Vervangende auto na jaren zakelijke lease

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:49
De situatie
TLDR: Ik heb een onverwacht goed nieuw job aanbod gekregen en moet mijn zakelijke lease auto gedag zeggen per eind juni. Dus nu ben ik op zoek naar een nieuwe auto.

Long version: ik werk nu in loondienst en heb een interessant aanbod geaccepteerd bij een andere werkgever (beide loondienst) waar ik 4 juli ga beginnen. Allemaal helemaal mooi natuurlijk. Bij mijn huidige werkgever heb ik echter een lease auto (Kia Niro EV) en die ga ik daar achter laten. Daarvoor moet weer wat in de plaats terug komen.

Ik had hier echter niet helemaal op gerekend dus de reserves zijn niet gigantisch groot zeg maar. We hebben recent al airco's, zonnepanelen en de grond van ons huis gekocht. I.v.m met de zonnepanelen zouden we het liefst voor een HPEV of EV gaan maar dat gaat gezien het budget (6k) helaas niet lukken.

Mijn vraag
Wat is nu wijsheid? Private lease ga ik liever niet aan. Bij voorkeur houd ik mijn vaste maandlasten zo laag mogelijk. Een X jaar contract aan gaan voor een private lease terwijl ik nog door een 2 maanden proeftijd heen moet vind ik sowieso ook geen goed idee (wel vast contract daarna).

That being said hebben we beide nul kennis van auto's en de markt eromheen. Helaas ook niemand in de omgeving die dit wel heeft. Ons huidige plan de campagne was kijken naar een 2e hands auto, ook al staat die markt nogal onder druk momenteel. Hij moet minimaal een jaartje mee kunnen. Daarna kijken we wel weer verder. Ons eisen pakket is niet heel groot. In volgorde van prioriteit:
  1. APK voor een jaar
  2. Betrouwbaarheid / onderhoudskosten
  3. Verzekering / wegenbelasting laag
  4. Brandstof zuinig
  5. Airco
  6. Behoorlijk formaat (Kia Niro was een fijne maat)
Uiterlijk geef ik niet veel om. Maar een Fiat Multipla gaat hem niet worden zeg maar :+. We hebben 2 kinderen (6 en 8) en ik rijd ongeveer 10-15k per jaar.

Samenvattend
Vraag 1: heb ik nog wat gemist in mijn verhaal. Aka klinkt het logisch en is er niet nog een optie die ik niet genoemd heb?

Zo nee, dan blijft mijn plan staan om een 2e hands auto tot 6k. Dus dan waardeer ik alle hulp bij het uitzoeken. Dan post ik natuurlijk wel eerst wat opties * Craven is bezig met zoeken en vergelijken nu.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:41
Wat is wijsheid? Tja je zegt het al zelf, koop een tweedehands auto, uit eigen kring of via een garage als je iets meer wil betalen voor een kleinere kans op gezeur achteraf.

Qua modellen zal het moeilijk zijn advies te geven, gezien er ontzettend veel auto's binnen je wensen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:13
Ik vul gewoon mijn wensenlijsten in op zoeksites, maak een afweging tussen prijs en kilometerstand, en probeer op 1 dag drie auto's. Ik heb een voorkeur voor merkloze autobedrijven. Garantie geef ik niet zoveel om. Ik heb 1 echte miskoop gedaan maar over het algemeen gaat het best goed. Ben nu bij auto 8, een ex-lease Clio.

Mijn beste koop was een Volvo 440 van 1500 euro. Een jaar of 3 in rondgereden

Voor 6000 euro moet je een beetje pragmatisch zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 28-05-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 22:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hoeveel km’ers per jaar ga je maken?

Ik zou persoonlijk wel de afweging richting PL gaan maken met zo’n budget, zeker als dat op die manier een EV of plugin kan gaan worden.

Ook hoeft het verliezen van een baan geen extra kosten met zich meer mee te brengen, ook zou je die 2 maanden proeftijd anders even met iets anders kunnen overbruggen. Zo heb ik weleens in een Polo van 300 euro een paar maanden overbrugt.

[ Voor 84% gewijzigd door Falcon op 28-05-2022 17:27 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
SCIxX schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:12:
Wat is wijsheid? Tja je zegt het al zelf, koop een tweedehands auto, uit eigen kring of via een garage als je iets meer wil betalen voor een kleinere kans op gezeur achteraf.

Qua modellen zal het moeilijk zijn advies te geven, gezien er ontzettend veel auto's binnen je wensen vallen.
Thanks. Dat van die modellen was ik al achter ja. Het is even werk om alles uit te zoeken maar het is wel een pluspunt. Veel keus.
Kalentum schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:19:
Ik vul gewoon mijn wensenlijsten in op zoeksites, maak een afweging tussen prijs en kilometerstand, en probeer op 1 dag drie auto's. Ik heb een voorkeur voor merkloze autobedrijven. Garantie geef ik niet zoveel om. Ik heb 1 echte miskoop gedaan maar over het algemeen gaat het best goed. Ben nu bij auto 8, een ex-lease Clio.

Mijn beste koop was een Volvo 440 van 1500 euro. Een jaar of 3 in rondgereden

Voor 6000 euro moet je een beetje pragmatisch zijn.
Eens, nog tips voor een goede site? Ik zit tot nu toe alleen op marktplaats.
Falcon schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:20:
Hoeveel km’ers per jaar ga je maken?

Ik zou persoonlijk wel de afweging richting PL gaan maken met zo’n budget, zeker als dat op die manier een EV of plugin kan gaan worden.

Ook hoeft het verliezen van een baan geen extra kosten met zich meer mee te brengen, ook zou je die 2 maanden proeftijd anders even met iets anders kunnen overbruggen. Zo heb ik weleens in een Polo van 300 euro een paar maanden overbrugt.
Goede, kilometers wel uitgezocht maar vergeten te vermelden. Nu toegevoegd in TS. Ik rijd circa 10-15k per jaar. PL zie ik niet zitten vanwege eerder genoemde redenen.

Baanswitch gaat inderdaad niet meer kosten dan dit. Een overbruggings autootje heb ik ook nog overwogen maar dan zit ik over een paar maanden weer op dit punt. Al is het met een iets groter budget. Dus daar zie ik ook niet direct heil in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:13
Ik gebruik altijd AutoTrader of Gaspedaal om te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ergens waarom geen private lease? Heb je nieuwe auto en rij je komende 4 jaar zorgeloos en kosteloos, althans je weet wat je kwijt bent. Is het duurder? Ga als basis uit van je rijdt 4 jaar met een auto van € 6.000 en maandelijkse kosten voor verzekering, onderhoud, mrb etc ofwel rond € 300 per maand plus je moet nog reserveren voor wat je gaat doen na 4 jaar, oudere auto’s kunnen meer verbruiken, duurder in onderhoud zijn, etc.
Ik zou dan liever voor een nieuwe Vw Polo bv gaan in de lease en dan na 4 jaar is deze auto afgeschreven en kan je deze overnemen of nieuwe lease beginnen. Is misschien iets duurder maar wel veiliger, zeker met kinderen, zuiniger en geen onverwachte kosten.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:10

Videopac

Rommelt wat aan.

itsalex schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:48:
Ergens waarom geen private lease? Heb je nieuwe auto en rij je komende 4 jaar zorgeloos en kosteloos, althans je weet wat je kwijt bent. Is het duurder? Ga als basis uit van je rijdt 4 jaar met een auto van € 6.000 en maandelijkse kosten voor verzekering, onderhoud, mrb etc ofwel rond € 300 per maand plus je moet nog reserveren voor wat je gaat doen na 4 jaar, oudere auto’s kunnen meer verbruiken, duurder in onderhoud zijn, etc.
Ik zou dan liever voor een nieuwe Vw Polo bv gaan in de lease en dan na 4 jaar is deze auto afgeschreven en kan je deze overnemen of nieuwe lease beginnen. Is misschien iets duurder maar wel veiliger, zeker met kinderen, zuiniger en geen onverwachte kosten.
Een Polo is niet echt handig met 2 kinderen van 6 en 8 (die dus over 4 jaar 10 en 12 zijn), zeker niet als je nu een Niro gewend bent.

Je zou kunnen kijken naar een half-elektrische auto in prive-lease.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 22:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

V70 2.4 5 klepper.. ruimte zat en rijdt ook nog eens fijn. Standaard automaat vaak

[ Voor 81% gewijzigd door Falcon op 28-05-2022 17:57 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Waarom neem je de Kia Niro niet over van de leasemaatschappij? Zal ongeveer €35.000 kosten denk ik (voor een 64kWh Executive).

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 28-05-2022 17:57 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:43
_eLMo_ schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:57:
Waarom neem je de Kia Niro niet over van de leasemaatschappij? Zal ongeveer €35.000 kosten denk ik (voor een 64kWh Executive).
omdat zijn budget 6k is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:01

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Craven schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:06:
Vraag 1: heb ik nog wat gemist in mijn verhaal.
Verzekering - vraag zoveel mogelijk informatie en verklaringen van schadevrij rijden op bij jouw huidige (en zo nodig voorgaande leasemaatschappijen) op.

Een nieuwe verzekering kan bij ontbreken van verklaringen besluiten jouw nieuwe polis op 0% korting te zetten. Is mij ook gebeurd na zes jaar auto van de zaak (geen lease).

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:55
Had dat geen onderdeel moeten zijn van de onderhandelingen met je nieuwe baas?

Ik zou dit namelijk mega klote vinden. Leuk dat je wellicht meer gaat verdienen, maar nu heb je dit gezeik?!

Nu ga je van een heerlijke EV terug naar een stinkend ronkend koekblikje waar je echt niet vrolijk van gaat worden. Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:44
Voor 6k ga je natuurlijk geen auto vergelijkbaar met die Niro vinden. Laat staan een EV. Vind je het niet een beetje jammer dat je een "onverwacht goede job" hebt maar tegelijkertijd een flinke stap achteruit doet qua vervoer? Meestal als mensen een onverwacht goede stap in hun carrière maken kunnen ze zich vervolgens mooiere dingen veroorloven, maarja. ;) Ik weet natuurlijk ook niet hoe belangrijk je het vindt.

De Lynk&Co 01 schoot me te binnen bij het lezen van je verhaal. Plugin hybride, geen contract waar je jaren aan vast zit (is maandelijks opzegbaar), qua ruimte goed vergelijkbaar met de Niro. Niet goedkoop, maar dat was de leaseprijs van een Niro ook niet.
Alleen eind juni ga je niet meer redden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:14
Of je bij een werkgever blijft hangt toch niet af van een leasewagen? Het gaat dan toch om veel belangrijker zaken zoals een goed salaris en plezier in je werk, voldoende afwisseling en een fijne omgang met collega's?

Wat TS niet zegt is, of hij veel woonwerk en/of zakelijke kilometers gaat maken, dit maakt namelijk nogal een verschil. Een leaseauto van de zaak is behoorlijk onvoordelig als je weinig kilometers rijdt, want je hebt dan wel bijtelling. Ik had zelf altijd een leasewagen terwijl ik geen zakelijke kilometers maakte (het was een lokkertje) maar toen het contract verlopen was heb ik geen nieuwe genomen, maar in plaats daarvan het leasebudget laten uitbetalen. Dat is dan wel bruto, maar samen met je bijtelling (die je dan niet meer hebt) had ik daardoor toch 600 euro netto meer te besteden.

Voor 6000 euro krijg je uiteraard niet wat je gewend was. Maar is dat erg? Uiteindelijk is een auto een ding om jezelf en eventueel je gezinsleden van A naar B te brengen. Het liefst zo goedkoop mogelijk. Het budget is erg laag, dus ga er vanuit dat je geen luxe auto kunt kopen. Zoek in plaats daarvan liefst zo onluxe mogelijk. Wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan. Een tweedehands wagen op leeftijd gaat geld kosten aan onderhoud en reparaties. Banden, accu, onderstel, airco etc zijn allemaal aan slijtage onderhevig. Houd er rekening mee en zet er geld voor opzij.

Koop een auto van een gerenommeerd merk met een goede naam wat betreft defecten. Toyota, Nissan, Daihatsu, dat soort merken kom je dan uit. Neem een zo klein mogelijk model, maar niet kleiner dan je nodig hebt. Houd er rekening mee dat elke transactie (nieuwe auto, inruilen etc) ongeveer 1000 euro winst voor de handelaar oplevert. Dus bedenk goed wat je nodig hebt, qua functies en ruimte, dat is beter dan dat je over een jaar een andere moet kopen. Houd er rekening mee dat je er langer in rijdt dan je misschien nu denkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:41
itsalex schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:48:
Ik heb zelf ook private lease gereden maar dat de kosten ongeveer hetzelfde zijn als in een tweedehands auto rijden is natuurlijk larie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
aschja schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:13:
Had dat geen onderdeel moeten zijn van de onderhandelingen met je nieuwe baas?

Ik zou dit namelijk mega klote vinden. Leuk dat je wellicht meer gaat verdienen, maar nu heb je dit gezeik?!

Nu ga je van een heerlijke EV terug naar een stinkend ronkend koekblikje waar je echt niet vrolijk van gaat worden. Maar dat is mijn mening.
Dat is mijn (bewuste) keus natuurlijk. Ik snap je punt maar het aanbod, bedrijf en voorwaarden zijn dermate interessant dat ik dat accepteer.
Xander schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:20:
Voor 6k ga je natuurlijk geen auto vergelijkbaar met die Niro vinden. Laat staan een EV. Vind je het niet een beetje jammer dat je een "onverwacht goede job" hebt maar tegelijkertijd een flinke stap achteruit doet qua vervoer? Meestal als mensen een onverwacht goede stap in hun carrière maken kunnen ze zich vervolgens mooiere dingen veroorloven, maarja. ;) Ik weet natuurlijk ook niet hoe belangrijk je het vindt.

De Lynk&Co 01 schoot me te binnen bij het lezen van je verhaal. Plugin hybride, geen contract waar je jaren aan vast zit (is maandelijks opzegbaar), qua ruimte goed vergelijkbaar met de Niro. Niet goedkoop, maar dat was de leaseprijs van een Niro ook niet.
Alleen eind juni ga je niet meer redden.
Ik snap hem, ik vind het wel jammer maar ik hecht niet zoveel waarde aan een auto. Voor de rest zie antwoord hierboven. Die Kia Niro heb ik destijds ook puur genomen vanwege de bijtelling regeling. Het was onder de streep gewoon de goedkoopste auto voor mij. Dat daar een berg met opties en luxe bij zat was leuk meegenomen.

Die lynk & co was idd prachtig ding, helemaal als je je bedenkt dat hij "gratis" op kan laden aan onze panelen. Alleen wel een half jaar levertijd dus...
PhilipsFan schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:29:
Of je bij een werkgever blijft hangt toch niet af van een leasewagen? Het gaat dan toch om veel belangrijker zaken zoals een goed salaris en plezier in je werk, voldoende afwisseling en een fijne omgang met collega's?

Wat TS niet zegt is, of hij veel woonwerk en/of zakelijke kilometers gaat maken, dit maakt namelijk nogal een verschil. Een leaseauto van de zaak is behoorlijk onvoordelig als je weinig kilometers rijdt, want je hebt dan wel bijtelling. Ik had zelf altijd een leasewagen terwijl ik geen zakelijke kilometers maakte (het was een lokkertje) maar toen het contract verlopen was heb ik geen nieuwe genomen, maar in plaats daarvan het leasebudget laten uitbetalen. Dat is dan wel bruto, maar samen met je bijtelling (die je dan niet meer hebt) had ik daardoor toch 600 euro netto meer te besteden.

Voor 6000 euro krijg je uiteraard niet wat je gewend was. Maar is dat erg? Uiteindelijk is een auto een ding om jezelf en eventueel je gezinsleden van A naar B te brengen. Het liefst zo goedkoop mogelijk. Het budget is erg laag, dus ga er vanuit dat je geen luxe auto kunt kopen. Zoek in plaats daarvan liefst zo onluxe mogelijk. Wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan. Een tweedehands wagen op leeftijd gaat geld kosten aan onderhoud en reparaties. Banden, accu, onderstel, airco etc zijn allemaal aan slijtage onderhevig. Houd er rekening mee en zet er geld voor opzij.

Koop een auto van een gerenommeerd merk met een goede naam wat betreft defecten. Toyota, Nissan, Daihatsu, dat soort merken kom je dan uit. Neem een zo klein mogelijk model, maar niet kleiner dan je nodig hebt. Houd er rekening mee dat elke transactie (nieuwe auto, inruilen etc) ongeveer 1000 euro winst voor de handelaar oplevert. Dus bedenk goed wat je nodig hebt, qua functies en ruimte, dat is beter dan dat je over een jaar een andere moet kopen. Houd er rekening mee dat je er langer in rijdt dan je misschien nu denkt.
Zakelijke kilometers zijn ook een goede. Verwachting is bijna volledig privé. Zakelijk zal te verwaarlozen.

Voor de rest bedankt voor de adviezen. Ga ik in het achterhoofd houden.

Private lease vs tweedehands kopen
Ik heb net nog wel even een vergelijking gedaan qua maandlasten. Voor deze auto. Kom ik bij ANWB uit op dit overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aab_NxCHUQ45MIjWZz5YFB-3wDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6hXTDeqBwbPwcF5SHAnGwEev.png?f=fotoalbum_large

Voor een Opel Astra PHEV kom ik uit op 619 p/m. Dat is nog wel ex brandstof. Maar door de zonnepanelen kan ik dat natuurlijk wel minimaliseren. Alleen lange ritten gaat mij brandstof kosten. Dat is met een looptijd van 36 maanden en 10-15k kilometers.

Al met al valt de meerprijs van een private lease mij dus nog wel mee. Maar dat komt natuurlijk wel gedeeltelijk door mijn eigen situatie van zonnepanelen.

[ Voor 46% gewijzigd door Craven op 28-05-2022 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Ik zou even je eigen rekensommetje maken, want in jouw voorbeeld rekenen ze bijvoorbeeld met een afschrijving van 2,5k per jaar.
Dat zou dus betekenen dat je er ruim 2 jaar in kan rijden en dan een nieuwe aan moet schaffen :?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:14
SCIxX schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:35:
[...]

Ik heb zelf ook private lease gereden maar dat de kosten ongeveer hetzelfde zijn als in een tweedehands auto rijden is natuurlijk larie. :)
Het is ook niet te vergelijken, maar de verschillen zijn ook weer niet zo groot als je denkt. In principe zit er een extra partij tussen jou en je auto (de leasemaatschappij), en die partij wil ook wat verdienen. Dus in theorie ben je dan duurder uit. Maar in de praktijk kan een leasemaatschappij flink korting krijgen bij autodealers doordat ze veel auto's bestellen. Daardoor valt het qua prijs ongeveer gelijk uit.

Maar private lease is natuurlijk altijd duurder dan een tweedehands auto kopen, want nieuwe auto's zijn nu eenmaal duurder. Al te oude auto's kosten op een gegeven moment weer teveel aan reparaties (en ergenis doordat je ergens stil komt te staan) dus daar zit ergens een optimum tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Snel rekensommetje van mijzelf in excel maak het inderdaad wel iets rooskleuriger. Afschrijving meer even van 1200 per jaar uit gegaan. Dat is het enige waar ik geen calculator of vergelijkingssite voor kon vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkmGlSHeORoRpLHip2OD7XwDP4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yyj62qaScmumxbzEnqV7XGyI.png?%0D%0A%0D%0Af=user_large
PhilipsFan schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:36:
[...]

Het is ook niet te vergelijken, maar de verschillen zijn ook weer niet zo groot als je denkt. In principe zit er een extra partij tussen jou en je auto (de leasemaatschappij), en die partij wil ook wat verdienen. Dus in theorie ben je dan duurder uit. Maar in de praktijk kan een leasemaatschappij flink korting krijgen bij autodealers doordat ze veel auto's bestellen. Daardoor valt het qua prijs ongeveer gelijk uit.

Maar private lease is natuurlijk altijd duurder dan een tweedehands auto kopen, want nieuwe auto's zijn nu eenmaal duurder. Al te oude auto's kosten op een gegeven moment weer teveel aan reparaties (en ergenis doordat je ergens stil komt te staan) dus daar zit ergens een optimum tussen.
Wat je dus ook idd niet moet vergeten dat we 2e hands vergelijken met privé lease nieuw. Dat is sowieso een scheve vergelijking. Als je nieuw koopt vergelijkt met privé lease dan geloof ik zeker dat daar geen groot verschil tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:07

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zeker met goede deals kan private lease interessant zijn. Ik snap de wens voor lage maandlasten, maar je moet inderdaad eigenlijk ook de afschrijving, onderhoud, etc maandelijks apart houden.

Ik ben jaren geleden ook geswitched van baan waarbij ik mijn auto in moest leveren maar ben onder de streep netto ongeveer t zelfde kwijt voor vervoer nu. Rij nu een PHEV, dus benzine gebruik ik eigenlijk niet (behalve op vakanties) en de stroom komt van de panelen.

Nadelen:
- effect op hypotheekbedrag kan onhandig zijn (was voor mij niet van toepassing)
- je zit er aan vast en afkopen is duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Craven kun je niet een PHEV private lease zoeken met een kortere looptijd (3 jr of zo) die wel groot genoeg is voor je gezin én met een contract waar je van af kunt indien je werkloos zou raken. Dan kun je in die drie jaar wat sparen om zelf een PHEV te kopen terwijl je wel een degelijke auto rijdt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
True schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:00:
@Craven kun je niet een PHEV private lease zoeken met een kortere looptijd (3 jr of zo) die wel groot genoeg is voor je gezin én met een contract waar je van af kunt indien je werkloos zou raken. Dan kun je in die drie jaar wat sparen om zelf een PHEV te kopen terwijl je wel een degelijke auto rijdt.
Way ahead of you :)

Dat is dus die Opel Astra PHEV die ik eerder al noemde. Net de vergelijking af in kosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDfmNjkOmUHF1kwGjab95osYFB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OVo9XSMfysjIcPsXABrHXJf1.png?f=fotoalbum_large

Ik ben voor brandstof van die Opel maar op circa de helft gaan zitten van die Kia Ceed. Hij is sowieso een stuk zuiniger natuurlijk en alle ritjes tot 60km gaan uit de zonnepanelen komen (die overigens veel meer opleveren dan ik verbruik).

Dit is puur vergelijking maandlasten. Bij die Ceed zou ik na 3 jaar natuurlijk nog een stukje auto overhouden om te verkopen. En bij die opel heb ik natuurlijk geen gedoe met onderhoud e.d.

@ZieMaar! thanks voor de input. Dat is vergelijkbaar met mijn situatie. Qua hypotheek kan ik nog veeeeel meer bijlenen en we zitten qua woonruimte voorlopig prima. Dus niet van toepassing. Ik vind het vastzitten aan zo'n contract voor 3 jaar inderdaad gewoon niet fijn. Sowieso zal ik de private lease pas na 2 maanden in laten gaan want ik ga in mijn proeftijd niet een contract aan met zulke hoge maandlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap