Remeha Calenta Ace 28 of de Intergas Xtreme 30

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potverdikkie
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-09-2022
Dag allen,

Wij zijn op zoek naar een nieuwe cv ketel hier in ons tot heden mager geïsoleerde huis.
Omdat de cv ketel op korte termijn vervangen dient te worden, zijn we gebonden aan een cv ketel.

Na een aantal cv installatiebedrijven een offerte te hebben laten maken, gaat onze voorkeur uit naar een Remeha Calenta Ace 28c CW4 of Intergas Xtreme 30 CW4

Ze schelen slechts 75 euro in de offerte dus daar wordt het verschil niet gemaakt, maar hoe denken jullie over deze machines? Welke voorkeur zouden jullie hebben?

Ik hoor veel goeds over de Intergas en het lage vermogen is een pre, naast de hoge efficiëntie in het maken van warm water, maar de comfort touch (thermostaat) lijkt men wat minder over te spreken te zijn.

De Remeha daarentegen is ook een een prima machine, heeft een hogere onderwaarde qua vermogen, maar heeft weer wat meer vermogen voor de cv.

Tja, keuzes keuzes.

Misschien kunnen jullie me helpen met het doorhakken van de knoop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ik heb de Xtreme cw5. Twee zones (en twee thermostaten) en dat werkt allemaal naar behoren.
Wel is het zo dat je geen aluminium rookgas afvoer mag hebben bij de Intergas. De alu oxides die uit zo'n pijp loskomen zouden de warmte wisselaar kunnen verstoppen. Dat is iets dat je in het plaatje mee moet nemen, bij mij was alles alu dus dat kwam we nog even bii. Hoe dat bij de Remeha zit, kan ik je niet vertellen.

Verder stil en de ap werkt naar behoren op de mobiele telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Bij elke ketelvervanging moet toch de rookgasafvoer vervangen worden.

Uit ervaring kan ik een Intergas aanbevelen. Zakelijk plaatsen wij die ketels ook, hebben een opentherm aansluiting voor een thermostaat en zijn goed in te stellen op vermogen, temperatuur en pompsnelheid. De vraag is alleen of je die 30 kW nodig hebt. Ga anders voor een Intergas kombi kompakt hre 28/24 cw4: die heeft een lager vermogen dus ook een lager minimaal vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
MarkS90 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:49:
Bij elke ketelvervanging moet toch de rookgasafvoer vervangen worden.

Uit ervaring kan ik een Intergas aanbevelen. Zakelijk plaatsen wij die ketels ook, hebben een opentherm aansluiting voor een thermostaat en zijn goed in te stellen op vermogen, temperatuur en pompsnelheid. De vraag is alleen of je die 30 kW nodig hebt. Ga anders voor een Intergas kombi kompakt hre 28/24 cw4: die heeft een lager vermogen dus ook een lager minimaal vermogen.
Je hebt de specs van de Intergas Xtreme 30 niet bekeken vermoed ik? Het vermogen van de Xtreme 30 is juist lager dan die van de kombi kompakt hre 28/24 cw4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zit met hetzelfde "dilema", maar neig toch sterk naar de Intergas Xtreme 30.

Je noemt zelf de pro's van de Intergas al op. Voor mij komt daar het ontbreken van een 3 wegklep nog bij, omdat dit een onderhoudsgevoelig onderdeel is.
Hij is OpenTherm, dus je zit niet vast aan een thermostaat van Intergas zelf.

Waarom de Remeha Calenta Ace 28 nog in de runnig is omdat de lokale installateur (woont hier 300 meter verderop) alleen Remeha doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik heb inderdaad niet alle specs in mijn hoofd ...

En er is nog een voordeel van een Intergas: behalve het ontbreken van die 3wegklep heeft deze ketel gewoon 2 echt gescheiden circuits. Dat houdt in dat je de cv kunt uitschakelen om aan je radiatoren te werken en toch warmwater kunt tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

potverdikkie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:46:

Na een aantal cv installatiebedrijven een offerte te hebben laten maken, gaat onze voorkeur uit naar een Remeha Calenta Ace 28c CW4 of Intergas Xtreme 30 CW4

Ze schelen slechts 75 euro in de offerte dus daar wordt het verschil niet gemaakt, maar hoe denken jullie over deze machines? Welke voorkeur zouden jullie hebben?

Ik hoor veel goeds over de Intergas en het lage vermogen is een pre, naast de hoge efficiëntie in het maken van warm water, maar de comfort touch (thermostaat) lijkt men wat minder over te spreken te zijn.

De Remeha daarentegen is ook een een prima machine, heeft een hogere onderwaarde qua vermogen, maar heeft weer wat meer vermogen voor de cv.
Je kunt de Intergas Xtreme 30 CW4 ook met een andere thermostaat gebruiken. Ik heb dat type in februari aangeschaft, op basis van dezelfde reviews (en specs) die jij ook hebt gezien, en het installatiebedrijf stelde zelf de Honeywell Chronotherm Touch Modulation voor. Ik had hiervoor een Honeywell Chronotherm IV en dat zal ook wel de reden zijn waarom het bedrijf de Touch voorstelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Op de R-Bus aansluiting van Remeha kan ook nog opentherm aangesloten worden.

Het maakt tegenwoordig niet zoveel uit welk toestel je neemt. Ze hebben allemaal hun sterkte punten etc.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 27-05-2022 23:28 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:29
Ik heb remeha gehad en ben vooral afgehaakt op kwaliteit en service/garantie. Ik begrijp van installateurs dat intergas veel betrouwbaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 07:08
Hier juist tevreden met de Calenta, draait mooi naast de Elga Ace warmtepomp hier. Joh aan allebei de ketels heb je een topketel dus kies diegene die je het meest aanspreekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:22
Hier een Intergas xtreme 30 in gebruik sinds klein jaartje. Icm Nest gen 3 op opentherm. Aanrader, erg fijne en tweakbare ketel en draait mooi stil en efficiënt. Geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potverdikkie
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-09-2022
Dank voor alle reacties tot dusver. 👍

Waar ik ook nog erg over twijfel is welke thermostaat ik nodig heb.

Ik gebruik eigenlijk geen weekprogramma en zet hem aan en uit wanneer ik thuis ben (onregelmatig dagelijks leven)
Als ie maar modulerend is.

Wel wil ik de ketel zuinig kunnen instellen.
Heb ik daarvoor perse een uitgebreide thermostaat nodig of kan alles ingesteld worden op de machine zelf?
Of zijn er duidelijk voordelen aan een thermostaat met meer opties?

Dat is mij niet geheel duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb die Remeha in combinatie met een iSense thermostaat. Je kunt een aantal dingen instellen via de thermostaat, bv aanwarmsnelheid en maximale aanvoertemperatuur. Maar je kan ook alles op de ketel instellen. Er zit een LCD scherm op, werkt redelijk makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
olafmol schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:13:
Hier een Intergas xtreme 30 in gebruik sinds klein jaartje. Icm Nest gen 3 op opentherm. Aanrader, erg fijne en tweakbare ketel en draait mooi stil en efficiënt. Geen spijt van.
Hallo, ik heb ook een vraag over de Intergas Xtreme 30. Mijn installateur wil deze gebruiken als vervanging voor mijn oude Remeha Quinta 30s (een solo ketel met indirect gestookte warmwater boiler). De wens is een ketel met zeer lage onderwaarde bij 50/30 die met een externe boiler kan werken. De Remeha Calenta 25ds heeft geen goede onderwaarde. De Nefit 9000i scoort het allerbeste maar die is ook wel enorm veel duurder. De Intergas Xtreme 30 is een combi met redelijke onderwaarde en kan ook als solo-ketel worden ingezet met een boiler en externe driewegklep, net als de Quinta nu.

Ik twijfel daarover, voor mijn gevoel wordt Intergas opgehangen in nieuwbouw dus dat komt op mij over als goedkoop (dus duurkoop) maar ik kan mij vergissen. En het verkooppunt van geen driewegklep wordt in mijn opstelling toch weer teniet gedaan.

Jij noemt de Xtreme een tweakbare ketel maar hoe weet je dat? Hetgeen mij het meest doet twijfelen is namelijk dat ik op de hele website van Intergas echt geen enkele fatsoenlijke (installateurs)handleiding met enig detail kan vinden. Niets over de instellingen, mogelijkheden, zeer summier over de specificaties. Onderhoudsteller? Geen idee, alleen een algemene opmerking dat ieder jaar onderhoud nodig is. Ja zo kan ik het ook.

Alle andere merken hebben keurige documentatie maar Intergas niet, dat maakt mij schuw. Wat is hier de mening daarover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-05 07:13
derooij schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:44:
[...]

Hallo, ik heb ook een vraag over de Intergas Xtreme 30. Mijn installateur wil deze gebruiken als vervanging voor mijn oude Remeha Quinta 30s (een solo ketel met indirect gestookte warmwater boiler). De wens is een ketel met zeer lage onderwaarde bij 50/30 die met een externe boiler kan werken. De Remeha Calenta 25ds heeft geen goede onderwaarde. De Nefit 9000i scoort het allerbeste maar die is ook wel enorm veel duurder. De Intergas Xtreme 30 is een combi met redelijke onderwaarde en kan ook als solo-ketel worden ingezet met een boiler en externe driewegklep, net als de Quinta nu.

Ik twijfel daarover, voor mijn gevoel wordt Intergas opgehangen in nieuwbouw dus dat komt op mij over als goedkoop (dus duurkoop) maar ik kan mij vergissen. En het verkooppunt van geen driewegklep wordt in mijn opstelling toch weer teniet gedaan.

Jij noemt de Xtreme een tweakbare ketel maar hoe weet je dat? Hetgeen mij het meest doet twijfelen is namelijk dat ik op de hele website van Intergas echt geen enkele fatsoenlijke (installateurs)handleiding met enig detail kan vinden. Niets over de instellingen, mogelijkheden, zeer summier over de specificaties. Onderhoudsteller? Geen idee, alleen een algemene opmerking dat ieder jaar onderhoud nodig is. Ja zo kan ik het ook.

Alle andere merken hebben keurige documentatie maar Intergas niet, dat maakt mij schuw. Wat is hier de mening daarover?
Ook intergas heeft een uitgebreide installatie handleiding op hun site staan van de xtreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Dank je! Snap niet waarom ik die nou niet gevonden kreeg vandaag. Niet zo handig van me.

EDIT aanvulling: Ik heb het nu ook bekeken en neem mijn woorden terug over de Intergas, dat lijkt me uitstekend apparaat. (y)

Met een heel nette onderwaarde van 3.6kW dat is echt goed. Het blijft wel een beetje bijzonder om voor de boiler een losse driewegklep te monteren aan een ketel die juist zonder driewegklep is ontworpen, maar hij kan het dus wel met een boilersensor erbij. En dan scoort deze Xtreme in solo-opstelling veel beter dan de Intergas HRE solo ketel. Het enige dat ik nog mis is een teller van de brand-uren voor onderhoud maar je kunt niet alles hebben. Dus: prima ding, ondergetekende was te snel met typen.

[ Voor 78% gewijzigd door derooij op 20-07-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Wij willen onze ketel gaan vervangen en keken vanwege modulatie en hoog taprendement ook naar een Intergas Xtreme.
Echter, onze installateur raadt die af omdat er blijkbaar veel problemen zijn met de warmtewisselaar?
Is dat herkenbaar?

Mogelijk doelt hij op eenzelfde issue als hier beschreven wordt?

Waarom een Xtreme voor ons ideaal lijkt:
We gaan de woonkamer ( geen vloerverwarming) verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp, evenals de slaap/studeerkamers van de kinderen.
Daarmee verwarmen we vrijwel alleen nog de keuken en badkamer (beide wel vloerverwarming) met CV en verder bedient die de badkamer (in de keuken een quooker).
Ik verwacht (hoop) dus dat de ketel de meeste tijd maar weinig hoeft te doen en ik begrijp dat ver terug moduleren efficienter is dan pendelen.
Met 3 pubers in huis is bovendien een hoog taprendement best een voordeel :P

Overigens heb ik een Tado als thermostaat, maar dat moet geen probleem zijn dacht ik.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Mijne hangt er nog maar 9 maanden, maar lijkt niet te lekken.

Denk wel aan je rookgasafvoer, die mag niet van aluminium zijn bij deze ketel. (ivm alu oxide die in de bovenkant van de ketel kant komen). RVS of PP mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Wordt de rookgas afvoer niet standaard vernieuwd bij een nieuwe ketel?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Pagina: 1