Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb sinds een maand duidelijk last van dat ik aangebrande stekkers heb, ook op nieuwe spullen. Dit lijkt gerelateerd te zijn aan als er een vonk te zien of te horen is op moment dat ik de stekker in het stopcontact steek. Zie onderstaande foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCgMfYq-I-suOvPFpvb_Ky-UyVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVfnwspKNoi3Gx21BzMllKLA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dcdoa7bLDiiP6OLdqNDYaQ-UBg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0ypMQJsurvgEJ36yEy3dGUH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrXIexDG7hgYAXBIbF-5jr8wg7Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XuEo26kM2A3RKx9fr0CD2NJ.jpg?f=fotoalbum_tile
De stekker in de foto links is 1x in het stopcontact geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRK_EhpXuNkMmp8PUGrAmALQvFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20Ib4270QzwA4AiQ529ziAmw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDqgO18z8GWKUAcy-RUpXXdifXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/md1THSzs7jEAp7bF1kBlQcFb.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit is de Samsung 65 watt fast charger. En heb ik pas in gebruik sinds 6 mei, dus slechts minder dan 3 weken in gebruik. Ik gebruik deze al een paar dagen niet, want voel mij niet echt meer comfortabel deze te gebruiken.

Relevante info en wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het komt voor met stekkers zoals telefoon-, laptop-, en fietsopladers. Het kan zijn dat dit beeld enigszins vertekend is omdat deze eerder genoemde zaken veel aan de lader zet. Maar zie het ook terug in koffiezetapparaat en waterkoker.

Ik heb altijd de 'volgorde' van insteken zoals wordt geadviseerd: eerst in het apparaat, dan pas in de stekker. En losmaken via de omgekeerde volgorde: eerst uit het stopcontact dan pas uit het apparaat. Is dit advies correct? Of is dat advies achterhaald?

Ik heb recentelijk niks veranderd aan de elektra van mijn woning.

Ik heb dit probleem bij meerdere stopcontacten (meerdere groepen) en stekkerdozen. Ik heb zelfs een nieuwe stekkerdoos gekocht en ook die gaf hetzelfde probleem. Maar ook direct in het wandcontactdoos heb ik er last van.

Ik heb contact met een elektricien opgenomen en die zei dat ze het wel vonden meevallen (ik heb de bovenste 3 foto's gestuurd) en zei erbij dat hij verder niet zoveel kon doen. Ze konden nog een check doen, maar dat had volgens hen niet zoveel zin. Ik overweeg dit te doen als er geen andere oplossing is.

Ik heb mijn buren nog niet gevraagd of ze hetzelfde probleem ervaren.

Ik vind dit geen fijne ervaring en de stekkers raken steeds verder aangebrand en ik verwacht dat er een punt komt dat het niet meer veilig is en iets ontploft, kortsluiting/brand ontstaat.

Ik hoor graag of jullie nog suggesties hebben. Alle info of tips zijn welkom!

Mocht dit topic niet op de juiste plek staan, verplaats deze dan gerust naar het juiste sub-forum, alvast dank.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:42
Dit is normaal voor deze apparaten. Geen ‘soft start’, maar condensators die zich direct opladen. Hoort erbij. Niet op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-07 13:29

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Bijzonder nooit naar gekeken dacht zal wel aan slechte electra van jouw kant liggen. Ik heb het alleen zelf ook en nog wel wat erger als jouw. Zou me er geen zorgen over maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-v8DFdrWEP5IFK8gePzD7icKO1w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vPOu4DJuwAt6VczHxzvFhSH.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:49
Het enige wat je kan doen is denk ik om de stroom van het stopcontact te halen voordat je de stekker erin steekt. Maar of je dat elke keer wil doen voordat je een stekker in het stopcontact steekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
Dit is vrij normaal. Zet apparaten altijd uit als je ze in of uit het stopcontact haalt.

Elektrische voedingen gaan inderdaad direct aan de slag, zoals een telefoon oplader is een tandenborstel lader, laptop voeding etc.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-07 20:43

TheBorg

Resistance is futile.

Zo'n lader trekt bij het inschakelen in de eerste miliseconde een flinke stroom.Enige wat je kan doen is de stekker met volle overtuiging in het stopcontact steken. Dat geeft minder vonken dan heel voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07 23:34
Als ik het uiterlijk van de stekers zie dan krijg ik het vermoeden dat het stopcontact zelf niet goed meer is (te veel oxidatie op de contacten binnenin de stopcontacten). Dat kan op termijn gevaarlijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-07 22:09
Lol, bij mij zien de contacten er erger uit (laptop adapter van 6jr oud).
Nog nooit echt naar gekeken. Dat er vonkjes overslaan bij het stopcontact bij voedingen is heel normaal.

Zolang er geen gat slaat in de pen van de stekker valt het wel mee. Als je chinese rommel met holle pennen hebt, dan zou dat evt. kunnen.

[ Voor 36% gewijzigd door FunFair op 27-05-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
TereZz schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:03:
Dit is normaal voor deze apparaten. Geen ‘soft start’, maar condensators die zich direct opladen. Hoort erbij. Niet op letten.
NLKornolio schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:05:
Bijzonder nooit naar gekeken dacht zal wel aan slechte electra van jouw kant liggen. Ik heb het alleen zelf ook en nog wel wat erger als jouw. Zou me er geen zorgen over maken.

[Afbeelding]
Gieliovd520 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:08:
Dit is vrij normaal. Zet apparaten altijd uit als je ze in of uit het stopcontact haalt.

Elektrische voedingen gaan inderdaad direct aan de slag, zoals een telefoon oplader is een tandenborstel lader, laptop voeding etc.
TheBorg schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:08:
Zo'n lader trekt bij het inschakelen in de eerste miliseconde een flinke stroom.Enige wat je kan doen is de stekker met volle overtuiging in het stopcontact steken. Dat geeft minder vonken dan heel voorzichtig.
FunFair schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:36:
Lol, bij mij zien de contacten er erger uit (laptop adapter van 6jr oud).
Nog nooit echt naar gekeken. Dat er vonkjes overslaan bij het stopcontact bij voedingen is heel normaal.

Zolang er geen gat slaat in de pen van de stekker valt het wel mee. Als je chinese rommel met holle pennen hebt, dan zou dat evt. kunnen.
Dank voor jullie snelle en geruststellende reacties!
Wat ik nog wel gek vind is dat ik het hiervoor niet zo heb gemerkt, maar wellicht let ik er nu meer op met de paar nieuwe spullen die ik afgelopen tijd heb gekocht. En ik koop allemaal officiële spullen en geen Chinese namaak spullen.
Bartske schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:07:
Het enige wat je kan doen is denk ik om de stroom van het stopcontact te halen voordat je de stekker erin steekt. Maar of je dat elke keer wil doen voordat je een stekker in het stopcontact steekt...
Zou een stekkerdoos met een schakelaar dan een idee zijn? Eerst in de stekkerdoos doen dan de schakelaar omzetten?
lazybones schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:17:
Als ik het uiterlijk van de stekers zie dan krijg ik het vermoeden dat het stopcontact zelf niet goed meer is (te veel oxidatie op de contacten binnenin de stopcontacten). Dat kan op termijn gevaarlijk worden.
Zou deze oxidatie in de stopcontacten ook kunnen zitten op wandcontactdozen van een woning die minder dan 5 jaar oud is? Dat lijkt mij sterk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-07 22:09
Regeneration schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:44:

Dank voor jullie snelle en geruststellende reacties!
Wat ik nog wel gek vind is dat ik het hiervoor niet zo heb gemerkt, maar wellicht let ik er nu meer op met de paar nieuwe spullen die ik afgelopen tijd heb gekocht. En ik koop allemaal officiële spullen en geen Chinese namaak spullen.

[...]

Zou een stekkerdoos met een schakelaar dan een idee zijn? Eerst in de stekkerdoos doen dan de schakelaar omzetten?

[...]

Zou deze oxidatie in de stopcontacten ook kunnen zitten op wandcontactdozen van een woning die minder dan 5 jaar oud is? Dat lijkt mij sterk?
Ik zou me niet druk maken om oxidatie. Bij oxidatie ontstaat er een isolerende laag waardoor je uiteindelijk geen verbinding meer hebt. Als je een stekker in het stopcontact steekt schuur je dat laagje er wel weer af. Bij micro switches kun je er last van hebben dat er geen contact meer wordt gemaakt (b.v. fietslampje die altijd buiten staat).

Als je een stekkerdoos gebruikt dan is je probleem waarschijnlijk voorbij, omdat die zo snel contact maakt dat er geen vonk kan ontstaan. Bij een gewone stekker komt het doordat de ene pen eerder contact maakt dan de andere, waardoor de vonk wil overslaan op de andere pen. Zeg maar 'draadloze' stroom :P

Zie ook hier: YouTube: AC vs DC Switching Demonstration with Arcs
Goed kijken, dan zie je een vonkje overslaan. Hier zit alleen maar een lamp achter, dus geen condensator die als een malle oplaad.

Als het goed is zal je ook merken dat als je een laptop adapter eruit haalt en er weer in steekt, je ook geen vonkje hebt, omdat de condensatoren nog zijn opgeladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 17:51
Hebben de buren soms zonnepanelen waardoor soms de spanning op zonnige dagen te hoog wordt? Een werkend apparaat uit het stopcontact trekken bij 230 volt vonkt minder heftig dan bij 250 volt.

Ja, die 250 volt kan voorkomen als de zon heftig schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Een (stekkerdoos met) schakelaar verhelpt dit probleem inderdaad, omdat die aan en uit "schiet", dus het moment dat er net wel/net geen contact is, en dus de tijd voor vonken om over te springen, veel korter is.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
FunFair schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Ik zou me niet druk maken om oxidatie. Bij oxidatie ontstaat er een isolerende laag waardoor je uiteindelijk geen verbinding meer hebt. Als je een stekker in het stopcontact steekt schuur je dat laagje er wel weer af. Bij micro switches kun je er last van hebben dat er geen contact meer wordt gemaakt (b.v. fietslampje die altijd buiten staat).

Als je een stekkerdoos gebruikt dan is je probleem waarschijnlijk voorbij, omdat die zo snel contact maakt dat er geen vonk kan ontstaan. Bij een gewone stekker komt het doordat de ene pen eerder contact maakt dan de andere, waardoor de vonk wil overslaan op de andere pen. Zeg maar 'draadloze' stroom :P

Zie ook hier: YouTube: AC vs DC Switching Demonstration with Arcs
Goed kijken, dan zie je een vonkje overslaan. Hier zit alleen maar een lamp achter, dus geen condensator die als een malle oplaad.

Als het goed is zal je ook merken dat als je een laptop adapter eruit haalt en er weer in steekt, je ook geen vonkje hebt, omdat de condensatoren nog zijn opgeladen.
toon volledige bericht
Ok, dank voor je toegevoegde informatie!
MarkS90 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:37:
Hebben de buren soms zonnepanelen waardoor soms de spanning op zonnige dagen te hoog wordt? Een werkend apparaat uit het stopcontact trekken bij 230 volt vonkt minder heftig dan bij 250 volt.

Ik woon in een appartementencomplex en we hebben wel zonnepanelen inderdaad. Ik zal dit anders een keer navragen of dit ermee te maken kan hebben. Thanks voor de tip!
CodeCaster schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:47:
Een (stekkerdoos met) schakelaar verhelpt dit probleem inderdaad, omdat die aan en uit "schiet", dus het moment dat er net wel/net geen contact is, en dus de tijd voor vonken om over te springen, veel korter is.
Goed om te horen. Ik ga er een aanschaffen en kijken of dit helpt.

En wat vinden jullie van de volgorde van insteken: ik doe nu altijd eerst in het apparaat, dan pas in de stekker. En losmaken via de omgekeerde volgorde: eerst uit het stopcontact dan pas uit het apparaat.

Zou het helpen als ik het precies andersom doe? Of krijg ik de vonk dan bij mijn apparaat/laptop/telefoon/enz.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 19:52
CodeCaster schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:47:
En dat de vonken die er zijn in de schakelaar blijven, die er (als het goed is) op berekend is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:42
MarkS90 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:37:

Haha onzin. De stroom die loopt blijft hetzelfde, of wordt zelfs minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:14
Nooit geweten dit, zojuist mijn originele Apple laders gecontroleerd en hebben dit ook. Ook met de nagel voelbaar trouwens.

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 13:41

Croga

The Unreasonable Man

TereZz schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Haha onzin. De stroom die loopt blijft hetzelfde, of wordt zelfs minder.
En toch heeft hij gelijk. Een vonk slaat over op 1 cm per 10'000 volt. 220 volt komt dus maar tot 2.2mm terwijl 250 volt tot 2.5mm komt. Je gaat het verschil absoluut niet merken maar het voltage maakt wel degelijk uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Je kan dit vermijden, maar je moet erg snel zijn: netfrequentie is 50 Hz dus 100 keer per seconde is de spanning 0; als je net op dat moment verbinding maakt heb je geen vonk.
Een triac schakeling met nuldetectie zal zo schakelen, een actieve PFC wellicht ook. Nu kost dat wel enkele € aan electronica, dus vind je dit enkel in dure voedingen (met hoger vermogen).
De vonk en het schuren poetst idd de contacten schoon, dus geen zorgen in maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan vooral bij wandcontactdozen, verlengsnoeren etc wel eens kijken hoe de contacten er daar aan toe zijn..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het is vooral goed te zien bij het inprikken van een laptopadapter in een bouwmarktstekkerdoos. Als de kamer donker is, wordt de halve doos blauw verlicht door de vonk.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:16
Ik heb het ook met sommige apparaten. Voor dat soort apparaten die vaak op dezelfde plek gebruikt worden zoals bijv de laptop gebruik ik zo’n ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33QKjDtIIKmocizrepUws2k0swk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YbEx58l1VYE9cfSxSOQrmiKD.jpg?f=user_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jurgen schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:35:
[...]

En dat de vonken die er zijn in de schakelaar blijven, die er (als het goed is) op berekend is :-)
Net als dat de stekkers er ook op berekend zijn. En je bent echt alleen de locatie waar de vonken komen aan het veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07 23:34
Regeneration schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:44:
Als de stopcontacten zo recent zijn dan is dat niet waarschijnlijk, Dan is de reden voor vonkvorming meer capacitatief of inductief van aard en ik zou me daar dan niet te veel zorgen over maken. Zoals anderen suggereerden kun je er zo'n tussensteker met schakelaar tussen zetten, dan brand die in en niet je stopcontact.

Overigens wat iemand anders beweerde dat oxidatie geen kwaad kan is pure onzin, het maakt namelijk de contactovergangsweerstand groter en hoe groter de weerstand hoe groter de warmteontwikkeling. Dat zorgt voor oververhitting en brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:40
Die schakelaars houden het ook niet vol hoor.
Na een paar jaar dagelijks gebruik maken ze geen contact meer, afhankelijk hoeveel opladers/computers e.d. erin zitten gestoken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1