Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:32
Ik zoek een?
AV Receiver

Wat is je budget?
500 - 750 eur

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Streaming audio, radio en home cinema + mogelijk multiroom (zie onder)

Wat heb je zelf al gevonden?
Denon AVR-X1700H

Ik heb op dit moment een Onkyo TX-NR616 die aan vervanging toe is.

Ik heb een aantal basis wensen:
* Kunnen streamen van audio, doen we nu voornamelijk via Chromecast
* Streamen van via Chromecast, maar dat ondersteund letterlijk iedere AV receiver lijkt me
* Ik heb een 5.1 set van Canton speakers + een losse sub, die bevalt nog prima dus die blijft
* Het moet goed samenwerken met mijn TV, een LG C9; audio ook weer terug naar de receiver en dat soort dingen. We kijken vooral streaming zoals Netflix en Prime. Ik heb ook nog een NAS staan met wat video er op wat ik afspeel via de TV (DLNA).
* Wij luisteren nog vrij veel radio. In eerste instantie via FM op de kabel en sinds dat niet meer gaat via TuneIn op de receiver. Dat betekent niet dat ik per se TuneIn wil blijven gebruiken, zie hieronder:

Qua radio overweeg ik DAB+, ik kan alleen niet zo goed inschatten in hoeverre dat nu kwalitatief beter of slechter is dan internet radio via TuneIn. Ik ben verre van een purist op audio gebied, maar als ik zonder veel gedoe een betere optie heb dan wil ik die wel graag kunnen gebruiken. Wat ik in ieder geval wil is dat ik gewoon "de radio" kan aanzetten en eenvoudig van zenders kan wisselen zonder dat ik daarvoor een app moet gaan starten of andere dingen; het moet eenvoudig zijn. Ik heb ook eea aan mijn home automation gekoppeld zitten, dus als ik het knopje "radio" gebruik moet de radio aangaan, onafhankelijk van wat ik op dat moment aan het doen ben.

Een tweede ding is multiroom. Ik kwam bij Denon uit vanwege HEOS. De 5.1 set staat in de woonkamer en die hoor je in de keuken ook wel, maar wel "om het hoekje". Ik overweeg al een tijdje om dat op de een of andere manier uit te breiden zodat we ook in de keuken wat directer geluid hebben. Met die Onkyo ging dat niet, maar met HEOS lijkt dat wel te kunnen door er extra draadloze speakers aan te koppelen. Daar geldt wel weer hetzelfde voor: het liefst loopt dat gewoon automatisch mee met de rest, zonder daar iets voor te hoeven doen. Als het goed bevalt breidt ik het misschien wel uit met een extra speaker voor in de tuin.

Dat is zo'n beetje de situatie. Ik ben dus zelf bij Denon uitgekomen omdat dat aan de wensen lijkt te voldoen. Betekent nog niet dat ik aan die keuze vast zit, ik sta open voor alternatieven. En binnen de range van Denon ben ik er dus nog niet helemaal aan uit welke receiver het beste zou zijn, voornamelijk ivm wel of geen DAB+. Advies is welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door jsiegmund op 29-05-2022 19:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Qua radio werkt online radio net zo goed (of beter dan) DAB+. Ook is de DAB+ ontvangst in huizen, zekere nieuwere huizen, vaak slecht.

Zelf kies ik er daarom maar voor om alles via AirPlay vanaf een iPad te luisteren qua radio. Dit werkt makkelijk en snel.

Ik zou adviseren gewoon een receiver te kiezen die bij je wensen past en de Denon zou een goede optie kunnen zijn. Als daar DAB+ op zit: Probeer het eens uit en misschien werkt het goed, maar als het er niet op zit, zou ik niet per se meer investeren in een receiver met DAB+.

HEOS zit ook op Marantz en ook daar heb je nog wat opties met DAB+. Misschien eens de moeite waard om te checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 13:45

page404

Website says no

Helemaal eens met @Hann1BaL. DAB heeft geen hoge bitrate in NLD en binnenshuis is het vaak problematisch. In elk geval niet beter dan internetradio.
Ik zie dat de genoemde Marantz receivers wel binnen je budget vallen. Denon vast ook. Is AirPlay iets wat je gebruikt of zit je op Android?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
page404 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:47:
Helemaal eens met @Hann1BaL. DAB heeft geen hoge bitrate in NLD en binnenshuis is het vaak problematisch. In elk geval niet beter dan internetradio.
Ik zie dat de genoemde Marantz receivers wel binnen je budget vallen. Denon vast ook. Is AirPlay iets wat je gebruikt of zit je op Android?
Ik zit op Android, Airplay is niet nodig. Voor zover ik begreep ondersteund HEOS alle gangbare diensten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

jsiegmund schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Ik zit op Android, Airplay is niet nodig. Voor zover ik begreep ondersteund HEOS alle gangbare diensten?
Dat klopt inderdaad. HEOS ondersteunt het meeste. Ook kun je nog denken aan Bluetooth en je receiver als Bluetooth audio device gebruiken op je telefoon zodat alles wat geluid maakt op je Android device de receiver als audio device kan gebruiken. Precies wat AirPlay dus ook doet. (Op een technisch andere manier uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Bluetooth is inderdaad ook nog wel belangrijk, maar dan eigenlijk andersom. Ik heb nu een draadloze Sennheiser hoofdtelefoon staan die ik eigenlijk nauwelijks gebruik, alleen wanneer ik het geluid niet aan kan zetten omdat mijn vrouw bijvoorbeeld iets aan het doen is. Die Sennheiser heb ik alleen omdat deze receiver niet via Bluetooth kon verbinden met mijn Sony draadloze headphones. Dus wanneer ik vanuit de receiver via Bluetooth de audio kan streamen naar een koptelefoon is dat wel een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 19:49
Yamaha ondersteund wel streamen naar koptelefoons, misschien denon ook met de laatste modellen maar weet het niet zeker.
Schat het netwerk van een yamaha wat betreft stabiel verbonden blijven ook wat hoger in dan denon uit eigen ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 19:32

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik heb zelf wat versterkers zitten vergelijken, maar dan meer qua HDMI 2.1 features, bandbreedte, ook voor gaming en toekomstbestendigheid meerdere poorten. Denon AVR-X1700H of Yamaha A4A/A6A staan bovenaan dat lijstje. Over de audio kwaliteit van de AVR-X1700H kan je helaas niets zeggen, maar qua digitale technologie kijk je naar een marktleider. Pak je techniek/prijs dan is dit in mijn ogen helemaal een topper.

Dat je niet schrikt: genoemde Yamaha's beginnen bij meer dan het dubbele in prijs, totaal andere klasse. A6A heeft als een van de weinige op de markt Auro3D support, dat is al helemaal zeldzaam, maar kost dan ook € 3.000. Terug op aarde: meerdere HDMI 2.1 poorten met 40/48 Gbps bandbreedte zoals de X1700H heeft, lijken dusdanig schaars op de markt, dat enkel maar deze paar productfamilies dat al lijken te hebben. Zal vast in de loop van het jaar nog wel iets bijkomen, maar heel snel lijkt AV receiver land zich niet te ontwikkelen.

Voor andere aspecten lees ik geïnteresseerd mee, maar dan weet je dat je qua HDMI techniek alvast helemaal goed zit als je ooit daar wat wil gaan aansluiten.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:34
OruBLMsFrl schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:16:
...maar dan weet je dat je qua HDMI techniek alvast helemaal goed zit als je ooit daar wat wil gaan aansluiten.
Boute uitspraak. We zitten niet meer in de tijd dat we tientallen jaren met S/PDIF kunnen werken. HDMI gaat veel sneller door de versies omdat er steeds meer bij komt. Ik zou juist helemaal niet naar HDMI 2.1 receivers kijken als er niet over een game console wordt gesproken. Oudere receiver met HDMI 2.0b zodat je wel 4K en HDR hebt maar niet de schaarste (aanbod/prijs) en het mogelijk niet compatibel zijn met volledige HDMI 2.1 specificaties.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 19:32

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

FeaR schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:02:
[...]
... Ik zou juist helemaal niet naar HDMI 2.1 receivers kijken als er niet over een game console wordt gesproken. Oudere receiver met HDMI 2.0b zodat je wel 4K en HDR hebt maar niet de schaarste (aanbod/prijs) en het mogelijk niet compatibel zijn met volledige HDMI 2.1 specificaties.
Dat was toch helemaal niet de vraag, als ook, waarom zou je naar HDMI 2.0b kijken waar het zeker niet mee kan, ook normale 8k later al niet, ipv het beste wat er nu wel op de markt is, 100 euro prijsverschil in die klasse met ouder model van vorig jaar?

Als je andere hi-fi kwaliteiten zoekt dan hier geboden dan een prima valide reden, maar deze versterker lijkt qua specs/prijs juist best ok, over specifieke audio kwaliteit ook niets bekend, wat is er dan op tegen?

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
OruBLMsFrl schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:51:
[...]

Dat was toch helemaal niet de vraag, als ook, waarom zou je naar HDMI 2.0b kijken waar het zeker niet mee kan, ook normale 8k later al niet, ipv het beste wat er nu wel op de markt is, 100 euro prijsverschil in die klasse met ouder model van vorig jaar?

Als je andere hi-fi kwaliteiten zoekt dan hier geboden dan een prima valide reden, maar deze versterker lijkt qua specs/prijs juist best ok, over specifieke audio kwaliteit ook niets bekend, wat is er dan op tegen?
Dat klinkt inderdaad aannemelijk. Over game consoles trouwens, die heb ik nu niet maar ik heb wel een kleine man rondlopen dus ik weet niet hoe lang die situatie zo blijft (zal er sowieso niet binnen 2 jaar komen).

Dank voor alle input, inmiddels al contact gehad met een verkoper over de 1700. Ik ga ook even kijken of ik daar meteen een draadloze HEOS bij neem.
Pagina: 1