TV voor PS5 in een kleine ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKnuts
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-05-2022
Ik zoek een?
Televisie
Prioriteit: Specificaties toegespitst op het gamen (zoals hoge refresh rate, lage input lag). Daarbij vind ik beweging belangrijker dan het hele 4K verhaal.
Kijkafstand zal zo'n 2,5 tot 3 meter zijn, dus maximaal 55 inch (volgens consumentenbond) maar kleiner mag ook.
Leuke bonus zou zijn dat er ook prima geluid uit komt, want dat zou schelen in de aanschaf van audioapparatuur.

Wat is je budget?
Maximaal 400-500 euro. Eventueel iets naar boven uit te schieten.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om...
Vooral op mijn PS5 mee te gamen. Daarnaast zal ik er ook af en toe wat Netflix op kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Geen hele duidelijke bevindingen. Ik heb gebaseerd op mijn specificaties de keuzehulp op de coolblue website bekeken en werd doodgegooid met opties.
Ik heb geen voorkeur voor merken e.d. als het maar goed werkt.

Edit:

Na nog wat rondgesnuffeld te hebben ben ik toch op monitoren uitgekomen. Iets goedkoper en in kleiner formaat makkelijker te vinden.

De Hannspree HL407UPB lijkt wel wat. Is dat een goede keuze?

[ Voor 10% gewijzigd door HKnuts op 26-05-2022 18:31 ]

Beste antwoord (via HKnuts op 26-05-2022 20:32)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een LCD-scherm laat altijd wat licht door bij zwart beeld. In het donker is dat goed zichtbaar. Bij IPS-panelen is dat meer dan bij VA-panelen, maar IPS-panelen hebben weer betere kijkhoeken.

VRR komt min of meer neer op dat het spel soepel blijft bewegen ook als het spel de 60Hz van de monitor niet haalt.

Er is genoeg keus in monitoren, je kunt zelf modellen vinden, maar ik zal je even op weg helpen. Stel ik wil minder stoorlicht, HDR en VRR. Ik ga in de pricewatch naar monitoren en kies bij paneeltype dan in ieder geval "VA". Bij dimming klik ik even de beste aan, miniled, en concludeer dat dat ver buiten budget is. Ook normale FALD is buiten bereik. Klik ik enkel lokale dimming aan (nog altijd beter dan helemaal geen dimming), dan vind ik wel een optie binnen het budget: De Gigabyte G32GC.

Dit betreft een echte gamingmonitor met een paneel dat tot 165Hz kan, VRR wordt ondersteund, dus met soepel bewegende beelden zit het wel snor. Hij kan HDR, doch het is wel HDR400, dat is de laagste klasse HDR. Dus geen HDR-wonder, maar een heel verschil met de Hannspree die je vond die helemaal geen HDR kan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voor het betreffende bedrag kun je een budgettelevisie kopen die geen specifieke functies voor spelcomputers heeft. Zaken als VRR en HDMI2.1 kun je doorgaans vergeten en het zit er ook wel in dat je een 60Hz-paneel zult moeten kopen. Inputlag zul je naar moeten zoeken, dat is niet iets waar fabrikanten in deze prijsklasse mee schermen. Uiteraard kun je op zo'n televisie prima een PS5 aansluiten en er een hoop plezier aan beleven, maar het is een kwestie van de juiste verwachtingen stellen.

Ik zou bij de Chinese merken gaan zoeken: Hisense en TCL. Die bieden in deze prijsklasse het meeste televisie voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKnuts
Na nog wat rondgesnuffeld te hebben ben ik toch op monitoren uitgekomen. Iets goedkoper en in kleiner formaat makkelijker te vinden.

De Hannspree HL407UPB lijkt wel wat. Is dat een goede keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Bij monitoren wordt een stuk meer op inputlag gelet, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Dit is een 60Hz IPS-paneel met randverlichting. Dus goede kijkhoeken, maar relatief veel stoorlicht in het donker. Kan geen VRR en ook geen HDR. Is dat waar je naar op zoek bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKnuts
dmantione schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:42:
Bij monitoren wordt een stuk meer op inputlag gelet, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Dit is een 60Hz IPS-paneel met randverlichting. Dus goede kijkhoeken, maar relatief veel stoorlicht in het donker. Kan geen VRR en ook geen HDR. Is dat waar je naar op zoek bent?
Het antwoord op jouw vraag hangt er een beetje vanaf wat voor meerprijs ik zou moeten betalen om die features wel te krijgen.

De meeste van deze termen zijn mij nieuw, gezien ik al 12 jaar met dezelfde monitor aan mijn PC speel. Dus ik heb even moeten googelen om ze uberhaupt te verstaan.
Qua prioriteit lijkt me dat HDR meer verschil zal maken op mijn ervaring dan VRR? Maar het klinkt beiden goed. Lijkt me de moeite waard...

Bedoel je met stoorlicht dat het de hele kamer in het licht zet? Kan dat ook niet dan? Ik zou graag zo min mogelijk stoorlicht hebben. Zit toch maar alleen in de ruimte en dat lijkt me prettiger voor mijn huisdier.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een LCD-scherm laat altijd wat licht door bij zwart beeld. In het donker is dat goed zichtbaar. Bij IPS-panelen is dat meer dan bij VA-panelen, maar IPS-panelen hebben weer betere kijkhoeken.

VRR komt min of meer neer op dat het spel soepel blijft bewegen ook als het spel de 60Hz van de monitor niet haalt.

Er is genoeg keus in monitoren, je kunt zelf modellen vinden, maar ik zal je even op weg helpen. Stel ik wil minder stoorlicht, HDR en VRR. Ik ga in de pricewatch naar monitoren en kies bij paneeltype dan in ieder geval "VA". Bij dimming klik ik even de beste aan, miniled, en concludeer dat dat ver buiten budget is. Ook normale FALD is buiten bereik. Klik ik enkel lokale dimming aan (nog altijd beter dan helemaal geen dimming), dan vind ik wel een optie binnen het budget: De Gigabyte G32GC.

Dit betreft een echte gamingmonitor met een paneel dat tot 165Hz kan, VRR wordt ondersteund, dus met soepel bewegende beelden zit het wel snor. Hij kan HDR, doch het is wel HDR400, dat is de laagste klasse HDR. Dus geen HDR-wonder, maar een heel verschil met de Hannspree die je vond die helemaal geen HDR kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKnuts
Hartelijk dank. Ik kan hiermee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:50
40” is altijd VA, dus de Hannspree HL407UPB ook.

VA = goed contrast en uniformiteit, matige kijkhoeken

IPS = goede kijkhoeken maar een matig contrast en uniformiteit (lees: backlight bleeding)

In de prijsklasse waarin jij aan het kijken bent zijn termen zoals HDR en local/ micro dimming puur marketing, en voegen dus niets toe. Ook zal er geen of matige VRR ondersteuning zijn.

De TCL 43BP615 is een prima tv om op te gamen. Heb je liever een bekend merk dan kun je naar de Samsung 43AU7199 kijken.

Voor ongeveer hetzelfde bedrag als de Samsung AU71 kun je de TCL 43C721 kopen, meerwaarde van deze TCL is dat het over een breed kleurengamma beschikt.

Alle genoemde modellen hebben een VA paneel.

Wil je toch liever VRR dan zul je naar een gaming monitor moeten kijken en inleveren op formaat. De Iiyama G-Master GB3461WQSU is dan een goede keus, heeft wel een IPS paneel maar dat is voor gamen minder relevant. Tenzij je voornamelijk games speelt die donkere scenes bevatten, dan kun je beter voor een VA paneel kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winterkind
  • Laatst online: 03-06-2022
Beste

Ik heb net een PS5 aangeschaft en ben praktisch naar hetzelfde op zoek als jij :)

Ben je al iets tegengekomen dat je kon bekoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2.5 tot 3 meter is maximaal 65", waarbij 55" echt geen probleem is.
Pagina: 1