PC blijft "boot loopen"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgraansma
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-08-2022
Beste tweakers,

Gisteravond even een pc herstart gedaan (die doe ik vrijwel nooit, 1 a 2 keer per maand, verder staat het systeem 24/7 aan) waarna hij constant vast blijft lopen na circa 2-4 seconden na het drukken van de power knop en de fans beginnen te spinnen/licht begint te branden en hij simpelweg doet alsof de stroom eraf klapt, en hij probeert weer opnieuw te booten.

Dit doet die eindeloos lang door totdat je zelf de stroomkabel eruit trekt.

Wat me opvalt, is dat mijn moederboord "normale wijze" oranje lichtjes heeft die gaan branden als het system aangaat en het moederboord "stroom" krijgt, dus als hij door boot naar de bios, dan verlicht het moederboord op.
Dat verlichten van het moederboord gebeurt nu dus niet, Ja enkel nadat ik ~10-15 minuten heb gewacht na een cmos clear.

^ Bovenstaande zou je kunnen reproduceren in mijn systeem onder normale omstandigheden door puur de 8 pin voeding voor de cpu niet in te pluggen.

Dit systeem heeft circa 4 jaar lang nu gedraait zonder enkel probleem, een jaar geleden een GPU upgrade gedaan incombinatie met een fatsoenlijke waterkoeler voor de 4790k (die werd nog wel eens warm, na de waterkoeler upgrade altijd maximaal 70 Graden onder full load)

Het betreft een
Gigabyte ga-z97-hd3-Rev 2.1 Bios F9 (meest recente dacht ik)
i7 4790k
Tweemaal een strip van 8GB DDr3-1600 van Crucial
Voeding; Corsair CX650

Om direct toch maar van alles uit te sluiten ben ik als volgt te werk gegaan;

- Cmos battery verwisseld met een nieuwe, en ook de Cmos Clear jumper gebruikt.
- Alle kabels bij langs gelopen of er toch niet iets wat los zat, nee.
- Alle "extra" hardware los gekoppeld oa. de ssd's/hdd's en de GPU zodat enkel het mobo, cpu en ram nog stroom kreeg van de voeding.
- De voeding zelf in een compleet ander systeem getest (voeding doet het prima).

- Ram sticks eruit gehaald en geswapped met elkaar, ook geprobeerd om te booten met enkel 1 ram stickje, en hier komt de grap, op een gegeven moment is het me 1 keer gelukt om te booten met 1 ram stickje, dit is daarna niet weer gelukt. (inmiddels zeker 50 pogingen gedaan met ram swappen etc. 8)7 )

Conclusies tot nu toe,
Aangezien het me toch 1 keer is gelukt om wel te booten nadat ik met de ram sticks had zitten klooien doet me denken aan dat er iets niet deugt met het ram, maar het is natuurlijk wel bizar dat beide ram sticks tegelijkertijd stuk zouden gaan.
Wat me dus brengt bij dat het waarschijnlijk dus toch een moederboord probleem is?

Hoor graag of iemand er iets in herkent, of als ik nog iets moet aanvullen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet verkeerd bedoeld, maar dit moederbord was er ééntje van de onderste plank, veel goedkoper dan dit ging het niet worden, en dan heeft hij nog jarenlang 24/7 zijn werk moeten doen ook, dat hij dat nog zo lang heeft volgehouden is op zich gewoon al knap, maar ik vrees dat je zijn levensduur hebt opgebruikt.

Concreet denk ik dat het moederbord het probleem is, gelukkig zijn er op de tweedehands markt nog hele mooie exemplaren te krijgen voor weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 00:45
Klinkt als een defect moederbord. Hij voltooit zijn Post niet. Op het bord staat dat ie een dual bios heeft, heb je de mogelijkheid om terug te gaan naar een vorige BIOS? Kleine kans dat het werkt, maar wellicht is je BIOS corrupt.

Zou persoonlijk niet het moederbord vervangen, het platform is inmiddels 8/9 jaar oud. Tenzij je er eentje voor heel weinig op de kop kunt tikken. Moederbord+CPU+RAM upgrade (en nieuwe Windows licentie indien van toepassing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 11:54

gjs

Scoobydoobydoo

Ik zal eens goed naar de condensatoren kijken op het moederboard, grote kans dat er een paar bol staan. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout is dat vaak wel te fixen.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgraansma
gjs schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:33:
Ik zal eens goed naar de condensatoren kijken op het moederboard, grote kans dat er een paar bol staan. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout is dat vaak wel te fixen.
Ben het hele moederboord grondig bij langs gelopen uit zijn kast met een zaklamp, het ziet er allemaal top uit afgezien van een laagje stof. Geen condensatoren die bol staan, of een verkleuring/verbranding ergens.
Moederboord oogt prima.
Baardhaas schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:30:
Klinkt als een defect moederbord. Hij voltooit zijn Post niet. Op het bord staat dat ie een dual bios heeft, heb je de mogelijkheid om terug te gaan naar een vorige BIOS? Kleine kans dat het werkt, maar wellicht is je BIOS corrupt.

Zou persoonlijk niet het moederbord vervangen, het platform is inmiddels 8/9 jaar oud. Tenzij je er eentje voor heel weinig op de kop kunt tikken. Moederbord+CPU+RAM upgrade (en nieuwe Windows licentie indien van toepassing).
As we speak is het me gelukt om toch POST te bereiken, het word wat ingewikkeld dus bij voorbaat excuses.

Heb het systeem zo'n 20 minuten lang laten draaien in zn bootloop, terwijl ik hem helemaal bloot had liggen op een houten plankje, enkel cpu + 2 ram sticks en de voeding verbonden. Toen ik terug kwam zag ik dat z'n POST was gelukt _/-\o_ Gepaard met de melding op het scherm dat die geen disk drive kon vinden (Dat klopt idd).
Op enter gedrukt waarna ik in de bios belande, hier heb ik wat rond gesneupt in de instellingen of er ook maar iets in stond gerelateerd aan stroom instellingen, kon niet echt iets nuttigs vinden.

In de bios op save gedrukt, vingers gekruist en op herstart gedrukt.

Helaas, weer terug in de dezelfde bootloop.

15 minuten later kwam ik weer terug, zelfde resultaat, POST was weer na vele pogingen gelukt.

Toen besloten de ssd aan te sluiten, met de hoop dat hij weer een POST zal doen vanzelf en ditmaal hopelijk boot naar windows. Dit gebeurt dus niet, hij toont het windows logo en blijft vervolgens vast lopen op de teksts "getting your devices ready".

Vervolgens een bootable win 10 usb stick gemaakt, na een lange tijd wachten weer een POST bereikt -> boot from usb stond al aan in de bios, hij begint met het laden van de windows setup UI, maar loopt compleet vast op het moment dat de paarse achtergrond van de setup inlaad.

TLDR;
Komt er dus op neer dat 1 in de ~200 boots een POST bereikt
Als die POST en ik in de bios kom, lijkt alles prima te werken, hij herkent alle hardware, cpu temp is gewoon 35C, alle menu's werken ook. Kortom BIOS zelf lijkt prima te werken.

Zodra het systeem windows probeert in te laden, dan wel een (voorheen) werkende installatie, dan wel een installatie usb stick, slaat het systeem compleet vast. Het einge wat dan nog werkt is de Reset knop aan de voorkant van de pc. Wat resulteert in een reboot, en jazeker u raad het al, terug in de bootloop 8)7

Bios F9 stond geinstalleerd, zojuist poging gedaan F10 erop te krijgen, het zou moeten zijn gelukt enkel heb ik nog niet weer een POST gezien dus nog geen bevestiging.

Sta op het punt om inderdaad maar een upgrade setje aan te schaffen, zou enkel wel prettig om te weten wat er nu exact stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 00:45
Sgraansma schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:17:
Sta op het punt om inderdaad maar een upgrade setje aan te schaffen, zou enkel wel prettig om te weten wat er nu exact stuk is.
Lang niet alle schade aan elektronica is zichtbaar met het blote oog. Een aantal condensatoren zijn solid state, die gaan niet bol staan. Over de vrm zit een heatspreader. Het pcb heeft meerdere lagen, dus een haarscheurtje in een trace ga je ook niet zo maar zien.

Heb je trouwens wel een pc-speaker aangesloten? Dan kan je eventuele post-codes horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgraansma
Baardhaas schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Het pcb heeft meerdere lagen, dus een haarscheurtje in een trace ga je ook niet zo maar zien.
Helemaal waar, maar het systeem/de kast is in de afgelopen 12 maanden niet aangeraakt/verplaatst. Een daadwerkelijke scheur lijkt me daarom sterk.

Speakertje is verbonden, geeft geen bliepjes, behalve als die dus succesvol POST 1 keer in de zoveel tijd.

Heb inmiddels niet weer een POST gezien nadat ik een bios update had uitgevoerd circa twee uur terug.
Poging gedaan om de backup bios in te laden dmv. Pin 1 en 6 kort met elkaar te verbinden tijdens het booten, helaas geen succes, ik vermoed dat dit komt omdat het systeem alweer reboot voordat die uberhaubt de bios chip inlaad.
Pagina: 1