Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hey allemaal,

Ik vroeg me af of de volgende lenzen die ik op het oog heb ook een meerwaarde zijn aan mijn bestaande uitrusting. Want ik heb qua brandpuntafstand niet echt veel verstand van de waardes, type lenzen..

De volgende lenzen heb ik al in mijn bezit:

AF‑S Nikkor 35 mm f/1.8G DX, Sigma 18-200 mm f/3.5-6.3 DC OS HSM, Tamron AF 70.0-300.0 mm f/4.0-5.6 Di LD Tele-Macro (1:2)

Ik heb een Nikon D5000 body trouwens..

En deze lenzen heb ik op het oog:

NIKON AF-P DX 18-55mm F/3.5-5.6 G VR
NIKON AF-S 55-200MM F/4-5.6G VR DX
NIKON AF-S 16-85MM F/3.5-5.6G ED VR

Wat is jullie advies, alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Gadgetjunk op 28-05-2022 15:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:16

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Alles valt of staat met wat je fotografeert - en op welke afstand.
Voor vogels, portretten of landschappen lijken geen van de lenzen die je noemt me echt goed of een verbetering ten opzichte van wat je al hebt.

Het zou moeten gaan om de meerwaarde van je foto's, niet de meerwaarde van je uitrusting, toch?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
thunder7 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:50:
Alles valt of staat met wat je fotografeert - en op welke afstand.
Voor vogels, portretten of landschappen lijken geen van de lenzen die je noemt me echt goed of een verbetering ten opzichte van wat je al hebt.

Het zou moeten gaan om de meerwaarde van je foto's, niet de meerwaarde van je uitrusting, toch?
Als het een meerwaarde voor je foto's is, is het automatisch toch ook een meerwaarde voor je uitrusting? O+
Maar geen van alle raad je dus eigenlijk voor mij aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:49
Je geeft niet echt duidelijk aan wat je mist. Wat zou een reden zijn om andere lenzen te kopen? Is de kwaliteit van je huidige lenzen niet wat je zoekt? Mis je een stuk bereik ergens (lijkt met niet met een 18-200mm en een 70-300mm).

De 16-85mm die je noemt is een fijne standaardlens, die heb ik zelf ook, die zou ik aanraden boven de 18-55mm die je noemt. Maar dat vervangt een stuk bereik wat je met de 18-200 ook hebt dus ik zie de reden van je shopactie niet helemaal. Als je de 18-200 die je hebt gaat wegdoen dan zou ik de 16-85mm aanraden en die combineren met de 70-300mm die je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Heb je gewoon een nieuwe fix nodig om je gadget-itch te krabben? :P

Als je geld brandt kun je ook op andere manieren je hobby uitbreiden;
Een mooie accessoire, een Affinity photo licentie, of een paar mooie prints van je favoriete foto's.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:07

mrc4nl

Procrastinatie expert

Er zit vrij veel overlap tussen de lenzen die je al hebt.18-55 zit volledig in je 18-200mm
Idem voor een 55-200, die ook nog eens deels in je 70-300 terugkomt.

Blijft 16-85 over die geeft je iets wat meer groothoek.Maar ik zou toch eerst afvragen wat je preciest mist met de huidige setup. Want ook een 16-85 is niet bepaald anders dan wat je nu hebt. Misschien een tikje scherper maar daar houd het ook op. Wat je wel zou kunnen doen is de 18-200 inruilen voor de 16-85. Scheelt weer ruimte in de tas. Maar misschien wil je je oude d5000 een keer vervangen? Of voor lichtsterker gaan, bijv een f2.8 of f4 zoom?

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 29-05-2022 10:38 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik naar de kwalitatieve lichtsterke lenzen gaan kijken daar zit je meerwaarde in niet in meer zoom, je wilt scherpte en mooie bokeh.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Frogmen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:11:
Persoonlijk zou ik naar de kwalitatieve lichtsterke lenzen gaan kijken daar zit je meerwaarde in niet in meer zoom, je wilt scherpte en mooie bokeh.
Oké thanks voor de suggestie. Zou je goede (betaalbare) lichtsterke lenzen kunnen opnoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Op je Nikon D5000 zoek een 17-55 2.8 of een 70-200 2.8 zijn niet goedkoop maar 2e hands wel te vinden en daar wordt je echt super blij van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:20

bobcom

Dedicated dabbler

Je hebt merken en soorten lenzen. Nikon, Sigma, Tamron, Canon en zo zijn merken. Zoom-, tele-, standaard- groothoek- portret- en macrolenzen zijn soorten lenzen. Elk type lens heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Misschien moet je eerst eens rondkijken naar het soort foto's dat je zou kunnen of willen maken. Daarvoor zou je bijvoorbeeld een Flickr account kunnen openen. Dan kun je in de zoekbalk begrippen intikken als "portrait", "landscape", "macro", "street" "still life" "animal". Voeg er voor de zekerheid "aps-c" aan toe, zodat je alleen (nou ja, alleen) foto's krijgt die gemaakt zijn met een camera met cropsensor, zoals de jouwe.

Klik de foto's aan die je leuk vindt, meestal vind je daaronder wel informatie met wat voor lens die zijn gemaakt. Dat geeft je een betere indruk van het soort lenzen dat je zou kunnen willen kopen dan een opsomming van Nikkor zooms of een algemene vraag als "welke lens kan ik het beste kopen". Want best kans dat je met die "betaalbare lichtsterke lens" toch niet de foto's kunt maken die je zou willen maken, of dat je met dat "extra bereik" niet die hele weidse landschappen die je wilt kunt fotograferen.

[ Voor 8% gewijzigd door bobcom op 29-05-2022 15:14 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Frogmen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:07:
Op je Nikon D5000 zoek een 17-55 2.8 of een 70-200 2.8 zijn niet goedkoop maar 2e hands wel te vinden en daar wordt je echt super blij van.
Thanks voor je advies, welk van deze twee is beter/fijner om mee te fotograferen?

- Sigma 70-200 mm f/2.8 EX DG HSM
- Nikon 80-200 mm AF ED f/2.8D

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
De Nikon 80-200 AF werkt niet op jouw camera, is een lens zonder interne scherpstelmotor dan moet je minmaal de AF-S versie hebben maar die zeldzaam dan wordt het de 70-200 2.8 niet goedkoop maar wel heel erg goed. Geduld en zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Frogmen schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:05:
De Nikon 80-200 AF werkt niet op jouw camera, is een lens zonder interne scherpstelmotor dan moet je minmaal de AF-S versie hebben maar die zeldzaam dan wordt het de 70-200 2.8 niet goedkoop maar wel heel erg goed. Geduld en zoeken.
Thanks, ik heb ook de volgende gevonden: Sigma 70-200 mm f/2.8 EX DG OS HSM.
Wat zegt: EX DG OS HSM over de lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
https://www.dpreview.com/reviews/sigma-70-200-2p8-os-c16/6
Even zoeken DPreview en DXO labs vindt je veel info over lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:44

RvL

Gadgetjunk schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:35:
[...]

Thanks, ik heb ook de volgende gevonden: Sigma 70-200 mm f/2.8 EX DG OS HSM.
Wat zegt: EX DG OS HSM over de lens?
Dat is de vorige versie van Sigma's 70-200mm, optisch iets minder sterk dan de nieuwe Sports. De Sports is echt een geweldige lens maar wel een zware jongen.
  • EX: professionele lijn van Sigma
  • DG: ontworpen voor full frame, maar werkt ook op APS-C. Tegenhanger is DC, deze zijn alleen voor APS-C maar van de 70-200 is geen DC versie
  • HSM: Hypersonic AF motor

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 30-05-2022 15:54 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:47
TS: lijkt me handig dat je eerst antwoord geeft op de vragen wat je nou wil en/of mist?
Dit klinkt nu alsof je dolgraag van je geld af wil maar geen idee hebt waarvoor je die lenzen gaat gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Klinkt als een GAS/P probleem (gear acquisition syndrome/problem).

Maar er zit momenteel nogal veel overlap in je lenzen. Dus wat mis je / wil je bereiken wat je nu niet kan?

ik heb zelf de 16-85 en dat is een allemansvriend. Denk dat ik hier de meeste foto's wel mee kan nemen. En zit ook het meeste op 1 van mijn bodies. Maar dan zou ik die 18-200 van je verkopen, die komt dan toch meestal niet meer je tas uit.

En daarnaast vraag ik me af of je wat hebt aan een 70-200 VR als nu al 2 lenzen hebt die dat bereik afdekken. Ik heb ook zo'n net niets tele die komt mijn tas zelfs nooit meer in (200 is meestal niet tele genoeg 70 is meestal ook net te veel tele voor de andere gevallen). Als je toch jeuk in je aanschafregio hebt en je wil krabben (helpt trouwens meestal niet tegen de jeuk :p) is een macrolens niet wat voor je? Ik heb zelf een 90 mm 2.8 van Tamron, prachtige lens ook mooi voor portretten.

Als je nog meer tips wil, mijn aanschaf jeuk is redelijk weg, je schijnt er overheen te groeien (iets met ouder en wijzer (en armer)), maar heb een kast vol voor spullen die tijdens het krabben allemaal mijn huis zijn binnen gekomen.

Kan het toch niet laten: heb je al een flitser? :p :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Barrycade schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:03:
Klinkt als een GAS/P probleem (gear acquisition syndrome/problem).

Maar er zit momenteel nogal veel overlap in je lenzen. Dus wat mis je / wil je bereiken wat je nu niet kan?

ik heb zelf de 16-85 en dat is een allemansvriend. Denk dat ik hier de meeste foto's wel mee kan nemen. En zit ook het meeste op 1 van mijn bodies. Maar dan zou ik die 18-200 van je verkopen, die komt dan toch meestal niet meer je tas uit.

En daarnaast vraag ik me af of je wat hebt aan een 70-200 VR als nu al 2 lenzen hebt die dat bereik afdekken. Ik heb ook zo'n net niets tele die komt mijn tas zelfs nooit meer in (200 is meestal niet tele genoeg 70 is meestal ook net te veel tele voor de andere gevallen). Als je toch jeuk in je aanschafregio hebt en je wil krabben (helpt trouwens meestal niet tegen de jeuk :p) is een macrolens niet wat voor je? Ik heb zelf een 90 mm 2.8 van Tamron, prachtige lens ook mooi voor portretten.

Als je nog meer tips wil, mijn aanschaf jeuk is redelijk weg, je schijnt er overheen te groeien (iets met ouder en wijzer (en armer)), maar heb een kast vol voor spullen die tijdens het krabben allemaal mijn huis zijn binnen gekomen.

Kan het toch niet laten: heb je al een flitser? :p :D
Dankjewel, ja misschien ook onnodig en nergens goedkoop te vinden.
Macrolens is een super suggestie, niet aan gedacht! _/-\o_

Ik ga eens speuren naar een mooie macrolens,
en houd zeker die 90 mm 2.8 van Tamron in mijn achterhoofd.

ps. een flitser heb ik inderdaad al: Metz Mecablitz 44 AF-1
Pagina: 1