Speedtest WiFi goed maar trage verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobdebouwer30
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-03-2023
Hallo allemaal,

In mijn woning heb ik een router hangen van mijn internetprovider en de WiFi werkt goed (speedtest 49 download, 20 upload). Vanaf de woning heb ik een cat6e buitenkabel naar het gastenverblijf aangelegd. Daar is deze kabel aangesloten op een router. Op de router heb ik een nieuw WiFi opgezet. Helaas werkt de WiFi niet goed. De speedtest geeft aan 33 download en 19 upload. Netflix en YouTube werken naar behoren. Apps zoals marktplaats, nieuws apps en internet browsen zijn ontzettend traag of laden niet. Dit is zowel op een iPad als mobiele android telefoon.

Ik heb de router gereset naar fabrieksinstellingen. Kabels dubbel gecheckt. Nu weet ik niet waar het probleem inzit, omdat een app als Netflix op de iPad wel werkt en naar mijn idee meer vraagt dan een webpagina met afbeeldingen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Groet Bob

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-05 11:46
Tja dit kan echt van alles zijn.
Met de huidige omschrijving die je geeft is alles een beetje gok werk of uit de losse pols schieten.

ik neem aan dat de genoemde snelheden in Mbps zijn. Niet denderend maar zou voor 1 device prima moeten werken om een website te laden.

Je zult systematisch te werk moeten gaan om het probleem stapsgewijs af te pellen.

Wat zijn de prestaties als je alles dmv een kabel doet (wifi uitsluiten)?
Wat is bijv het verschil in latency?
Run eens een ping plotter om over meer data punten dit te meten.
Kan je logs inzien van je router?
kan je bepaalde clients uitsluiten, welk gedrag zie je op een pc/laptop?

Je moet ook goed het verschil tussen Netflix verkeer en een website kennen: Netflix zal snel willen afspelen (downscaled resolutie misschien) en dan gaan proberen te bufferen.
Die website zal in 1 keet moeten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:04
We hebben geen glazen bol, dus je zult wat meer relevante informatie moeten geven.

Hoe lang is die kabel, terugval van 49 naar 33 over een kabel zou nooit mogen, dat zou gewoon gelijk moeten zijn.
Cat 6e bestaat niet dus ofwel Cat 6 ofwel Cat 6a ofwel Cat 5e, heb je shielded kabel gebruikt en zo ja hoe heb je die shielding geaard?

Hoe heb je die wifi in het gastenverblijf hebt opgezet.
Een router of een accesspoint, welke merk en type, welke band gebruik je etc.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bobdebouwer30 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:02:
...
Kan iemand mij hierbij helpen?...
Meld ook vooral even wat "de wifi" is: 2,4 GHz en/of 5 GHz en of het 802.11a, 802.11b, ..g, ..n, ..ac of ..ax is. En router merk + model: als het een 15 jaar oude sitecom is, mag je blij zijn met deze resultaten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobdebouwer30
Frankyfn126, Ben en Brahiewahiewa,

Ik zie dat ik heel summier ben geweest met de informatie. De kabel is 55 meter lang en is een Cat6 grondkabel van elektramat. Ik heb de kabel niet geaard. Is dit wel nodig? Zo ja hoe kan ik dat doen? Vergelijkbaar als hoe ik de metalen delen heb geaard van de badkamer?

De router is een Draytek Vigor2925ac (dual-wan security router). Hoe ik de wifi heb opgezet. Aan de achterzijde van de router zitten een aantal poorten: wlan 1, wlan2, Lan1, 2,3,4. Daarvan heb ik poort 2 gebruikt, omdat ik op dat moment internet ontving. De wifi is zowel 2.4 als 5 GHz.

Ik ga mijn laptop zo even direct op de kabel aansluiten om dit te testen.

Ik ben nogal onbekend op dit terrein. Als dit een verkeerde manier is hoor ik het graag. Geeft dit zo voldoende informatie?

Groet Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-05 21:03
Hoe heb je deze kabel afgemonteerd? Met rj45 connectoren of met keystones of iets anders?

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt altijd het beste UTP (Unshielded Twisted Pair) gebruiken voor thuisnetwerken.
Shielding is volkomen overbodig, maar als je het wel gebruikt moet je het op de juiste manier en zorgvuldig aarden.
Dat wil zeggen dat je een kant van die shielding aan aarde moet leggen en er voor zorgen dat het aardscherm nergens anders contact mee maakt, dus ook niet met een muur of iets anders.
Als dat wel het geval is loop je de kans of aardlussen die weer storingen kunnen veroorzaken.

Wat is de bedoeling van de wifi in dat gastenverblijf?
Wil ja daar een apart netwerk hebben dat gescheiden is van je eigen netwerk of wil je gewoon hetzelfde netwerk hebben.

In het eerste geval gebruik je een router, in het tweede geval gebruik je een accesspoint en geen router.
Bij gebruik als router sluit je die grondkabel aan op een van de WAN poorten van die router (WAN en geen Wlan dus).
Maak een ander ssid aan voor je wifi dat wat je in je eigen netwerk gebruikt en kies een DHCP reeks anders dan wat je in je eigen netwerk gebuikt (dus als je reeks xxx.xxx.yyy.xxx is, moet yyy verschillen.)

Aangezien je al een router hebt aangeschaft kun je er ook voor kiezen die als accesspoint in te zetten.
Dan sluit je die grondkabel op een van de Lan poorten aan.
Zie hiervoor dit topic:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat zijn de prestaties als je alles dmv een kabel doet (wifi uitsluiten)?
Dit. Het heeft nul zin om de WiFi ondersteboven uit te zoeken als het probleem bedraad speelt.

Specifieker zou ik meten:
- speedtest op uitgaande poort router in hoofdwoning
- speedtest op kabel die in gastenverblijf binnenkomt
- speedtest bedraad achter router in gastenverblijf
Aan de achterzijde van de router zitten een aantal poorten: wlan 1, wlan2, Lan1, 2,3,4.
"WLAN" *poort*? Ik denk dat je "WAN" bedoelt :o Zorg bij deze materie dat je nauwkeurig werkt, juist bij termen die je niet kent - in ieder geval als je mensen die je willen helpen van informatie voorziet...
Daarvan heb ik poort 2 gebruikt, omdat ik op dat moment internet ontving.
Op de overige poorten kun je geen internetverbinding maken? Deze uitspaak doet vermoeden dat er iets mis is met (de configuratie van) deze router.
De wifi is zowel 2.4 als 5 GHz.
Mooi. Maar met welk van die twee ben je verbonden als je speedtest uitvoert? En met welke binnenhuis?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
IP conflict? Toevallig heb ik een paar weken een nieuwe router geplaatst en mijn NAS heeft een vast IP. Op een gegeven moment had ik iedere keer hetzelfde als jij. Wat bleek, op een of andere magische manier wist mijn tv hetzelfde IP adres te gebruiken als de NAS en dit gaf vertraging op het hele netwerk. Vraag me niet hoe het kan maar heb de tv een gereserveerd adres gegeven in de router en het is niet meer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Bobdebouwer30 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:02:
Vanaf de woning heb ik een cat6e buitenkabel naar het gastenverblijf aangelegd.
Zelf gedaan? Met een kabel tester, kun je de kwaliteit van de kabel testen (zijn niet duur, prijs van een pizza). Daarna verder testen, bijvoorbeeld door een pc direct op de kabel aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dyckie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:14:
Hoe heb je deze kabel afgemonteerd? Met rj45 connectoren of met keystones of iets anders?
^^ dit. En dan vooral: aderparen goed aangehouden cq juiste kleurvolgorde gedaan?
Plaats evt even foto's van beide kanten.

Als dat in orde is, een bedrade test doen en pas naar wifi problemen zoeken als je bewezen hebt dat het bedrade deel 100% zeker goed werkt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Hendrickz schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:21:
[...]

Zelf gedaan? Met een kabel tester, kun je de kwaliteit van de kabel testen (zijn niet duur, prijs van een pizza). Daarna verder testen, bijvoorbeeld door een pc direct op de kabel aan te sluiten.
Met een goedkope kabeltester kun je enkel testen of de aders met gelijkstroom juist aangesloten zijn en contact maken.
Je kunt daarmee helemaal niets zeggen over de kwaliteit van de kabel voor een netwerkverbinding, daar heb je behoorlijk dure apparatuur voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobdebouwer30
Bedankt voor al jullie berichten en ideeën waar ik het kan zoeken!

Ik heb de kabel afgemonteerd met RJ45 connectoren. De aderparen zijn correct aangesloten. Als ik de kabel rechtstreeks in mijn laptop stop is de speedtest vrijwel gelijk aan die van het woonhuis. Het lijkt erop dat de kabel in orde is. Doe ik hier een juiste aanname?

In het gastenverblijf wil ik graag een apart WiFi netwerk. Het gebruiken als een router. Ik heb de router naar fabrieksinstellingen gewijzigd. Daarna de WiFi naam/wachtwoord aangepast en vervolgens verbinding gemaakt. Dit lukt alleen als ik de kabel in poort 2,3,4 stop en niet als ik de kabel in de poorten WAN1 of WAN2 stop.

Ben, ik ga onderstaande wat je beschrijft zo proberen aan te passen.
Maak een ander ssid aan voor je wifi dat wat je in je eigen netwerk gebruikt en kies een DHCP reeks anders dan wat je in je eigen netwerk gebuikt (dus als je reeks xxx.xxx.yyy.xxx is, moet yyy verschillen.)

De optie wat motorbeast beschrijft is het IP adres aanpassen. Dat kan ik daarna ook even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je die kabel niet in Wan1 stopt dan functioneert dat ding als accesspoint en niet als router.

Wil je hem als router gebruiken moet je de kabel in Wan 1 stoppen, maar uiteraard kun je hem alleen configureren vanaf een van Lan poorten.
Tenzij dat ding een mogelijkheid heeft tot beheer vanaf de Wan kant, maar als dat al kan zal dat default uit staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 31-05-2022 17:50 ]

Pagina: 1