Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvHa
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-03-2023
Hallo beste mensen,

ik overweeg om een betaalde bootcamp van Experis te volgen:

https://experis.nl/professionals/full-stack-net-developer/

Ik heb mijn sollicitatiegesprek gehad, wat goed ging. Eigenlijk leek alles er goed aan, te goed zelfs om waar te zijn. De rekruiter zei precies wat ik wilde horen. Maar achteraf was voor mij nog niet helemaal duidelijk wat voor contract er getekend wordt en hoe de terugbetaling werkt. Zijn er mensen op dit forum die dit traject bij Experis hebben gevolgd, of misschien een vergelijkbaar programma? Ik hoor graag over jullie ervaringen, om een realistischer beeld te krijgen. Alvast bedankt!

Beste antwoord (via YvHa op 28-05-2022 23:00)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is het echt zo erg met de markt gesteld dat na een cursus van drie maanden, waarin je nauwelijks de diepte in kunt gaan op het gebied van een programmeertaal (C#), een framework (.NET), een webframework (ASP.NET), objectgeoriënteerd ontwerp, relationele databases (SQL), webdesign (html, css), webinteractiviteit (JavaScript), software development lifecycle (requirements gathering, ontwerp, development, debuggen, testen, documentatie, releases, monitoren, troubleshooten), communicatie- en dataprotocollen (http, json, xml, ...) en dan vergeet ik nog een hele trits, bij een bedrijf met beide handen wordt binnengehaald als "full-stack developer"?

Nou ja, dat is het, en dat is al een paar jaar alleen maar erger aan het worden, maar begrijp ook dat je hier een dosis intelligentie, tijd en doorzettingsvermogen voor nodig hebt om niet meteen overweldigd of zelfs overwerkt te raken, want het zijn onderwerpen waar je (zelfs met een hands-on aanpak) makkelijk vier jaar fulltime mee bezig kunt zijn om de basics te leren.

Natuurlijk leer je bij je stageplek (lees: de suckers die jouw opleiding betalen omdat ze niemand anders kunnen vinden) een hoop, maar vaak slechts op één manier zonder de onderliggende principes goed door te krijgen.

Edit @YvHa: dit klinkt wel erg negatief, maar dat ben ik dan ook. Ik geloof niet dat je het vak van softwareontwikkelaar kunt leren in drie maanden, maar je kunt (met wat affiniteit met IT of liefst programmeren) best een mooie start maken middels een bootcamp. Let alleen erg goed op de voorwaarden van de cursus. Als het tegenvalt en je wil weg bij je eerste werkgever/stagebedrijf/give it a name, let dan van tevoren op dat je niet met een rekening van een paar duizend euro blijft zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door CodeCaster op 28-05-2022 23:20 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toasterlabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-04 13:00
*ik heb vroeger bij experis gewerkt, wel niet via een bootcamp*

In principe is het een standaard consultancy traject waar je binnen komt, de training volgt, certificaten haalt, en daarna de detachering ingaat.

Daarbij hoort dat deze "opleiding" terugbetaald dient te worden als je voor een bepaalde periode vertrekt.

De details daarvan zou je, als het goed is, ook gekregen moeten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-02 12:48
Dus je krijgt in 3 maanden een opleiding tot full-stack? En daarna wordt je gedetacheerd?

Ik zou goed de contracten lezen die hier achter zitten. Zal een leuke constructie zijn met geld terugbetalen als je eerder stopt.

Daarnaast leer je het vak niet zomaar in 3 maanden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is het echt zo erg met de markt gesteld dat na een cursus van drie maanden, waarin je nauwelijks de diepte in kunt gaan op het gebied van een programmeertaal (C#), een framework (.NET), een webframework (ASP.NET), objectgeoriënteerd ontwerp, relationele databases (SQL), webdesign (html, css), webinteractiviteit (JavaScript), software development lifecycle (requirements gathering, ontwerp, development, debuggen, testen, documentatie, releases, monitoren, troubleshooten), communicatie- en dataprotocollen (http, json, xml, ...) en dan vergeet ik nog een hele trits, bij een bedrijf met beide handen wordt binnengehaald als "full-stack developer"?

Nou ja, dat is het, en dat is al een paar jaar alleen maar erger aan het worden, maar begrijp ook dat je hier een dosis intelligentie, tijd en doorzettingsvermogen voor nodig hebt om niet meteen overweldigd of zelfs overwerkt te raken, want het zijn onderwerpen waar je (zelfs met een hands-on aanpak) makkelijk vier jaar fulltime mee bezig kunt zijn om de basics te leren.

Natuurlijk leer je bij je stageplek (lees: de suckers die jouw opleiding betalen omdat ze niemand anders kunnen vinden) een hoop, maar vaak slechts op één manier zonder de onderliggende principes goed door te krijgen.

Edit @YvHa: dit klinkt wel erg negatief, maar dat ben ik dan ook. Ik geloof niet dat je het vak van softwareontwikkelaar kunt leren in drie maanden, maar je kunt (met wat affiniteit met IT of liefst programmeren) best een mooie start maken middels een bootcamp. Let alleen erg goed op de voorwaarden van de cursus. Als het tegenvalt en je wil weg bij je eerste werkgever/stagebedrijf/give it a name, let dan van tevoren op dat je niet met een rekening van een paar duizend euro blijft zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door CodeCaster op 28-05-2022 23:20 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:13
Dit is eigenlijk gewoon een traineeship. Het voordeel is dat je geen dure bootcamp hoeft te betalen en dan maar moet zien of je ergens aan de bak komt.

Het nadeel is dat je een aantal jaar gebonden zit aan een werkgever. Je kan niet over je salaris onderhandelen omdat ze weten dat je niet weg kan. Qua opdracht keuze heb je waarschijnlijk ook geen inbreng.
Het kan goed zijn dat de opleiding weinig voorsteld. Die is er op gericht om je zsm inzetbaar te maken tegen lage kosten, verwacht veel zelfstudie. Dit zijn allemaal aannamens trouwens, vraag het vooral aan de werkgever.
Als je eenmaal op een opdracht zit dan komt het meestal wel goed met het vak leren. Je hebt dan nog wel een enorme achterstand dus verwacht dat je nog lang bezig bent om bij te leren.