firing speakers voor Dolby Atmos moet je niet doen. Dat is echt zonde van je geld. Wil je van atmos genieten dan moet je speakers in je plafond plaatsen. Alleen een soundbar geeft uiteraard ook geen surround geluid.

Luisteradvies is altijd aan te raden, maar dan natuurlijk niet bij de mediamarkt. Daarvoor ga je naar een echte audio speciaal zaak.

Met een soundbar en kleine rear speakers ga je gewoon inleveren qua kwaliteit met je speakers nu. Vooral met muziek ga je dat merken. Met films kom je er nog wel mee weg verwacht ik, aangezien dat veel minder nauw luistert qua kwaliteit van een speaker dan met muziek. Al zal het geluid ook dan minder body hebben. Alhoewel, nu draai je 5.0 en met een soundbar moet er een subwoofer bij. Tijdje terug heb ik de Sonos ARC bij een vriend gezien en gehoord en ik was best onder de indruk. De soundbar was ook een stuk groter dan ik had verwacht op basis van plaatjes. Incl. een Sonos sub en sonos play 1's als rears gaf dat een lekkere surroundervaring. Alleen die prijs dan he.... dik boven de € 2.000 :') Ik durf echt niet te zeggen hoe zo'n Samsung Q950T van € 1K zich hiertoe verhoudt.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 30-05-2022 16:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
NL_Scratch schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:29:
JBL heeft de 9.1 waarvan de surrounds los kunnen worden geklikt als rears.

pricewatch: JBL Bar 9.1
Ja, leuk ding, voldoet aan de wensen in het geval van soundbar.
Ik kan alleen nog niet echt vinden of die satellieten blijven werken terwijl je ze oplaad via USB (kan ik ze aangesloten laten), want elke ~10 uur op de hoofd unit zetten of stekkers in/uit lijkt me omslachtig.
Ik ga er even vanuit dat dit kan, en dat het dan een aardige contender is.
Hulleman schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:17:
[...]

Sonos ARC setje is inderdaad nice maar erg prijzig, vooral die sub is duur zeg!

Als ik reviews mag geloven, moet zo'n samsung 950 ook prima zijn (voor films/dialoog), al dan niet iets minder goed geluid (voor muziek) dan de Sonos ARC en Bose 900, maar die gaan beiden richting dubbele prijs incl sub en satellieten...
https://www.rtings.com/soundbar/reviews/best/by-usage/movies
https://www.rtings.com/so...ws/best/by-usage/dialogue

Een iets goedkopere setup is eventueel een Bose 700 bar + 500 sub + surround, maar ook dan zit je op 1400, eigenlijk boven budget.
Dan is die JBL 9.1 wellicht niet eens zon slechte keus, in ieder geval voor die prijs.
Zit nu ook nog te kijken naar de Samsung Q800A met extra satellieten (9100S), kom je op 500 euro, de zoektocht gaat verder.
https://tweakers.net/spea...sSlWyAuoGcosyk1N9M4EaDGoB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Vandaag de JBL 9.1 neergezet naast het setje Onkyo/Jamo.
Inderdaad merk je als je omschakelt echt een duidelijk verschil, de Onkyo/Jamo set is een stuk helderder/zuiverder/dieper.
Echter na een uurtje muziek luisteren met de JBL vind ik het echt niet storend (beter dan de google speakertjes :))

De gewenste (Denon) versterkers zijn nog steeds duur en/of niet leverbaar, dus ik stap dan toch maar definitief over.

Bedankt voor de hulp allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-07 22:34
Zijn er ondertussen nog mensen die de overstap hebben gemaakt van een receiver met 5.1 naar een soundbar met rears?

Zelf heb ik een Marantz SR6007 met Quadral M4 zuilen, M1 center, M2 rears en Qube10 sub. Nu wordt deze set te groot nadat we verhuisd zijn en zit ik dus te dubben wat ik zal doen. Ik overweeg een Sonia Arc met rears of wellicht een 2.0 of 2.1 set van bijvoorbeeld Kef LS50 II.
Pagina: 1