Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb dit weekend na lang wikken en wegen mijn Canon 6D en lenzenpakket (Sigma 50mm f1.8, 70-200 f4 en 24-70 f4) verkocht. De belangrijkste reden was dat het hele pakket zo zwaar en groot was geworden dat ik het in de praktijk niet meer gebruikte. Het lag ongebruikt al een jaar in de kast en foto's maakten we met onze mobieltjes. Het continu gewissel van lenzen werkte ook niet mee.

Nu vind ik fotograferen nog steeds hartstikke leuk en door de verkoop is er best een mooi budget van 2.000 euro voor een vervanger beschikbaar. Ik hoop en verwacht hiermee ook weer met plezier aan de slag te kunnen.

Een DSLR-camera is door het gewicht geen optie, maar ik kijk wel naar bridge- en systeemcamera's. In eerste instantie wilde ik gaan voor de Sony cyber-shot dsc-rx10 iv. De recensies zijn lovend en de range is uitstekend. Na wat verdieping in systeemcamera's ben ik me wel gaan afvragen of je met zo'n systeemcamera in combinatie met een superzoom niet the best of both worlds binnenhaalt. Aan ene kant het lichte gewicht van de set, maar aan de andere kant toch nog iets meer flexibiliteit qua lenzen.

De twijfel is toegeslagen. Wat is volgens jullie een goede keuze? De Sony (die overigens momenteel nergens op voorraad is), of een systeemcamera met een superzoomlens als de Tamron 18-300 en dan bijvoorbeeld een 50mm-lens of macro-lens voor bijzondere omstandigheden?

----Edit----

Nog even voor de aanvulling. Ik fotografeer redelijk allround. Van spelende kinderen, tot vakantiefoto's, tot sport en verjaardagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dexter35 op 28-05-2022 08:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:02

DirtyBird

Praktiserend denker

Mijn wens om nog enigszins lichtgewicht op pad te kunnen heeft me bij mft gebracht.
Je houdt natuurlijk wel dat je met meerdere lenzen loopt en moet wisselen (al kom je met de olympus 12-200mm (24-400mm ff eq) natuurlijk een heel eind, maar dan kun je misschien beter een goeie bridgecamera kopen die met dergelijke range vaak een groter diafragma geven.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
DirtyBird schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:07:
Mijn wens om nog enigszins lichtgewicht op pad te kunnen heeft me bij mft gebracht.
Je houdt natuurlijk wel dat je met meerdere lenzen loopt en moet wisselen (al kom je met de olympus 12-200mm (24-400mm ff eq) natuurlijk een heel eind, maar dan kun je misschien beter een goeie bridgecamera kopen die met dergelijke range vaak een groter diafragma geven.
Dank voor de reactie. Dat is precies de reden waarom ik het lenzenpakket wil uitbreiden met een 1.8-prime van 35 of 50mm. Die enkele keer dat ik het diafragma nodig heb, kan ik dan naar die lens grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:24
De RX10 heeft een equivalent bereik van 24-600. Om dat in een enkele lens op een APS-C camera te krijgen zit je aan een Tamron 18-400 lens vast. Met een 1,5 crop factor is dat 27-600. Op een Canon met crop 1.6 is het 29-640. Ik heb geen ervaring met die Tamron lens dus kan het verschil in beeldkwaliteit niet beoordelen, maar ik gok dat je op basis van beeldkwaliteit beter een 18-135 aangevuld met 100-400 kan nemen. Maar dat is weer een stuk minder draagbaar.

Ik zit in hetzelfde schuitje, wil ook iets dat draagbaar is, en allround. Een paar extra lenzen vind ik niet erg, maar het gemak van superzoom kan ook niet ontkent worden.

Uiteindelijk is het verschil tussen 1" en APS-C hetzelfde als APS-C vs full frame: van full frame naar APS-C is crop factor 1.6, van APS-C naar 1" is crop factor 1.7. Je krijgt een kleinere lens, meer reach, maar minder background separation (bokeh). Ook zal het ruisniveau toenemen.

Het echte nadeel van een bridge camera is dat je niet nog net even die ene extra lens mee kan nemen voor als je specifiek daarmee op pad gaat: 10mm wide angle (16mm equivalent) voor landschappen, of een f/1.4 lens voor prachtige achtergronden en low-light situatie.

Verder is die Sony RX10 alweer bijna 5 jaar oud, hoe verhoud zich dat tot de techniek in een moderne camera (EOS R7 of R10), met moderne beeldstabilisatie in lens(+body) en een moderne autofocus. De sony RX10 wordt softwarematig wel redelijk up to date gehouden en heeft ook animal eye-detect. Jammer dat er geen RX10m5 is...

En dan nog een puntje van prijs: De EOS R10 zit op 1000 euro, de Tamron 18-400 zit op 650 euro. Samen is dat 50 euro goedkoper dan de Sony RX10. Voor 500 euro meer krijg je IBIS erbij op een EOS R7.

Het grote voordeel is dat je bij een systeemcamera dus de flexibiliteit hebt om nog een goede prime lens erop kan zetten voor de verjaardagfotos. Bijvoorbeeld een RF 50 f/1.8 (200 euro) of RF 35 f/1.8 Macro (500 euro). Het verschil in diafragma en grotere sensor (betere low light performance) zal naar alle waarschijnlijkheid mooiere foto's opleveren.

[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 28-05-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
Bedankt. Dit geeft weer een nieuwe optie. Mijn huidige 24-70-L-lens is de enige die ik nu heb liggen voor verkoop. Bij de R10 zit nu een gratis adapter. Ik heb geen idee in hoeverre de kwaliteit bewaard blijft, maar als de kwaliteit van de camera goed is, is dit natuurlijk ook nog een optie. Dan blijft er nog zo'n 500 euro over voor de een goede prime.

Een beetje lengte is prima, maar ik heb zeker geen 600mm nodig. Bij mijn oude set bleef de 70-200 doorgaans in de tas en als ik hem nodig had, zat er meer dan genoeg lengte in.

Ik zou natuurlijk naast de 24-70 nog een voor prime met een beetje lengte kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
is het geen optie om een mobiel met goede lens te kopen ?
zoals je al aangaf: je maakt vooral foto's met je mobieltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
99ruud99 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:10:
is het geen optie om een mobiel met goede lens te kopen ?
zoals je al aangaf: je maakt vooral foto's met je mobieltje.
Dank voor de tip, maar het fotograferen met de mobiel komt juist voort uit te zware apparatuur. Ik wil juist wel de mogelijkheden van mij 6D kunnen gebruiken om iets meer creativiteit en uitstraling in de foto's te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

pirke schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:23:
De RX10 heeft een equivalent bereik van 24-600. Om dat in een enkele lens op een APS-C camera te krijgen zit je aan een Tamron 18-400 lens vast. Met een 1,5 crop factor is dat 27-600. Op een Canon met crop 1.6 is het 29-640. Ik heb geen ervaring met die Tamron lens dus kan het verschil in beeldkwaliteit niet beoordelen, maar ik gok dat je op basis van beeldkwaliteit beter een 18-135 aangevuld met 100-400 kan nemen. Maar dat is weer een stuk minder draagbaar.

Ik zit in hetzelfde schuitje, wil ook iets dat draagbaar is, en allround. Een paar extra lenzen vind ik niet erg, maar het gemak van superzoom kan ook niet ontkent worden.

Uiteindelijk is het verschil tussen 1" en APS-C hetzelfde als APS-C vs full frame: van full frame naar APS-C is crop factor 1.6, van APS-C naar 1" is crop factor 1.7. Je krijgt een kleinere lens, meer reach, maar minder background separation (bokeh). Ook zal het ruisniveau toenemen.

Het echte nadeel van een bridge camera is dat je niet nog net even die ene extra lens mee kan nemen voor als je specifiek daarmee op pad gaat: 10mm wide angle (16mm equivalent) voor landschappen, of een f/1.4 lens voor prachtige achtergronden en low-light situatie.

Verder is die Sony RX10 alweer bijna 5 jaar oud, hoe verhoud zich dat tot de techniek in een moderne camera (EOS R7 of R10), met moderne beeldstabilisatie in lens(+body) en een moderne autofocus. De sony RX10 wordt softwarematig wel redelijk up to date gehouden en heeft ook animal eye-detect. Jammer dat er geen RX10m5 is...

En dan nog een puntje van prijs: De EOS R10 zit op 1000 euro, de Tamron 18-400 zit op 650 euro. Samen is dat 50 euro goedkoper dan de Sony RX10. Voor 500 euro meer krijg je IBIS erbij op een EOS R7.

Het grote voordeel is dat je bij een systeemcamera dus de flexibiliteit hebt om nog een goede prime lens erop kan zetten voor de verjaardagfotos. Bijvoorbeeld een RF 50 f/1.8 (200 euro) of RF 35 f/1.8 Macro (500 euro). Het verschil in diafragma en grotere sensor (betere low light performance) zal naar alle waarschijnlijkheid mooiere foto's opleveren.
toon volledige bericht
Die verhoudingen vergelijken vind ik een beetje een non-issue eigenlijk. Sensorformaat is arbitrair en historisch ontstaan. Je vergeet medium format nu mee te nemen.
Ik zou sensorformaat nooit als leidraad nemen. Kijk naar zaken als prijs, aanbod, gewicht, menu/ergonomie, etc. Het sensorformaat volgt wel.

Wat betreft specifieke doelen; sommige bridgecamera's accepteren voorzetfilters voor bijvoorbeeld macro. Ik weet dat een aantal panasonic camera's dat hebben, maar wellicht kan het bij Sony ook.

Compromissen maken moet je nou eenmaal altijd met fotografie, tenzij je een sherpa inhuurt om je gear te zeulen :)

Ik zou kiezen voor iets waarmee je denkt de meeste foto's denkt te gaan maken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-07 12:52
Dexter35 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:09:
Bedankt. Dit geeft weer een nieuwe optie. Mijn huidige 24-70-L-lens is de enige die ik nu heb liggen voor verkoop. Bij de R10 zit nu een gratis adapter. Ik heb geen idee in hoeverre de kwaliteit bewaard blijft, maar als de kwaliteit van de camera goed is, is dit natuurlijk ook nog een optie. Dan blijft er nog zo'n 500 euro over voor de een goede prime.

Een beetje lengte is prima, maar ik heb zeker geen 600mm nodig. Bij mijn oude set bleef de 70-200 doorgaans in de tas en als ik hem nodig had, zat er meer dan genoeg lengte in.

Ik zou natuurlijk naast de 24-70 nog een voor prime met een beetje lengte kunnen gaan.
Als draagbaarheid een belangrijk criterium is zou ik het juist zonde vinden om dan een fullframe lens te houden op een APS-C body. Je bespaart wel wat gewicht met de body, maar je houdt een relatief zware lens. Daarnaast krijg je met een 24-70 op een R10 natuurlijk een ander bereik (of andere beeldhoek beter gezegd) dan op je 6D. Je mist dan aan de groothoekkant wel een stuk.

Als je het bereik van de 24-70 voldoende vindt zou ik persoonlijk kijken naar iets van een Fujifilm X-S10 + 18-55 of een vergelijkbare MFT set. Zo’n 18-55 weegt de helft van je 24-70 en de body is ongeveer even zwaar als een R10. Dan weegt je hele set minder dan voorheen alleen je body. Fuji heeft ook mooie compacte F2 primes of evt iets minder compacte (en wat prijzigere) F1.4 primes. MFT heeft dat volgens mij ook voldoende, maar daar zit ik iets minder in.

Voor Fuji is overigens ook de Tamron 18-300 verkrijgbaar, mocht je dat nog een optie vinden. Dan heb je wel weer een behoorlijk forse lens, maar ook een mooi bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik gooi toch de panasonic fz2000 even op tafel. Is qua optiek en bereik iets minder dan de sony denk ik, maar wel ook een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 21:24
Of een superzoom compact. Past in je borstzak, effectief bereik van 24-200 of 24-360, afhankelijk van merk en type: Sony RX100m7, Panasonic TZ200, etc.

Als je de camera thuis laat omdat hij te groot/zwaar is en je daardoor terugvalt op je smartphone dan kun je beter zo'n compact hebben die in je borstzak past. De Sony heeft nog steeds een super autofocus met animal eye detect en object tracking, Panasonic ken ik verder niet.

Of een EOS M6 mark ii. APS-C sensor in compact formaat. Met een prime lens net zo compact als een compact camera, ook de 15-45 is redelijk compact. Met een adapter kun je ook je lompe EF lenzen erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
Erwin186 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:33:
[...]
Als draagbaarheid een belangrijk criterium is zou ik het juist zonde vinden om dan een fullframe lens te houden op een APS-C body. Je bespaart wel wat gewicht met de body, maar je houdt een relatief zware lens. Daarnaast krijg je met een 24-70 op een R10 natuurlijk een ander bereik (of andere beeldhoek beter gezegd) dan op je 6D. Je mist dan aan de groothoekkant wel een stuk.
Point taken. Daar zit inderdaad wel een groot minpunt.
DirtyBird schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:20:
Ik gooi toch de panasonic fz2000 even op tafel. Is qua optiek en bereik iets minder dan de sony denk ik, maar wel ook een stuk goedkoper.
Klopt, maar hier mis ik net als bij de bridgecamera van Sony de mogelijkheid tot het wisselen van lenzen. Waarmee het dilemma eigenlijk hetzelfde is. De range tot 600mm heb ik niet nodig. Ik kwam met mijn oude 70-200 altijd al prima uit de voeten. In die zin, mocht het een bridge worden, is dit dus ook een prima kandidaat.
pirke schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:54:
Of een superzoom compact. Past in je borstzak, effectief bereik van 24-200 of 24-360, afhankelijk van merk en type: Sony RX100m7, Panasonic TZ200, etc.

Als je de camera thuis laat omdat hij te groot/zwaar is en je daardoor terugvalt op je smartphone dan kun je beter zo'n compact hebben die in je borstzak past. De Sony heeft nog steeds een super autofocus met animal eye detect en object tracking, Panasonic ken ik verder niet.

Of een EOS M6 mark ii. APS-C sensor in compact formaat. Met een prime lens net zo compact als een compact camera, ook de 15-45 is redelijk compact. Met een adapter kun je ook je lompe EF lenzen erop zetten.
Alternatief voor een superzoom compact is een lens op je telefoon. Ik geloof dat daar dan eerder de keuze nog op zou vallen, maar ik wil eigenlijk toch iets meer creativiteit in mijn foto's kwijt. De M6 is daarentegen inderdaad wel een prima alternatief. Daar ga ik ook nog eens naar kijken.
Erwin186 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:33:
[...]

Als je het bereik van de 24-70 voldoende vindt zou ik persoonlijk kijken naar iets van een Fujifilm X-S10 + 18-55 of een vergelijkbare MFT set. Zo’n 18-55 weegt de helft van je 24-70 en de body is ongeveer even zwaar als een R10. Dan weegt je hele set minder dan voorheen alleen je body. Fuji heeft ook mooie compacte F2 primes of evt iets minder compacte (en wat prijzigere) F1.4 primes. MFT heeft dat volgens mij ook voldoende, maar daar zit ik iets minder in.

Voor Fuji is overigens ook de Tamron 18-300 verkrijgbaar, mocht je dat nog een optie vinden. Dan heb je wel weer een behoorlijk forse lens, maar ook een mooi bereik.
Ik heb naar deze Fuji gekeken. Schitterende en passende camera voor de doeleinden. Één probleem: hij is momenteel overal uitverkocht... 8)7 8)7 8)7

Bedankt weer voor de feedback, allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik lees wil je de ultieme camera, helaas is die er niet het blijven compromissen. Persoonlijk denk ik keer eerst terug naar de basis. Je wilt een camera die je gebruikt en makkelijk bij je steekt, maar meer kwaliteit geeft dan je telefoon. In mijn ogen kijk dan naar een een pro compact camera Sony RX 100, Panasonic LX100 (laatste versie natuurlijk, hou dat niet bij) Kijk of je die wel meeneemt en gebruikt misschien krijg je daarna de passie terug en accepteer je het sjouwen.
Ben bang dat je van de resultaten van de bridge camera's gaat huilen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-07 17:31
Die RX van Sony scoort heel goed en veel mensen zijn er erg blij mee.
Ik zou het zelf niet willen. Ik wil echt dat systeem waarbij je lenzen en bodies kunt kiezen en afstemmen op wat voor jou belangrijk is. Niet één keus voor één lens die ooit een keer op een ontwerptafel is gemaakt, maar de ene keer een super compacte camera mee 's avonds de stad in, de andere keer een stevige zoomlens voor sportfoto's van de kinderen.

Als je je set hebt weggedaan omwille van het gewicht zou ik zéker bij MFT kijken. Daar zetten ze professionele camera's en lenzen neer, met professionele resultaten, alleen een slag kleiner - en met erg goede beeldstabilisatie. Er is een goed ontwikkelde 2e hands markt, en er is gewoon veel keuze in bodies en lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Grappig, ik zie je topic voorbij komen en moest meteen aan dit item denken: nieuws: Sony: in 2024 overtreft beeldkwaliteit smartphonecamera's die van dslr's

Misschien gewoon met je telefoon blijven fotograferen? Over een paar jaar wil je niks anders meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
M!chel schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:56:
Grappig, ik zie je topic voorbij komen en moest meteen aan dit item denken: nieuws: Sony: in 2024 overtreft beeldkwaliteit smartphonecamera's die van dslr's

Misschien gewoon met je telefoon blijven fotograferen? Over een paar jaar wil je niks anders meer.
De claim van Sony moet je wel in het juiste licht plaatsen qua doelgroep, publiek en type foto's. Dat is absoluut niet als algemene waarheid in te zetten, integendeel.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01:33

Het is een grove en heel algemene voorspelling, voor over 2 jaar. In die 2 jaar tijd kan je al heel veel plezier hebben van een andere camera, naast dat we natuurlijk nog maar moeten zien wat er van die voorspelling waar gaat komen (en wanneer).

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-07 17:31

Een kennis van mijn fotografeert met een 6x6 filmcamera (6 of 12 opnamen per rolletje). Dat ontwikkelt hij dan zelf, digitaliseert het en zet het op Insta.
Sommige dingen doe je omdat je ze leuk vindt om te doen.

En nog iets.
Stel dat het Sony lukt om met een minilensje en een minisensortje hetzelfde beeld te maken als een Full Frame camera van vandaag.
Wat kun je dan voor moois maken als je die techniek weer toepast in een FF camera?
Pagina: 1