Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe vloerverwarming wordt onverwacht warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:44

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Sinds vorige week hebben wij een nieuwe vloer en is er ook vloerverwarming aangelegd. Volgens het opstookprotocol mocht na een week de vloerverwarming in werking worden gesteld. Dit is het bijgeleverde opstookprotocol:
Het opstook- en afkoelprotocol na het plaatsen van de pvc vloer:
- Nadat de pvc vloer is geplaatst moet er een week gewacht worden met het opstarten van de
vloerverwarming. Na deze week mag er gestart worden met het onderstaande
opstookprotocol.
- Start met een watertemperatuur van 20 0C of maximaal 5 0C hoger is dan de
omgevingstemperatuur van de betreffende ruimte. De watertemperatuur moet worden
afgelezen op de verwarmingsinstallatie.
- Nadat de pvc vloer is geplaatst houd je de watertemperatuur minimaal 5 dagen op 20 0C of
maximaal 5 0C boven de omgevingstemperatuur.
- Na 5 dagen verhoog je de watertemperatuur iedere 24 uur (of langer) met 5 0C, net zolang
tot de praktisch maximale watertemperatuur van 30 0C is bereikt (zie opmerkingen
hiervoor). Let op, de temperatuur van de vloer mag NOOIT boven de 27 0C komen.
- Houd de maximum watertemperatuur minimaal 24 uur stabiel op 30 0C.
- Verlaag daarna de watertemperatuur iedere 24 uur met 5 0C, net zolang tot de
starttemperatuur weer is bereikt. Steeds vaker komt het voor dat een
vloerverwarmingssysteem ook kan koelen. Bij een dergelijk systeem is het belangrijk (zeker
's zomers bij hoge temperaturen) dat de afkoelcyclus wordt doorgezet tot dat de minimale
temperatuur op de verwarmings- en koelunit 15 0C bedraagt.
- Wanneer er voldoende tijd beschikbaar is, herhaal deze cyclus dan meerdere malen.

- Het opstook- en afkoel protocol moet namelijk ook na langdurige stilstand van de
vloerverwarming worden gevolgd.
Dus ik heb de de verdeler gisteravond op 20 graden ingesteld en ben naar bed gegaan. Nu merkten we vanochtend toen we op blote voeten over de vloer liepen, dat de vloer licht warm aanvoelde. Dit verbaasde ons enigszins, dus ik ben een beetje op onderzoek uitgegaan.

Situatie:

Verdeler:
Robot Pro Vloerverwarming Verdeler
Ingesteld op 20 graden middels de thermostaat-knop
Water in het systeem lijkt 24 graden te zijn (zie foto's)
Verwarmingsbuis die de verdeler in gaat voelt warm aan

Thermostaat
Ingesteld op 15 graden, de kamer zelf is nu 21,5 graden

Foto's:
Vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD88CccPyfh4UNh0FAVpd7RuXo0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkTe8MXW9w2LY3IhZXxxjJ2f.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqVboczHMv-CkJeg_nHm6EHRGHM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33ukHfhgow3yeBXhnppU0088.jpg?f=fotoalbum_small

Aanname:
- De thermostaat is de enige die tegen de CV kan vertellen dat er warm water nodig is voor de verwarming

Vragen:
- Klopt mijn aanname?
- Hoe kan de vloerverwarming warm water aangeleverd krijgen? Is de thermostaat of ketel niet goed? Of kan de verdeler warm water vragen aan de ketel?
- Waarom wordt het water in de vloerverwarming 24 graden? Ik heb de thermostaat van de verdeler toch op 20 graden gezet?

Voor de zekerheid heb ik de stekker maar uit de verdeler getrokken, ik wil niet dat ik per ongeluk de vloer te warm stook en daarmee de vloer beschadig.

Wat ik natuurlijk écht wil weten, is er iets mis met mijn systeem? Of snap ik het gewoon niet?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Steam/Discord: Flimovic

Alle reacties

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:21
@Flimovic tussen je thermostaat en de verdeler zit een stooklijn (WAR).
Dus om de kamer op 20 te krijgen denk de kachel dat die 24 moet leveren om warmteverlies te compenseren.
Kijk f je cv opstook functie heeft en anders eerst stooklijn achterhalen zodat je weet wat je doet.
En is ook gerelateerd aan de uitentemperatuur.
Dus eigenlijk moet je cv naar vaste temperatuur Ta stoken en dan op cv aanzetten met grote slinger aan thermostaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Dapdodo op 28-05-2022 11:42 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Flimovic schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:28:
Robot Pro Vloerverwarming Verdeler
Ingesteld op 20 graden middels de thermostaat-knop
Water in het systeem lijkt 24 graden te zijn (zie foto's)
Daar stel je niet de watertemperatuur is. Dat is de maximaalthermostaat (ofwel: hoe warm mag het water in de verdeler worden). Maar daar kan natuurlijk altijd wat marge in zitten. Jij zet hem op 20, je leest 24 af. Wellicht moet je hem dus iets lager dan 20 graden instellen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Dapdodo schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:40:
@Flimovic tussen je thermostaat en de verdeler zit een stooklijn (WAR).
Dus om de kamer op 20 te krijgen denk de kachel dat die 24 moet leveren om warmteverlies te compenseren.
Kijk f je cv opstook functie heeft en anders eerst stooklijn achterhalen zodat je weet wat je doet.
En is ook gerelateerd aan de uitentemperatuur.
Dus eigenlijk moet je cv naar vaste temperatuur Ta stoken en dan op cv aanzetten met grote slinger aan thermostaat.
Ik snap je verhaal nog niet helemaal.

Wat doet de opstookfunctie van mijn CV?
Wat bedoel je met Ta?

Maar als ik jouw verhaal goed begrijp, verklaart de stooklijn dus dat de CV-ketel warm water aan de vloerverwarming levert, ondanks dat de thermostaat ingesteld is op 15 graden en het binnen 21,5 graad is?
Microkid schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Daar stel je niet de watertemperatuur is. Dat is de maximaalthermostaat (ofwel: hoe warm mag het water in de verdeler worden). Maar daar kan natuurlijk altijd wat marge in zitten. Jij zet hem op 20, je leest 24 af. Wellicht moet je hem dus iets lager dan 20 graden instellen.
De overshoot van 4 graden valt dus binnen de marges van wat normaal is?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die thermostaat heeft een bimetaal die meer of minder warmte doorlaat, helemaal exact is dat niet. Dus die knop een snipje terugdraaien en niet te veel zorgen over maken.

Wise enough to play the fool

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Flimovic schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:00:
[...]
De overshoot van 4 graden valt dus binnen de marges van wat normaal is?
Geen idee. Dat zal ook afhangen van de kwaliteit van de gebruikte onderdelen (temperatuursensor, thermostaatkraan enz). In het huis van m'n moeder zit ook zo'n systeem, daar staat de maximaalthermostaat op 37, maar zie ik ook wel eens 40+ op de thermometer. Komt deels ook omdat zo'n systeem vrij traag reageert. De voeler in de verdeler moet immers eerst warm worden voordat de thermostaatkraan ingrijpt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Ok, mysterie 1 opgelost, de te hoge temperatuur van de verdeler valt te wijten aan traagheid van het systeem en/of onnauwkeurigheid van de thermostaatknop op de verdeler.

Snap ik alleen nog niet waarom dat ding überhaupt wordt voorzien van warm water, aangezien de CV-ketel mijns inziens niet zou moeten aanspringen als de CV thermostaat ingesteld is op 15 graden en de temperatuur in huis 21,5 is.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Als ik de foto bekijk is dat een verdeler voor stadsverwarming. Jij hebt het over een CV ketel?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Flimovic schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:15:
Ok, mysterie 1 opgelost, de te hoge temperatuur van de verdeler valt te wijten aan traagheid van het systeem en/of onnauwkeurigheid van de thermostaatknop op de verdeler.

Snap ik alleen nog niet waarom dat ding überhaupt wordt voorzien van warm water, aangezien de CV-ketel mijns inziens niet zou moeten aanspringen als de CV thermostaat ingesteld is op 15 graden en de temperatuur in huis 21,5 is.
Brand je ketel dan nu?
Zijn de leidingen naar de verdeler warm?

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 28-05-2022 12:29 ]

Wise enough to play the fool

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
martijn v o schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:25:
Als ik de foto bekijk is dat een verdeler voor stadsverwarming. Jij hebt het over een CV ketel?
Ik heb een CV-ketel inderdaad, maar volgens mij is het wel degelijk een verdeler voor vloerverwarming. Ik zie iig als ik Google niks staan over stadsverwarming.
teacher schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Brand je ketel dan nu?
Zijn de leidingen naar de verdeler warm?
Nope, ketel brandt nu niet. Maar mijn huis is vannacht niet beneden de 18 graden geweest, dus dan zou mijn verwarming niet aan moeten zijn gegaan toch?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:18
Met deze temperaturen doet de cv niets.
Water in de leidingen zou eerder de kamertemperatuur moeten aannemen.

Denk eerder dat het beton nog aan het uitharden is en daardoor warmte ontwikkeld wat de leidingen verwarmd.

Tegen de tijd dat je weer moet gaan verwarmen is dat proces allang al afgelopen en betwijfel ik of je een opstart protocol nodig hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door D-dark op 28-05-2022 22:05 ]

Pagina: 1