Gouden tip voor een lagere gasrekening!

Pagina: 1
Acties:
  • 4.508 views

• pwacooijmans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-09-2024
Beste Tweakers,

Ik weet dat iedereen hier veel ervaring heeft en dit waarschijnlijk al weet maar toch voor de mensen die het nog niet weten wil ik een OEROUD idee uit de wereld helpen, namelijk het idee dat als je thermostaat lager staat dan de kamer temperatuur dat de gas ketel dan niks verstookt. Dit is gewoon een fabeltje voor nieuwe ketels. Hoe het tegenwoordig werkt is dat je je temperatuur naar OFF/Kruisje door de kraan moet draaien als je geen gas denkt te gebruiken. Natuurlijk is dit niet verstandig tijdens de winter omdat dan je buizen kunnen bevriezen en kapot gaan. Echter tijdens de zomer houdt het je huis koeler en scheelt het ENORM in het gas verbruik. Zelf haal ik ongeveer 1/10de van het gas verbruik als ik de thermostaat naar OFF draai als ik geen gas gebruik. Ik zeg het nog maar een keertje...doe dit NIET als het vriest. Normaal gesproken is er vanaf 14 mei 's-nachts geen vorst meer dus kun je hem rustig uitzetten en rond eind oktober kan hij dan weer aan 's-nachts. Verder is het zo dat ALLEEN nieuwe ketels/thermostaten dit ondersteunen. Let wel je boiler blijft gewoon verhit. Dus je hebt altijd een klein beetje warm water ter beschikking. Echter zal het water koud worden zodra de boiler leeg is. Dus wil je weer warm water hebben zet de thermostaat dan even op minimaal 16 graden om deze weer aan te jagen en douchen maar :)

Dat was mijn beste bespaar tip die je helemaal niks kost. Veel plezier om een betere manier van besparen te vinden die nog gratis is ook.

We gaan gewoon de test doen...ik heb deze maand 8 m^3 verbruikt en ben op Maandag 23 mei begonnen met verlagen naar off stand.
Op naar Juni. resultaten post ik aan het einde van de maand.

[ Voor 6% gewijzigd door pwacooijmans op 29-05-2022 16:34 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
waarom zou je ketel aangaan als de termostaat zegt dat het niet hoeft? ik denk dat je een ketel hebt met een voorrraadvat voor warm water. en dat gaat hij idd bijverwarmen. dat heeft niet zoveel met de nieuwigheid van de ketel te maken, maar meer met het type ketel. daarnaast gaat van een nachtje vorst echt je leiding niet bevriezen daarvoor zit er veel teveel warmte opgeslagen in huis.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik weet niet wat jij denkt te beweren maar als ik hier gewoon de themostaat op de laagste stand zet verbruikt mijn ketel helemaal niets (meten is weten) en verwarmd 0,0. Het enige waar moderne ketels gas door kunnen verbruiken is de warmhoudfunctie (comfortfunctie) van de warmwater voorziening en die kan je uitzetten middels de instellingen op je ketel.

Sowieso had ik je post elders geplaatst als je iets had willen bijdragen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Of je zet de COMBI ketel niet op de 'Comfort' stand maar op ECO. In de Comfort stand zal een combiketel altijd iets blijven stoken om een beperkte hoeveelheid TAP-Water warm te houden voor direct gebruik. Dat heeft niets met de stand van je thermostaat te maken.

Afhankelijk van de lengte van de leidingen naar je warmwater tap punten (keuken / badkamer) zul je in de ECO stand van de combiketel iets langer moeten wachten op warm water. Drinkwaterverspilling kost tegenwoordig echter (véél) minder dan het aantal liters gas wat de Comfort stand van je combiketel je kost.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 29-05-2022 14:50 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MotorBeast
Bam 3 man met dezelde posting. Haha

• pwacooijmans
MotorBeast schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:27:
Ik weet niet wat jij denkt te beweren maar als ik hier gewoon de themostaat op de laagste stand zet verbruikt mijn ketel helemaal niets (meten is weten) en verwarmd 0,0. Het enige waar moderne ketels gas door kunnen verbruiken is de warmhoudfunctie (comfortfunctie) van de warmwater voorziening en die kan je uitzetten middels de instellingen op je ketel.

Sowieso had ik je post elders geplaatst als je iets had willen bijdragen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
De reden dat je die comfort functie gebruikt is om ervoor te zorgen dat de boiler verhit blijft zodat je geen ophoping van bacteriën etc krijgt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:22
pwacooijmans schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:36:
[...]

De reden dat je die comfort functie gebruikt is om ervoor te zorgen dat de boiler verhit blijft zodat je geen ophoping van bacteriën etc krijgt.
Het heet niet voor niets 'comfort'. Dat is dus niet voor die bacteriën, maar omdat je eerder warm water hebt (hij houdt dan wat water in een vat op hogere temperatuur). Bij normaal gebruik kun je die comfort stand dus helemaal uit zetten, pas als je langere tijd van huis bent moet je bij thuiskomst weer opletten. Maar dat moet je net zo goed bij oude ketels en het is niet voor niets dat ze aanraden om dan eerst de kraan een tijdje open te zetten voordat je het water gaat gebruiken.

Ik kan je trouwens garanderen dat de verwarming hier niet aangaat, tenzij de thermostaat dat vraagt. Als het bij jou een ENORME besparing oplevert denk ik dat je je ketel eens moet na laten kijken of vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 29-05-2022 14:42 ]

[removed]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Als jij je tapwater temperatuur gewoon op MINIMAAL 60o Celsius zet in de combiketel hoef je écht niet bang te zijn voor Legionella (daar doel je op met bacteriën). Als je een paar weken van huis weg bent geweest dan is het al voldoende om de leidingen 5 seconden door te laten lopen met 60o Celsius warm tap-water.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-11 08:57
Mijn ketel verbruikt niks als ik hem niet vraag te verwarmen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@pwacooijmans Zie de reacties hier overigens niet als zijnde 'aanval' of 'betweterigheid'!!

Het is sowieso SU-PER dat je jezelf realiseert dat je met minder energie (lees: gas) te verbruiken óók gewoon comfortabel kunt (blijven) leven.

(y) (y)

• redwing
pwacooijmans schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:13:
Dus je hebt altijd een klein beetje warm water ter beschikking. Echter zal het water koud worden zodra de boiler leeg is. Dus wil je weer warm water hebben zet de thermostaat dan even op minimaal 16 graden om deze weer aan te jagen en douchen maar :)
Ik vroeg me trouwens nog wel af wat je hier nu mee bedoelt? De normale interne 'boiler' van een CV-ketel is hooguit een paar lliter dus daar kun je echt niet van douchen. Sowieso zie ik niet echt in wat een CV op 16 graden doet voor die boiler? De CV-werking staat los van je warme water.

Je zou hooguit kunnen zeggen dat er intern een warmtewisselaar zit tussen CV en warm water, maar daar merk jij wat de aansturing betreft helemaal niets van (de enige afhankelijkheid is dat je CV op druk moet zijn om warm water te krijgen)

Maar om een gevoel van je getallen te krijgen, hoeveel verbuikte je voordat je je CV uit zette en hoeveel nu?

[removed]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

^ idem, heb uiteraard wel comfort én eco uitgezet daarvoor. Als we een dag niet thuis zijn blijft de meter letterlijk op 0 staan. Alleen de eerste 's ochtends moet iets langer wachten voordat er warm water is. Keuken tapwater heb ik een inbouwboiler voor (duurt mij zelfs met comfort dan te lang) en bij de wastafel in de badkamer gebruiken we zelden warm water. Overigens is dat alleen om de warmtewisselaar op temperatuur te houden, er zit geen buffervat o.i.d. in.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 29-05-2022 14:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• pwacooijmans
redwing schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:54:
[...]

Ik vroeg me trouwens nog wel af wat je hier nu mee bedoelt? De normale interne 'boiler' van een CV-ketel is hooguit een paar lliter dus daar kun je echt niet van douchen. Sowieso zie ik niet echt in wat een CV op 16 graden doet voor die boiler? De CV-werking staat los van je warme water.

Je zou hooguit kunnen zeggen dat er intern een warmtewisselaar zit tussen CV en warm water, maar daar merk jij wat de aansturing betreft helemaal niets van (de enige afhankelijkheid is dat je CV op druk moet zijn om warm water te krijgen)

Maar om een gevoel van je getallen te krijgen, hoeveel verbuikte je voordat je je CV uit zette en hoeveel nu?
Zie eerste Post

[ Voor 23% gewijzigd door pwacooijmans op 29-05-2022 16:40 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pwacooijmans schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Normale gebruik over 1 dag is 7-10 M^3 nu met deze instelling 1 M^3 tijdens de zomer.
Hmmm..... Ik heb hier thuis, met 2 personen, een gemiddeld verbruik van ± 250L aardgas / dag nu, en dat is inclusief douchen + tapwater voor de afwas én een gasfornuis :o

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 29-05-2022 16:33 ]

• redwing
[...]

Normale gebruik over 1 dag is 7-10 M^3 nu met deze instelling 1 M^3 tijdens de zomer.
Dan gaat er echt iets mis met je ketel. Die 7-10m3 is echt veel te veel als verbuik in de zomer als je geen CV gebruikt. Heb je wel eens aan je verwarming gevoelt gedurende de dag? Kan het b.v. zijn dat de 3-wegklep kapot is waardoor je de hele tijd je CV aan het verwarmen bent oid?

Ter vergelijking, ik verstook in de winter zo'n 5 m3 per dag en in de zomer tussen de 1/2 en 1m3. Daarbij staat de CV wel op eco, maar niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 29-05-2022 15:08 ]

[removed]

• pwacooijmans
Ik had gewoon letterlijk de temperatuur op 20 graden staan en het is hier 23 graden tijdens de zomer...dus tel uit je winst.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Een kuub gas per dag verbruik zonder verwarming betekent dat er iets defect is, of dat je een rare opstelling hebt die een buffervat blijft verwarmen of zo, of dat je veel te lang doucht. Laat staan als het verbruik dan 7-10 m3 is.

Vertel eens iets meer over je apparatuur, leeftijd en instellingen daarvan?

[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 29-05-2022 15:07 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• pwacooijmans
Zie eerste post

[ Voor 176% gewijzigd door pwacooijmans op 29-05-2022 16:41 ]

• redwing
CodeCaster schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:04:
Een kuub per dag idle verbruik betekent dat er iets defect is, of dat je een rare opstelling hebt die een buffervat blijft verwarmen.

Vertel eens iets meer over je apparatuur, leeftijd en instellingen daarvan?
Met een gezin (of iig door wat langer te douchen) verstook je best 1m3 per dag met douchen en ander warm-watergebruik. Ik kijk meer op van die 7-10 en dat die naar 1 gaat door de CV lager te zetten.

@pwacooijmans Je kunt eens proberen om die thermostaat nog wat lager te zetten, 's nachts zakt de temperatuur misschien wel onder de 20? Als dat niet helpt zou ik toch de ketel eens laten nakijken. Dat verschil wat je nu aangeeft is echt groot en kan echt niet van idle-verbruik komen.

[removed]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

redwing schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Met een gezin verstook je best 1m3 per dag met douchen en ander warm-watergebruik. Ik kijk meer op van die 7-10 en dat die naar 1 gaat door de CV lager te zetten.

@pwacooijmans Je kunt eens proberen om die thermostaat nog wat lager te zetten, 's nachts zakt de temperatuur misschien wel onder de 20? Als dat niet helpt zou ik toch de ketel eens laten nakijken. Dat verschil wat je nu aangeeft is echt groot en kan echt niet van idle-verbruik komen.
Ja, ik was nog aan het editen. De thermostaat 24/7 op 20 graden hebben staan verklaart het verbruik van 7-10 kuub dan wel weer, als TS een slecht geïsoleerd huis heeft bijvoorbeeld.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• pwacooijmans
Oeps...het is euro's sorry ik had verkeerd gekeken....zit nu op 0.71 centen per dag en anders 7 euro per dag Alle genoemde tarieven en kosten zijn inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie, btw, vermindering energiebelasting, vaste leverings- en netbeheerkosten.

[ Voor 38% gewijzigd door pwacooijmans op 29-05-2022 15:32 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@pwacooijmans welk merk / type ketel heb je?

Wise enough to play the fool

• pwacooijmans
Geen flauw idee ben geen expert als het aankomt op ketels...ik kijk alleen naar het verbruik en het is een NEFIT

• teacher

teacher

Dysgaf!

Hier: YouTube: Nefit Ecomline — Uitleg en instellen kan je zien hoe je de tapcomfortfunctie (die de interne boiler/wisselaar warmhoudt) uit zet.

Dan kan je je kraantje ook weer op warmwater zetten.

[ Voor 39% gewijzigd door teacher op 29-05-2022 15:15 ]

• pwacooijmans
teacher schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:14:
Hier: YouTube: Nefit Ecomline — Uitleg en instellen kan je zien hoe je de tapcomfortfunctie (die de interne boiler/wisselaar warmhoudt) uit zet.

Dan kan je je kraantje ook weer op warmwater zetten.
Super bedankt!!!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@teacher Het wordt gewoon eens een keer tijd dat de CV installatiebedrijven d'r huidige personeel eens gaan leren om een correct werkende, en dus zuinige CV installatie achter te laten bij d'r klanten.

Meestal staan die apparaten direct na plaatsing nog op vol vermogen, en dus factory default, water van 80o Celsius door de CV leidingen te pompen wat sowieso al nérgens op slaat. Vaak is 50o Celsius ook al ruim voldoende in moderne óf redelijk tot goed geïsoleerde oude huizen.

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 29-05-2022 16:02 ]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Geldt niet voor mij. Na montage vraag ik altijd hoeveel radiatoren in gebruik zijn en of er een keukenboiler geplaatst is. Dus vermogen afstemmen op gebruik en cv-temperatuur naar 60 of 65 graden.

John Visser op Youtube heeft hier wel aardige voorbeelden van geplaatst.

• MotorBeast
Kapotte thermostaat vermoed ik dan of printplaat. Ik verstook 400 m3 per jaar Sww en koken. Ketel verwarmt nooit want ik heb L/L. Uit is uit!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:45
@pwacooijmans
verbruik meet je in m3's of kWhs, niet in euros. Het is goed dat je kijkt naar je CV-ketel en wat die verbruikt maar door je posts krijg ik sterk het idee dat er iets stuk is/niet goed staat ingesteld.

Kun je eens bijhouden hoeveel m3 aardgas je nu verbruikt op een dag dat de verwarming niet aan is? Dat zou max. 0,5 tot 1,0 m3 ofzo moeten zijn, beetje afhankelijk van hoeveel je doucht/in bad gaat.

Ook kun je de eerder genoemde comfort-stand gewoon uitzetten, heeft niks met bacterien te maken. Is alleen maar bedoeld om te zorgen dat je minder lang hoeft te wachten voor warm water (maar wel met significant hoger verbruik dus)

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

Absoluut niet nodig in een moderne CV ketel, hier hebben we de comfort functie het hele jaar gewoon helemaal uit staan.
Scheelt inderdaad aardig wat gas, maar heeft dus niks met de verwarming van je huis te maken.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:36
Wat iedereen hier al zegt: je ketel is kapot. Geen vraag is geen gas bij een functionerende ketel.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Normale gebruik over 1 dag is 7 euro nu met deze instelling 0,71 euro tijdens de zomer. Alle genoemde tarieven en kosten zijn inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie, btw, vermindering energiebelasting, vaste leverings- en netbeheerkosten.
Dan zou ik het toch in een andere instelling van je ketel zoeken, ik heb mijn thermostaat gewoon op 18 staan en hier verbruik ik aanzienlijk minder dan wat jij hebt.
Mijn totale maandverbruik is 10m3 gas in mei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYTU0O_raIRZHR5bbgUqOZkJJz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3pnGiPgSF8yhWN9lO7WCK6vR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 29-05-2022 16:22 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De maand is nog niet volledig om, maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRBOjMEHUC2M62nBvOsORB0v-QU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t9ULOiz2u7dNgi9UomRhr3ID.png?f=fotoalbum_large

01-05-22 was klaarblijkelijk dus de koudste dag in Mei dit jaar. M'n thermostaat staat hier op 18,5o Celsius met een terugval naar 16,5o Celsius tijdens de nacht.

• paasei
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-11 19:57
Waarschijnlijk zit jouw 3wegklep vast of de motor is defect.Tijdens warmwater bedrijf worden je radiatoren ook warm gok ik zo.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wij gebruiken de CV ketel alleen nog voor warm water, verwarming gebruiken we een een Airco warmtepomp voor, thermostaat staat op 12°, wordt nooit kouder hier dan 15°, dit is ons gasverbruik dit jaar;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiD33Urju85n54thp_M8V3oTkCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHo455Nd23dElbeJMmsSLXQy.jpg?f=fotoalbum_large

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• teacher

teacher

Dysgaf!

Goed, @pwacooijmans heeft even een misconceptie gecorrigeerd zien worden, en aangezien er posts zijn aangepast is de discussie een beetje om zeep nu. Dit topic gaat dicht, gelijke discussies kunnen prima is het gasbesparingstopic.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 29-05-2022 21:43 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.