Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik heb een Daiking 200L (EKHH2E200CV3) warmtepompboiler besteld en ga deze zelf aansluiten.
Ik ben alleen nog niet bekend met vuilfilters. De fabrikant geeft in de handleiding aan dat het verplicht is, de leverancier zegt dat zij zelf deze boiler altijd zónder installeren (neem aan om economische redenen). Alle fora die ik tegenkom hebben het over een vuilfilter in de CV-leiding, waarvan ik het nut begrijp, maar dit gaat dus over de koud-water inlaat van een warmtepompboiler.

Wat raden jullie aan voor een boiler wel of geen vuilfilter? Het is geen gesloten systeem zoals bij CV, dus hoeveel impact hebben kleine vuildeeltjes op lange termijn?

Daarnaast zie ik ze van 7,50:
https://www.cvkoopjes.nl/...uery=vuilfilter&results=8

of van > 100 euro zoals spirotrap:
https://www.cvkoopjes.nl/...uery=vuilfilter&results=8

Mijn waterleiding op zolder is 15mm, dus als ik zo'n vuilafscheider plaats, moet ik verlopen van 15->22 mm (vuilafscheider lijkt alleen in 22mm verkrijgbaar).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
De eerste link die je geeft is een steekfilter en filtert vuil.

De 2e is een magneetfilter, deze is hoofdzakelijk bedoeld voor cv systemen, de moderne cv pompen hebben een permanente magneet, dit filter zorgt ervoor dat de magnetische deeltjes uit je systeem de pomp niet bereiken en daar blijven hangen aan de permanente magneet met pomp problemen als gevolg.

Misschien heb ik het mis, maar voor een boiler is normaal niet meer dan een inlaatcombinatie nodig. Staat er echt een filter voor op de waterinlaat van de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-11-2023
ja de inlaatcombinatie leek mij ook voldoende.

De Daikin handleiding zegt specifiek: "Het is verplicht om op de koud-waterinlaatleiding een vuilfilter te installeren"

Ik weet niet of ze zich hier indekken voor speciale gevallen (eigen grondpomp ipv standaard leiding water of zoiets)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:13
Volgens mij bedoelen ze idd dat ding van 7,50 euro. Ook bij kranen stellen ze dit vaak als voorwaarde voor garantie.

Stel je krijgt werkzaamheden aan je waterleidingen en er komt wat vijlsel/bramen in de leiding. Dan heb je geen zuiver water meer, en kán het in theorie je boiler beschadigen.

Ik acht de kans nihil dat je boiler hier last van krijgt. Ik ken ook niemand die dat soort filters jaarlijks reinigt. Anderzijds, het kost weinig, dus waarom niet?

Hier wel eens gehad dat de kraan niet meer goed dicht ging na werkzaamheden aan de leidingen. Blijkbaar toch een vuiltje in gezeten.