Synology nieuwe schijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Mijn vraag
Ik heb 2 nieuwe schijven voor mijn nas.
Nu wil ik deze gebruiken maar niet meer in SHR zoals bij de oorspronkelijke schijven.
Hoe kan ik nu de schijven erin stoppen en een nieuwe raid kiezen? Zonder de data te verliezen van de 2 oude schijven.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Synology ds218+

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

.if you have 2 drives, and you've got SHR or something like that which allows for redundancy, then you could remove one drive, put in the new one and create a new storage pool on it with JBOD (essentially no RAID). Copy the data to it, then remove the first storage pool, remove the old drive, put in your second new one, then either add it to the second storage pool or use it to create another volume1 in its own storage pool

Beste antwoord (via Cyberdemon op 29-05-2022 11:07)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
Je kunt dit als volgt doen:
  • Haal een disk uit je Nas en vervang het door een nieuwe disk.
  • Maak op die nieuwe disk een basic volume aan.
  • Kopieer al de data van je oude volume naar dat nieuwe volume.
  • Maak een backup van je applicaties.
  • Verwijder alle applicaties van je Nas.
  • Vervang de tweede disk door een nieuwe en maak daar ook een basic volume op aan.
  • Restore je applicaties naar een van die nieuwe volumes.
Nu heb je twee volumes in je Nas en dat is vele malen beter dan een jbod te maken van twee disken want als bij een jbod een disk defect raakt ben je alles kwijt en bij twee volumes slecht wat op die ene disk staat.

Gedurende de tijd dat je een oude en een nieuwe disk in je Nas hebt zal DSM blijven roepen dat het volume corrupt is, maar alles blijft gewoon werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vind de Engelse tekst behoorlijk duidelijk. Wat is precies jouw vraag?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Is duidelijk ja, maar wil zeker zijn dat dit werkt. En of er toch geen mogelijkheid is om de nieuwe schijven in een raid (behalve raids met mirroring) te zetten zodat niet het hele volume beschadigd is als er iets fout gaat.

Mijn vraag is hoe ik de nieuwe schijven er in kan steken en deze in een andere raid zetten.
Huidige raid met huidige schijven is SHR.

[ Voor 23% gewijzigd door Cyberdemon op 28-05-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bekijk deze eens https://kb.synology.com/n..._Synology_Hybrid_RAID_SHR misschien wordt dan wat duidelijker. Overigens is er ALTIJD een risico waarbij je op pariteit gaat vertrouwen om schijven in een RAID systeem gaat vervangen. Er is op dat moment geen redundancy meer, wanneer er dan iets fout gaat bij het terug berekenen van de data op de nieuwe schijf dan is er grote kans op data verlies.

Echter zou je in een dergelijk geval altijd de backup terug zetten, tenminste als de data enig belang heeft, neem ik aan dat er ook een backup is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik heb het volledig gelezen.
De meeste data is niet uiterst belangrijk. Maar ik ga wel een backup maken. Maar het is dus wel mogelijk om van beide schijven de volle opslag capaciteit te benutten?
Hetgene ik ook wil doen is een deel van de data op de oude schijven verplaatsen naar de nieuwe.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyberdemon op 29-05-2022 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:40
Volgens mij, als je shr hebt, kan je ook een schijf vervangen. Via DSM raid herstel uitvoeren, andere schijf vervangen en opnieuw raid herstel uitvoeren.

Op DSM is dit een stuk efficiënter geworden. Ik heb het zelf ook zo gedaan. Al had ik 4 schijven in een SHR. Check anders even het algemene synology topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@greg-a Het punt is dat TS niet meer SHR wil gebruiken en een JBOD opstelling wil. TS wil gebruik maken van de volledige opslagruimte van beide schijven. In RAID gaat dat niet lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Eerlijk gezegd is het naar mijn mening simpeler en sneller om alle data naar een externe hdd te schrijven en de NAS opnieuw in te stellen met de nieuwe schijven, dan kun je vanaf 0 beginnen met een JBOD en de data terug kopiëren. De originele schijven kun je bewaren tot je zeker weet dat alle data er is en je eerste backup gelukt is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Cyberdemon schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:57:
Is duidelijk ja, maar wil zeker zijn dat dit werkt. En of er toch geen mogelijkheid is om de nieuwe schijven in een raid (behalve raids met mirroring) te zetten zodat niet het hele volume beschadigd is als er iets fout gaat.

Mijn vraag is hoe ik de nieuwe schijven er in kan steken en deze in een andere raid zetten.
Huidige raid met huidige schijven is SHR.
Met 2 schijven zijn je mogelijkheden nogal beperkt.

Je kan kiezen voor mirroring (Raid 1 of SHR) dan ben je beschermd tegen uitval van 1 schijf.

Of striping (Raid 0) dan ben je alle data kwijt bij uitval van 1 schijf.

Dan blijft JBOD of 2 losse volumes nog over daarbij ben je alleen de data kwijt van de schijf die uitvalt bij uitval.

Wat wil jij nu precies hebben?

[ Voor 0% gewijzigd door Diederik op 29-05-2022 09:01 . Reden: Typo ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt dit als volgt doen:
  • Haal een disk uit je Nas en vervang het door een nieuwe disk.
  • Maak op die nieuwe disk een basic volume aan.
  • Kopieer al de data van je oude volume naar dat nieuwe volume.
  • Maak een backup van je applicaties.
  • Verwijder alle applicaties van je Nas.
  • Vervang de tweede disk door een nieuwe en maak daar ook een basic volume op aan.
  • Restore je applicaties naar een van die nieuwe volumes.
Nu heb je twee volumes in je Nas en dat is vele malen beter dan een jbod te maken van twee disken want als bij een jbod een disk defect raakt ben je alles kwijt en bij twee volumes slecht wat op die ene disk staat.

Gedurende de tijd dat je een oude en een nieuwe disk in je Nas hebt zal DSM blijven roepen dat het volume corrupt is, maar alles blijft gewoon werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Bedankt voor de info @Ben(V) .
Nog 1 vraag, je schrijft 'data kopieren naar nieuwe schijf', doe ik dit met de file manager dan, map per map bv, of is er een handige app hiervoor?

Ook aan de andere bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon met File Station de top level folders kopiëren.
Je kunt ze gewoon 's avonds allemaal selecteren en dan via rechtsklikken een "copy to" naar de nieuwe schijf en dan naar bed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:28:
Gewoon met File Station de top level folders kopiëren.
Je kunt ze gewoon 's avonds allemaal selecteren en dan via rechtsklikken een "copy to" naar de nieuwe schijf en dan naar bed gaan.
Zou iets van rsync of een simpele copy via command line niet een meer robuuste optie zijn? In mijn ervaring crashen GUI's vaak als je veel bestanden wilt kopiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee dat is vele malen trager en echt niets betrouwbaarder.
Ik heb dit al een aantal malen zo gedaan, zelfs een keer over het netwerk naar een andere Nas en het werkt altijd perfect.
File Station maakt gewoon een batch aan die in de background gaat kopiëren.

Wel zou ik voor "copy to" kiezen en niet voor "move to", dan heb je altijd de data nog op je oude disk mocht bijvoorbeeld de netspanning onderuitgaan of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik vond dit:
https://kb.synology.com/e...rom_one_volume_to_another

[ Voor 32% gewijzigd door Cyberdemon op 29-05-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat is de goede beschrijving.
Ik had nog niet vertelt dat je de gedeelde mappen eerst zelf moet aanmaken, maar dat ligt natuurlijk wel voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
[b]Ben(V) schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:42

Ik ga er vanuit dat dit ook bedoeld is op de werking van de oude schijven.
Vraag is beantwoord.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik krijg volgende vraag: selecteer 1 schijf om een opslagpool te maken met het raid type basic.
Wat als ik beide schijven aanvink?
Ik ga er vanuit dat dit de beste optie is?
Of niet?

Wat is het verschil tussen een opslagpool op 1 schijf en één op 2 schijven?

Edit.
Ik kan zelfs beide schijven niet selecteren.
Waarom is dat? Hoe kan ik beide schijven tot 1 vormen? Als ik enkel op 1 schijf een opslagpool aan maak dan zit ik toch met 2 afzonderlijke opslag ruimtes?

[ Voor 45% gewijzigd door Cyberdemon op 31-05-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Ben(V) heeft een stappenplan beschreven, bij welke stap ben je?

Overigens gaat het stappenplan ook uit van 2 volumes en daardoor ook 2 opslagruimtes.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Cyberdemon schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:29:
Ik krijg volgende vraag: selecteer 1 schijf om een opslagpool te maken met het raid type basic.
Wat als ik beide schijven aanvink?
Ik ga er vanuit dat dit de beste optie is?
Of niet?

Wat is het verschil tussen een opslagpool op 1 schijf en één op 2 schijven?

Edit.
Ik kan zelfs beide schijven niet selecteren.
Waarom is dat? Hoe kan ik beide schijven tot 1 vormen? Als ik enkel op 1 schijf een opslagpool aan maak dan zit ik toch met 2 afzonderlijke opslag ruimtes?
Wat is nu jouw uiteindelijk doel? Je wilt van SHR af, maar ook geen RAID. Als je van beide schijven 1 volume maakt, dan ben je wel al jouw data kwijt als er een schijf defect raakt. Als dat de keuze is moet je zeker voor goede backups zorgen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@Cyberdemon
Als je van twee schijven een volume wilt maken wordt het een jbod volume, oftewel twee disk aan elkaar geplakt tot een grote disk.
Zoals ik al had gezegd is een jbod sterk af te raden.

Uiteraard kan dat alleen tijdens het initialiseren als beide nieuwe disken in je Nas zitten, maar dan kun je de oude data niet meer op de beschreven manier overzetten, want er zitten maar twee disk slots in je Nas.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 31-05-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
nelizmastr schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:48:
Eerlijk gezegd is het naar mijn mening simpeler en sneller om alle data naar een externe hdd te schrijven en de NAS opnieuw in te stellen met de nieuwe schijven, dan kun je vanaf 0 beginnen met een JBOD en de data terug kopiëren. De originele schijven kun je bewaren tot je zeker weet dat alle data er is en je eerste backup gelukt is.
@nelizmastr
Zeker niet sneller en simpeler ook niet.
Het duurt meer dan twee keer zo lang, want je moet alle data twee keer verplaatsen en ook nog eens via USB wat veel trager is dan gewoon via de interne Sata bus.
Je moet ook nog een USB behuizing kopen waar die disk in kan.

En aangezien je ook hier eerst een van de nieuwe disken in de USB behuizing moet stoppen en daarna de andere nieuwe disk in de Nas om dan de data over te zetten, kun je dus alleen met twee volumes werken en kun je ook zo geen jbod maken.

En de oude disken in een USB behuizing stoppen werkt zeker niet, Synology kan alleen USB disken met een enkele partitie lezen en Synology disken hebben standaard altijd drie partities (systeem, data en swap).

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 31-05-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Excuses voor late reply.
Ik heb vooruit gedacht en beslist om de nas volledig te herinstalleren. Anders zou ik binnen dit en 2 jaar weer nieuwe schijven moeten kopen. Dus is ondertussen gebeurd.
Nu kan ik op beide schijven volledige capaciteit hebben. Zo kan ik nog jaren verder, al backup makend.
Heb het intussen begrepen waarom ik beide schijven niet kon selecteren.
Enkel jbod heeft de mogelijkheid om 1 grote opslagpool te maken. Heb dit dan ook gedaan.
Maar nu vroeg ik mij af als ik nu deze 2 schijven enkel wil gebruiken voor Plex, en de 2 nieuwe voor iets anders, hoe kan ik deze inzetten zonder de nas te zeggen dat dit een uitbreiding word? De 2 nieuwe schijven dienen niet als uitbreiding van de oude schijven zal ik maar zeggen. Eerder als appart volume.

Nu probeer ik de nieuwe schijven toe te voegen, de 218+ heeft normaal hot swap dus ik heb schijf 1 eruit gehaald terwijl de nas nog aan stond, en vervangen met 1 vd nieuwe schijven maar de optie schijf toevoegen is niet aanklikbaar. De nieuwe er terug in gestoken, opslagpool is beschadigt, online assemble uitgevoerd maar nu zijn beide schijven enkel lezen. Wat doe ik?

Edit
Ik heb de opslagpool verwijderd.
Ga een nieuwe aanmaken.
Maar hoe krijg ik nu de 2 nieuwe schijven in orde?

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberdemon op 01-06-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Je maakt de JBOD kapot door de schijf eruit te halen, de NAS heeft wel hot swap, maar jouw configuratie staat dit niet toe.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Diederik schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:08:
Je maakt de JBOD kapot door de schijf eruit te halen, de NAS heeft wel hot swap, maar jouw configuratie staat dit niet toe.
Oh. Wist ik niet. Vannacht een schijf controle uitvoeren. Hopelijk zijn de schijven nu niet beschadigd.
Ik heb nu de 2 nieuwe schijven er in geplaatst, wanneer de nas uit stond, nas terug op gestart en krijg nu de vraag om DSM te installeren.
Is het niet beter om een basic volume aan te maken? Ik lees dat JBOD awful en horrible is.
Zoiezo wil ik niet spiegelen.

Kga voor basic. Ondanks dat je dan met 2 Polen zit en 2 shared folders op elk volume, zou een OS dit als 1 folder zien. Wellicht enkel als ik de folder exact hetzelfde pad geef?

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberdemon op 01-06-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Met een basic volume krijg je (als ik het goed begrijp) 1 volume per schijf.

Met JBOD 'plak' je 2 schijven aan elkaar zodat ze 1 volume worden.

Nadeel van JBOD is dat je volume helemaal stuk is, als er 1 disk uitvalt

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt niet zomaar andere schijven met andere data en andere volumes in een Nas stoppen, zo werkt het gewoon niet.
Een hot swap is bedoelt om een disk die in een raid configuratie zitten te kunnen vervangen voor een nieuwe als hij defect gaat zonder dat de Nas down hoeft.

Wat jij met die twee extra disken wilt doen kan simpelweg niet.

Je had gewoon een 4 bay Nas moeten kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 01-06-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Heb ik dus net ondervonden...
Wou vragen waarom mijn 2 oude schijven worden geassocieert met een nieuwe nas.
Dit is best rot. Had ik maar eerst hier gekomen. Maarja wist ik veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Koop een usb behuizing voor twee disken, dan kun je zie disken nog steeds aan je Nas hangen.
Je moet ze dan wel eerst opnieuw partitioner,.
Synology accepteert alleen usb disken met maar een partitie.

[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 03-06-2022 21:50 ]

Pagina: 1