Importkosten betalen voor retour na reparatie van notebook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-06 13:29
Hoi Tweakers!

Als eerste wil ik even zeggen dat ik niet zeker wet of dit de juiste plek is om dit draadje te plaatsen.
Zo niet, mijn excuses!

En dan nu, het probleem:

Eerder dit jaar heb ik van mijn werkgever een laptop gekregen zodat ik mijn werkzaamheden kan doen.
De producent van deze laptop is US based. Nu is het zo dat er bij aanschaf/invoer van deze laptop importheffing is betaald (logisch). Afijn, ik blij, laptop binnen, Sme4gle kon weer vrolijk programmeren.

Maar dan, bad luck strikes. De laptop in kwestie begint moeilijk te doen met booten en is praktisch onbruikbaar.
Dus ik neem contact op met de producent om te vragen of deze gerepareerd kan worden. Dit kan uiteraard, en ik heb de laptop geretourneerd met de door de producent aangeleverde retour informatie, labels etcetera.

Een paar weken gaan voorbij, en ik krijg van de producent een emailtje dat de laptop is gerepareerd en dat deze weer terug onderweg is naar Nederland.

Nu zie ik net tot mijn grote verbazing dat er volgens UPS wederom importheffing betaald moet worden voor dezelfde laptop, klopt dit?

TLDR:
Ik heb een laptop besteld vanuit een non EU land waarover importheffing is betaald. Na een retour wegens reparatie zie ik nu dat er voor een tweede keer importheffing dient betaald te worden, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 19:27
Het is zo te lezen een zakelijke laptop verstrekt door jouw werkgever.

Waarom neem jij bij een defect zelf met de producent contact op? Je had dit via je werkgever moeten laten lopen.

ps. Mocht je op advies van je werkgever rechtstreeks met de producent geschakeld hebben is het antwoord ook simpel. Factuur doorsturen naar je werkgever.

[ Voor 29% gewijzigd door Panzer_V op 27-05-2022 15:23 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Is de laptop eigendom van werkgever, of van jezelf (en staat de originele aankoopbon op jouw naam en / of heb je er ‘dus’ inkomstenbelasting over betaald?) In dat eerste geval zou de werkgever probleemeigenaar zijn.

Als de originele aankoopbon op jouw naam staat, of sowieso, kan je probeer bezwaar te maken. Zie https://www.belastingdien...uitenland-wat-kan-ik-doen waarbij je dan duidelijk wilt maken dat het een gevalletje reparatie betreft. Het zal wel om een heul dure laptop gaan als het het waard was om driemaal de oceaan over te gaan.

Al zie ik zo 1-2-3 geen uitzondering in dit geval. Misschien https://www.belastingdien...voer-andere_goederen.html ?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sme4gle
Panzer_V schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:22:
Het is zo te lezen een zakelijke laptop verstrekt door jouw werkgever.

Waarom neem jij bij een defect zelf met de producent contact op? Je had dit via je werkgever moeten laten lopen.

ps. Mocht je op advies van je werkgever rechtstreeks met de producent geschakeld hebben is het antwoord ook simpel. Factuur doorsturen naar je werkgever.
Het is inderdaad een zakelijke latop, verstrekt door mijn werkgever. De werkgever is op de hoogte van wat er loopt.. En de factuur is ook gewoon voor rekening van mijn werkgever vermoed ik. Ik stel hier alleen mijn vraag puur uit belangstelling.

Mij lijkt, dat voor iets wat al is betaald niet twee keer importheffing betaald hoeft te worden. Of zit ik daar fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ah, werkgever. Dan zal de werkgever (bijv. met jou als vertegenwoordiger) bezwaar kunnen aantekenen. Al heb ik geen idee hoe het bij B2B zit, met extra complexiteit zoals de btw er bij.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sme4gle
F_J_K schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:26:
Is de laptop eigendom van werkgever, of van jezelf (en staat de originele aankoopbon op jouw naam en / of heb je er ‘dus’ inkomstenbelasting over betaald?) In dat eerste geval zou de werkgever probleemeigenaar zijn.

Als de originele aankoopbon op jouw naam staat, of sowieso, kan je probeer bezwaar te maken. Zie https://www.belastingdien...uitenland-wat-kan-ik-doen waarbij je dan duidelijk wilt maken dat het een gevalletje reparatie betreft. Het zal wel om een heul dure laptop gaan als het het waard was om driemaal de oceaan over te gaan.

Al zie ik zo 1-2-3 geen uitzondering in dit geval. Misschien https://www.belastingdien...voer-andere_goederen.html ?
Beide zendingen staan op naam van mijn werkgever. Het is inderdaad niet een 600 euro mediamarkt notebookje van merk X.. Maar echt een custom geconfigureerde laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Zie bijvoorbeeld PostNL:
Stuur je een artikel terug naar het buitenland voor reparatie (binnen garantietermijn)? Dan hoef je niet nogmaals douanerechten en/of btw te betalen op het moment dat de afzender het gerepareerde artikel weer naar jou toe stuurt. Voorwaarde hierbij is wel dat je de originele uitvoerbescheiden meestuurt.

Als je originele uitvoerbescheiden niet hebt, dan kan het zijn dat de Douane je geen vrijstelling van douanerechten en/of btw verleent. In dat geval zul je dus alsnog moeten betalen om het artikel weer in ontvangst te mogen nemen.

Let op: mocht de afzender onder zijn garantievoorwaarden kosten voor reparatie in rekening brengen, dan zal je hierover wel douanerechten en/of btw moeten betalen.
Dus wellicht miste er wat documentatie.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Pagina: 1