Afhankelijkheid mobieltje op vakantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:02
Vroeger ging ik zonder al te veel zorgen op reis met weinig meer op zak dan een paspoort, een pinpas, wat cash en wat kleding. Daarmee kwam ik de hele wereld over en weer terug.

Tegenwoordig bekruipt me het gevoel dat ik op reis volledig afhankelijk ben geworden van mijn telefoon. M'n tickets, m'n hotelreserveringen, m'n autohuurvoucher, alles staat er op. Om nog maar te zwijgen over zaken als navigatie en het opzoeken van dingen over de omgeving, ook al valt dat meer in de categorie gemak dan noodzaak.
Een mobieltje is een kwetsbaar ding. Het kan in het water vallen, op de rotsen pletteren, gestolen worden of gewoon simpelweg kwijtraken. Niks van dat alles is me recent gebeurt, maar de kans is toch echt veel groter dan 0%.

En ik heb dus het idee dat ik dan tegenwoordig echt de lul ben. Toegang tot mijn gmail op een openbare computer zal volgens mij niet gaan, vanwege 2FA. Om dezelfde reden gaat ter plekke een nieuwe telefoon aanschaffen niet helpen. Ik zou niet weten hoe ik weer bij mijn reispapieren kan komen.

Ik zie dit dus echt als een serieus risico tijdens een vakantie. Ik overweeg zelfs om een reservetelefoon in m'n koffer te stoppen (ook niet foolproof, maar toch al een stevige risicoreductie).

Hoe gaan jullie hiermee om? Ben ik de enige die dit als een risico ziet? Nemen jullie ook alles uitgeprint mee? Dat doe ik overigens zelf ook met de belangrijkste dingen, al doet het een beetje de voordelen van alle online gemak teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:52

Bob

Lapa schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:49:
...
Toegang tot mijn gmail op een openbare computer zal volgens mij niet gaan, vanwege 2FA. Om dezelfde reden gaat ter plekke een nieuwe telefoon aanschaffen niet helpen. Ik zou niet weten hoe ik weer bij mijn reispapieren kan komen.
Dit is een van de redenen waarom ik een yubikey heb gekocht. Dan kan je nog steeds aan je 2FA accounts.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tickets, reserveringen e.d. gaan hier altijd op papier mee, netjes in een mapje en chronologisch gesorteerd.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
Overigens (en misschien ontkracht ik hier mijn eigen verhaal een beetje mee) heb ik gemerkt dat bij hotels het meestal voldoende is om je naam te noemen of paspoort te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Lapa schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:59:
Overigens (en misschien ontkracht ik hier mijn eigen verhaal een beetje mee) heb ik gemerkt dat bij hotels het meestal voldoende is om je naam te noemen of paspoort te laten zien.
Bij welk hotel dan? Als in, als je geen toegang hebt tot je mail, kan dat bij een rondreis nog wel lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor 2FA heb je meestal een recovery key, het idee daarvan is dat je die ook kunt bereiken zonder dat je je 2FA nodig hebt.

Als je nog een oude maar moderne (reserve) telefoon hebt kun je die gewoon updaten, instellen en uitschakelen. Mocht je je (normale) telefoon stuk gaan/kwijt zijn kun je op de WiFi alles verder met je reserve óf koop je op locatie een SIM met wat internet.

Workaround is simpelweg je digitale zaken printen, je vouchers en een routekaart meenemen, hoeft niet zo heel moeilijk te zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
Sissors schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Bij welk hotel dan? Als in, als je geen toegang hebt tot je mail, kan dat bij een rondreis nog wel lastig worden.
Gewoon bij hotels die ik rechtstreeks via het hotel of via Booking.com of zo gereserveerd heb. Die boeking staat gewoon onder je naam in het systeem, dus meestal kijken ze niet eens naar een voucher of zo en is je naam voldoende.

Maar dat is natuurlijk geen garantie. Als je het hotel niet kent is er altijd kans dat ze ineens wel tot in detail een voucher willen bestuderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05 19:16
We zijn sowieso erg afhankelijk geworden van technologie. Ik print eigenlijk alle belangrijke dingen (relatief, dus tickets en boekingen) uit.

Voorheen sloeg ik een kopie van een reservering op op een tweede telefoon. Dat ging me eigenlijk ook wel iets te ver.

Navigeren, dat is ook een kwestie van doen zonder technologie. Ik kan nog altijd wel overal komen. Sommigen verbazen zich erover, achja, borden lezen + een globaal idee van waar je bent en waar grotere steden liggen en je komt een eind. En dan een ouderwetse kaart in je auto leggen van het land waar je heen gaat als backup.

Ik zorg er dus gewoon voor dat mijn telefoon kapot kan gaan zonder problemen. Oh, een extra ding. Ik heb wel een papiertje in de auto met belangrijke nummers. Familie thuis, wegenwacht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Inderdaad dingen op papier meenemen, inclusief een kaart. Verder stoppen we dingen in Evernote en mijn vrouw en ik hebben beide toegang, dus als 1 telefoon verdwijnt dan is er nog een backup. En informatie over de omgeving: je kan vaak nog wel in een lokale boekhandel een Lonely Planet scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 12:22
Ik heb altijd een iPad (mini of Pro) bij me op reis waar alle documenten ook op staan, met dit apparaat kan ik ook bij m'n 2FA (via Authy) en wachtwoorden (1password)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn tickets print ik altijd nog wel uit als backup (of mijn telefoon is de backup), paspoort, bankpas zijn andere items. En als er iets mee gebeurd koop je ergens een Oppo voor 200 euro als hij belangrijk is om dingen te plannen/bezoeken/foto's te maken etc.

2FA zie ik dan thuis wel weer als ik in dingen niet in kom. Maar meestal is er wel backup naar sms en je kan ook nog het nummer van je partner opgeven als backup (als je de sim nog hebt).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-05 20:52
Je kan het zo gek maken als je zelf wil en het zo makkelijk maken als je zelf wil.

Voorheen waren we geheel afhankelijk van dat papiertje die kon je ook kwijt raken.
Dus om nu te denken dat je met je telefoon kwetsbaarder ben is denk ik jezelf gekmaken.

Je kan het altijd uitprinten en als je met zijn tweeën ben elkaar alle stukken mailen dan kan altijd een van de twee er bij. Ga je alleen mail het dan naar een familielid en zorg dat je ergens het telefoonnummer van dat familielid heb staan.

En naam en paspoort is inderdaad over het algemeen voldoende voor hotels en accomodaties.
Er staat in hun systeem dat er aan komt en je. Nu dat ik het bedenk kan ik me veel keren herinneren dat zelfs alleen mijn naam voldoende was en dat ik nog geen eens mijn paspoort heb hoeven laten zien.

Ik denk dat je een groter probleem heb als je wel papieren heb maar je staat niet in hun systeem dan dat je geen papieren heb maar ze weten dat je komt.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Lapa schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:07:
[...]

Gewoon bij hotels die ik rechtstreeks via het hotel of via Booking.com of zo gereserveerd heb. Die boeking staat gewoon onder je naam in het systeem, dus meestal kijken ze niet eens naar een voucher of zo en is je naam voldoende.
Hij bedoelt: Hoe weet jij nog welk hotel je gereserveerd hebt en hoe je daar komt? Is jouw geheugen zo perfect dat je ieder hotel onthoudt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

downtime schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Hij bedoelt: Hoe weet jij nog welk hotel je gereserveerd hebt en hoe je daar komt? Is jouw geheugen zo perfect dat je ieder hotel onthoudt?
Volgens mij hebben we daar tegenwoordig een high-tech oplossing voor, die ook in Nederland beschikbaar is. We noemen het papier. Hetzij uitprinten, hetzij opschrijven?

Voor er mobieltjes bestonden waren er ook geen structurele problemen mee met bosjes mensen die verdwaasd door de jungle liepen omdat ze niet meer wisten welk hotel ze hadden geboekt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Voor een vakantie print ik alles uit en maak een reisplan wat ik ook uitprint. En natuurlijk draag ik die uitgeprinte documenten altijd op mijn persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:28:
[...]

Volgens mij hebben we daar tegenwoordig een high-tech oplossing voor, die ook in Nederland beschikbaar is. We noemen het papier. Hetzij uitprinten, hetzij opschrijven?

Voor er mobieltjes bestonden waren er ook geen structurele problemen mee met bosjes mensen die verdwaasd door de jungle liepen omdat ze niet meer wisten welk hotel ze hadden geboekt.
Volgens mij is de aanname van dit topic juist dat je alles tegenwoordig op mail hebt en het niet allemaal meer op papier hebt. De oplossing is dan inderdaad simpel: Gewoon alsnog uitprinten en op papier meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ah ok dan interpreteerde ik je reactie wellicht verkeerd.

Ja, dat doe ik dus ook altijd. Iig de namen van het hotel, het adres, het telefoonnummer, en het boekingsnummer. Red ik me altijd prima mee.

Maar ik maak me soms wel zorgen om de zelfredzaamheid van mensen, en dan niet alleen op vakantie. Als ik mijn omgeving zo eens kijk lopen er een aantal types die volgens mij nog op hun mobiel gaan kijken wat ze moeten doen als hun huis om hen heen in de fik staat....

Mensen, dat is toch gewoon je "Common Sense"-orgaan even aan het werk zetten, en logisch nadenken? Indien nodig, kijk hoe men dat deed voor er mobieltjes bestonden. En op het gevaar af nu als 'opa preekt' te klinken: je hoeft dan niet per se tijd naar de tijd van de dinosauriërs. Een jaar of 15-20 geleden redden mensen zich prima zonder mobiel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 13:02

Arrogant

S.F.W.

wildhagen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:36:
Als ik mijn omgeving zo eens kijk lopen er een aantal types die volgens mij nog op hun mobiel gaan kijken wat ze moeten doen als hun huis om hen heen in de fik staat....

Mensen, dat is toch gewoon je "Common Sense"-orgaan even aan het werk zetten, en logisch nadenken? Indien nodig, kijk hoe men dat deed voor er mobieltjes bestonden. En op het gevaar af nu als 'opa preekt' te klinken: je hoeft dan niet per se tijd naar de tijd van de dinosauriërs. Een jaar of 15-20 geleden redden mensen zich prima zonder mobiel.
Vroeger gingen dat soort mensen gewoon dood. Nu hebben ze nog een kans, mits ze snel genoeg een oplossing kunnen vinden. :+

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:47

NMH

Moderator General Chat
Hoe gaan jullie hiermee om? Ben ik de enige die dit als een risico ziet? Nemen jullie ook alles uitgeprint mee? Dat doe ik overigens zelf ook met de belangrijkste dingen, al doet het een beetje de voordelen van alle online gemak teniet.
Alles gaat hier ook op papier mee. Verzekeringspapieren, vouchers, reisgegevens, Corona QR codes, you name it. Ik gebruik mijn printer vrij weinig, maar voor ik op vakantie ga mag hij even aan de bak en wordt er een flinke bos papier geproduceerd. Een ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje; ik heb vorig jaar op reis mijn telefoon van de tafel op een stenen vloer laten stuiteren. Wonder boven wonder deed hij het nog gewoon, maar op zo'n moment weet je toch weer even waarom je een backup hebt. :)

Overigens is het omgekeerde me ook al eens overkomen; paar jaar terug naar een voorstelling geweest in een verre stad, dus hotel geboekt. Door omstandigheden kwam ik veel later aan dan gepland, dus snel ingechecked in het hotel, bij de receptie een taxi besteld, op een drafje naar de kamer om daar mijn tas te droppen en weer terug naar de lobby om op de taxi te wachten. Zit ik even later in de taxi onderweg naar de voorstelling, allemaal nog net op tijd, bedenk ik me dat mijn tickets in mijn tas zitten... die ik in het hotel achtergelaten had. :X Even goed de smoor in, tot ik me herinnerde dat de tickets ook beschikbaar waren als mobiele tickets. En mijn telefoon had ik wel bij me. Redundancy works both ways. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

wildhagen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:36:
Ah ok dan interpreteerde ik je reactie wellicht verkeerd.

Ja, dat doe ik dus ook altijd. Iig de namen van het hotel, het adres, het telefoonnummer, en het boekingsnummer. Red ik me altijd prima mee.

Maar ik maak me soms wel zorgen om de zelfredzaamheid van mensen, en dan niet alleen op vakantie. Als ik mijn omgeving zo eens kijk lopen er een aantal types die volgens mij nog op hun mobiel gaan kijken wat ze moeten doen als hun huis om hen heen in de fik staat....

Jup, 15 jaar geleden scheurde ik door Thailand met gewoon een setje Michelin kaarten. Mobiel was toen teringduur in buitenland en zeker internet voor navigatie. Die was alleen voor noodgevallen of de hotel WiFi :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Maar dat is natuurlijk geen garantie. Als je het hotel niet kent is er altijd kans dat ze ineens wel tot in detail een voucher willen bestuderen.
Maar wat ik bedoel dus: Welk hotel rij je naar toe? Als je alleen die gegevens in je e-mail / booking.com account hebt, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Bij mijn komende vakantie zal ik sommige hotels wel kunnen vinden zonder mijn telefoon, maar genoeg ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:28:
[...]

Natuurlijk, maar dat is dezelfde oplossing als voor het originele probleem van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Sissors schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Maar wat ik bedoel dus: Welk hotel rij je naar toe? Als je alleen die gegevens in je e-mail / booking.com account hebt, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Bij mijn komende vakantie zal ik sommige hotels wel kunnen vinden zonder mijn telefoon, maar genoeg ook niet.
We besteden altijd best veel tijd aan het uitzoeken van precies de hotels die we willen, dus ik kom een heel eind uit m'n hoofd.

Maar inderdaad, ik neem ook altijd een uitgeprint reisschema mee met daarop alle dingen die al gepland zijn. En dan in een soort kalender formaat, zodat ik er ook nog makkelijk de nieuwe plannen die tijdens de vakantie ontstaan bij kan schrijven.

En de algehele conclusie is dus: ja, het is superhandig om alles op je mobiel te hebben, maar intussen printen we het ook allemaal ook nog eens als back-up uit. Vooral jammer dat dat meestal nog niet kan met de boarding passes voor de terugvlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 12:58
Ik print daarom alle tickets, hotelbewijzen en heb die in mijn handbagage voor het geval dat mijn mobieltje het begeeft of gestolen wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Noem me ouderwets, maar ik print meestal nog die dingen uit. Niet dat je veel nodig hebt, want meestal is het tonen van je paspoort en het noemen van je boeking al voldoende. Maar ik ben ook gewend om veel zaken pas ter plekke te boeken, dan heb je ook geen mobiel meer nodig.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wietwiet
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf zorg ik ervoor dat als mijn telefoon stukgaat / kwijtraakt ik alsnog bij al mijn accounts kan door een keepass kluis op een online plek te hebben waar ik bij kan met gebruikersnaam en wachtwoord.

In die keepass kluis zitten alleen de credentials naar een file share (die wél 2FA zijn) waar m'n echte keepass kluis in zit, welke alle wachtwoorden én 2FA (totp secrets) bevat.

Gezien ik graag op de bonnefoi reis (zowel binnen als buiten europa), hotels op de dag zelf boek en vliegtickets voor een extra uitstapje soms zelfs tijdens de reis pas boek, is een telefoon hebben met toegang tot alles bijzonder belangrijk, want tja, hoe print ik van tevoren iets uit? Als mijn telefoon stukgaat ren ik de eerste de beste winkel in voor een goedkope nieuwe telefoon, haal daar m'n kluizen op binnen (waarin ook digitale kopieën van paspoorten, betaalpassen, rekeninggevevens e.d. staan) en reis ik verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 09:40
[...]

Ik print mijn tickets altijd uit, maar naar het hotel neem ik nooit iets van reserveringen/papieren mee (ook niet voor autohuur trouwens). Ze hebben altijd voldoende aan een naam en de credit card waarmee geboekt is en af en toe nog eens een ID-bewijs.

En voor de rest print ik dus de echt belangrijke tickets uit alhoewel b.v. vliegtickets op het vliegveld ook altijd uit te printen zijn mbv je paspoort. En de rest red je echt ook wel zonder telefoon. Het is natuurlijk wel gemakkelijker om er een te hebben, maar zo nodig als we dat ding denken te hebben is ie echt niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:03

Aganim

I have a cunning plan..

Metalfreak schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:42:
Noem me ouderwets, maar ik print meestal nog die dingen uit.
Hopeloos ouderwets, maar fijn om te weten dat ik niet de enige ben die dat ook is. :+

Ik zorg er ook voor dat ik alle belangrijke zaken ook op papier heb. Vroeger printte ik zaken twee keer uit, nu staat alles op mobiel en 1x op papier. Eigenlijk is er dus weinig veranderd, behalve dat je 1 pakket dode bomen minder nodig hebt om een backup te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:08

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als gezin hebben wij minimaal 2 devices die bij dezelfde gegevens kunnen (iCloud), 2FA heeft een backup in de iCloud en kan ik vrij simpel herstellen door 2FA door andere device die dan een melding krijgt of ik hiermee akkoord ga + code.

Disaster recovery scenario ook wel eens doorlopen, om niet onder stress voor verrassingen te komen te staan.

Mocht het echt helemaal mis gaan, dan is er nog thuis een device (iMac) die evt als hulplijn ingeroepen kan worden via een vriend/buur/familielid.

En ja, niet beide devices natuurlijk meenemen tijdens het raften/poepen :+ ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Falcon op 30-05-2022 08:30 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Vroeger ging ik zonder al te veel zorgen op reis met weinig meer op zak dan een paspoort, een pinpas, wat cash en wat kleding. Daarmee kwam ik de hele wereld over en weer terug.
En wat als je je cash kwijt raakte? Of je paspoort? Dan had je een levensgroot probleem.

M'n baas heeft nog eens vast gezeten in NYC omdat ze bij de leg LAS -> NYC de stub van de verkeerde ticket hadden afgescheurd. Jammer joh, dan heb je dus een groot probleem want je NYC -> AMS ticket is niet meer geldig. :')

En dan dat gehannes met traveler cheques in het verleden. Routekaarten/boeken/uitgeprinte navigatie die nooit klopte omdat er een weg was weggespoeld of werkzaamheden.

Als je denkt dat reizen lastiger is geworden of dat je afhankelijk bent van je mobieltje ben je goed gek :D In elk hotel, bij elke airline en bij praktisch elke autoverhuur kun je gewoon je paspoort neerkwakken en zij vinden je boeking in hun backoffice systeem. Zo niet kun je prima inloggen bij Gmail zonder 2FA met bijvoorbeeld een backup email of je geheime vragen.

en niks staat je in de weg om gewoon je boekingen/vaccinatiebewijzen/andere belangrijke zaken op papier mee te nemen. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

noem me nieuwerwets maar het enigste wat ik tegenwoordig meeneem is mijn telefoon, paspoort ( al vergeet ik die soms zelfs ) een oplaadkabel en een battery pack.

alles staat op mn telefoon, die word ik niet kwijt.
ik kom wekelijks in het buitenland, vlieg 2x per maand en er zit meer poedermelk en suiker voor de koffie in mn tas dan papieren.

navigatie, tickets, toegangskaarten, adressen etc alles staat op mn telefoon.
betalen doe ik ook 99% met mijn telefoon.
mocht ie leeg zijn of kwijtraken dan klets ik mezelf wel daar naar binnen waar ik moet zijn.
de enige keer dat ik in de problemen kwam omdat mn telefoon leeg was, was bij een overstap in Chicago toen ik dacht met 3 uur wel genoeg te hebben om ff fijn 2 uurtjes een dutje te doen op een stoel er daarna achter te komen dat de transfer een half uur met de tram was...
4 uur later dan gepland was ik alsnog daar waar ik moest zijn.

zelfs op vakantie, mijn leesboeken staan op mn telefoon en voor de rest zou ik alleen een zwembroek nodig hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door talin op 30-05-2022 09:13 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Lapa schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:59:
Ik onderschrijf dit wel. Enkele weken geleden ben ik in de VS geweest en ik had geen mobiele databundel, dus was afhankelijk van de wifi van het hotel (of in andere gevallen de Starbucks, McDonald's, etc.). Alle hotels geboekt via booking.com, maar ik heb nergens een hotelreserveringsbevestiging oid hoeven laten zien. Telkens was mijn paspoort genoeg.

Het enige wat ik op papier meehad was m'n coronavaccinatiebewijs, die moest ik her en der laten zien bij een restaurant bijvoorbeeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 18:18
Van belangrijke zaken als tickets en adressen van hotels of autoverhuur gaat er altijd een papieren variant mee.
Sowieso maak ik altijd een reisschema met de adressen van de geboekte overnachtingen voor de thuisblijvers dus is het geen probleem om daar zelf ook een uitdraai van mee te nemen.

Als ik een roadtrip ga maken gaan er altijd een stapeltje aan routekaarten mee waarop ik voor vertrek heb uitgezocht waar de volgende bestemming ligt en wat de leukste routes zullen zijn.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vaak heeft een reispartner ook een telefoon waar ik mijn mail en andere gegevens op zou kunnen bekijken en anders kan ik een willekeurige telefoon kopen en in een half uurtje weer up and running zijn door op mijn Google account in te loggen en Dropbox te installeren.
Enig vervelende is dat je inderdaad eerst een nieuwe telefoon moet kopen om weer up and running te zijn. Dat kan even lastig zijn als je alleen op vakantie gaat maar met een reispartner kan je dat eenvoudig met elkaar delen voor redundantie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilnapster
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-05-2024
Hier gaat overal ook een analoge kopie van mee.

Mijn partner en ik reizen ook regelmatig naar landen en gebieden waar stroom en ontvangst problematisch kunnen zijn. Wij proberen werkelijk met alles voorbereid te zijn op uitval van apparaten en dergelijke (binnen redelijke grenzen natuurlijk). In de kofferbak van de auto ligt altijd een mapje met kopiëen van ID kaarten, rijbewijzen, verzekeringsdocumenten, 200 euro contant en reservesleutels.

van alles hebben wij ook een orgineel (of kopie) op zak. Ook reserveringen hebben wij uitgeprint bij, pinpassen van meerdere banken, een ouderwetse wegenkaart, een antal dagen aan contanten en telefoonnummers van ambasades en pechhulp.

Nu gaan wij dan ook met de auto en tent naar landen als Bulgarije, Turkije, Albanië en Oekraïne (nu even niet). Daar is een camping vaak niet meer als een grasveld met een hek eromheen, dus dan wil je graag wel een beetje voorbereid zijn op het onbekende. Maar als antwoord op de vraag, wij doen wel veel moeite om niet afhankelijk te zijn van een enkel apparaat.

Ook iets als een tasjesroof of een autoinbraak proberen wij voor te zijn. Misschien een beetje paranoïde, dat mogen jullie zelf invullen...

[ Voor 6% gewijzigd door evilnapster op 30-05-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:32
Kwestie van je zaken goed afdekken. Met een backup van m'n telefoon in iCloud, AC+ (dus tenzij gestolen, vrijwel direct geregeld bij een Apple store bijna wereldwijd), 2FA gaat naar Watch/iPad/MacBook, zonodig kunnen ze zelfs op werk erbij als ik mijn wachtwoord vrijgeef. Dus als ik een apparaat kwijtraak is het een kwestie van een ander apparaat erbij pakken of bellen naar iemand die even naar mijn huis kan of evt collega's op werk. Sommige accounts kunnen een recovery doen via de partner dus de trips die we met z'n 2en doen zijn ook gedekt.

Verder die afhankelijkheid van technologie kan je zo zien, maar je kan het ook zien als gemak. Ik was héél blij in Tokyo dat ik m'n metro-trips kon plannen met Google Maps. Maakte het toch wat makkelijker ;) Alles bij elkaar hebben is ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:42
Aganim schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:20:
[...]

Hopeloos ouderwets, maar fijn om te weten dat ik niet de enige ben die dat ook is. :+

Ik zorg er ook voor dat ik alle belangrijke zaken ook op papier heb. Vroeger printte ik zaken twee keer uit, nu staat alles op mobiel en 1x op papier. Eigenlijk is er dus weinig veranderd, behalve dat je 1 pakket dode bomen minder nodig hebt om een backup te hebben.
Tenzij je alleen op reis gaat volstaat een cctje van het mailtje met de vouchers naar je reisgezelschap?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Je kunt me veel wijs maken. Als ik reservingen, tickets, eventuele bewijzen, boekingen etc. kan printen, dan print ik ze op het werk. Vaak nog driemaal ook, en neem ik het mee.

Zeg ik als midden twintiger btw. Zal je net zien dat m'n telefoon stuk is / gaat vanaf het moment dat ik op het vliegveld ben. Ik neem op vakantie vaak ook €500 mee, cash. Mocht ik daar niet kunnen pinnen dan kom ik de eerste dag(en) door. De rest zet ik in potjes op de bank zodat niet het hele bedrag eraf gepint kan worden mocht mijn pinpas gejat worden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:03

Aganim

I have a cunning plan..

sdk1985 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Tenzij je alleen op reis gaat volstaat een cctje van het mailtje met de vouchers naar je reisgezelschap?
Ook nog een optie inderdaad, maar papier als offline backup geeft me zelf altijd een geruststellend gevoel. Geen accu's die op kunnen zijn of internet wat niet mee wilt werken. En een papieren backup die je niet nodig hebt laat je gewoon in je hotelkamer om de kans op kwijtraken zo klein mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:42
Aganim schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Ook nog een optie inderdaad, maar papier als offline backup geeft me zelf altijd een geruststellend gevoel. Geen accu's die op kunnen zijn of internet wat niet mee wilt werken. En een papieren backup die je niet nodig hebt laat je gewoon in je hotelkamer om de kans op kwijtraken zo klein mogelijk te houden.
Vooral doen waar je je prettig bij voelt. Maar wel een tip; in de praktijk komt het wel goed zodra je jezelf kan legitimeren. Bij zo'n vakantie dienst (hotel, excursie, etc) zijn ze er normaal gesproken niet op uit om je een oor aan te naaien. Bij de meeste dingen weten ze wanneer je komt en wie je bent.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Lapa schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:34:
[...]

We besteden altijd best veel tijd aan het uitzoeken van precies de hotels die we willen, dus ik kom een heel eind uit m'n hoofd.

Maar inderdaad, ik neem ook altijd een uitgeprint reisschema mee met daarop alle dingen die al gepland zijn. En dan in een soort kalender formaat, zodat ik er ook nog makkelijk de nieuwe plannen die tijdens de vakantie ontstaan bij kan schrijven.

En de algehele conclusie is dus: ja, het is superhandig om alles op je mobiel te hebben, maar intussen printen we het ook allemaal ook nog eens als back-up uit. Vooral jammer dat dat meestal nog niet kan met de boarding passes voor de terugvlucht.
Ik zou zeggen, de volgende keer dat je naar de supermarkt gaat, laat die mobiel thuis, geniet van de vrijheid en als je in de rij staat kan je lekker om je heen kijken, heerlijk!

Op vakantie gaan zonder mobiel is echt heerlijk, kan het iedereen aanraden, was een poosje terug naar een huisje geweest in Duitsland. Bestemming lekker in de auto navi gezet, klein stukje in de file gestaan, gezellige gesprekken gehad in de auto. Aangekomen op de bestemming, wilt u de app installeren, sorry we hebben geen mobiel. Verwarde blik.. Daarna naar de VVV gegaan kaartje opgehaald om te gaan wandelen echt top je komt op plekken waar je je mobiel je niet naar toe brengt.

Je hebt voor een reis alleen een paspoort nodig, de rest is allemaal ter plekke te regelen, minder stress, minder dingen die kapot en of leeg kunnen en ipv foto's heb je prachtige verhalen en avonturen om over te vertellen als je terug bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

talin schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:12:
noem me nieuwerwets maar het enigste wat ik tegenwoordig meeneem is mijn telefoon, paspoort ( al vergeet ik die soms zelfs ) een oplaadkabel en een battery pack.

alles staat op mn telefoon, die word ik niet kwijt.
ik kom wekelijks in het buitenland, vlieg 2x per maand en er zit meer poedermelk en suiker voor de koffie in mn tas dan papieren.

navigatie, tickets, toegangskaarten, adressen etc alles staat op mn telefoon.
betalen doe ik ook 99% met mijn telefoon.
mocht ie leeg zijn of kwijtraken dan klets ik mezelf wel daar naar binnen waar ik moet zijn.
de enige keer dat ik in de problemen kwam omdat mn telefoon leeg was, was bij een overstap in Chicago toen ik dacht met 3 uur wel genoeg te hebben om ff fijn 2 uurtjes een dutje te doen op een stoel er daarna achter te komen dat de transfer een half uur met de tram was...
4 uur later dan gepland was ik alsnog daar waar ik moest zijn.

zelfs op vakantie, mijn leesboeken staan op mn telefoon en voor de rest zou ik alleen een zwembroek nodig hebben.
Als 't werkt is dat mooi. Ik heb zelf 2 keer een telefoon gehad die na een half jaar ermee stopte. Gewoon uit 't niets. De eerste was een Sony, de tweede een Samsung - beide midrange. Allebei na een half jaar.
Ik ga altijd zuinig met m'n spullen om, meestal doe ik met een telefoon zo'n 4-5 jaar en dan komt er een nieuwe omdat het te langzaam wordt - dus niet omdat ie kapot is.

Mijn bankpas is ook al een keertje ingeslikt, simpelweg omdat de automaat de kaart niet kon uitwerpen (er zat iets in de weg) en ik niet snel genoeg iets anders had.

Simpelgezegd wil ik 'm dus gebruiken indien mogelijk, maar no way dat ik ervan afhankelijk wil zijn. Dus alle boekingen, bankzaken, navigatie en reisinfo doe ik er mee, echter ik zorg altijd voor een backup. Boekingen ga op papier mee + kopietje in aparte mailbox (idem voor bv kopietje van paspoort), ik neem contant geld + meerder bankpasjes mee, ik zorg voor kaarten (van de ANWB) en een reisgidsje.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:08
meerdere telefoons, digitale kluis voor de wachtwoorden, yubikey voor 2FA.
Beide hebben we een bankpas en CC (verschillende maatschapijen) en als ik aankom (buiten europa) zorg ik voor wat contant geld.
Het enige wat ik vaak nog wel een kopietje van maak in mijn paspoort, omdat in het buitenland ze daar meer waarde aan lijken te hechten dan een digitale kopie, mocht in onverhoopt mijn paspoort kwijt raken.

Ik ben blij dat ik niet meer een heel boekwerk aan papieren hoef mee te nemen..wordt nat, scheurt, blijft ergens liggen.. met meerdere back-up mogelijkheden ga ik daar geen tijd en moeite meer in stoppen.

Enige waar ik vaak wel wat moeite voor doe ik dat ik mij ofline (geen internet in de rimboe) prima kan redden met zaken als vertalen/navigeren/nood.

[ Voor 10% gewijzigd door s0ulmaster op 30-05-2022 15:37 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

macnerd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Als 't werkt is dat mooi. Ik heb zelf 2 keer een telefoon gehad die na een half jaar ermee stopte. Gewoon uit 't niets. De eerste was een Sony, de tweede een Samsung - beide midrange. Allebei na een half jaar.
Ik ga altijd zuinig met m'n spullen om, meestal doe ik met een telefoon zo'n 4-5 jaar en dan komt er een nieuwe omdat het te langzaam wordt - dus niet omdat ie kapot is.

Mijn bankpas is ook al een keertje ingeslikt, simpelweg omdat de automaat de kaart niet kon uitwerpen (er zat iets in de weg) en ik niet snel genoeg iets anders had.

Simpelgezegd wil ik 'm dus gebruiken indien mogelijk, maar no way dat ik ervan afhankelijk wil zijn. Dus alle boekingen, bankzaken, navigatie en reisinfo doe ik er mee, echter ik zorg altijd voor een backup. Boekingen ga op papier mee + kopietje in aparte mailbox (idem voor bv kopietje van paspoort), ik neem contant geld + meerder bankpasjes mee, ik zorg voor kaarten (van de ANWB) en een reisgidsje.
ik gebruik de iPhone al vanaf de 3Gs ( uit Amerika meegenomen toen die daar bij AT&T uitkwam ) en nooit anders gehad, 1x een scherm "kapot" gehad, klein hoekje de dag nadat ik de 7+ in gebruik nam omdat ik nog geen hoesje had.
altijd goedkope Ome Ali hoesjes gebruikt.

zoals al aangegeven kom ik nog wel eens ergens en heb tot nu toe nog nooit gehad van: had ik dat maar geprint of had ik maar een pasje gehad.
ben nu in Munchen met een huurauto en moet straks nog retour, tanken en betalen met de telefoon, direct foto maken van de bonnetjes en die in de prullenbak, 2 Skype meetings gehad onderweg, Netflix gekeken onderweg, ik had 2 toegangspassen nodig vandaag die ik vanaf mn telefoon heb laten scannen en als ik aangehouden word onderweg weet ik dat ze aan de hand van mijn paspoort kunnen zien of ik een rijbewijs heb ( praktijk ervaring ) krijg alleen soms een preek dat ik die de volgende keer bij me moet hebben.

onlangs nog naar Disneyland geweest met de kinderen, hotelboekingen aan de hand van het nummer die ik op mail had met paspoort, scannen bij de ingang vanaf de telefoon etc.

vliegen, tickets staan in mn wallet, paspoort scannen en richting gate.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb al paar keer gedonder gehad met telefoon die op verkeerde moment leeg was icm stopcontacten in vervoersmiddelen waar net als het nodig was niets uit kwam :X

Hier gaat altijd eea op papier mee. Exact hoeveel en hoe gedetailleerd hangt af van bestemming, tijdsdruk en gezelschap (met kinderen of grotere groepen wil je gewoon nul risico, alleen boeit het me allemaal wat minder tenzij ik net die ene aansluiting moet hebben).

Met de auto doe ik nog aan ouderwetse routerol - lijst van belangrijke steden en knooppunten onderweg zodat ik altijd weet welke afslag te nemen. Handgeschreven. Niet omdat dat beter te lezen is (dat is het NIET :P ), maar omwille van de aloude regel dat als je een perfecte spiekbriefje gemaakt hebt je het niet meer nodig hebt. Heb zo een keer pas na de laatste rotonde in Istrie hoeven kijken waar ik heen moest rijden; alles tot daar ging gewoon uit de losse pols.

Dit najaar wordt het interessant - interrail met mobiel ticket. Ik *moet* dus te allen tijde werkende mobieltje hebben en er is geen papieren backup. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 17:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je bent niet afhankelijk van je mobiel. Je stelt jezelf afhankelijk op ;)

Zoals je hierboven leest nemen veel mensen (waaronder ikzelf) nog steeds hardcopies mee van belangrijke zaken zoals boarding passes en reserveringen.

Nog een optie: een apart email adres voor alleen dit soort zaken en dan geen 2FA gebruiken zodat je er in internetcafe's nog bij kan.

Je kan op papier ook je complete reis uitwerken als er wat OCD in het spel is.
Zelf gebruik ik gewoon Google Maps tijdens mijn reisjes omdat het gewoon erg makkelijk is en veel tijd bespaart. Maar gewoon rondlopen en zien waar ik uit kom is ook een leuke manier om nieuwe plekken te ontdekken. En... praat met de locals!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
* kleine topic-kick * ..

Hier een reisgenote op vakantie en je raadt het al: mobiel is gesneuveld. Kan nergens meer bij, zelfs mail niet meer want wachtwoordmanager e.d. ook via telefoon (en niet handmatig onthouden). Nu hebben we wel een laptop (MacBook) mee. Vraag is nu even: kunnen we haar whatsapp op de laptop krijgen zonder dat zij fysiek toegang heeft tot haar telefoon? Dat lost niet alles op maar zorgt in ieder geval voor wat comfort (en een reactie op allerlei lopende app-chats die nu niets meer horen).

Ik dacht zelf als optie:
1 - whatsapp voor desktop op laptop zetten (staat er nog niet op)
2 - simkaart van haar naar mijn telefoon
3 - whatsapp openen op mijn telefoon, en dan vraagt 'ie denk ik of je van nummer wilt wisselen?
4 - daarna in whatsapp (nog steeds op mijn telefoon) aangeven dat ik een device wil linken (= laptop), via QR-code.
5 - laptop linken, daar whatsapp op gebruiken
6 - simkaart weer wisselen op telefoon en weer naar mijn eigen nummer wisselen.

Is dit een werkbare route, waarna we haar whatsapp op mijn MacBook hebben (zolang internet verbonden) en mijn telefoon gewoon weer mijn whatsapp aangeeft?

Ik twijfel, want kan je gewoon blijven wisselen van whatsapp met je telefoon (en verlies je dan geen chatgeschiedenis, contacten, etc)?

Hoor het graag, en hoop dat deze topickaping hiervoor geoorloofd is .. Vond het ook weer niet een zodanig grote vraag dat 'ie een eigen topic verdient ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:08:
* kleine topic-kick * ..

Hier een reisgenote op vakantie en je raadt het al: mobiel is gesneuveld. Kan nergens meer bij, zelfs mail niet meer want wachtwoordmanager e.d. ook via telefoon (en niet handmatig onthouden). Nu hebben we wel een laptop (MacBook) mee. Vraag is nu even: kunnen we haar whatsapp op de laptop krijgen zonder dat zij fysiek toegang heeft tot haar telefoon? Dat lost niet alles op maar zorgt in ieder geval voor wat comfort (en een reactie op allerlei lopende app-chats die nu niets meer horen).

Ik dacht zelf als optie:
3 - whatsapp openen op mijn telefoon, en dan vraagt 'ie denk ik of je van nummer wilt wisselen?
4 - daarna in whatsapp (nog steeds op mijn telefoon) aangeven dat ik een device wil linken (= laptop), via QR-code.

Is dit een werkbare route, waarna we haar whatsapp op mijn MacBook hebben (zolang internet verbonden) en mijn telefoon gewoon weer mijn whatsapp aangeeft?

Ik twijfel, want kan je gewoon blijven wisselen van whatsapp met je telefoon (en verlies je dan geen chatgeschiedenis, contacten, etc)?

Hoor het graag, en hoop dat deze topickaping hiervoor geoorloofd is .. Vond het ook weer niet een zodanig grote vraag dat 'ie een eigen topic verdient ;)
Dual messenger of WhatsApp Business gebruiken als 2e optie.
Hoef je niets te wisselen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit begrijp ik nooit. Je kaapt een discussie met een specifieke vraag maar kan niet een nieuw topic openen met je vraag?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
JvS schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:26:
[...]

Dit begrijp ik nooit. Je kaapt een discussie met een specifieke vraag maar kan niet een nieuw topic openen met je vraag?
Ah, ik dacht hier wordt/is al gediscussieerd over een aan mijn vraag gerelateerd onderwerp, en zo voorkomen we dat er idioot veel mini-topics ontstaan. Maar denk je dat nieuw topic makrn beter is in dit geval? Ik weet het niet , maar laat mij graag adviseren of terecht wijzen hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, een eigen topic aanmaken is wenselijk, houdt discussies (hoe klein ook) gescheiden van elkaar. Jouw geval gaat over een defecte telefoon en een app gebruiken op de laptop. Het initiële topic gaat over het wel of niet gebruiken van de mobiel op vakantie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Als TS van dit topic vind ik het juist wel interessant dat er een praktijkgeval besproken wordt. Dat voegt wat toe aan de theoretische discussie. Bovendien was het al ruim een halfjaar stil in het topic, het is dus niet dat er een levendige discussie wordt onderbroken.

Ik heb dus geen moeite met de kaping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

* kleine topic-kick * ..

Ik dacht zelf als optie:

Ik weet niet in welk land je bent, maar gewoon een goedkope telefoon kopen? En anders gewoon lekker genieten van de rust. Stuur een appje van jou telefoon naar de ouders dat alles goed is maar telefoon stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
* kleine topic-kick * ..

Ik dacht zelf als optie:

Je bent dan wel je chatgeschiedenis kwijt... Als je Android toestellen hebt, kun je daar nog wat mee als je wil, evt. ook samenvoegen als er naderhand berichten bij komen.
Pagina: 1