Advies gevraagd verbouwing, vloerverwarming en warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:37
Ik overweeg een verbouwing om lagere energie rekening te krijgen, maar vraag mij af of ik dit zo goed aanpak.

Situatie:
Hoekwoning, 1976, recente verbeteringen: hr++ glas, nieuwe schuifpui, 20 zonnepanelen, airco in de kamers boven, en een unit beneden. Vorig jaar nieuwe hr cv, oude was defect.

Verbruik:
Gas verbruik is de laatste jaren gedaald van 2700 kuub terug naar 1800 kuub. Electra is nu 0 en nog 3 maanden te gaan waardoor eea negatief zal worden. Exacte cijfers heb ik nog niet omdat ik ze nog geen jaar heb.

Isolatie:
Alles dubbel glas hr++, spouwmuur niet geïsoleerde, omdat op de eerste verdieping het een enkelsteens muur betreft. Met een gibswandje aan de binnenkant. Dak is niet aanvullend geïsoleerd.

Overweging:
Aangezien de parketvloer in de woonkamer aan vervanging toe is, overweeg ik die, samen met de keukenvloer eruit te halen en vloerverwarming in te vrezen. Een all electric warmtepomp met lt zou dan tevens interessant kunnen zijn om zo van het gas af te komen.

Vraag: zou de warmtepomp de taken van de cv kunnen overnemen?

Offertes
Ik heb nu twee offertes opgevraagd, waarvan er eentje binnen is.
Beide gaan er van uit dat een riwe 6kw warmtepomp voldoende zou moeten zijn.
De ene partij geeft aan eerst een jaar de gewone cv te blijven gebruiken, en een jaar later pas over te stappen op een wp. De ander zou die overstap gelijk adviseren.
Als onderdeel van deze verbouwing zal ik de vloer willen isoleren. Maar liever niet met pur, maar met iets als tonson of een ander vast materiaal. Het betreft een betonbroodjes vloer.

Twijfel
Ik heb mijn twijfels of dit huis, met de huidige isolatie, wel geschikt is voor een wp.
Ik lees dat het isoleren van de spouw en het dak eigenlijk de eerste stappen moeten zijn, maar dit zijn de slaapkamers en een zolder kamer…

Budget
Verbouwing met vloerverwarming en warmtepomp 35k (incl stucwerk, tegels, etc)
Optioneel vervangen van de keuken 20k

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
6KW met 1800 kuub gaat krap worden. Isoleer je dak en vloer, dan lukt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Van een goede warmtepomp adviseur/installateur verwacht ik dat die de huidige staat + mogelijke verbeteringen vande woning meeneemt in zijn advies over of een warmtepomp geschikt is voor jouw woning en zo ja welke dan.

Lijkt erop dat je twijfelt of de adviezen/offertes wel passend zijn, klopt dat?

Is het een idee om nog verder te zoeken naar een partij die zeker weten betrouwbaar en deskundig is, om daarmee te checken of een 6KW warmtepomp inderdaad volstaat?

Dak en vloer isoleren zou sowieso veel helpen. Eerste verdieping van binnenuit isoleren zou ook helpen, nadeel daarvan is dat je kamers kleiner worden.

Veel gemeentes hebben tegenwoordig energiecoaches die verstand hebben van dit soort zaken en je gratis advies kunnen geven. Kan waardevol zijn om ook eens met hen te praten, indien mogelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door mrbootster op 27-05-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
Dank voor deze info!
Nieuwe vraag, nieuw topic.

[ Voor 89% gewijzigd door Coder71 op 01-06-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
Offerte van een installateur is binnen.
Betreft een S2125-12 met een VVM S320 binnenunit met een eme20.

Wat vinden jullie van zo’n apparaat?

Ik wil er via vloerverwarming (lage temperatuur) de woonkamer en keuken mee verwarmen. De kamers op de eerste verdieping moeten het met radiatoren doen (maar het glas is vervangen, dus misschien volstaan ze).

[ Voor 45% gewijzigd door Coder71 op 01-06-2022 15:54 . Reden: Vragen gesplitst. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:09
Ik krijg een atag hybride pomp. Daarop zit een pv aansluiting en als je deze voorziet van 220v schakelt die naar zonnepanelen stand.

Op deze aansluiting zet ik een stekker en koppel deze aan een homewizard energy socket. Deze kan ik afstellen aan de hand van een energie overschot. Dus bijvoorbeeld hij schakelt in wanneer er 1250W wordt gegeneerd.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat het vrij onduidelijk is rondom de PV aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
Waarom niet eerst het dak isoleren en de bestaande airco's gebruiken voor verwarming?
Werkt dat goed dan voor warm water een warmtepompboiler installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
Ik heb dat afgelopen winter geprobeerd, maar de ac in de woonkamer trekt deze niet warm.
De kantoorruimte boven zou wel met de ac warm gestookt kunnen worden, hoewel ik mij denk ik aan het geluid zou ergeren. Vandaar dat ik eerst via de wp wil kijken of de kamer op temp komt, en anders dat ik daar een lt radiator plaats.
Ook heb ik afgelopen winter geprobeerd de kachel met water van 55 graden de kamer te laten verwarmen. Helaas zijn daar de drie radiators niet toe in staat. Veel te klein oppervlak. Daarom de stap naar vloerverwarming…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coder71
Das een handige manier om het via ha te regelen! Zou dat voor de nibe ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Modbreak:Topics gemerged en verplaatst naar DEI. @Coder71 Let wel dat je heel wat vraagjes stelt die al uitvoerig in dat subforum zijn besproken. Wat heb je daar al gevonden?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1