Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektriciteitsverbruik monitoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daimion
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-08-2024
Beste medeforumers,

Ik heb sinds kort een warmptepomp geinstalleerd. Tussen de zekeringsautomaat en de buitenunit heb ik een kWh meter gemonteerd. Deze bevat ook een So+ en So- uitgang.

Op zich werkt dit OK, gezien ik de gebruikte kWh op het display kan aflezen.

Nu zag ik echter in de handleiding van de warmtepomp dat hier ook een kWh meter op aan te sluiten is, ook met een So+ en So- verbinding. Dit zou als voordeel hebben dat ik in de app van de warmtepomp het energieverbruik fijn kan aflezen ipv telkens op het display te gaan kijken.

Ik kom alleen niet helemaal gedraaid met het kijken of de specificaties afdoende zijn...

Benodigde specificaties volgens de warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9Ceka6WUTdEkVVjxKPtHUlM2Xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSJ7N5GcMXj2BQUjL5FqcMuO.jpg?f=fotoalbum_large

Specificaties van de kWh meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1o0NQiiIUBFIBMNkuzeq8wFDlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oN0h6Xa7qbSu3vj9paZZECQp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat 1 van jullie hier meer kaas van gegeten heeft dan mij :?

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-11 22:08
De tabel in de handleiding van de warmtepomp geeft de puls specificaties aan.

Je energiemeter kan 12-27V, tot 27mA met 90ms puls. Hij zal 1000 pulsen geven per kWh, en om dan op 20 hz uit te komen moet je volgens mij 7.2 kW aansluiten, dat is >30A.

Ik weet niet wat het aansluitvermogen van je warmtepomp is.
Deze meter is voor het puls signaal in ieder geval compatibel.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Daimion
Thanks Jeroen!

De buitenunit zit op een 16A zekering dus zal die 20Hz in dat geval niet gaan halen.

Ik zat er mee in mijn maag omdat in de handleiding van de warmtepomp stond:
- minimaal 27V toelaatbare spanning, en de kWh is 12-27V (Ik lees dat als electraleek dan als max 27V ipv min)

Ik ga hem morgen eens met de besturingsprint koppelen, kijken wat er gebeurd :)

• Daimion
de warmtepomp heeft vanavond zeker 2u gedraaid, maar er is geen verbruik doorgegeven aan de WP.

Dan toch maar op het display van de kWh meter gaan kijken eens in de zoveel tijd :)

• ParaDoXke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-11 06:10
Daimion schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:41:
de warmtepomp heeft vanavond zeker 2u gedraaid, maar er is geen verbruik doorgegeven aan de WP.

Dan toch maar op het display van de kWh meter gaan kijken eens in de zoveel tijd :)
Het droge contact (S0) van een een elektriciteitsmeter is soms polariteitgevoelig. Je kan eens proberen om deze omgekeerd aan te sluiten.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 08:20
Daimion schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:41:

Tja wat wil je ermee bereiken dan, hij verbruikt wat die moet verbruiken daar kun je toch niks aan veranderen. Kan beter je tijd anders besteden ;)

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Pagina: 1