cdrom spelers lezen geen recordables meer ?

Pagina: 1
Acties:

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
sinds een paar dagen heb ik het probleem dat alle 2 mijn cdrom spelers (waarvan 1 brander) geen (of met heel veel moeite) recordables meer kan lezen :?
Ik dacht eerst dat het aan Windows XP lag maar na een herinstallatie lezen ze nog steeds niet goed.
Kan dit aan mijn scsi controler liggen waar ze op aangesloten zijn ?
Ik vind het namelijk wel erg toevallig dat ze er alle 2 tegelijk last van krijgen.

bvd

Verwijderd

't is wel een van de vaagste problemen van de afgelopen jaren zo te zien.
Een CD-rom speler kan geen verschil maken tussen een prefab of zelfbak CD.... dus is dit een raar verhaal IMHO.

Vraag 1 is dus: leest hij uberhaupt CD-rom's?
Vraag 2 is dus: trek de CDrom speler eruit, laat 'm uit in het park, ga naar een vriendje en prop de speler daar in de PC.
Indien bij het vriendje de CDrom speler niet werkt -> probleem gevonden. Indien JOU CD'het niet doen bij vriendje dan zou ik beginnen met wekelijks stofzuigen en indien alles naar behoren werkt bij het vriendje zou ik een formaat C doen....

Indien je geen vrienden hebt..... die een SCSI kaart hebben, neem dan je SCSI kaart mee, die heb je aan de praat binnen 10 seconden .

Verwijderd

Ik heb zo'n probleem ook eens gehad met het weigeren van verschillende data cd's.
Ik heb toen mijn cd's bij een vriend in zijn cdrom drives gedaan en ze waren alleen te lezen in een Philips writter.
Ik heb toen direct een backup gebrand.
Nero zij dat er een niet op te lossen fout op de cd zat, maar toch heeft hij een nieuwe backup gebrand.
Deze is weer gewoon in mijn eigen systeem te lezen.

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb ik met heel veel CD-ROM drives gehad, alles geprobeerd.
Gewoon vervangen.

Verwijderd

Ik heb dit dus ook sinds vanavond. In mijn gewone cd player leest hij helemaal geen cd's meer en in mij brander leest hij ze wel maar als ik erop klik (om iets wat er opstaat af te spelen) slaat me computer vast en zie ik alleen het blauwe beeld met een waarschuwing dat de cd niet gelezen kan worden.

Ligt dit aan het weer (ca. 30 graden in huis schat ik nu) of is het gewoon toeval dat ze het beide gewoon voor gezien houden?

Verwijderd

moved HA >> OM

• AP3X
  • Niet online
hmm
ik denk dat ik er de stofzuiger maar eens doorheen haal :)
tnx

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:57

Schonhose

Retro Icoon

* Schonhose heeft het ook wel eens gehad maar toen de temperatuur op zijn kamertje weer een normale waarde (lees: 20 graden) bereikt had deed alles het weer.

Kan dus aan de Temp liggen....

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

schoonmaken kan helpen (stofzuiger, drive uitblazen met een compressor, lens schoonmaken met een wattenstaafje met wasbenzine). Ik heb wel eens meegemaakt dat CDROM spelers niet CD-R's konden lezen, maar dat ging om oude 4 en 6 speed modellen, dat komt wel vaker voor, de laser/lens is slechts sterk genoeg voor geperste (fabriek) CD's, die een veel betere lichtterugkaatsing ofzoiets hebben...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

Op dinsdag 28 augustus 2001 16:57 schreef limoentje het volgende:
schoonmaken kan helpen (stofzuiger, drive uitblazen met een compressor, lens schoonmaken met een wattenstaafje met wasbenzine). Ik heb wel eens meegemaakt dat CDROM spelers niet CD-R's konden lezen, maar dat ging om oude 4 en 6 speed modellen, dat komt wel vaker voor, de laser/lens is slechts sterk genoeg voor geperste (fabriek) CD's, die een veel betere lichtterugkaatsing ofzoiets hebben...
offtopic:
WASBENZINE!! NEEEE man... 99.8% alcohol.
Wasbenzine laat een vet laagje achter man..

Ik heb nu ook dat ik met mijn plextor TS40max onder W2K geen cdtjes meer kan lezen maar onder win9X win98 etc weer wel.. met mijn yamaha 6416S kan ik lezen en fikken onder w2k..

ik heb het vermoeden dat er iets met mijn ASPI onder W2K niet lekker zit ofzo...
maybe bij jou ook het geval?

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-03 21:06
Op zaterdag 25 augustus 2001 18:39 schreef Mikado het volgende:
...
Een CD-rom speler kan geen verschil maken tussen een prefab of zelfbak CD.... dus is dit een raar verhaal IMHO.
...
Op laag niveau kan een CD-ROM speler dat dus WEL. Een prefab CD reflecteert meer licht (iets van 80% oid), terwijl een zelf gebakken CD maar 60% (oid) terugkaatst. Een CD-RW geeft zelfs maar 15-20% terug oid...

Zodra een speler begint te "slijten" kan ie dus zelfgebakken CD's niet meer lezen, maar prefab CDs dus wel. Soms is het een kwestie van schoonmaken, andere keren is je speler gewoon overleden.

Met branders hetzelfde...
goedkopere merken CDR's vereisen een sterkere laserstraal. Raak je laser "op", dan krijg je power calibration area errors. Dus: duurder merk CDR's of nieuwe brander of lens schoonmaken....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• AP3X
  • Niet online
Ik heb nu ook dat ik met mijn plextor TS40max onder W2K geen cdtjes meer kan lezen maar onder win9X win98 etc weer wel.. met mijn yamaha 6416S kan ik lezen en fikken onder w2k..

ik heb het vermoeden dat er iets met mijn ASPI onder W2K niet lekker zit ofzo...
maybe bij jou ook het geval?
hmm zou kunnen, maar ben er achter dat het alleen om m'n cd speler gaat en niet de writer, het zal dus wel aan die speler liggen.
Schoonmaken etc. heeft niet geholpen. kga maar een nieuwe zoeken

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

aaai ... NOOIT !!!! WASBENZINE of olie oid. gebruiken!!
gewoon alcohol of anders spiritus

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1