Mobile Workstation voor CAD (€2000)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramH
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-08-2023
Ik mag een nieuwe laptop aanschaffen van mijn baas voor zowel mijn studie als werk.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal met name gebruikt worden voor SolidWorks, een CAD programma. Daarnaast zal ik ook een aantal Adobe programma's draaien en enkele lichte games, maar de laptop is met name gericht op CAD werk. Om die reden ben ik ook op zoek naar een mobile workstation, deze hebben meestal videokaarten speciaal gericht op dergelijke programma's.

Wat is je budget?
Ik heb een budget gekregen van rond de €2000 (excl. btw). Eventueel kan ik zelf een paar honderd euros bijleggen indien nodig.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal ik zowel thuis, op school, als op werk gebruiken. Laptop mag dus niet te groot of te zwaar zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben eigenlijk een Apple fan dus had het liefst een Macbook aangeschaft, maar omdat SolidWorks niet native op MacOS draait is dit geen optie. Een merk dat vergelijkbare bouw kwaliteit heeft zoals aluminium behuizing, en voor lange tijd mee gaat heeft hoge voorkeur.

Uiteraard zijn specificaties belangrijk. Voor CAD is het belangrijk in ieder geval een gecertificieerde GPU te hebben, waarvan een lijst op de website van SolidWorks beschikbaar is.
Minimum van 16gb komt daar ook bij, al zal 32gb beter zijn maar ik zie dat de prijs bij laptops dan vaak gigantisch omhoog schiet.

Wat ik ook belangrijk vind is dat de laptop niet al te warm wordt bij beruik, of veel geluid gaat maken.
Scherm grootte is max 16 inch. Touchscreen is niet verplicht maar zou wel fijn zijn.

Welke laptops heb je zelf gevonden?
Ik was met name geinteresserd in de ZBook series van HP of de Precision series van Dell.

Meer specifiek van Dell, de Precision 5570. Of van HP de ZBook Power G8.
Omdat ik zelf totaal niet bekend ben in de wereld van laptops / mobile workstations heb ik geen idee of dit goede opties zijn. De Dell laptop lijkt vrij dun dus ik vraag me af of deze niet warm wordt, en de HP laptop is dan weer vrij dik wat transport weer minder ideaal maakt. De ZBook heeft verschillende versies maar de onderlinge verschillen zijn mij niet altijd duidelijk, wat ook voor de Dell Precision laptops geld.

Andere merken zijn uiteraard ook mogelijk, zolang de laptop zelf maar aan de specificaties voldoet.

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 19:44
Voor mobiele workstations zijn de meest bekende modellen inderdaad de Dell precision reeks, de hp zbook reeks en de Thinkpad p reeks.

Kwaliteit gezien zijn deze merken erg vergelijkbaar. Welk merk je kiest is dus vooral persoonlijke voorkeur. Er zijn echter wel wat belangrijke dingen om op te letten.
- Een intel H series (of vergelijkbare AMD) is duidelijk krachtiger dan de U series die je tegen komt in de instapmodellen
- In de videokaarten zit vaak ook behoorlijke verschillen, daarvoor kun je het beste kijken naar benchmarks.
- Koeling is soms inderdaad een probleem. Vooral in dunnere werkstations loop de koeling makkelijk tegen zijn limieten aan (ik heb zelf een Thinkpad x1 extreme, dus eigenlijk de geforce versie van de Thinkpad p1). Bij veel merken zie je daarvoor eigenlijk drie reeksen. De instapreeks met vaak een U serie CPU. De meer high end reeks icm een H series CPU. En de high end met dunne behuizing (Thinkpad P1, Zbook studio en het Dell equivalent; eigenlijk een beetje gebaseerd op het concept van een MacBook Pro 16. Dus krachtige hardware in een dunne behuizing). Als het puur om prestaties gaat, en minder om een mooi uiterlijk en portabiliteit, dan zou ik dus kiezen voor de traditionelere, dikkere, workstations.

Daarnaast zou ik online ook zoeken naar reviews. Vooral notebookcheck heeft vaak erg goede reviews waarbij ze ook op de koeling letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 10:34
Ik heb goede ervaring met AutoCad en Civil 3D met lenovo P serie en dan met name met de Quadro videokaarten omdat deze goede performance leveren bij AutoDesk software.
Bluelink is een goede leverancier voor Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Op mijn werk hebben we de HP zbooks en Dell precicions. De HPs hebben allemaal problemen met koeling. Als bedrijf met 15000 man personeel weigert HP uitleg te geven wat het probleem is en hoe ze het gaan oplossen.

De Dells hebben hier geen last van. Mijn Dell heeft vandaag een ram upgrade gekregen. Dit was redelijk goed te doen, achter klep er uit en toetsenbord verwijderen. In tegenstelling tot de HP waar de moederbord er uit moest.

De levono heb ik geen ervaring mee. Vaak zijn ze wel een stuk goedkoper dan Dell en HP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 22:35
elbandito schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:41:
Ik heb goede ervaring met AutoCad en Civil 3D met lenovo P serie en dan met name met de Quadro videokaarten omdat deze goede performance leveren bij AutoDesk software.
Bluelink is een goede leverancier voor Lenovo.
Autodesk software is DirectX based en werkt heel goed met Geforce kaarten. De meeste andere CAD software inclusief Solidworks zijn OpenGL based en daarmee is de prestatiewinst icm een Quadro kaart aanzienlijk.

@JoramH zoek een laptop met een quadro kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
@JoramH De Dell Precision 5570 is de shit die je wilt hebben. Nieuwste generatie 12th gen Intel processoren en Nvidia A-series GPUs met 16:10 scherm in een fantastische compacte en hoge kwaliteit body (zelfde als de XPS 15). Exclusief BTW moet in de buurt van €2000 blijven te doen zijn, maar het kan snel oplopen.

HP ZBook Studio G9 (aankondiging) is ook mooi spul, maar volgens mij nog niet te krijgen in Nederland op dit moment.

Verder heb je nog de MSI Creator Z16, maar die is in Nederland volgens mij niet met Nvidia A-series GPUs te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjsiemer
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-06 04:30
Als je fan bent... Overweeg dan toch een (Intell based) Macbook.
Dan kun je native W10 en Solidworks prima draaien op de laptop die je echt wilt.

Zo heb ik een iMac met een 5k scherm staan, en die draait al jaren probleemloos en snel Native W10.

Zal ongetwijfeld niet de absoluut snelste oplossing zijn voor het budget, maar zeer ook geen stakker.
Wijheid gewenst!

If you always do what you always did, you always get what you always got....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramH
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-08-2023
Balance schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:35:
@JoramH De Dell Precision 5570 is de shit die je wilt hebben. Nieuwste generatie 12th gen Intel processoren en Nvidia A-series GPUs met 16:10 scherm in een fantastische compacte en hoge kwaliteit body (zelfde als de XPS 15). Exclusief BTW moet in de buurt van €2000 blijven te doen zijn, maar het kan snel oplopen.

HP ZBook Studio G9 (aankondiging) is ook mooi spul, maar volgens mij nog niet te krijgen in Nederland op dit moment.

Verder heb je nog de MSI Creator Z16, maar die is in Nederland volgens mij niet met Nvidia A-series GPUs te krijgen.
Daar zat ik ook naar te kijken, maar omdat die laptop ontzettend dun is heb ik mijn twijfels over de kwaliteit van de koeling bij deze laptop.
hjsiemer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:40:
Als je fan bent... Overweeg dan toch een (Intell based) Macbook.
Dan kun je native W10 en Solidworks prima draaien op de laptop die je echt wilt.

Zo heb ik een iMac met een 5k scherm staan, en die draait al jaren probleemloos en snel Native W10.

Zal ongetwijfeld niet de absoluut snelste oplossing zijn voor het budget, maar zeer ook geen stakker.
Wijheid gewenst!
Dat heb ik een tijdje met een oudere Macbook Pro gedaan maar je raakt dan toch behoorlijk wat performance kwijt, en dat is behoorlijk lastig uit te leggen aan mijn baas...

Toevallig gister de HP Zbook Power G8 binnen gekregen, bleek een defect model te zijn dus mijn vertrouwen in HP is wel stukje gedaald. Zal komende week een nieuwe krijgen en als ook die weer niks is zal het hoogst waarschijnlijk een Dell worden. Ben nooit zo'n van van het rood/zwarte van de Thinkpads geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19

jdh009

FP ProMod
Vanuit het werk heb ik een Dell Precision (7740, dit model is niet meer leverbaar en boven budget), welke zeer goed werkt qua betrouwbaarheid en stevigheid, zeker aan te raden. De 3000 serie en 5000 serie vallen volgens mij wel binnen je budget en gebruiken de zelfde body en veel van de huidige modellen zijn qua CPU ook al sneller dan die ik heb. Voor CAD-, BIM- en GIS-werk vind ik het een prima en betrouwbaar apparaat, al wil die bij het gebruik van Unreal Engine 4/5 nog wel eens wat warm worden en bij het spelen van games idem dito. Maar dat laatste kun je ook wel verwachten als je een 'CAD-kaart' erin hebt zitten.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Pagina: 1