Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes
Vraag
Alle reacties
Kijk eens of je laptop rapporteert dat hij een gigabit verbinding heeft?
Zelf stekkers aan de kabel geknepen?
Volgorde maakt wel degelijk uit. Op welke zitten ze?Lieftalig schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:50:
Stekkers erop om te testen of hij het doet (misschien verkeerde volgorde, maar goed) en krijg er 94 mb/s uit.
Gemeten tussen de laptop en router, maar een andere kabel met dezelfde laptop en router haalt 500 mb/s.
Ligt het 100% aan de stekkers of kan het eventueel ook aan de kabel liggen?
Hoe meet je?
En ja, het kan zowel aan de stekkers als aan de kabel liggen, eerdergenoemde meest waarschijnlijk.
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Wel gaaf dat één aderpaar al 100 mpbs haalt. Had ik geen idee van.
Lieftalig schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:50:
Stekkers erop om te testen of hij het doet (misschien verkeerde volgorde, maar goed)
Ja, de volgorde is wel belangrijk

Ik vindt dit toch wel mooi, random aansluiten en dan op Tweakers gaan vragen waarom 't niet goed werkt.
Ergens wist je dat het relevant genoeg was (omdat je het wel in de post zet) maar ergens had je niet de neiging om het dan een keer juist te proberen.
Of ja, ze doen allemaal zo'n moeite om elk adertje een andere kleur te geven, maar dat zal wel voor de lol zijn?
Volgorde van de draadjes is wel belangrijk verder ja
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verder, volgorde fixen (en eenheden)
Topictitel en openingspost zijn tegenstrijdig. Milibit/s vs MegaByte/s. In het laatste geval zou ik het toch niet printen en scannen.borft schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:17:
oei, 94 milibit/s is wel heel erg weinig, dan kan je nog beter data uitprinten en inscannen
Verder, volgorde fixen (en eenheden)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oNz2YHw7SFPB1mA7FzdnTrWT.jpg?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door nelizmastr op 27-05-2022 21:32 ]
I reject your reality and substitute my own
Die is alleen voor stugge kern zeker
Maar als je kabels gaat knijpen zorg dan gewoon dat je een kabeltester heb. Kost niet veel en kan je heel veel ellende besparen.
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping
(wel 9 volt batterij nodig)
Had destijds een klant die me vroeg om een stekker erop te knijpen, beneden had een KPN monteur dat al voor ze gedaan. Stekker erop en mooi niet werken. Wat bleek, die KPN monteur had een compleet verkeerde volgorde gebruikt.
Maar ook in mijn beginjaren samen met gast van lokaal computerbedrijf kabel geknepen op m'n werk. Hij de ene kant, ik de andere kant, ook niet werken. Zijn kant was geen 586A of 586B, dus die knipte ik eraf.
Er is geen verkeerder volgorde. Dat het irritant is is juist de bedoeling. En als je samen werkt moet je gewoon de bedrijf standaard volgen en dan heb je dat probleem niet. Verder zal je tenzij je heel veel storing op de kabel heb EN OOK heel rare paren gaat maken door kleuren uit verschillende paren te gaan mixen bijvoorbeeld er totaal geen problemen mee hebben. Die standaarden hebben verder geen praktisch voordeel of technische reden._JGC_ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:08:
@computerjunky Slechte gewoonte om af te wijken van de standaard. Ja het zal werken als je het omdraait aan beide kanten, maar als er iets is waar ik een pesthekel aan heb is het afwijken van standaarden.
Had destijds een klant die me vroeg om een stekker erop te knijpen, beneden had een KPN monteur dat al voor ze gedaan. Stekker erop en mooi niet werken. Wat bleek, die KPN monteur had een compleet verkeerde volgorde gebruikt.
Maar ook in mijn beginjaren samen met gast van lokaal computerbedrijf kabel geknepen op m'n werk. Hij de ene kant, ik de andere kant, ook niet werken. Zijn kant was geen 586A of 586B, dus die knipte ik eraf.
Waar ik echt een pesthekel aan heb is leugenaars en ik heb maar wat vaak gehad dat in-huis knutselaars met de kabels hadden lopen klooien en vervolgens ons de schuld gaven dus ik snap dat mijn baas zijn eigen standaard aan hield
Zo lang je gewoon 1+2 3+6 4+5 en 7+8 als 1 kaar houd maakt het verder niet uit of die paren streep>vol of andersom zijn.
Maar goed we gaan OT. OP moet gewoon of nieuwe stekkers knijpen of even een tester regelen. Even opnieuw de stekker aanknijpen kan ook helpen. Verder mist zo te zien ook de informatie over solid of flex kabel en de gebruikte koppen. Harde kern kabels kan je vaak niet te knijpen met de meeste gangbare stekkers die zijn eigenlijk voor patch dozen bedoeld al zijn er wel stekkers voor te vinden.
Ja, ik ben het eens met je dat (oranje/groen als voorbeeld):computerjunky schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:20:
[...]
Er is geen verkeerder volgorde. Dat het irritant is is juist de bedoeling. En als je samen werkt moet je gewoon de bedrijf standaard volgen en dan heb je dat probleem niet.
knutselaars met de kabels hadden lopen klooien en vervolgens ons de schuld gaven dus ik snap dat mijn baas zijn eigen standaard aan hield
- oranje/oranje-wit omdraaien technisch niet uitmaakt als je het aan beide kanten doet.
- oranje/groen wisselen (maar niet oranje-wit en groen-wit) een slecht idee is, ook al doe je het aan beide kanten zo.
Maar nee, als je afwijkt van de standaard ben je gewoon een knutselaar.
Zeker als bij een project al bestaande bekabeling is, wil je niet meerdere 'standaarden' naast elkaar gaan gebruiken, dat wordt vervelend om te beheren.
Als je samenwerkt met andere bedrijven, vindt ik het niet raar dat ze jullie de schuld geven

Maar binnen dat bedrijf meten jullie ook met de dikte van A4’tjes?
"Ons nieuwe product is maar 500 A4’tjes dik en heeft een netwerksnelheid van 88 kamelen, nu voor de prijs van 70 melkpakken bij de Lidl."
Als ieder bedrijf z'n eigen standaarden gaat verzinnen wordt het een pleurisbende.
Dan is het ook geen standaard meerAccretion schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:15:
[...]
Als ieder bedrijf z'n eigen standaarden gaat verzinnen wordt het een pleurisbende.
Dan is de standaard het afwijken van de standaard.
Schrödingers UTP.
Zover ik weet heb je voor 100 Mbit 2 aderparen nodig (op de juiste pinnen)Wouterke89 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:52:
Als minstens 1 aderpaar werkt kan je 100mpbs halen. Om gigabit snelheden of meer te halen moeten alle aderparen werken, waarschijnlijk dus een foutje bij het plaatsen van de stekkers of ergens de foute volgorde van de aders.
Ik kan mij voorstellen dat er wel "verkeerde" volgordes zijn.computerjunky schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:20:
[...]
Er is geen verkeerder volgorde. Dat het irritant is is juist de bedoeling. En als je samen werkt moet je gewoon de bedrijf standaard volgen en dan heb je dat probleem niet. Verder zal je tenzij je heel veel storing op de kabel heb EN OOK heel rare paren gaat maken door kleuren uit verschillende paren te gaan mixen bijvoorbeeld er totaal geen problemen mee hebben. Die standaarden hebben verder geen praktisch voordeel of technische reden.
Waar ik echt een pesthekel aan heb is leugenaars en ik heb maar wat vaak gehad dat in-huis knutselaars met de kabels hadden lopen klooien en vervolgens ons de schuld gaven dus ik snap dat mijn baas zijn eigen standaard aan hield![]()
Zo lang je gewoon 1+2 3+6 4+5 en 7+8 als 1 kaar houd maakt het verder niet uit of die paren streep>vol of andersom zijn.
Maar goed we gaan OT. OP moet gewoon of nieuwe stekkers knijpen of even een tester regelen. Even opnieuw de stekker aanknijpen kan ook helpen. Verder mist zo te zien ook de informatie over solid of flex kabel en de gebruikte koppen. Harde kern kabels kan je vaak niet te knijpen met de meeste gangbare stekkers die zijn eigenlijk voor patch dozen bedoeld al zijn er wel stekkers voor te vinden.
Stel je maakt 2 zijdig:
ow | gw | bw | brw | o | g | b | br
Dan ga je de data heel anders over de twisted pairs verdelen dan bij de T-568A en B hierbij zijn slechts 2 pairs niet naast elkaar aangesloten in de stekker.
4&5 en 7&8 worden voor DC+ en DC- gebruikt, welke dus beide via één twisted pair loopt als je de A of B standaard aanhoud.
Stel je gaat DC+ over OW en RX+ over O sturen, kan het goed zijn dat je last krijgt van interferentie
En ik zal niet zeggen dat het niet werkt, dat zal best in 99% van de gevallen, maar je zou maar net die ene % moeten troubleshooten

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Een vaste kabel aanleggen dan doe je dat met een kabel met stugge aders en die moet je afmonteren op LSA (dus een wcd, patchpaneel of Keystone, of toolless RJ45 met LSA).
Vandaaruit sluit je apparatuur aan met soepel patchkabels die je kant en klaar koopt.
Rj45's aanknijpen is altijd een slecht idee, omdat die alleen contact maken waar dus op den duur corrosie tussen kan komen, terwijl een LSA een vorkje heeft waar de ader tussen "gepunched" wordt, waardoor die de ader een beetje insnijd en zo een echte las maakt.
Standaard RJ45's kun je overigens alleen op een kabel met soepele aders knijpen, want daar zit een pinnetje in dus tussen de draadjes van de ader gedrukt wordt en met een massieve ader werkt dat heel slecht.
En even terzijde, als er maar een aderpaar goed aangesloten is heb je helemaal geen verbinding, bij twee aderparen krijg je een 100Mbps verbinding en voor 1Gbps heb je alle vier de aderparen nodig.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Sterker nog, als je de paren verwisselt dan kan kan dat ook nog tot problemen leiden, zeker op langere afstanden. Als je goed naar de paren kijkt dan zie je dat de twists niet gelijk lopen. Het ene paar zit vaker om elkaar gedraaid dan het andere paar. De aders van het ene paar zijn dus fysiek langer dan die van het andere paar.MaD_co schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:13:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat er wel "verkeerde" volgordes zijn.
Stel je maakt 2 zijdig:
ow | gw | bw | brw | o | g | b | br
Dan ga je de data heel anders over de twisted pairs verdelen dan bij de T-568A en B hierbij zijn slechts 2 pairs niet naast elkaar aangesloten in de stekker.
4&5 en 7&8 worden voor DC+ en DC- gebruikt, welke dus beide via één twisted pair loopt als je de A of B standaard aanhoud.
Stel je gaat DC+ over OW en RX+ over O sturen, kan het goed zijn dat je last krijgt van interferentie
En ik zal niet zeggen dat het niet werkt, dat zal best in 99% van de gevallen, maar je zou maar net die ene % moeten troubleshooten
[Afbeelding]
Heb je een kabel van 30 cm dan zal het wel. Maar hoe langer de kabel is, hoe meer de vertraging tussen de 'korte' en de 'lange' aders wordt. En hoe hoger je link snelheid, hoe meer impact die vertraging gaat hebben.Al moet ik wel bekennen dat ik niet weet wat een netwerkkaart zal doen als er teveel vertraging tussen de paren optreed.
Don't be so harshAccretion schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:13:
[...]
![]()
Ja, de volgorde is wel belangrijk![]()
Ik vindt dit toch wel mooi, random aansluiten en dan op Tweakers gaan vragen waarom 't niet goed werkt.
Ergens wist je dat het relevant genoeg was (omdat je het wel in de post zet) maar ergens had je niet de neiging om het dan een keer juist te proberen.
Of ja, ze doen allemaal zo'n moeite om elk adertje een andere kleur te geven, maar dat zal wel voor de lol zijn?

Dat hoort imo ook wel bij tweaken.
Toen ik als kleuter in de jaren 90 in oude IBM's ging graven had je geen documentatie, fora of tutorials beschikbaar achter 5 muisklikken. Toen ik laatst voor het eerst een 360 controller opendraaide om stroeve knoppen te reinigen ging ik ook pas op zoek naar informatie toen ik vastliep (schroef verstopt onder sticker).
Had TS dit zelf makkelijk kunnen vinden online? zeker. Hoort het erbij om als (Karmastatus)Wannabe-Tweaker je kop te stoten en de grootmeesters met 'domme' vragen 'lastig' te vallen? 100% (doe ik met godlike karma ook nog steeds
En zonder dit topic was ik deze niet tegengekomen.
[ Voor 15% gewijzigd door eL_Jay op 31-05-2022 16:16 ]
1 stekker bleek niet goed te zijn. Ben er niet helemaal achter gekomen, wat er mis was. Heb de stekker vervangen en nu heb ik volledige snelheid.
Wat er mis was mag duidelijk zijn, niet alle 8 aders maakten contact. Het hoeft er maar één ader te zijn die ontbreekt of hij valt terug naar 100Mb/s.
[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 13-06-2022 21:04 ]
BroadrReach PHYs kunnen 100Mbit op single twisted pair, wordt gebruikt in automotive. Maar in huis-tuin-en-keuken electronica inderdaad twee paren.akatar schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:13:
[...]
Zover ik weet heb je voor 100 Mbit 2 aderparen nodig (op de juiste pinnen)
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future