Nieuwe schuifpui: aluminium of kunststof?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polydeukes
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-05 21:09
Wij zijn op dit moment aan het kijken om onze (houten) achterpui met enkele loopdeur te vervangen door een tweedelige aluminium of kunststof schuifpui. De afmetingen zijn (bij benadering) B x H 3700mm x 2500mm. De tuin is gericht op het zuiden, en kan dus erg warm worden.

We hebben inmiddels 3 bedrijven bezocht voor informatie en advies (1 internationale/landelijke met eigen productie, 1 regionale die kozijnen afneemt van ALKU en 1 lokale die kozijnen afneemt van Schüco).

Wat ons het meeste opviel, is dat slechts 1 aanbieder ons uitdrukkelijk adviseerde om voor aluminium te kiezen, in verband met de hoogte. Het argument was dat boven de ~2,30m aluminium superieur zou zijn boven kunststof en veel langer meegaat zonder problemen. Daarnaast werkt aluminium niet/nauwelijks, wat gezien de ligging (zuiden) ook een argument voor alu zou zijn. De andere 2 aanbieders hebben de hoogte en ligging niet als "probleem" benoemd en adviseren beide kunststof. Ze leveren alledrie zowel kunststof als aluminium kozijnen en schuifpuien.

Even los van de bekende voor- en nadelen van kunststof vs aluminium (alu duurder, maar sterker, minder onderhoud en iets lagere isolatie; kunststof goedkoper, lijkt met houtnerf meer op hout, iets meer onderhoud dan alu, maar beste isolatie) vragen wij ons dus af:

Zijn de hoogte van 2,5m (op een breedte van 3,7m bij een tweedelige schuifpui) en ligging (zuiden) inderdaad redenen om voor aluminium te kiezen? Of wil de verkoper ons gewoon de duurste optie "aansmeren"?

Op het geheel is aluminium ongeveer 20% duurder dan kunststof. Een flink bedrag, maar als het dat op de lange termijn waard is (en het verhaal van de verkoper klopt), dan is dat natuurlijk de beste optie.

Iemand hier wellicht een (onpartijdig) advies of ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik heb hier thuis een houten kozijn met dubbele openslaande tuindeuren op het zuiden, van 2.35m breed en 2.50m hoog.

De timmerman en architect die betrokken waren bij de verbouwing waarvan de plaatsing van dit kozijn deel uit maakte, hebben op geen enkele manier laten merken dat aluminium beter of zelfs hoognodig zou zijn. Terwijl ik hen beide als betrouwbaar en vol ervaring vind over komen. Ook andere professionals/ervaringsdeskundigen die dit gezien hebben, hebben nooit zorgen geuit. Het zit er nog maar minder dan een jaar in en ik kan nog niet echt iets zeggen over werking van het hout.

M.a.w.: dit geeft mij het idee dat er geen consensus is dat aluminium voor dit soort formaten de enige geschikte oplossing is.

[ Voor 26% gewijzigd door mrbootster op 27-05-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ka-ramba
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
Heb met aluminium slechte ervaring...veel condens, dus water op het parket.
Zou nu zeker kunststof nemen, denk dat het daarbij veel minder of niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Oekol

waka waka hey hey

Het grootste verschil tussen kunstof en aluminium is ons verteld dat kunstof verstevigd is in de hoeken en aluminium overal. De achterdeur is onze voordeur en hierdoor dus voor de levensduur voor aluminium gekozen.

Met als toevoeging, anderhalf jaar geleden gebouwd denk ik. Werd in Polen geproduceerd en we moesten er in corona tijd megalang op wachten. Tuin is op het zuidwesten.

[ Voor 28% gewijzigd door Oekol op 27-05-2022 17:48 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polydeukes
Ka-ramba schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:32:
Hoe oud is je kozijn? Kan me me niet voorstellen dat dat met moderne kozijnen nog een issue zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polydeukes
mrbootster schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:03:
Ik heb hier thuis een houten kozijn met dubbele openslaande tuindeuren op het zuiden, van 2.35m breed en 2.50m hoog.
(...)
M.a.w.: dit geeft mij het idee dat er geen consensus is dat aluminium voor dit soort formaten de enige geschikte oplossing is.
Wij willen absoluut geen hout en ook geen deuren maar een schuifpui, dus het gaat mij echt om het verschil tussen alu en kunststof voor een schuifpui.

[ Voor 5% gewijzigd door Polydeukes op 27-05-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Oekol

waka waka hey hey

Overigens hebben wij ook(?) schuifpui + loopdeur. Elke keer als ik de deur weer te hard dicht smijt heb ik intern een momentje van 'aluminium goeie keus'😁

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Onze kozijnenboer stond er ook op dat de schuifpui in alu moest terwijl de rest in kunststof kon. Op basis van ervaring konden ze niet achter de uitvoering in kunststof staan voor de schuifpui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

Rukapul schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:14:
Onze kozijnenboer stond er ook op dat de schuifpui in alu moest terwijl de rest in kunststof kon. Op basis van ervaring konden ze niet achter de uitvoering in kunststof staan voor de schuifpui.
Ongeacht de hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:34
Die indruk kreeg ik wel, al ging het in casu om een kamer van 2.6m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ka-ramba
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
Polydeukes schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:49:
[...]

Hoe oud is je kozijn? Kan me me niet voorstellen dat dat met moderne kozijnen nog een issue zou zijn.
Pui was uit 2000, best wel oud dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:30
Waarom "absoluut geen hout"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
Ik zou voor aluminium gaan en geen kunststof. Kunststof is gewoon zwakker, Wat al genoemd is. Aluminium is aan alle kanten verstevigd. Met kunststof alleen de hoeken.
Bovendien is een kunststof schuifpui loodzwaar.
Ik heb nu ook kunststof (buiten)deuren en zou er nooit voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
Het grootste nadeel is het onderhoud (ook al is dat slechts eens in de zoveel jaren), dat weegt wat ons betreft niet op tegen de summiere voordelen tov kunststof of aluminium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:10
Hier een kunststof schuifpui van 4,1 meter breed en 2,55 meter hoog. Staat er inmiddels 2 jaar en geen enkel probleem. Staat gericht naar het westen dus middag en avond zon .

Komt van ploeg kozijnen en zit HR++ zonwerend glas in

Stond toen ook wel voor de vraag kunststof vs aluminium. Aannemer gaf aan dat aluminium sterker is maar daardoor dus dunner (en mooier). Omdat kunststof zwakker is moet het iets dikker gemaakt worden. Verder verwachtte hij geen problemen met kunststof en vanwege prijsverschil dus daarvoor gekozen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06
Wij zijn van hout naar een kunststof HEFschuifpui van Gaiko gegaan.
Topspul, maar niet goedkoop. Loopt mooi soepel, sluit goed en zelfs onze jongste van 3 kon de pui goed open en dicht doen.

[ Voor 5% gewijzigd door BvZwolle op 28-05-2022 11:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Polydeukes schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:02:
[...]Het grootste nadeel is het onderhoud (ook al is dat slechts eens in de zoveel jaren), dat weegt wat ons betreft niet op tegen de summiere voordelen tov kunststof of aluminium.
(Hard)Houten kozijn eens in de 12 jaar schilderen is toch niet zoveel moeite?
Bovendien, een kunststof kozijn gaat maar zo'n 30 jaar mee, een houten kozijn (mits goed onderhouden) minstens het dubbele.
Plus hout heeft een echte authentieke uitstraling en is altijd te repareren door een timmerman. Da's bij kunststof of aluminium wel anders.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:06
Hier ervaring met kunststof, bij ons was het glas relatief zwaar, waardoor de deuren langzaamaan "door bogen". Niet dat je het ziet, maar we hebben een steunpaal in het midden en het slot komt nu halve cm naast slot-gat van steunpaal. (Op het oog merk je dit niet, maar het slot past nu niet :p ).
Tegelijkertijd, dit eis geen echte schuifpui maar zo eentje met harmonica, 6 meter doorsnee in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:38
Hier kunststof schuifpui van ~4m bij ~3.5m, werkt heerlijk, staat vol zuid altijd in de zon. Nergens last van, heel blij mee, gebruiken de deur die er naast zit eigenlijk nooit meer. Enige is dat we ook een hor ervoor hebben moeten plaatsen, want de deur schuift naar binnen en als daar dan vliegen of muggen op zitten komen ze mee naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:06

Grvy

Bot

Bij ons hebben we op aanraden van de kozijnboer voor kunststof gekozen.
Ongeveer 4 meter in de breedte en het ziet er geweldig uit.
Yaksa schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Bovendien, een kunststof kozijn gaat maar zo'n 30 jaar mee, een houten kozijn (mits goed onderhouden) minstens het dubbele.
Plus hout heeft een echte authentieke uitstraling en is altijd te repareren door een timmerman. Da's bij kunststof of aluminium wel anders.
Hoe kom je daarbij? Kunstof gaat makkelijk net zo lang of langer mee dan (hard)hout. 50-70 jaar minstens..

Even snel in google geduwd:
Kunststof kozijnen gaan over het algemeen 50 tot 75 jaar mee. Kozijnen van hout hebben een vergelijkbare levensduur, mits goed onderhouden. Dit is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren zoals de kwaliteit van de kozijnen en de montage.

[ Voor 40% gewijzigd door Grvy op 28-05-2022 11:58 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Grvy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:55:
[...]Hoe kom je daarbij? Kunstof gaat makkelijk net zo lang of langer mee dan (hard)hout. 50-70 jaar minstens..
Even snel in google geduwd: [...]
Even snel: Er staat "Over het algemeen".
Over het algemeen ken ik nog geen kunststof kozijnen die al langer dan 70 jaar bestaan.
Ik ken wel houten kozijnen die al 250 jaar bestaan.
Kunststof zal altijd degraderen vanwege de weekmakers die er in zitten en vanwege de gevoeligheid voor UV-straling. Dat heb je met (goed onderhouden) hout niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Is dat niet een beetje weinig?
In het pand waar ik eerst woonde: elke 5 jaar en als we het uitstelde tot 6 jaar dan moest de timmerman eraan te pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

99ruud99 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:23:
Hier ervaring met kunststof, bij ons was het glas relatief zwaar, waardoor de deuren langzaamaan "door bogen". Niet dat je het ziet, maar we hebben een steunpaal in het midden en het slot komt nu halve cm naast slot-gat van steunpaal. (Op het oog merk je dit niet, maar het slot past nu niet :p ).
Tegelijkertijd, dit eis geen echte schuifpui maar zo eentje met harmonica, 6 meter doorsnee in totaal.
Een vriend heeft zoiets van hout.
Buigt ook door.
Gewoon teveel gewicht door het glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Rzaan schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:58:
[...]Is dat niet een beetje weinig?
In het pand waar ik eerst woonde: elke 5 jaar en als we het uitstelde tot 6 jaar dan moest de timmerman eraan te pas komen.
Wanneer je een professioneel verfsysteem gebruikt dan hoef je idd heel lang geen groot onderhoud te doen. De lakken die recent zijn ontwikkeld geven een garantie van 12 jaar. Wel moet je de plekken die meer te lijden hebben van (klimaat)invloeden van buitenaf (zoals dorpels, glaslatten en onderkozijnen) regelmatig inspecteren en eventueel bijwerken, maar dat is een klusje van een uurtje.
Ik snap het probleem ook niet, diezelfde mensen die zeggen geen onderhoud te willen doen en daarom kunststof kozijnen nemen staan dan wel de hele zaterdagmiddag hun auto te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Yaksa schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:52:
[...]

Wanneer je een professioneel verfsysteem gebruikt dan hoef je idd heel lang geen groot onderhoud te doen. De lakken die recent zijn ontwikkeld geven een garantie van 12 jaar.
Ons appartement werd (via de VVE) elke 5 jaar geschilderd.
Dan kwamen de mannen van de verffabrikant kijken of het goed was gedaan.
Dus dat waren hele professionele verfsystemen.
Nu wil best geloven dat door recente ontwikkelingen er een paar jaartjes extra bij zijn gekomen, maar van 5 naar 12 jaar lijkt me stug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 22:28
[...]

Dit lijkt me echt niet te kloppen, hout moet je echt wel vaker schilderen dan 1 maal per 12 jaar, zeker op een zuidgevel vol in de zon. Het dubbele lijkt me realistischer. Wat betreft levensduur van kunststof kozijnen, ik verwacht dat dit net zoals bij hout van de kwaliteit afhangt. De kunstofkozijnen van mijn ouders zijn nu ca 40 jaar oud en zien en voelen er uit als nieuw. Dit met geen onderhoud behalve nieuwe cilinders voor de voor en achterdeur en een wasbeurtje zo nu en dan.

@Polydeukes Mijn kunststof tuindeuren (geen schuifpui) zijn op advies van de leverancier niet tot helemaal boven doorgetrokken maar hebben nu een vast bovenlicht. De leverancier vond een draaiend deel van ca 270cm icm driedubbelglas teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Rzaan schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:27:
[...]

Ons appartement werd (via de VVE) elke 5 jaar geschilderd.
Dan kwamen de mannen van de verffabrikant kijken of het goed was gedaan.
Dus dat waren hele professionele verfsystemen.
Nu wil best geloven dat door recente ontwikkelingen er een paar jaartjes extra bij zijn gekomen, maar van 5 naar 12 jaar lijkt me stug.
12 jaar is ook best veel en nauwelijks haalbaar. Die garantie is alleen onder optimale omstandigheden. (vertelde een kennis van me die een gerenommeerd schildersbedrijf heeft).
Het ligt ook aan de "kleur". Wit heeft het minste te lijden. Donkere kleuren (zoals grijs, blauw, groen etc.) hebben het meeste te lijden van de UV stralen. (worden ook behoorlijk warm, als de zon erop staat).
Dus hebben meer aandacht nodig.
Jaarlijks inspecteren en eventueel bijwerken.
Ook het regelmatig reinigen (met leidingwater), bevorderd de levensduur van je lak. Vuil trekt vuil aan.

In de VS, heb je ook zoiets als RhinoShield (https://rhinoshield.com/), die zelfs een garantie geven van 25 jaar...

[ Voor 5% gewijzigd door Dixie op 29-05-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dixie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:37:
[...]12 jaar is ook best veel en nauwelijks haalbaar. Die garantie is alleen onder optimale omstandigheden. (vertelde een kennis van me die een gerenommeerd schildersbedrijf heeft).
Het ligt ook aan de "kleur". Wit heeft het minste te lijden. Donkere kleuren (zoals grijs, blauw, groen etc.) hebben het meeste te lijden van de UV stralen. (worden ook behoorlijk warm, als de zon erop staat).
Dus hebben meer aandacht nodig.
Jaarlijks inspecteren en eventueel bijwerken.
Ook het regelmatig reinigen (met leidingwater), bevorderd de levensduur van je lak. Vuil trekt vuil aan.
In de VS, heb je ook zoiets als RhinoShield (https://rhinoshield.com/), die zelfs een garantie geven van 25 jaar...
Heb je je wel eens afgevraagd waarom het houtwerk op Rijksmonumenten veelal met lijnolieverf gedaan wordt? Nou, dat komt omdat lijnolieverf wel 15 tot 30 (!) jaar meegaat. Op het moment dat het begint te verkleuren/poederen (en dat is vaak pas na 15 jaar) een nieuw laagje (gekookte) lijnolie aanbrengen (niet schuren) en het schilderwerk kan weer 7 jaar mee.
Lees deze brochure maar eens. Daaruit blijkt o.a. dat men 'vroeger' heel goed wist wat de beste manier was om hout te beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ka-ramba schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:32:
Onzin. Jij hebt het over profielen van 20/30 jaar geleden. Mijn hele huis staat in alu van Profel en die zijn tegenwoordig voorzien van een koude brug. Mijn kozijnen isoleren zelfs nog wat beter (minimaal) dan de kunststof van Profel.

@Polydeukes Keuze voor alu of kunststof is heel simpel.....de looks. Ik heb toevallig een serre aan mijn huis gezet door de vorige bewoner gezet in kunststof (Profel), ook de schuifpui. Werkt gewoon en geen problemen alleen doordat het kunststof is is alles wat groffer dan dat je een alu neemt. Alu is nu eenmaal wat sterker van zichzelf en kan dus smaller worden uitgevoerd.

En tja, kunststof is kunststof en vinden wij er wat goedkoper uit zien (is ook goedkoper). Dat is ook de reden dat de rest van ons huis in alu is uitgevoerd omdat wij van die strakke smalle look houden. Wij vinden kozijnen met een nep houtlook nu eenmaal lelijk en hebben zowel binnen als buiten door en door zwart. Maar ieder zijn smaak.

NB: plaats er Thermobel AGC Warmtewerend glas in. Werkt echt super. Dat hebben wij zowel boven als beneden op zuid.

[ Voor 51% gewijzigd door MotorBeast op 29-05-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
[b]lithoijen in "Nieuwe schuifpui: aluminium of kunststof?"
@Polydeukes Mijn kunststof tuindeuren (geen schuifpui) zijn op advies van de leverancier niet tot helemaal boven doorgetrokken maar hebben nu een vast bovenlicht. De leverancier vond een draaiend deel van ca 270cm icm driedubbelglas teveel van het goede.
Dank voor de info, wij willen van onder tot boven glas, zonder onderbreking. Bovenlicht vinden we niet mooi, en is ook niet geadviseerd.

Alle ervaringen opgeteld denk ik dat aluminium de beste keuze is, maar kunststof ook wel moet kunnen. Over 30 jaar ben ik ruim 70+ en dan zie ik wel weer verder, als ik überhaupt nog in dit huis woon ;)
We gaan er eens een nachtje over slapen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Yaksa schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Heb je je wel eens afgevraagd waarom het houtwerk op Rijksmonumenten veelal met lijnolieverf gedaan wordt? Nou, dat komt omdat lijnolieverf wel 15 tot 30 (!) jaar meegaat.
Ziet er inderdaad goed uit. Nou weet ik dat toch veel schildersbedrijven het niet (willen) gebruiken (op een enkeling na) voor Rijksmonumenten, omdat ze dan te weinig te doen hebben en dus ook weinig in rekening kunnen brengen. :+
Ze gaan liever voor goedkopere lakken, want de rekening wordt toch wel betaald. :9

Ik ga het in ieder geval zelf eens proberen. Ik ben wel benieuwd, hoe het zicht houd over bestaand werk wat is behandeld met alkydverf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:34

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Hier in 2017 tijdens grote renovatie alle kozijnen, deuren en schuifpuien vervangen. We wilden triple glas en zowel alu als kunstof was in het begin voor ons een optie. Meerdere offertes aangevraagd en alle partijen gaven aan de schuifpuien in aluminium te willen doen. Voor deuren had aluminium ook de voorkeur. Nadat we een showroom hadden bezocht was het duidelijk dat wij ook een voorkeur hadden voor aluminium: deuren en puien voelen veeeel robuuster aan.

Om je een idee te geven van het gewicht van onze 2 schuifpuien: een pui is 2,5x2,5 met daarin 2x150kg glas en de ander is 4x2,3 met daarin 2x180kg glas...

Wat betreft isolatie: condens aan de binnenkant is echt iets van jaren 70 aluminium. Tegenwoordig zijn aluminium kozijnen thermisch onderbroken en vaak zelfs met isolerende schuim gevuld.

[ Voor 29% gewijzigd door -bolio- op 30-05-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
@-bolio- Top! Dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dixie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:52:
[...]Ik ga het in ieder geval zelf eens proberen. Ik ben wel benieuwd, hoe het zicht houd over bestaand werk wat is behandeld met alkydverf.
Het kan, maar alles staat of valt natuurlijk hoe goed die alkydverf van zichzelf is en hoe goed deze is aangebracht. Wanneer je met lijnolieverf gaat schilderen over bestaande (andersoortige) lak dan is die onderlaag best wel belangrijk voor het uiteindelijke resultaat en duurzaamheid. Het beste blijft om vanuit de basis (kaal hout) meteen te beginnen met lijnolieverf, dan is de hechting op z'n best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Yaksa schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:11:
[...]

Het kan, maar alles staat of valt natuurlijk hoe goed die alkydverf van zichzelf is en hoe goed deze is aangebracht. Wanneer je met lijnolieverf gaat schilderen over bestaande (andersoortige) lak dan is die onderlaag best wel belangrijk voor het uiteindelijke resultaat en duurzaamheid. Het beste blijft om vanuit de basis (kaal hout) meteen te beginnen met lijnolieverf, dan is de hechting op z'n best.
Begrijpelijk. Ik zag ook bij (diverse merken), dat het wel kan en zelfs gemengd kan worden. (wat ik zelf niet zo gauw zal doen, trouwens).
Wel jammer, dat het niet aan te raden is om het te gebruiken met een rolletje en alleen met een kwast. Want dat werkt met Alkyd wel erg strak.

PS. Wist überhaupt niet dat er diverse merken van bestond. Rolsma, Alback, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polydeukes
Graag het topic zuiver houden. Ik heb gevraagd om ervaringen mbt alu vs kunststof schuifpuien, niet hoe je je houten kozijnen het beste kunt onderhouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 14:51
-bolio- schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:31:
Hier in 2017 tijdens grote renovatie alle kozijnen, deuren en schuifpuien vervangen. We wilden triple glas en zowel alu als kunstof was in het begin voor ons een optie. Meerdere offertes aangevraagd en alle partijen gaven aan de schuifpuien in aluminium te willen doen. Voor deuren had aluminium ook de voorkeur. Nadat we een showroom hadden bezocht was het duidelijk dat wij ook een voorkeur hadden voor aluminium: deuren en puien voelen veeeel robuuster aan.

Om je een idee te geven van het gewicht van onze 2 schuifpuien: een pui is 2,5x2,5 met daarin 2x150kg glas en de ander is 4x2,3 met daarin 2x180kg glas...

Wat betreft isolatie: condens aan de binnenkant is echt iets van jaren 70 aluminium. Tegenwoordig zijn aluminium kozijnen thermisch onderbroken en vaak zelfs met isolerende schuim gevuld.
Dank voor het delen van je ervaring. Wij zitten enorm lang in dubio wat betreft alu VS kunststof i.c.m. triple glas.

Onze grootste zorg is dat je koudeval of condens zou krijgen met alu. Veel profielen hebben ook (maar) een u waarde van rond de 2. Heb jij enig idee hoeveel dat bij jou is?

En welke rol speelt de u waarde nog als je ooit van het gas af wilt? Ook dat is iets wat wij mee willen nemen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 11:59
Ik heb een schuifpui met jou afmetingen etc etc, kunststof schucco en tripple glas. Erg tevreden mee.
Ik denk dat bedrijven die kunststof afraden, met B-merk kunststof werken.

Edit: Misschien een 4/5/6e bedrijf vragen naar de ervaringen?

[ Voor 18% gewijzigd door barry86 op 24-08-2022 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:34

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Wachten... schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Dank voor het delen van je ervaring. Wij zitten enorm lang in dubio wat betreft alu VS kunststof i.c.m. triple glas.

Onze grootste zorg is dat je koudeval of condens zou krijgen met alu. Veel profielen hebben ook (maar) een u waarde van rond de 2. Heb jij enig idee hoeveel dat bij jou is?

En welke rol speelt de u waarde nog als je ooit van het gas af wilt? Ook dat is iets wat wij mee willen nemen.
Hier geen last van koudeval of condens, dat is echt iets van ouderwets aluminium... Wij hebben Heroal W72 profielen, met een Uf (Uframe) waarde van 1,3. Dit zijn nog niet eens de best isolerende Heroal profielen, zo zijn er ook profielen die geschikt zijn voor passief bouw met een Uf van 0,78.

Wij hebben triple glas met een Ug waarde van 0,6. Wij wonen in een gerenoveerd jaren 70 huis (dak Rc 4,5; vloer Rc3,5; muur ~Rc2, alleen spouwmuurisolatie) met onder vv en boven grotere radiatoren, We stoken al 5 jaar onze gasketel op warmtepomp temperatuur (Ta = 40C) en houden de woning prima op temperatuur. De koudste dag tot nu toe had een daggemiddelde van -4C, en ook toen bleef het gewoon warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
barry86 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:11:
Ik denk dat bedrijven die kunststof afraden, met B-merk kunststof werken.

Edit: Misschien een 4/5/6e bedrijf vragen naar de ervaringen?
Nou, dat geloof ik niet hoor. Inmiddels besteld en het wordt aluminium. Bleek veruit de goedkoopste offerte (wie had dat gedacht) en in onze situatie ook de mooiste/beste oplossing.

@moderator mag een slotje op wmb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 11:59
Nou prima toch! Veel succes en plezier er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusserto
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-12-2022
Er bestaan tegenwoordig aluminium schuifpuien die goedkoper zijn en beter isoleren dan kunststof puien.
Ik heb er eentje van 8 m breedte op 2,60 hoogte geplaatst in 4 delen en ben daar best te vrede over.
Hier gekocht: aluminiumschuifpuionline.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Klusserto schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:25:
Er bestaan tegenwoordig aluminium schuifpuien die goedkoper zijn en beter isoleren dan kunststof puien.
Ik heb er eentje van 8 m breedte op 2,60 hoogte geplaatst in 4 delen en ben daar best te vrede over.
Hier gekocht: aluminiumschuifpuionline.nl
36mm trippel glas... dat is een U van ~ 0.9 :+ dat ze het durven aan te bieden, veder geen enkele product info, lijkt mij een eersteklas ballentent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
Er staan anders gedetailleerde technische tekeningen op de site. Neem aan dat daar genoeg info uit te halen is voor de geïnteresseerde?

• Klusserto
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-12-2022
Je stuurt je ontwerp en ze werken een volledige technische tekening uit in cad - met u -waarde kozijn en glas. Alles gratis ontvangen met attesten. Heb laten nakijken door een deskundige ( architect ). Man vond het uitstekend.Ben in ieder geval zeer te vrede over dit bedrijf. Ze zijn Frans.

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
Klusserto schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:39:
Je stuurt je ontwerp en ze werken een volledige technische tekening uit in cad - met u -waarde kozijn en glas. Alles gratis ontvangen met attesten. Heb laten nakijken door een deskundige ( architect ). Man vond het uitstekend.Ben in ieder geval zeer te vrede over dit bedrijf. Ze zijn Frans.
nog steeds tevreden ? zijn deze geisoleerd en met een koudebrug ?
Pagina: 1