Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednaswest
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-09-2022
Beste tweakers.

Mijn vraag gaat over het swipe van het id kaart/paspoort door de scanner in een toetsenbord.

Door in het verleden persoonlijke slachtoffer van identiteit fraude te zijn geweest (en geloof me dit wil niemand) ben ik erg voorzichtig met mijn id kaart geworden .
Mijn vraag is nu . Omdat een mevrouw vingervlug voordat ik het doorhad mijn idkaart door een lezer in haar toetsenbord haalde in een buitenlands hotel .

Mijn vraag is welke informatie ze dan kunnen inzien? Foto/ BSN ? Of wordt alleen het paspoort nummer gekopieerd of gescand? Dit laatste lijkt me onwaarschijnlijk omdat ze niet mijn naam handmatig heeft ingetypt?

Mvg
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Dit kun je het beste navragen bij het hotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednaswest
souljah1h schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:35:
Dit kun je het beste navragen bij het hotel.
Oké bedankt dat zal ik zodadelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:01
Er is geen magneetstrip dus er wordt geen chip of foto uitgelezen bij het swipen. Voor zover ik weet lezen ze de "machine readable code" die achterop de kaart staat. Daar staan op mijn ID kaart de volgende gegevens: voornaam, achternaam, BSN, ID kaartnummer en geboortedatum.

Maar wat hier daadwerkelijk van wordt opgeslagen/gebruikt, kan alleen het hotel in kwestie vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednaswest
In het verleden heb ik zelf een kopie gemaakt en daar met een scanner app van de overheid mijn foto en ben weggehaald.
Deze blijkt niet veilig te zijn omdat wanneer hij gescand is kan de afbeelding gestolen worden voordat hij bewerkt is. Het zou kunnen dat deze Miep aan de receptie geen flauw benul heeft van wat er gescand wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednaswest
Dankjewel Gertjan voor het antwoord. Ik zal kijken of ik van mijn ben nummer kan afplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Rednaswest schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:48:
Dankjewel Gertjan voor het antwoord. Ik zal kijken of ik van mijn ben nummer kan afplakken.
Daar heeft de overheid ook een app voor: https://www.rijksoverheid...e-kopie-identiteitsbewijs hoezo is deze niet veilig?

[ Voor 3% gewijzigd door souljah1h op 28-05-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

GertjanO schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:44:
Er is geen magneetstrip dus er wordt geen chip of foto uitgelezen bij het swipen.
Kleine nuancering:
Gegevens op uw paspoort of identiteitskaart

De volgende gegevens staan op uw paspoort of identiteitskaart:

pasfoto;
achternaam;
voornamen;
geboortedatum;
geboorteplaats;
geslacht;
lengte;
handtekening;
burgerservicenummer (BSN) (op de ID-kaart ook als QR-code);
nationaliteit;
2 vingerafdrukken.

[..]
Chip in uw paspoort of id-kaart

Alle gegevens die op uw paspoort of id-kaart zichtbaar zijn, staan ook op de chip in uw paspoort of ID-kaart. Behalve uw handtekening. Uw handtekening staat niet op de chip, maar is wel zichtbaar in uw paspoort en op uw ID-kaart.
Maar die is niet zomaar uit te lezen in een buitenlands hotel: https://www.rijksoverheid...vens-bevat-de-chip-hierin
Voor zover ik weet lezen ze de "machine readable code" die achterop de kaart staat.
Het zal inderdaad gewoon daar over gaan. Waar het zeker voor buitenlandse partijen vervelend is dat het BSN er bij staat. De uitleg dat ze die niet mogen kopieren worden in de regel niet opgevolgd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:01
F_J_K schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Kleine nuancering:

[...]

Maar die is niet zomaar uit te lezen in een buitenlands hotel: https://www.rijksoverheid...vens-bevat-de-chip-hierin

[...]

Het zal inderdaad gewoon daar over gaan. Waar het zeker voor buitenlandse partijen vervelend is dat het BSN er bij staat. De uitleg dat ze die niet mogen kopieren worden in de regel niet opgevolgd.
Je hebt helemaal gelijk maar mijn ID kaart heeft nog geen chip. En de TS had het over swipen dus een eventuele aanwezige chip zal daarmee niet uitgelezen worden. Dus het risico bij swipen zou, voor zover mijn redenatie klopt, beperkt moeten zijn tot de "machine readable code".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
souljah1h schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Daar heeft de overheid ook een app voor: https://www.rijksoverheid...e-kopie-identiteitsbewijs hoezo is deze niet veilig?
Omdat een gemiddeld hotel in de buitenland geen boodschap heeft aan een appje, ze willen (moeten vaak) gewoon dat paspoort door de scanner halen.

En dan kun je hoog of laag springen, maar daar kom je vaak niet onderuit, zeker niet als het blijkt dat het een landelijke regel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-10 13:14

EiT

Ik kan je ook gelijk vertellen dat het 9 van de 10 keer ook nog eens als plain text wordt opgeslagen. Dit is net zo met creditcard swipers, hier komt ook gewoon plain text uit die direct zonder encryptie de database in gaat.

En soms durven ze het ook nog je id/password te kopiëren en je cc in Excel op te slaan.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Of men verwacht dat je voor je vakantie een niet-afgeschermde kopie van je paspoort per e-mail opstuurt naar een hotel waarvan jij het personeel niet kent. Schijnbaar heel normaal in het buitenland, waar men doet alsof identiteitsfraude niet bestaat.

Want "moet van de overheid, want corona".

Een beetje social engineering en je kunt in de mailbox van een hotel, en je gaat mij niet vertellen dat die netjes wordt opgeschoond, dus honderden paspoorten met ook nog eens adressen, familieleden, en god weet wat voor informatie nog meer.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 13:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Wat gelezen wordt is de MRZ
Wikipedia: Machine-readable passport

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1