Hoeveel geheugen heb ik nodig om 5 websites te hosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-09 23:29
Mijn vraag.

Sinds een paar maand vliegt mijn server er een paar keer per dag uit. De hosting provider geeft aan dat ik een groter pakket nodig heb omdat het geheugen vol loopt. Men stelt dat het systeem al 1,6 gig van de twee gig werkgeheugen gebruikt en waardoor er al problemen zijn bij maar een paar bezoekers op de server.
Wat heb ik aan werkgeheugen nodig?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een klein reseller pakket twee gig werkgeheugen en twee processoren
Plesk en cloud linux manager.
De websites zijn joomla met sppagebuilder

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.

Per maand is er zo'n 20 GB aan data verkeer waarvan het merendeel 10 en 5 Gb voor rekening zijn van twee websites.

In cloud linux manager limieten ingesteld...Op het geheugen, maar nergens gaat dat gebruik over de 50 mb.

Wat me verder opvalt is dat veel verkeer op de site pogingen zijn om te hacken, bots die speuren naar zwakke plekken.

Men wil me naar een pakket hebben met 4 gb geheugen en 4 processoren, heb ik daar wel genoeg aan?

mvg. Fred

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:44

skate master

Autodesk Educator Expert

Heb je toevallig al eens gekeken hoe je eventueel die bots kunt blokkeren of minder interessant te zijn voor de bots?
Volgens mij kun je met wat extra instellingen / htaccess aanpassingen de bots (deels)buiten de deur houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
Omdat het een managed vps is is het aan de provider om dat soort verkeer buiten de deur te houden. Heb wel verschillende keren de provider er op gewezen en een paar ip adressen laten blokkeren. Mijn kennis over httacces is niet voldoende om daar mee te gaan experimenteren vrees ik. Ip adressen van aanvallers worden gewisseld en we liggen ook onder vuur vanwege deze statement: https://www.comiteinterna...is-war-immediately-ukrain
Het lijkt er op dat sinds de overname van mijn provider monatizing het credo is. prijzen toen 30 % omhoog en nu nog eens van 89 naar 149 voor een handvol kleine websites. Ik zou mijn vraag ook kunnen herformuleren als wat heb ik aan managed vps pakket nodig bij een datagebruik van 20 gig per maand. Waarbij mijn vermoeden is dat maar een paar % daarvan daadwerkelijk het opvragen van pagina's door klanten is. de rest is bots voor indexering zoeksystemen en verder tuig op zoek naar prooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Omdat het een managed vps is is het aan de provider om dat soort verkeer buiten de deur te houden.
Dat hangt maar net van de aanbieder en de voorwaarden af. Wat "managed VPS" in kan houden, is dat zij een VPS leveren waarbij het besturingssysteem en monitoring en backup worden beheerd ("managed"), en de rest aan jou is. Een VPS hoeft niet per se een website te hosten of zelfs maar via internet benaderbaar te zijn.

Verder zeg je dat je niet boven de 50 MB uitkomt, maar als dat per request is, heb je maar 40 gelijktijdige requests nodig om je server plat te trekken.

Die 149 euro is dan per jaar, neem ik aan?

Kortom: wat je aan geheugen nodig hebt, hangt af van de website- en serversoftware en het aantal legitieme bezoekers dat je wil bedienen. Als je weet dat je server eruit klapt bij 40 gelijktijdige bezoekers/verzoeken, dan kun je de site ook beperken tot bijvoorbeeld 20, maar dan kunnen de DOSsers je legitieme bezoekers weer makkelijk eruit drukken.

Of je zet er een dergelijke firewall/loadbalancer/ratelimiter voor, al dan niet afgenomen bij de serverhoster zelf. Of je neemt managed hosting af, waarbij je misschien iets meer betaalt, maar deze zaken wel door de hoster worden geregeld.

[ Voor 35% gewijzigd door CodeCaster op 30-05-2022 12:48 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als er van de 2GB geheugen maar 1.6 GB in gebruik is, hoe kan het dan aan te weinig geheugen liggen? 400 MB is immers nog vrij, da's 20% van het totaal. Ik zou eens goed gaan kijken in de logs of er inderdaad applcaties worden afgesloten vanwege een te hoog geheugengebruik en of er niet toevallig iets anders gebeurd met je VPS tijdens dat 'eruit liggen'. Sommige goedkopere aanbieders doen enorm oversellen waardoor het niet ongebruikelijk is dat een VPS met een ietwat hogere load direct gekilled wordt.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

AtleX schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:50:
Als er van de 2GB geheugen maar 1.6 GB in gebruik is, hoe kan het dan aan te weinig geheugen liggen? 400 MB is immers nog vrij, da's 20% van het totaal. Ik zou eens goed gaan kijken in de logs of er inderdaad applcaties worden afgesloten vanwege een te hoog geheugengebruik en of er niet toevallig iets anders gebeurd met je VPS tijdens dat 'eruit liggen'. Sommige goedkopere aanbieders doen enorm oversellen waardoor het niet ongebruikelijk is dat een VPS met een ietwat hogere load direct gekilled wordt.
Ik lees het als 1,6 GB idle, en 50 MB per request. Dan kun je maar liefst 8 (PHP?)-requests tegelijk serveren, en als dan het webserver-process wordt gekilld, ben je klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De TS praat nergens over 50MB per request. Er staat dat hij limieten op geheugengebruik heeft ingesteld maar dat nerges (geen enkel proces?) meer dan 50 MB gebruikt.
fredsnet schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:18:
In cloud linux manager limieten ingesteld...Op het geheugen, maar nergens gaat dat gebruik over de 50 mb.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
CodeCaster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:41:
[...]

Die 149 euro is dan per jaar, neem ik aan?
Die 149 is per maand en ex btw, en het heet managed reseller vps.
Vandaar wellicht mijn verwachting dat men aan die kant er voor zorgt dat ongewenst verkeer buiten de deur blijft.
Men gaf daar aan dat bij vier gelijktijdige bezoekers de server al aan zijn limiet zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
AtleX schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:29:
[...]

De TS praat nergens over 50MB per request. Er staat dat hij limieten op geheugengebruik heeft ingesteld maar dat nerges (geen enkel proces?) meer dan 50 MB gebruikt.

[...]
Het klopt dat niets over de 50 mb gaat, maar ik heb enkel zicht op het verkeer van de gebruikers en niet op wat de service provider allemaal aan processen heeft lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:24

_Apache_

For life.

Heb je logs van wat er gebeurd?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
_Apache_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:22:
Heb je logs van wat er gebeurd?
Ik ga een overzicht van de diverse sites maken van wat er rond zo'n crash gebeurt en zet dat even in een spreadsheet.
Mij zeggen de meldingen helaas niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardwareseller
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-09 19:37

Hardwareseller

cloudnative.engineer

Hey! Kan je is een reeks met output van de volgende commando's sturen?:

-> dmesg:
code:
1
dmesg | tail -n50

-> log in op de cli, en kijk even naar de volgende errors:
code:
1
for x in `ls /var/www/vhosts/system/*/logs/error_log` ; do echo ------ ; echo $x ; cat $x | tail -n20 ; done

-> Ook even op de algemene error log van je webserver:
code:
1
cat /var/log/httpd/error_log | tail -n50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:49

Detmer

Professioneel prutser

fredsnet schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Vandaar wellicht mijn verwachting dat men aan die kant er voor zorgt dat ongewenst verkeer buiten de deur blijft.
Men gaf daar aan dat bij vier gelijktijdige bezoekers de server al aan zijn limiet zit..
Is er een reden dat het een VPS moet zijn? Ik host zelf (weliswaar WordPress) bij Vimexx en als ik dat even vergelijk heb je voor €300,- per jaar! incl. BTW een hosting pakket met 24 cores en 16gb ram (https://www.vimexx.nl/joomla-hosting).

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

€ 149 per maand voor een VPS met 2 GB RAM? Heb je dan 48 cores, een nVME-schijf van 2 TB en 24/7 telefonische support, of een andere reden om niet over te stappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredsnet
CodeCaster schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:58:
[...]

€ 149 per maand voor een VPS met 2 GB RAM? Heb je dan 48 cores, een nVME-schijf van 2 TB en 24/7 telefonische support, of een andere reden om niet over te stappen?
nope 2 cores en 25 gig

en nee geen enkele reden meer om niet over te stappen..
een eigen ip adres, liefst twee
telefonisch support en een club die er voor zorgt dat ik me bezig kan houden met de content van de websites en niet met botjes 8)7 , Bitjes en door hedge funds stuk gemaakte providers...
Vandaar mijn basisvraag, wat is nodig en wat kost alleen maar te veel geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
Hardwareseller schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:42:
Hey! Kan je is een reeks met output van de volgende commando's sturen?:

-> dmesg:
code:
1
dmesg | tail -n50

-> log in op de cli, en kijk even naar de volgende errors:
code:
1
for x in `ls /var/www/vhosts/system/*/logs/error_log` ; do echo ------ ; echo $x ; cat $x | tail -n20 ; done

-> Ook even op de algemene error log van je webserver:
code:
1
cat /var/log/httpd/error_log | tail -n50
ik vermoed dat ik dat niet kan, heb geen toegang tot een command line editor, alleen en plesk paneel met beperkte reseller rechten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekvl
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:13

Niekvl

QBased

Andere reacties zeggen het al. Ik zou direct overstappen naar een andere provider. Je betaalt veel te veel.
Een vijftal simpele websites kun je bij verschillende hosts kwijt met goede resultaten.

Ik kan even niet vinden waarom je persé een VPS nodig hebt, maar dan zou je is naar partijen als Transip kunnen kijken. Mocht het aan een beetje kennis ontbreken om zelf updates te draaien kun je voor het verschil in prijs wel iemand vinden die dit voor je doet.

Anders een gewoon reseller pakket bij een fatsoenlijke host nemen. Die helpen je meestal gratis met het verhuizen van de websites.

Ik was tot voor kort huiverig om voor een website van mijzelf over te stappen, maar heb dat vanwege problemen mbt snelheid toch gedaan. Ik ben blij dat ik die stap heb genomen want mijn website is nog nooit zo snel geweest.

Op je vraag hoeveel je nodig hebt voor een vijftal websites kan ik ene beetje lastig antwoord geven. Hangt erg af van wat voor websites het zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Niekvl op 30-05-2022 15:44 . Reden: Kleine toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukvr
  • Niet online
linux gebruikt standaard zoveel mogelijk geheugen voor harddisk caching, vrij normaal dat je volledige geheugen gebruikt wordt. Zou goed onderzoeken of dat überhaupt de reden is dat 'de server er uit vliegt'. Wat zijn de meldingen?

Weet niet hoe zwaar joomla is maar php + nginx/apache + mysql is niet zo zwaar tenzij je een mega grote database of heel veel bezoekers hebt.

Verder betaal je extreem veel voor hele lage specificaties (heel groot service contract?), zou ik echt eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardwareseller
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-09 19:37

Hardwareseller

cloudnative.engineer

@fredsnet Ah ik snap het volledig. Als je echt een fully-managed omgeving wilt (echt alles uit handen genomen, van security tot aan software updates, maandelijkse systeem controles, 24x7 monitoring + supportdienst die zelfstandig ook op fouten ingrijpt vanuit de monitoring) kan je ook bij mijn huidige werkgever goed terecht met jouw budget: *knip*. Wij zorgen ook echt voor een totaalpakket aan hosting en ontzorgen je op elk vlak. Je kan ons ook altijd gewoon opbellen of een mailtje sturen en krijgt vlot reactie. Vaak is dit niet eens nodig, omdat wij op 300 verschillende punten monitoren en ook flexibele monitoring met autodiscovery hebben.

Mocht je wat goedkoper willen zitten met een semi-managed oplossing, zijn er zat andere partijen die je ook graag op weg helpen :) Ik kan je ook aanraden dan eens contact op te nemen met *knip*.

[ Voor 19% gewijzigd door MisteRMeesteR op 30-05-2022 17:04 . Reden: Linkjes verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:13

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zou eerst kijken wat je nog kan optimaliseren. Er zal vast nog wat winst te halen zijn cloudflare en caching bijvoorbeeld

En zo als de rest all aangeeft. Ga daar weg! 2 cores is ook echt niks.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 10:53
antagonist biedt je ruim het dubbele voor minder dan 20% van wat je nu betaalt.
(ofwel zie ik het verkeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
Niekvl schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:43:

Ik kan even niet vinden waarom je persé een VPS nodig hebt, maar dan zou je is naar partijen als Transip kunnen kijken. Mocht het aan een beetje kennis ontbreken om zelf updates te draaien kun je voor het verschil in prijs wel iemand vinden die dit voor je doet.

Op je vraag hoeveel je nodig hebt voor een vijftal websites kan ik ene beetje lastig antwoord geven. Hangt erg af van wat voor websites het zijn.
Ik kwam destijds uit op een vps omdat een eigen ip adres en een geïsoleerde omgeving een must was. Daarvoor shared hosting en ellende met Joomla sites, die werden besmet vanuit andere gebruikers op dezelfde share.. Ik draai 5 tot 10 joomla sites en heb de helft er even uit geknikkerd om te kijken of dat misschien zou helpen, niet dus. De site vliegt er een keer of 4 per dag uit en komt dan na een minuut of 8 weer terug. Sinds kort krijg ik via een script ,met een marge van vijf minuten de de tijd door waarop de site verdwijnt.( dat gaat via google analitics want ook die gegevens wilde mijn provider niet verstrekken) Dat ik daar dus weg ga is geen optie maar een feit.
Heb een paar van die crash momenten doorgespit en vind wel ergens een bot die zoekt naar zwakke plekken in allerhande cmsen, maar dat lijkt niet gecoördineerd gericht op meerdere sites..

Er vanuit gaande dat slechts 10 % van de vragen aan mijn server afkomstig zijn van klanten en de rest bots en spam is. het totaal per maand 20 gb data is en de load te vergelijken met 10 wordpress sites. Kun je dan iets zeggen over wat nodig is in termen van geheugen, en aantal cpu's? Waarbij opgemerkt dat snelheid voor mijn klantenkring niet zo belangrijk is, maar stabiliteit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:04
Dan zou ik eens naar een dedicated server kijken. Bij Vimexx, die ik gebruik voor mijn dns management, zie ik dedicated servers die volledig managed en monitored zijn. Met de kleinste zit je dan op 84 euro per maand.
Managed en monitered VPS is al gauw duurder.

Ik zelf heb mijn unmanaged vps bij contabo. Maar managed en monitored is daar ook echt duur. Dan kom je al gauw op 150 euro pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:01

Neus

www.zenaconsult.com

Neem eens een kijkje bij OVH - https://www.ovhcloud.com/nl/vps/
Heb daar 4 VPSen draaien met daarop Hestia CP voor pak en beet 8 klanten per VPS, 4 vCore
8 GB, 160 GB SSD NVMe.
En daarnaast nog een aantal Hosted Servers (met daarom ESX en een hoop speciaal spul). Kom per maand niet hoger uit dan € 180 incl. een hele reeks publieke IP's (in NL, UK en DE).

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
Dank voor alle suggesties voor alternatieve hosting, Dat er betere value voor money te krijgen is is me nu wel duidelijk. Ik wilde even een spreadsheet met foutmeldingen uploaden zoals beloofd, echter sinds vannacht 3.14uur ligt de server er weer uit en wordt niet meer automatisch na 10 minuten opgestart. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekvl

Niekvl

QBased

Er vanuit gaande dat slechts 10 % van de vragen aan mijn server afkomstig zijn van klanten en de rest bots en spam is. het totaal per maand 20 gb data is en de load te vergelijken met 10 wordpress sites. Kun je dan iets zeggen over wat nodig is in termen van geheugen, en aantal cpu's? Waarbij opgemerkt dat snelheid voor mijn klantenkring niet zo belangrijk is, maar stabiliteit wel.
Ik heb zo'n 10 wordpress websites draaien op een reseller bij Vimexx (pakket maximaal). Werkt prima voor die sites. Een iets grotere website heb ik daar wel weggetrokken en onder gebracht bij mijn.host. Deze had gewoon iets meer resources nodig en draait daar een stuk sneller icm litespeed. Heb zelfs WP Rocket weg kunnen gooien.

Ik ben zelf geen hoster, maar ik heb destijds is contact gelegd met mijn.host om te kijken wat zij adviseerde voor mijn grotere website. Ze hebben me vervolgens goed geholpen en de complete verhuizing uit handen genomen (op nameserver change domeinnaam na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:05

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Modbreak:Dit topic is niet bedoelt als reclame topic voor je eigen hoster. Originele vraag van de TS sneeuwt hierdoor een beetje onder :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:01:
[modbreak]Dit topic is niet bedoelt als reclame topic voor je eigen hoster. Originele vraag van de TS sneeuwt hierdoor een beetje onder :) [/]
Klopt mijn vraag is technisch en wellicht moeilijk te beantwoorden. Een aspect wat speelt is de vraag hoeveel resources heb je nodig om die paar websites, met naar mijn idee weinig verkeer goed te laten functioneren.

is 4 gig en 4 cpu genoeg of hangt dat af van de creativiteit in het weren van boefjes van de hoster?

Een andere mogelijkheid is dat er iets mis is in mijn configuratie en zijn er dan foutmeldingen die daar op wijzen. Hieronder zoals beloofd een linkje naar de foutcodes rondom een specifieke crash

https://frametoframe.nl/tijdelijk/foutmeldingendomeinen%20bij%20crash.xhtml

zit daar nog iets bijzonders bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:26
fredsnet schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:23:
[...]

504 errors zijn naar alle waarschijnlijk PHP-fpm of iets dergelijks die niet (op tijd) reageert. Idem voor de AH01075.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekvl

Niekvl

QBased

fredsnet schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Klopt mijn vraag is technisch en wellicht moeilijk te beantwoorden. Een aspect wat speelt is de vraag hoeveel resources heb je nodig om die paar websites, met naar mijn idee weinig verkeer goed te laten functioneren.

is 4 gig en 4 cpu genoeg of hangt dat af van de creativiteit in het weren van boefjes van de hoster?

Een andere mogelijkheid is dat er iets mis is in mijn configuratie en zijn er dan foutmeldingen die daar op wijzen. Hieronder zoals beloofd een linkje naar de foutcodes rondom een specifieke crash

https://frametoframe.nl/tijdelijk/foutmeldingendomeinen%20bij%20crash.xhtml

Dit soort logs lezen is niet mijn specialiteit.. maar als je vermoeden is dat je veel bot(s) vangt (woordgrap intended) dan kun je altijd nog cloudflare ervoor zetten. Daar kun je ook wel wat malafide traffic mee filteren en is in basis gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukvr
  • Niet online
Ja het probleem ligt dus niet in apache, je zou je php verder kunnen debuggen of je daar nog errors voorbij ziet kome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Mijn vermoeden gaat uit naar een php-fpm die zwaar belast wordt en getuned moet worden.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
AW_Bos schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:06:
Mijn vermoeden gaat uit naar een php-fpm die zwaar belast wordt en getuned moet worden.
Hoe doe je zoiets?

De laatste crash ging anders dan de anderen die ik bekeek, een paar uur lang veel 504 meldingen, (zie pdf) en toen ..exit server.

zijn het die foutmeldingen die je doen denken aan " php-fpm die zwaar belast wordt"?

https://frametoframe.nl/tijdelijk/31mei.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Als ik time-out's zie, dan zou dat best kunnen.

Als het goed is moet je hiermee kunnen zien hoeveel geheugen er verbruikt wordt door php-fpm, ervan uitgaande dat je dit gebruikt.

ps auxv|grep php-fpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Huh!?

Als je zelf de kennis niet hebt om het op een VPSje van iedere willekeurige host te doen (bijv. TransIP heeft lekker snelle VPSen voor <20 per maand) dan zou ik heel gauw overstappen op een reseller pakketje ergens.

Je bent je nu kapot aan het betalen om niks, 149 per maand mag je gewoon 16GB geheugen, 8 dedicated cores, 2TB opslag, en onbeperkt dataverkeer verwachten, zelfs bij een managed VPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
AW_Bos schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:58:
Als ik time-out's zie, dan zou dat best kunnen.

Als het goed is moet je hiermee kunnen zien hoeveel geheugen er verbruikt wordt door php-fpm, ervan uitgaande dat je dit gebruikt.

ps auxv|grep php-fpm
Ik heb geen command line toegang voor zover ik weet, heb een plesk resellers menu :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

fredsnet schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Ik heb geen command line toegang voor zover ik weet, heb een plesk resellers menu :(
Heb je het al geprobeerd op je username? Misschien heb je gewoon rechten op userniveau ipv root-access.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
Niekvl schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:42:
[...]
Ik heb zo'n 10 wordpress websites draaien op een reseller bij Vimexx (pakket maximaal). Werkt prima voor die sites. Een iets grotere website heb ik daar wel weggetrokken en onder gebracht bij mijn.host. Deze had gewoon iets meer resources nodig en draait daar een stuk sneller icm litespeed. Heb zelfs WP Rocket weg kunnen gooien.
Hier ook een tevreden klant van mijn.host. De resources die zij op hun pakketten aanbieden krijg je ook daadwerkelijk en is daardoor voor de prijs zeer aantrekkelijk. Hiervoor heb ik bij Versio gezeten waar de resources gedeeld zijn en m'n website enorm instabiel was qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekvl

Niekvl

QBased

dbzokphp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Hier ook een tevreden klant van mijn.host. De resources die zij op hun pakketten aanbieden krijg je ook daadwerkelijk en is daardoor voor de prijs zeer aantrekkelijk. Hiervoor heb ik bij Versio gezeten waar de resources gedeeld zijn en m'n website enorm instabiel was qua performance.
Ja Versio en mijn.host zijn dag en nacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesut!Kalkan
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-01 01:14
Beste Fredsnet, pingt die machine nog wel terug? Krijg je een internal server error of gewoon helemaal geen response? 2GB geheugen voor 15 joomla sites is niet superveel maar een beetje server met een "normale" Joomla installatie zou dat moeten kunnen trekken.

Voor wat betreft een .htaccess file plaatsen om de bots te kunnen weren zou wel wat kunnen helpen om legale bots zoals semrush, bing (die kan er ook wat van), internet archive en waybackmachine indexeringen te voorkomen maar meestal zijn het de scriptkiddies die het meeste schade aanrichten. En die zijn vrij lastig te blokkeren op ip adres of user-agent, dat varieert ieder keer.

Succes met de server, je provider mag wel veel sneller (proactief) reageren op dit soort storingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
Mesut!Kalkan schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:32:
Beste Fredsnet, pingt die machine nog wel terug? Krijg je een internal server error of gewoon helemaal geen response? 2GB geheugen voor 15 joomla sites is niet superveel maar een beetje server met een "normale" Joomla installatie zou dat moeten kunnen trekken.

Voor wat betreft een .htaccess file plaatsen om de bots te kunnen weren zou wel wat kunnen helpen om legale bots zoals semrush, bing (die kan er ook wat van), internet archive en waybackmachine indexeringen te voorkomen maar meestal zijn het de scriptkiddies die het meeste schade aanrichten. En die zijn vrij lastig te blokkeren op ip adres of user-agent, dat varieert ieder keer.

Succes met de server, je provider mag wel veel sneller (proactief) reageren op dit soort storingen!
hoi Mesut!Kalkan. pingen geeft foutmelding of niets. En vandaag zijn het inderdaad scriptkiddies die de boel omtrekken. en sinds vanmiddag ligt m'n smpt server er ook uit. Ik vrees dat bij de provider met de overname een fikse braindrain heeft plaats gehad. De verhuizing naar een nieuwe provider zal moeten wachten daar ik mijn handen vol heb aan andere zaken. Ben naar aanleiding van alle tips hier begonnen met wat tweaks groet Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredsnet
Tot slot.

Het antwoord op de vraag heb ik uiteindelijk gevonden door de diverse tips in dit draadje.

Afgelopen week heb ik noodgedwongen een upgrade genomen bij mijn oude provider en mag nu 50 euro extra neertellen, ex. btw. voor 2 extra CPU en 2 Gig meer geheugen 8)7 ..
Ik had geen keus om de websites te kunnen verhuizen moet de server bereikbaar zijn en die viel elke twee uur uit...

2 Gig geheugen is niet genoeg om de genoemde configuratie te laten functioneren. de optelsom van Crawlers en andere bots, plus de software om aanvallen en spam af te weren vraagt zoveel resources dat minimaal 4 gig en CPU nodig is, nog los van eventuele bezoekers.

Twee conclusies komen er in nog in me op:

1. Het wordt tijd voor een verbod op het roofkapitaal wat providers opslokt en stuk maakt. Mij bezorgd dit geintje een schadepost van een paar duizend euro en ik neem aan dat dat ook geld voor al die anderen die worden geconfronteerd met een dienstverlening ver beneden peil en moeten verhuizen.

2. Als bots, scriptkids, en cyberwar. op een paar kleine websites al 20 Gig dataverkeer verspillen per maand. Dan valt er in dit land heel veel energie te besparen.

[ Voor 5% gewijzigd door fredsnet op 06-06-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Omdat software zoals Joomla en WordPress erg uitgebreid kan zijn, slokken ze aardig wat geheugen per request op (+64MB).
Ook het aantal milliseconden per request tellen mee.

Er zijn veel mogelijkheden om dit inzichtelijk krijgen zodat je weet waar het probleem zit.
Ook kan je in PHP de CPU load van de afgelopen N minuten uitlezen zodat je bij > 0.8 een 5xx Too Busy error kan tonen.

Wat jij nodig hebt is een PHP ontwikkelaar die genoeg weet om je problemen op te lossen.
Daarna kan diegene jou ook adviseren welke hosting daar bij past.

Gratis is niet gelijk aan goedkoop.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1