Omvormer defect, aansprakelijk voor opbrengstverlies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlaarts
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:17
Ik kwam dit topic bij toeval tegen. Dat komt goed uit want ik heb wel wat vragen over mijn installatie die ik niet beantwoord krijg en ik weet nauwelijks iets over de techniek achter zonnepanelen. Hier het verhaal.

Mijn Solaredge installatie (geinstalleerd op 30-04-2019) is op zondag middag 1 mei 2022 uitgevallen, d.w.z.: twee automaten (1 in de meterkast en 1 bij de wasmachine aansluiting waar de omvormer op zit) waren uitgevallen. Aanzetten leek te helpen, maar de omvormer (SE3000 HD wave) kwam daarna niet tot leven: wel internetverbinding, geen opbrengst, dat zag ik trouwens ook op de P1 meter. Op de omvormer zelf nakijken (via lokale wifi hotspot) wat er aan de hand is, lukte niet omdat ik blijkbaar een fout wachtwoord invulde (wat overigens niet het geval was, ik vermoed dat dit weer iets te maken heeft met een vorig jaar vervangen comm-board).
Maar (hoera) na drie weken zeuren (en na inschakeling Solaredge) stuurde de leverancier dan toch een monteur langs die na uren gepruts en inspectie op het dak vorige week de omvormer "dood" verklaarde. Er moet dus een nieuwe komen. Solaredge heeft de claim al erkend, dus die omvormer gaat er vast "ooit" komen.

De voor mij meest interessante vraag, na 1 maand zonder zonnepanelen is natuurlijk: hoe snel levert Solaredge op dit moment vervangende omvormers. Daar schijnt namelijk nogal een probleem mee te zijn. Ik laat maar even daar dat de leverancier kennelijk niet omkomt in de monteurs, dus dat is ongetwijfeld het volgende probleem.

Tweede vraag is of "iemand" voor de kosten van deze grap aansprakelijk te stellen is. Ik zag in een eerder bericht dat iemand ooit zo'n claim ergens had neergelegd. Het zal geen toelichting behoeven dat dit namelijk niet de maand is waarop je geen werkende zonnepanelen wilt hebben.

Derde vraag. Is er misschien nog iemand die weet waarom de automaten ("zekeringen") er uit zouden zijn geklapt want daar is het tenslotte allemaal mee begonnen. Levert de omvormer dan te veel stroom terug aan het net? Dat zou toch niet moeten kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-06 21:41
@jlaarts de vraag is. Wat staat er in je overeenkomst.met de installateur. Als je nog garantie hebt en de verwachting is dat het heel lang gaat duren zou ik de installateur in gebreke stellen.

Vorige jaar duurde het vervangen van 1 optimizer na veel gezeur en getrek ook bijna 2 maanden, als compensatie kreeg ik een doosje LED lampen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@jlaarts je hebt een vers, eigen topic. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:25

PB-powell

Mr. Laziness

Vraag 1 en 3 kan ik niet voor je beantwoorden.
Voor vraag 2 vind ik het eigenlijk gek om vergoeding te vragen. Je leverancier zal ongetwijfeld garantie geven op de omvormer, maar om derving te vragen gaat mij wel heel erg ver. Ze garanderen een apparaat, niet een service. Ik ga liander en toch ook niet om compensatie vragen nu ze geen 3-fase aansluiting kunnen leveren terwijl ik wel al panelen heb liggen?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Meestal staat in de garantievoorwaarden wel iets in de trant van dat de fabrikant niet opdraait voor opwekverlies of iets dergelijks.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Gevolgschade is voor 99.99% uitgesloten tenzij het gaat om een aantoonbare ontwerpfout.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik vind een opbrengst vergoeding eigenlijk hartstikke logisch. Zeker als de installateur meer prioriteit geeft aan nieuwe klanten waar hij nog een nieuwe set aan kan verkopen dan defect spul wat hij aan mij geleverd heeft.

Het duurde bij mijn installateur 4 maanden voordat hij langskwam vanwege een defect. Altijd redenen om niet langs te komen. Uiteindelijk heb ik een jurist op de zaak moeten zetten om hem in beweging te krijgen. Nu nog heeft hij een restpunt waarvan ik niet de indruk heb dat hij dat snel gaat oplossen. (eindklem vergeten)

Garantie is mij echt zwaar tegengevallen bij (mijn) Nederlandse installateur.

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 08-09-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlaarts
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:17
Wat een vreugde, ik heb een nieuw topic gecreëerd! Nu vraag ik me wel af of hier de (ook) gestelde vraag in thuis hoort wat hier technisch aan de hand zou kunnen zijn maar mocht iemand een idee hebben, ik zou dat nog steeds graag weten.

V.w.b. dat opbrengstverlies bestaat het zure er natuurlijk in (zie ook Dre) dat het onmogelijk lang duurt voor "men" enige concrete actie onderneemt. Het kan natuurlijk niet zo'n probleem zijn vast te stellen of een omvormer defect is (drie weken is echt te lang, vooral omdat ik zelf al heel wat informatie had kunnen aanleveren) en vervolgens wordt de garantieclaim door SolarEdge in 1 dag gehonoreerd maar hoor je vervolgens weer niks over het verloop daarvan en geschatte tijdsduur.

Nu kan ik dit verhaal ook nog wel eens bij Ver. Eigen Huis neerleggen want zo ben ik aan het systeem gekomen. Het zou natuurlijk sowieso een heel stuk beter zijn als een installatie bedrijf ons eigener beweging netjes op de hoogte hield van het verloop van de zaak. Ik kom daar nu alleen achter omdat ik iedere keer mail verstuur om er naar te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrepor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik heb exact het zelfde probleem gehad. Gzonnepanelen inkl omvormer solaredge geïnstalleerd in dec 2021, op 3 juni 2022 klapte de zekering eruit. Ik kwam er alleen laat achter, pas in september. Inmiddels gerepareerd incl nieuwe zwaardere aardlek automaat in de groepenkast. Totdat op 2 nov 2022 het andere systeem met solaredge omvormer dat was aangelegd in 2019 er ook uit klapte. Ook die is weer gerepareerd. Nou ja! Wat ik mij ook afvraag of ik de derving aan stroominkomsten kan verhalen. Gaat om ongeveer 2200 kwh a 0,49 ct. Toch 1100,- dus hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
Jorrepor schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:48:
Ik heb exact het zelfde probleem gehad. Gzonnepanelen inkl omvormer solaredge geïnstalleerd in dec 2021, op 3 juni 2022 klapte de zekering eruit. Ik kwam er alleen laat achter, pas in september. Inmiddels gerepareerd incl nieuwe zwaardere aardlek automaat in de groepenkast. Totdat op 2 nov 2022 het andere systeem met solaredge omvormer dat was aangelegd in 2019 er ook uit klapte. Ook die is weer gerepareerd. Nou ja! Wat ik mij ook afvraag of ik de derving aan stroominkomsten kan verhalen. Gaat om ongeveer 2200 kwh a 0,49 ct. Toch 1100,- dus hoor het graag!
Is gevolgschade, daar kun je SolarEdge en de installateur niet voor verantwoordelijk stellen. Gewoon slikken dus, en vaker je app checken of de boel het nog doet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:11
Bij solaredge gewoon vragen om notificaties te ontvangen bij productie problemen. Dit kan per eigenaar ingesteld worden in het portal van de installateur…

Maar de meesten weten dat niet eens :'(

Oh en niet te snel gaan miepen, op hele slechte dagen in december piept het systeem ook terwijl er feitelijk niets aan de hand is.

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 02-12-2022 21:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1