Sinds vorige week hebben wij een nieuwe vloer en is er ook vloerverwarming aangelegd. Volgens het opstookprotocol mocht na een week de vloerverwarming in werking worden gesteld. Dit is het bijgeleverde opstookprotocol:
Situatie:
Verdeler:
Robot Pro Vloerverwarming Verdeler
Ingesteld op 20 graden middels de thermostaat-knop
Water in het systeem lijkt 24 graden te zijn (zie foto's)
Verwarmingsbuis die de verdeler in gaat voelt warm aan
Thermostaat
Ingesteld op 15 graden, de kamer zelf is nu 21,5 graden
Foto's:
Aanname:
- De thermostaat is de enige die tegen de CV kan vertellen dat er warm water nodig is voor de verwarming
Vragen:
- Klopt mijn aanname?
- Hoe kan de vloerverwarming warm water aangeleverd krijgen? Is de thermostaat of ketel niet goed? Of kan de verdeler warm water vragen aan de ketel?
- Waarom wordt het water in de vloerverwarming 24 graden? Ik heb de thermostaat van de verdeler toch op 20 graden gezet?
Voor de zekerheid heb ik de stekker maar uit de verdeler getrokken, ik wil niet dat ik per ongeluk de vloer te warm stook en daarmee de vloer beschadig.
Wat ik natuurlijk écht wil weten, is er iets mis met mijn systeem? Of snap ik het gewoon niet?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Dus ik heb de de verdeler gisteravond op 20 graden ingesteld en ben naar bed gegaan. Nu merkten we vanochtend toen we op blote voeten over de vloer liepen, dat de vloer licht warm aanvoelde. Dit verbaasde ons enigszins, dus ik ben een beetje op onderzoek uitgegaan.Het opstook- en afkoelprotocol na het plaatsen van de pvc vloer:
- Nadat de pvc vloer is geplaatst moet er een week gewacht worden met het opstarten van de
vloerverwarming. Na deze week mag er gestart worden met het onderstaande
opstookprotocol.
- Start met een watertemperatuur van 20 0C of maximaal 5 0C hoger is dan de
omgevingstemperatuur van de betreffende ruimte. De watertemperatuur moet worden
afgelezen op de verwarmingsinstallatie.
- Nadat de pvc vloer is geplaatst houd je de watertemperatuur minimaal 5 dagen op 20 0C of
maximaal 5 0C boven de omgevingstemperatuur.
- Na 5 dagen verhoog je de watertemperatuur iedere 24 uur (of langer) met 5 0C, net zolang
tot de praktisch maximale watertemperatuur van 30 0C is bereikt (zie opmerkingen
hiervoor). Let op, de temperatuur van de vloer mag NOOIT boven de 27 0C komen.
- Houd de maximum watertemperatuur minimaal 24 uur stabiel op 30 0C.
- Verlaag daarna de watertemperatuur iedere 24 uur met 5 0C, net zolang tot de
starttemperatuur weer is bereikt. Steeds vaker komt het voor dat een
vloerverwarmingssysteem ook kan koelen. Bij een dergelijk systeem is het belangrijk (zeker
's zomers bij hoge temperaturen) dat de afkoelcyclus wordt doorgezet tot dat de minimale
temperatuur op de verwarmings- en koelunit 15 0C bedraagt.
- Wanneer er voldoende tijd beschikbaar is, herhaal deze cyclus dan meerdere malen.
- Het opstook- en afkoel protocol moet namelijk ook na langdurige stilstand van de
vloerverwarming worden gevolgd.
Situatie:
Verdeler:
Robot Pro Vloerverwarming Verdeler
Ingesteld op 20 graden middels de thermostaat-knop
Water in het systeem lijkt 24 graden te zijn (zie foto's)
Verwarmingsbuis die de verdeler in gaat voelt warm aan
Thermostaat
Ingesteld op 15 graden, de kamer zelf is nu 21,5 graden
Foto's:
| Vloerverwarming | ||
![]() | ![]() | |
Aanname:
- De thermostaat is de enige die tegen de CV kan vertellen dat er warm water nodig is voor de verwarming
Vragen:
- Klopt mijn aanname?
- Hoe kan de vloerverwarming warm water aangeleverd krijgen? Is de thermostaat of ketel niet goed? Of kan de verdeler warm water vragen aan de ketel?
- Waarom wordt het water in de vloerverwarming 24 graden? Ik heb de thermostaat van de verdeler toch op 20 graden gezet?
Voor de zekerheid heb ik de stekker maar uit de verdeler getrokken, ik wil niet dat ik per ongeluk de vloer te warm stook en daarmee de vloer beschadig.
Wat ik natuurlijk écht wil weten, is er iets mis met mijn systeem? Of snap ik het gewoon niet?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Steam/Discord: Flimovic
:strip_exif()/f/image/wkTe8MXW9w2LY3IhZXxxjJ2f.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/33ukHfhgow3yeBXhnppU0088.jpg?f=fotoalbum_small)