rschilder1 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:12:
Ik bedoel met ons / wij (ik en mijn vriendin)
Echter is zij geen partij in de hypotheek deze staat volledig op mijn naam en wij zijn niet getrouwd en hebben ook geen samenlevingscontract.
Hypotheek periode is nog 20jaar
Oorspronkelijk hypotheek bedrag was €113.000 in 2012. Er is nu circa €22.500 opgebouwd in de spaarpot.
Mijn eigen vermogen opofferen heb ik geen probleem mee eerlijk gezegd. Ik verwacht namelijk dat de letselschade uitkering binnen 1-2jaar is geregeld. (Denk hierbij aan een uitkering van circa €80.000 per jaar netto tot aan mijn pensioen (70jaar) ik ben nu 35.
Met nog 'maar' ca 20% van de hypotheekschuld als opgebouwde spaarpot is het nog veel voordeliger om bij een spaarhypotheek een lage rente te hebben. Het voordeel van meer rente over je spaarpot ontvangen weegt dan lang niet op tegen het nadeel van meer netto rente betalen over de hele lening. Ik zou daarom eerder kiezen voor een kortere rentevaste periode, met lagere rente. Misschien zelfs maar 5 jaar. Als je dan bv. op 3% rente zou zitten, dan scheelt dat weliswaar 0,6% in de spaarrente (ongeveer 135 euro), maar de te betalen rente wordt bruto een kleine 700 euro lager, wat bij 40% renteaftrek nog steeds ruim 400 euro is.
Dan de vraag wel of niet aflossen. Er wordt wel gesteld 'cash is king', dus het 'vrij houden' van vermogen heeft een groot voordeel. Maar ook als je de hypotheek helemaal zou aflossen, houd je nog een forse 'zak geld' over. Toch zul je in jouw situatie graag een hoop geld achter de hand willen/moeten houden, omdat je een onzekere toekomst hebt. Je kunt (waarschijnlijk) je inkomen niet meer verhogen met carrièrestappen, zoals veel van je leeftijdsgenoten. En je hebt misschien juist nu of in de toekomst wellicht te maken met extra uitgaven. Ik zou daarom niet volledig aflossen, maar zo veel mogelijk vermogen 'vrij' laten. (Dan heb je ook voldoende geld voor de letselschadeadvocaten

)
Wat betreft de zorgtoeslag, de grens daarvoor ligt op een vermogen van ongeveer 120k. Dus je hoeft niet je vermogen onder de 50k te brengen om recht op toeslag te hebben.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen