Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

L/L warmtepomp of L/W warmtepomp voor mijn huis uit 1964?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
Hallo allemaal,

Ik denk erover om mijn verwarmings- en koelsysteem in huis te veranderen. Ik lees veel over het lucht/lucht onderwerp en het lucht/water onderwerp. Maar ik kan niet de betere kiezen over welk systeem is:
Situatie:
- Mijn tussenwoning is gebouwd in 1964 en wordt deze zomer volledig geïsoleerd.
- Mijn familie bestaat uit 5 personen. Elke dag staat iedereen ongeveer 5 minuten onder de douche.
- We hebben 5 kamers die we willen verwarmen (afkoelen is optioneel)
- We hebben geen ventilatiesysteem. Alleen natuurlijke ventilatie (open ramen, deuren)
Problemen:
1. L/L warmtepomp oplossing:
- 1 enkele unit voor woonkamer/keuken, 1 multiple split unit en 4 binnenunits voor 4 kamers.
- SWW:
+ Atlantic Explorer v4 of Vaillant Arostor (270L). Het probleem is dat het misschien te groot is voor mijn zoldervloer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxSSYRhGKRdXCgGk2YKsdu1gJAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j01yfSbZnN2TIShFw89GiPpA.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zou hem in de berging kunnen plaatsen, maar de berging is 5 meter ver van het huis.
+ Hewalex of Nibe ventilatie warmtepomp
Speedy-Andre schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Een Nibe F130
https://www.nibe.eu/nl-be...elucht-water-warmtepompen

of Hewalex pcwu 2.5/3.0kW.
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Beide zijn ventilatie wp's dus voor binnenshuis nabij de MV cq een vervanger voor de MV box.
Omdat je dan losse units hebt kan je het gewicht verdelen en een vat kan minder hoog zijn..
- Probleem: Ik vond slechts 2 installateurs voor Arostor en 1 installateur voor Atlantic in de regio Eindhoven. Ik kan geen installatieprogramma voor Hewalex of Nibe vinden.

2. L/W warmtepomp oplossing
- Erfpacht (minimaal tot volgend jaar)
- We hebben geen vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren
- Hoge temperatuur L/W warmtepomp is inefficiënt.
Vragen:
- Is L/W warmtepomp oplossing duurder dan L/L warmtepomp?
- Waar en hoe vind ik installateurs voor Hewalex of Nibe warmtepomp?

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:10
L/W krijg je subsidie. Weet niet of dat de zaak verandert?

L/L en L/W is beide minder efficiënt bij lage buiten temperaturen. (uitgaande dat je geen bronnen, dus bodem ww gaat gebruiken) maakt dat verschil niet veel uit.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:54
De lucht/water variant gaat gegarandeerd duurder uitvallen dan lucht/lucht als je in je oude woning niet voldoende afgiftecapaciteit hebt. Het zou kunnen werken als je huidige radiatoren zwaar overbemeten zijn. Hoeveel vermogen kom je op uit als je je radiatoren hiermee doorrekent op 40 ingaand/35 uitgaand /20 ruimte? Climate Booster Afgiftecalculator

Mbt het boilervat, hij hoeft niet per se op de plek van de ketel te staan. Als er maar een warm/koud water leiding in de buurt is. De 5 meter naar je berging is misschien wel wat minder, maar als het echt niet kan op de vloer is dat mogelijk nog te overzien (is de berging aanpandig en/of vorstvrij?)

Hewalex als hoofdverwarming lijkt me lastig, want het vermogen daarvan (en de ventilatiewarmtepompen in het algemeen) is volgens mij vrij klein. Die zou ik persoonlijk laten voor wat het is.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• hainv201
Cyriel85 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:42:
L/W krijg je subsidie. Weet niet of dat de zaak verandert?

L/L en L/W is beide minder efficiënt bij lage buiten temperaturen. (uitgaande dat je geen bronnen, dus bodem ww gaat gebruiken) maakt dat verschil niet veel uit.
Dat is waar. Maar als lucht/water-warmtepompoplossing moet ik misschien het verwarmingssysteem vervangen en dat kost veel meer.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
- We hebben geen vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren
Als je isolatie en het glas nu veel beter is dan toen de woning gebouwd is maar de radiatoren nog hetzelfde zijn kun je nu met een veel lagere aanvoertemperatuur af. Dus dan zijn het eigenlijk lage temperatuur radiatoren geworden.

Verwarmen met L/L heeft als voordeel dat je er snel de lucht mee kunt verwarmen. Maar het gaat gepaard met iets meer tocht dan L/W. Met L/W kun je overal verwarmen waar je nu ook verwarmt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• hainv201
kevineppo schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:14:
De lucht/water variant gaat gegarandeerd duurder uitvallen dan lucht/lucht als je in je oude woning niet voldoende afgiftecapaciteit hebt. Het zou kunnen werken als je huidige radiatoren zwaar overbemeten zijn. Hoeveel vermogen kom je op uit als je je radiatoren hiermee doorrekent op 40 ingaand/35 uitgaand /20 ruimte? Climate Booster Afgiftecalculator

Mbt het boilervat, hij hoeft niet per se op de plek van de ketel te staan. Als er maar een warm/koud water leiding in de buurt is. De 5 meter naar je berging is misschien wel wat minder, maar als het echt niet kan op de vloer is dat mogelijk nog te overzien (is de berging aanpandig en/of vorstvrij?)

Hewalex als hoofdverwarming lijkt me lastig, want het vermogen daarvan (en de ventilatiewarmtepompen in het algemeen) is volgens mij vrij klein. Die zou ik persoonlijk laten voor wat het is.
Nee, de berging is niet vorstvrij, staat aan het einde van mijn tuin en is niet geïsoleerd.
Ik was van plan om Hewalex alleen voor het tapwater te gebruiken. of misschien in de toekomst voor de vloerverwarming in de woonkamer.

• hainv201
busscherski schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:16:
[...]

Als je isolatie en het glas nu veel beter is dan toen de woning gebouwd is maar de radiatoren nog hetzelfde zijn kun je nu met een veel lagere aanvoertemperatuur af. Dus dan zijn het eigenlijk lage temperatuur radiatoren geworden.

Verwarmen met L/L heeft als voordeel dat je er snel de lucht mee kunt verwarmen. Maar het gaat gepaard met iets meer tocht dan L/W. Met L/W kun je overal verwarmen waar je nu ook verwarmt.
Dat denk ik ook. Maar ik twijfel gewoon omdat ik daar niet veel kennis van heb. Omdat ik heb getest om het huis te verwarmen met water van 50 graden, kon ik gemakkelijk 18 graden krijgen. De test was echter in maart.
De afgelopen dagen staat mijn huis nog steeds op 20 tot 23 graden zonder verwarming. Ik ben bang dat het erg warm wordt als de temperatuur hoger is. (De isolatie is nog niet gedaan, alleen de HR en HR++ glazen zijn geplaatst door de vorige eigenaar)

[ Voor 14% gewijzigd door hainv201 op 29-05-2022 22:37 ]

• busscherski
Zoals @kevineppo schrijft kun je het vermogen van de radiatoren bij bijvoorbeeld 45-40/20 ook theoretisch benaderen.
Heb ik bij mezelf thuis ook gedaan en in werkelijkheid kon ik met nog iets lagere aanvoertemperatuur uit.

Hewalex is mooi voor tapwater. Meer moet je er denk ik niet mee willen doen. Zeker als je het laat installeren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:54
hainv201 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:25:
[...]

Nee, de berging is niet vorstvrij, staat aan het einde van mijn tuin en is niet geïsoleerd.
Ik was van plan om Hewalex alleen voor het tapwater te gebruiken. of misschien in de toekomst voor de vloerverwarming in de woonkamer.
Dan ga je winters erg veel stilstandverlies krijgen denk ik, dat is wel zonde. Ik zou zeggen neem de tijd om je radiatorvermogen te controleren, dan weet je of L/W kan zonder al te grote en dure ingrepen. Gezien het comfort van vloerverwarning is dat natuurlijk het makkelijkst om dan later erbij aan te sluiten. Anders is L/L een prima alternatief. De belasting zou je eventueel verder over je vloer kunnen verdelen met een grotere plaat eronder.

De aanvulling van de hewalex zat ik hier zelf ook te overwegen, maar met de aan/uit compressor en vrij luide unit had ik er toch een beetje mijn twijfels bij. Hoewel hij met subsidie nu wel "gratis" is natuurlijk. Maar voor meer dan SWW of misschien een badkamer zou ik het niet doen persoonlijk.

Overigens weet ik niet hoe handig je bent, maar het installeren van die apparaten is niet super ingewikkeld. Met een beetje tijd en wat rondzoeken (hoewel je al aardig op de hoogte lijkt) heb je ze zo staan.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• hainv201
busscherski schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:35:
Zoals @kevineppo schrijft kun je het vermogen van de radiatoren bij bijvoorbeeld 45-40/20 ook theoretisch benaderen.
Heb ik bij mezelf thuis ook gedaan en in werkelijkheid kon ik met nog iets lagere aanvoertemperatuur uit.

Hewalex is mooi voor tapwater. Meer moet je er denk ik niet mee willen doen. Zeker als je het laat installeren.
Maar ik kan geen installateurs vinden in de omgeving van Eindhoven.

• hainv201
kevineppo schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:38:
[...]

Dan ga je winters erg veel stilstandverlies krijgen denk ik, dat is wel zonde. Ik zou zeggen neem de tijd om je radiatorvermogen te controleren, dan weet je of L/W kan zonder al te grote en dure ingrepen. Gezien het comfort van vloerverwarning is dat natuurlijk het makkelijkst om dan later erbij aan te sluiten. Anders is L/L een prima alternatief. De belasting zou je eventueel verder over je vloer kunnen verdelen met een grotere plaat eronder.

De aanvulling van de hewalex zat ik hier zelf ook te overwegen, maar met de aan/uit compressor en vrij luide unit had ik er toch een beetje mijn twijfels bij. Hoewel hij met subsidie nu wel "gratis" is natuurlijk. Maar voor meer dan SWW of misschien een badkamer zou ik het niet doen persoonlijk.

Overigens weet ik niet hoe handig je bent, maar het installeren van die apparaten is niet super ingewikkeld. Met een beetje tijd en wat rondzoeken (hoewel je al aardig op de hoogte lijkt) heb je ze zo staan.
Eigenlijk geef ik de voorkeur aan Nibe boven Hewalex. Zoals ik tot nu toe weet, is Nibe stiller.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
Het hangt er van af wat je huidige gasverbruik is en of je al op lage temperatuur kan verwarmen wat de beste oplossing is qua financiën. Sowieso kook je al electrisch zodat de gasaansluiting kan worden opgezegd.

• hainv201
D-dark schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:13:
Het hangt er van af wat je huidige gasverbruik is en of je al op lage temperatuur kan verwarmen wat de beste oplossing is qua financiën. Sowieso kook je al electrisch zodat de gasaansluiting kan worden opgezegd.
Ik heb net een huis gekocht in maart, dus ik weet niet wat het gasverbruik zal zijn. De vorige eigenaren wonen hier met 2 personen. De temperatuur ligt normaal rond de 23, zoals ik tot nu toe weet, is het gasverbruik van hen rond de 1500 m3.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
hainv201 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:33:
[...]

Ik heb net een huis gekocht in maart, dus ik weet niet wat het gasverbruik zal zijn. De vorige eigenaren wonen hier met 2 personen. De temperatuur ligt normaal rond de 23, zoals ik tot nu toe weet, is het gasverbruik van hen rond de 1500 m3.
23 graden qua temperatuur is wel behoorlijk hoog. 20 is voor de meesten de normale temperatuur.

Voor nu lekker eerst de isolatie op orde brengen en een winter bekijken wat de huidige verwarming doet.
Meteen je ketel op 50 graden begrenzen qua max en liever lager. Heb je nog oude grote overbemeten radiators dan moeten die het met voldoende isolatie hopelijk ook op een lage temperatuur doen.

Dan kan je volgend jaar een bewuste keuze maken.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 10:05
Als je heel je afgiftesysteem moet vervangen dan is lucht/lucht gegarandeerd goedkoper. Zelfs inclusief subsidie.

De vraag is inderdaad in hoeverre dat straks nog nodig is. Wat is het type van de radiatoren? Het zou helpen als deze type 22 zijn, en lekker groot en aan beide kanten van de woonkamer.

Qua L/L en SWW zou je kunnen overwegen geen WPB te kopen als je anders ruimte tekort komt, maar gewoon een e-boiler. Deze is kleiner (en sneller) en je kunt toch gewoon van het gas (+vastrecht en onderhoud) af. Maar het is natuurlijk wel duurder in gebruik dan gas of een WPB, want COP=1. Zou even kijken hoeveel gas je deze of volgende maand (hebt) gebruikt (zonder CV), dan weet je namelijk je SWW-verbruik en kun je in principe het break-even point / de terugverdientijd berekenen.

Ik heb misschien iets gemist maar hoe ga je een WVP doen zonder ventilatiesysteem? Met een L/W kun een boilervat neerzetten met een kleine (split) of geen (monoblock) binnenunit. Deze is een stuk minder hoog dan een vergelijkbare WPB. Het is niet ideaal maar een boilervat is er ook in een horizontale variant.

[ Voor 11% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-05-2022 12:23 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• hainv201
HarmoniousVibe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:11:
Als je heel je afgiftesysteem moet vervangen dan is lucht/lucht gegarandeerd goedkoper. Zelfs inclusief subsidie.

De vraag is inderdaad in hoeverre dat straks nog nodig is. Wat is het type van de radiatoren? Het zou helpen als deze type 22 zijn, en lekker groot en aan beide kanten van de woonkamer.

Qua L/L en SWW zou je kunnen overwegen geen WPB te kopen als je anders ruimte tekort komt, maar gewoon een e-boiler. Deze is kleiner (en sneller) en je kunt toch gewoon van het gas (+vastrecht en onderhoud) af. Maar het is natuurlijk wel duurder in gebruik dan gas of een WPB, want COP=1. Zou even kijken hoeveel gas je deze of volgende maand (hebt) gebruikt (zonder CV), dan weet je namelijk je SWW-verbruik en kun je in principe het break-even point / de terugverdientijd berekenen.

Ik heb misschien iets gemist maar hoe ga je een WVP doen zonder ventilatiesysteem? Met een L/W kun een boilervat neerzetten met een kleine (split) of geen (monoblock) binnenunit. Deze is een stuk minder hoog dan een vergelijkbare WPB. Het is niet ideaal maar een boilervat is er ook in een horizontale variant.
Het gasverbruik voor tapwater is circa 20 m3 per maand. Ik heb:
- 2 radiatoren type-22 met radiatorfolie in de woonkamer.
- 1 radiator type-22 in de gang
- 4 radiatoren type-20 in 4 slaapkamers

• busscherski
Lengte en breedte van de radiatoren die bijna altijd aan staan?

Dan heb je de juiste info om de benodigde aanvoertemperatuur te bepalen om de benodigde +/- 7 kW af te geven.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt geen vloerverwarming, dan wordt een L/W warmtepomp al wat lastiger. Verwarmen gaat nog wel met de juiste radiatoren omdat de delta tussen het water en de omgevingstemperatuur vrij groot is, koelen zal echter vrij lastig worden omdat je geen massa afkoelt, wat je met vloerverwarming wel zal doen.

Dus mocht koelen echt nodig zijn dan is een L/L warmtepomp in mijn ogen een beter alternatief.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• hainv201
Tsurany schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:55:
Je hebt geen vloerverwarming, dan wordt een L/W warmtepomp al wat lastiger. Verwarmen gaat nog wel met de juiste radiatoren omdat de delta tussen het water en de omgevingstemperatuur vrij groot is, koelen zal echter vrij lastig worden omdat je geen massa afkoelt, wat je met vloerverwarming wel zal doen.

Dus mocht koelen echt nodig zijn dan is een L/L warmtepomp in mijn ogen een beter alternatief.
Volgend jaar willen we vloerverwarming. Ik weet echter niet zeker of ik het verwarmingssysteem in de slaapkamers moet veranderen of niet.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

hainv201 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Volgend jaar willen we vloerverwarming. Ik weet echter niet zeker of ik het verwarmingssysteem in de slaapkamers moet veranderen of niet.
De vraag is wat je warmtebehoefte in de slaapkamer is, hoe groot is het verschil tussen koud en aangenaam in de winter? Doorgaans zijn dat kleinere ruimtes die je minder hoog op stookt, tenzij ze in gebruik zijn als hobby kamer of speelkamer voor kinderen.

En dan met name wat de koelbehoefte is, je gaat met een L/W warmtepomp best je beneden verdieping een paar graden koeler krijgen maar als het buiten een tijdje 30+ is dan gaat een L/L warmtepomp in de zomer je hele huis aangenaam koel houden en een L/W warmtepomp vooral de temperatuur beneden iets veraangenamen.

Je zou dus voor een L/W warmtepomp kunnen gaan met vloerverwarming beneden, aansluiten op de radiatoren voor verwarming in de winter en dan een aparte L/L warmtepomp om te kunnen koelen. Dat is aan de ene kant wel een dubbele installatie maar aan de andere kant kan je met een beperkte L/L warmtepomp misschien wel je hele bovenverdieping koelen vanaf de overloop?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• hainv201
Tsurany schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:49:
[...]

De vraag is wat je warmtebehoefte in de slaapkamer is, hoe groot is het verschil tussen koud en aangenaam in de winter? Doorgaans zijn dat kleinere ruimtes die je minder hoog op stookt, tenzij ze in gebruik zijn als hobby kamer of speelkamer voor kinderen.

En dan met name wat de koelbehoefte is, je gaat met een L/W warmtepomp best je beneden verdieping een paar graden koeler krijgen maar als het buiten een tijdje 30+ is dan gaat een L/L warmtepomp in de zomer je hele huis aangenaam koel houden en een L/W warmtepomp vooral de temperatuur beneden iets veraangenamen.

Je zou dus voor een L/W warmtepomp kunnen gaan met vloerverwarming beneden, aansluiten op de radiatoren voor verwarming in de winter en dan een aparte L/L warmtepomp om te kunnen koelen. Dat is aan de ene kant wel een dubbele installatie maar aan de andere kant kan je met een beperkte L/L warmtepomp misschien wel je hele bovenverdieping koelen vanaf de overloop?
Het is best moeilijk voor mij om een beslissing te nemen. 4 slaapkamers zijn ongeveer 24 uur in gebruik. De woonkamer is ongeveer 13 uur per dag in gebruik.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En wat is het natuurlijke klimaat in die kamers? Als je niks doet qua stoken of koelen hoeveel dagen in het jaar zijn ze dan aangenaam qua temperatuur en hoeveel dagen zijn ze te warm of te koud?

• hainv201
Tsurany schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:48:
En wat is het natuurlijke klimaat in die kamers? Als je niks doet qua stoken of koelen hoeveel dagen in het jaar zijn ze dan aangenaam qua temperatuur en hoeveel dagen zijn ze te warm of te koud?
De woonkamer momenteel op 20 graden C zonder verwarming.

• busscherski
hainv201 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:38:
[...]

De woonkamer momenteel op 20 graden C zonder verwarming.
_/-\o_

• hainv201
Tsurany schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:48:
Het is best moeilijk voor mij om een beslissing te nemen. 4 slaapkamers zijn ongeveer 24 uur in gebruik. De woonkamer is ongeveer 13 uur per dag in gebruik. 8)7 8)7 8)7 8)7
Pagina: 1