Elektraplan nieuwe koof

Pagina: 1
Acties:

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:49
Ik wil in onze nieuwe woning een koof gaan maken waarin 2 stopcontacten moeten komen tbv een beamer en scherm en een 6 tal philips hue spotjes.

Nu was mijn plan om elektra te laten trekken naar het punt waar de koof komt en dat in een nieuwe centraaldoos binnen te laten komen. Vanuit hier wil ik 2 opbouw stopcontacten gaan voeden maar ik zit nog even in dubio wat ik met de (230v) spotjes moet. Een mogelijkheid is om per spot te werken met vd kabel maar dat wordt eigenlijk afgeraden. Ik zou met een 2 tal aparte lasdozen kunnen werken vanuit de centraaldoos die benaderbaar zouden zijn vanuit een gat voor de spotjes in geval van. Ik zou met bijvoorbeeld ymvk kabel vanuit de centraal doos naar een lasdoos kunnen gaan en vanuit daar met flexibel vmvl snoer naar de spotjes.

Ik wil graag dat het veilig en zoveel mogelijk bereikbaar is. Is mijn denkwijze valide of kan ik het beter anders oplossen?

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:08
Je denkt veel te ingewikkeld. Je kunt met normaal elektrasnoer van spot naar spot gaan en dan met een stekker in het nieuwe stopcontact (of nog simpeler met een WAGO-klem, waar je ook soepele draad in kan klemmen)

Als je twee HAF universele lasdozen naast elkaar plaatst (met de klemoptie is 1 doos al genoeg) kun je daar direct deze wandcontactdoos op klikken: https://www.elektramat.nl...wlVXmvP11W2BoC1AMQAvD_BwE

Als je de wandcontactdoos vlakbij een gat voor 1 van de spots plaats kun je er met je hand door het gat altijd bij als dat nodig is.

[ Voor 76% gewijzigd door coinman63 op 30-05-2022 07:49 ]

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:49
Even voor de duidelijkheid, het gaat om 230v spotjes zonder schakeldraad (Philips Hue) dus ik heb alleen blauw en bruin nodig. De stopcontacten die ik nodig heb zijn voor een beamer en een beamerscherm. Deze wil ik rechtstreeks uit de (nieuw aan te leggen) centraaldoos voeden.

De spotjes kan ik doorlussen met ieder een aparte lasdoos, ik kan ook gebruik maken van bv 2 aparte lasdozen om vanuit daar meerdere draden te trekken (1mm2 flexibel huishoudsnoer bv).

Vraag is alleen wat voor kabel pak ik vanuit de centraaldoos naar de lasdoos toe? Mag dat bv met wat dikker huishoudsnoer (2,5mm2 oid) of moet dat met installatiedraad? Of geisoleerd ymvk kabel zodat ik geen aparte buis hoef te gebruiken naar de lasdoos toe?