Kanaalplaten dak voor konijnenhok?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:38

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Op ons konijnehok had ik aanvankelijk golfplaat gelegd. Transparant 32/9. Maar dat spul bleek niet erg stevig en is intussen grotendeels kapot gewaaid. Tijd dus om dat dakje eens te vervangen.

Ik vond in de bouwmarkt wel transparante golfplaten met een wat grotere golf (177/51), maar eigenlijk waren die ook best dun. Toen viel mijn oog op kanaalplaten. die voelden veel steviger aan. Inmiddels ben ik er achter dat daar ook diverse dikte van bestaan.

Toch nog een paar vragen:

Is een dikte van 6mm stevig genoeg voor een dakje? Het hok is 2.15 bij 6.60 meter. En is aan de zijkanten open, dus de wind kan ook onder het dak komen. (Het is en blijft een simpel konijnenhok, geen luxe veranda ofzo.)

Hoe zet je die platen stevig vast? De bedoeling is om ze in lengterichting in profielen te schuiven. Maar het dak ligt (uiteraard) onder afschot. Gaan die platen dan niet langzaam maar zeker naar beneden schuiven? Die profielen mochten juist ook niet te strak zitten, omdat het materiaal kan uitzetten en krimpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Je hebt ook glasvezelversterkte golfplaten in allerlei lengtematen. Als je die goed monteert gaat dat niet kapot hoor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Hm, na een beetje verder google'en zie ik dat er voor 16mm dikte heel wat meer montage materiaal te krijgen is dan voor 6mm. En ook best duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
Ik zou die glasvezel versterkte semitransparante golfplaten pakken. Die liggen er bij mijn ouders op een vergelijkbaar dakje al minstens 20 jaar op.

Wel goed naar de tussenafstand van de dakbalken kijken, als dit te groot is kun je ze niet goed vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:16

Yucon

*broem*

Je hebt ook bitumen golfplaten met dakpanmotief. Dat is stevig en ik vind ik er best netjes uitzien, plus dat het bij regen minder lawaai maakt dan metalen plaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 29-05-2022 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:11
Ik zou er een dicht dak op maken, die doorzichtige platen word een enorme broeikas. En hebben ze gelijk schaduw waar ze kunnen schuilen.

Mocht je het alsnog willen, deel ze op in kleine stukken die ook vanaf boven vastgehouden worden. Een panlat over de randen bijvoorbeeld. Constructief is al dat spul niet bepaald stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:24
En een dakje met dakshingles erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Tja, ik zie nu dat het materiaal nog wel een redelijke prijs heeft, maar de koppelprofielen zijn perperduur. Althans die voor 10 en 16 mm.
Voor 6 mm heb je nog zoiets, maar hoe zet je dat vast? Waar draai je daar de schroeven doorheen?
Ik heb het idee dat dat misschien meer iets is voor iets rechtopstaands.

Het zag er leuk uit, en leek ook een stuk makkelijker te installeren dan golfplaat, en ook mooier qua uiterlijk, maar het lijkt zo te zien toch niet echt haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:27

Echt niet.

Gewoon niet.

Die profielen kan je schroeven aan de kant waar nog geen plaat in geschoven is. Dus eerst profiel schroeven, plaat ertegenaan, profiel daar tegenaan, schroeven, volgende plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb ooit een huge as konijnenhok gebouwd van oude kanaalplaten.
Rechte 'wanden' gemaakt van palen in de grond, met gaas er tussen. Over de volle lengte bovenin een plank. Daar deurscharnieren op (lekker makkelijk :P) en aan de andere zijn van de scharnieren weer een lange plank over de volle breedte.
Kanaalplaat met bout en moet op die plank bevestigd.

Andere zijde van het hok hetzelfde en dan de 2 zijde tegen elkaar laten klappen zodat je een groot puntdak krijgt.Daar nog een lat tussen en waterdicht gemaakt door er tape overheen te plakken.

Waren platen van circa 4 meter bij 1 meter

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Even ter afsluiting.
Ik heb de kanaalplaten besteld en ze zitten er inmiddels op. Ze waren 1,05 m breed, maar dat vond ik er net een beetje slapjes uit zien. Dus ik heb ze allemaal in de lengte door de helft gesneden, tot halve breedte. En dan gemonteerd in van die metalen strips. Daar eerst een hoop gaatjes in geboord, en dan vast geschroefd op houten balken.
Bij het vastschroeven eerst steeds de nieuwe strip vastzetten met lijmklemmen, en dan er tussen schuiven. En daarna een beetje aanduwen tot de plaat redelijk klem zat maar nog net een beetje kan schuiven. En dan vastschroeven en verder met de volgende.
Uiteindelijk aan de hoge kant toch nog extra aluminium strips dwars over alle platen geschroefd. Daarbij wel door de platen heen geschroefd. Is wel een beetje zonde, maar wel steviger.
Pagina: 1