Vraag
Alle reacties
Uiteengezet
Hoofdschakelaar moet 3P+N worden.
Daarnaast moet je naar 3 aardlekschakelaars en daarna de groepen verdelen, (maximaal 4 achter 1 aardlekschakelaar)
Wil je dus uitbreiden met groepen zit je snel aan je maximum van de kast ook.
Kooplijstje zou dus zijn:
1x hoofdschakelaar 3P+N plus brug over de 3P.
1x aardlekschakelaar
Dan nog even kijken welke groepen je grootverbruikers op hebt, deze verdeel je zoveel als mogelijk over de 3.
Gezien je vraagstelling - neem een electricien in de hand en laat deze het goed doen. Je werkt met een levensgevaarlijk iets, stroom.
[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 27-05-2022 17:14 ]
Enexis heeft gelukkig (nog) geen leverproblemen in tegenstelling tot bijv. Liander.
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 27-05-2022 17:43 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
De duurdere oplossing is een nieuwe groepenkast met 3 stuks 4-polige aardlekschakelaars, weer een 4-polige hoofdschakelaar maar ook een 3 fase kookgroep. Alleen komt er dan naast de bestaande kast een zelfde grote kast bij vanwege te weinig ruimte in de huidige kast.
3 stuks vierpolige aardlekschakelaar?MarkS90 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:36:
Rechtsonder is zo te zien de hoofdschakelaar. Die moet dus 4-polig worden, zoals geschreven. Links onder zitten 2 aardlekschakelaars: eentje bij plaatsen en je kunt alle groepen verdelen over 3 fases. Blijft de kookgroep over maar dat mag best een dubbele 1-fase-groep blijven.
De duurdere oplossing is een nieuwe groepenkast met 3 stuks 4-polige aardlekschakelaars, weer een 4-polige hoofdschakelaar maar ook een 3 fase kookgroep. Alleen komt er dan naast de bestaande kast een zelfde grote kast bij vanwege te weinig ruimte in de huidige kast.
Check of je kookplaat geschikt is voor 3-fase, zo niet: kookgroep handhaven.
Zo ja, dan kun je overwegen om er een 3 fase B16 0.03A alamat bij te zetten, en een 4 aderige kabel naar je fornuis te brengen.
Anders wil je in theorie 32A (kookgroep is 2x16A) door een 25A hoofdzekering trekken…. In de praktijk gaat het vaak goed, zolang die fase dan niet ook bijvoorbeeld een ander zwaar apparaat moet trekken terwijl je aan het koken bent.
Ik zou zelf voor een 3e aardlek gaan om je bestaande groepen te verdelen, en dan de genoemde 3P+N B16 0.03A alamat. Dit past echter niet in je bestaande kast, aangezien er nu nog 6modulen vrij zijn, en er dan 2 modulen aardlek, 2 modulen 4p hoofdschakelaar en 4 modulen alamat bij komt…
Kookgroep handhaven is dus het voordeligst.
[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 27-05-2022 17:46 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Bij moest eerst mijn groepenkast geheel worden aangepast voordat de netbeheerder kwam voor de verzwaring. Zij eisten namelijk de aanwezigheid van een driefase hoofdschakelaar voordat ze de aansluiting komen verzwaren.Will_M schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:27:
Je kunt éérst Enexis je aansluiting laten verzwaren naar 3x25. De meterkast kan en mag later ook nog aangepast / omgezet worden door een elektricien met zegelrecht.
Enexis heeft gelukkig (nog) geen leverproblemen in tegenstelling tot bijv. Liander.
NB: Ook bij Enexis lees ik dat dit eerst gedaan moet zijn voordat zij komen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Componenten in de kast zijn a merk, dus ik zou deze kast aan laten passen. Extra aardlek omdat je nu sowieso teveel per aardlek hebt.
Kookgroep inderdaad liefst omzetten naar krachtgroep indien kookplaat geschikt. Dan moet mogelijk ook de kookplaat opnieuw aangesloten worden.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Anoniem: 39993
Nee, de netbeheerder levert alleen 3 fasen op een 4-polige hoofdschakelaar. Eerst kast ombouwen. Hoofdschakelaar vervangen , aardlekschakelaar toevoegen en groepen verdelen. Valt wel mee qua hoeveelheid werk. Kan gewoon al gedaan worden voor de netbeheerder komt.Will_M schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:27:
Je kunt éérst Enexis je aansluiting laten verzwaren naar 3x25. De meterkast kan en mag later ook nog aangepast / omgezet worden door een elektricien met zegelrecht.
Ik zou er trouwens een 3-fasen kookgroep van maken als je toch naar 3-fasen gaat. Maar dat vereist wat uitzoekwerk, omdat het fornuis dan anders moet worden aangesloten. Dan heb je vermoedelijk wel te weinig ruimte in je kast. Vandaar denk ik ook de vraag: waarom wil je naar 3x25A? Wat ga je aansluiten waardoor je zoveel vermogen nodig hebt? Zonnepanelen? Een laadpaal voor een elektrische auto?
Omdat die qua netbeheerkosten gelijk is aan een 1 fase (25 of 35A) en vrijwel altijd ruim voldoende is?jeroen3 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:21:
Waarom wil je naar 3x25?
Eigenlijk moet je met een inductie plaat altijd naar 3x25. Mijn kookplaat is op zich niet bijzonder maar trekt max 7,2 Kw. En er komen steeds meer apparaten bij. En ja, dan ben je ook meteen voorbereid voor evt zonnepanelen of een oplaadpunt.
[ Voor 33% gewijzigd door Barre73 op 27-05-2022 22:10 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik was van plan om dit jaar zonnepanelen en een warmtepomp te hebben. Zonnepanelen op de veranda en elektrische auto zijn in de nabije toekomst.jeroen3 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:21:
Waarom wil je naar 3x25?
Zodra stedin dan de extra fases en meter komt fixen kunnen ze de brugjes verwijderen en alles netjes aansluiten.
Vraag trouwens om automaten bij de hoofdzekeringen: als er een keer iets fout gaat kan je ze zelf terugklikken.
Wise enough to play the fool
Misschien bij Enexis meer geluk! Deze week gevraagd bij Steddin, die doen dat dus niet meerteacher schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:49:
Laat eerst je meterkast op orde maken en vraag of je nieuwe hoofdschakelaar gebrugd wordt aangesloten.
Zodra stedin dan de extra fases en meter komt fixen kunnen ze de brugjes verwijderen en alles netjes aansluiten.
Vraag trouwens om automaten bij de hoofdzekeringen: als er een keer iets fout gaat kan je ze zelf terugklikken.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
https://www.enexis.nl/aan...gen/aansluiting-verzwaren
Bij mij hebben ze er een jaar of 4 geleden niet moeilijk over gedaan, toen is de meterkast pas 3 maanden na de verzwaring aangepast (ik was destijds ook een nieuwe garage aan het zetten, misschien dat dat er mee te maken had?). De twee nieuwe fasen zijn toen pas later afgezekerd door een electricien met zegelrecht.
[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 28-05-2022 12:13 ]
Anoniem: 39993
Misschien hebben ze gewoon "1 lijn" getrokken om discussie te voorkomen.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 28-05-2022 11:40 ]
Hangt er vanaf hoe oud de zooi is. bij mij werd echt alles vervangen tot aan de weg aan toe.DutchWing schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:00:
[...]
Misschien bij Enexis meer geluk! Deze week gevraagd bij Steddin, die doen dat dus niet meer
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 19-04-2023 08:12 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 19-04-2023 08:12 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dit topic is gesloten.