Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe desktop t.b.v vervanging oude

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• twieker34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-10-2023
Hallo

na 10 jaren van trouwe dienst ben ik op zoek naar ee nieuwe desktop. Hieronder een eerste aanzet. Een ieder alvast bedankt om de moeite te nemen te lezen en te reageren. Top dat deze community er is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal het systeem gebruiken om te internetten, muziek te luisteren via Logitech Z625 en thuiswerken, dus ook Office tooling zoals Word/Excel etc.
Ik ga er niet mee gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief assemblage en verzenden vind ik 750 wel een mooi richtbedrag.
Ik zal zelf Windows aanschaffen en installeren, misschien via https://dpg-nop.dcpersgro...ursus-windows-10-training (betere tips zijn welkom).
Assemblage + Windows is gemiddeld bijna 200 euro. Hoop geld. Ik vraag me af als ik laat assembleren zonder Windows of ze dan wel of geen BIOS update doen. Maar goed, denk dat zo'n BIOS update niet al te ingewikkeld is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In 2020 heb ik een Samsung SSD 870 QVO 1 TB aangeschaft. Het moet mogelijk zijn deze eenvoudig over te zetten in het nieuwe systeem.

Mijn monitor is https://iiyama.com/nl_nl/products/prolite-xub2792qsu-b1/
Er loopt nu DisplayPort kabel van monitor naar PC (mini Display in PC naar Display in Monitor).

In mijn huidige systeem heb ik ook een LG GH24NSB0 DVD RW en een Eminent EM1059 - Kaartlezer. Ik ben niet heel handig in overzetten/inbouwen. De kaartlezer gebruik ik eigenlijk nooit meer, de DVD af en toe wel. Ik zie dat DVD RW niet zo duur is, dus misschien er gewoon een nieuwe bij doen. Wat is een geschikte?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast de 1TB die ik overzet vind ik het wel handig er een SSD bij te hebben voor puur het operating system.
Op mijn huidige moederbord zit Wifi, maar goed de desktop ligt al jaren aan een kabel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste eis is wel dat het systeem (behoorlijk) stil is omdat ik er vlakbij zit.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag een systeem rond de 750 euro waar ik weer heel lang plezier van kan hebben.

Wensenlijst

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 106,89€ 106,89
1MoederbordenGigabyte H410M S2H V3€ 64,95€ 64,95
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 49,90€ 49,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,99€ 24,99
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA266€ 63,51€ 63,51
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 59,83€ 59,83
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 86,90€ 86,90
Totaal€ 456,97

Alle reacties

• Tycor
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-03 12:16
Twieker, ik heb dus even een lijstje voor je gemaakt.
Ik heb alleen gekeken naar het minimum dat jij zou hoeven uitgeven met wat jij beschreven hebt in je post.

Vervanging gedaan aan jouw gekozen onderdelen, want:

Processor:
Is dezelfde, prima dingetje voor de prijs!

Moederbord:
Goedkoper dan de jouwe, maar performance is nagenoeg hetzelfde.

Zowel jouw gekozen processoren en moederborden kun je combineren met elkaar, dit heeft dezelfde socket (aansluiting processor op het moederbord namelijk:1200)

Behuizing:
De meestgoedkope behuizing gekozen waar jouw build in zou passen. Ik heb niet gekeken naar hoe mooi het ding is of hoe makkelijk in gebruik tijdens montage of materialen. Ik heb puur gekeken naar de prijs.

Werkgeheugen:
Waar jij 1 stick RAM van 16GB hebt gekozen, heb ik gekozen voor 2 sticks van 8GB. Mijn prijspunt zat ietsje lager.

Voeding:
Ik heb gekozen voor een voeding van hetzelfde vermogen en zelfde efficiëntie. Zowel jouw voeding als mijn gekozen voeding zijn niet-modulair. Niet-modulair houdt in dat alle kabels vastzitten aan de voeding en dat je deze niet even tijdelijk kunt losmaken tijdens montage in de behuizing etc.

Harde schijf:
Ik heb gewoon gekeken naar de goedkoopste SSD van 1 TB. Niks meer niks minder.

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 106,89€ 106,89
1MoederbordenASUS Prime H510M-E€ 59,90€ 59,90
1BehuizingenLC-Power 7006B€ 10,71€ 10,71
1Geheugen internG.Skill Value F4-2666C19D-16GNT€ 55,-€ 55,-
1VoedingenCooler Master MWE 450 Bronze - V2 230V€ 48,-€ 48,-
1Solid state drivesCrucial BX500 1TB€ 77,90€ 77,90
Totaal€ 358,40

Ik heb verder niet gekeken naar processorkoelingen want bij de processor die ik uitgekozen heb, zit er al 1 bij en die zou in principe geen luidruchtig toerental moeten maken.
Voor de rest heb ik een minimalistische aanpak aangehouden, alles wat je boven deze €326 (op datum van schrijven) zou willen uitgeven zijn persoonlijke keuzes van jou. Wellicht vind je een andere behuizing mooier, heb je liever 4 slots voor je ram in je moederbord (in die van mij zijn maar 2 slots aanwezig) en dat soort bijzaken.

Montage + windowsinstallatie voor 200 euro lijkt mij nogal duur. Ik weet even niet voor hoeveel Windows de winkel uitgaat maar de installatie opzich is vandaag de dag nog makkelijker dan een boodschappenlijst schrijven en een montage zelf doen is opzich best een leuk werkje en lang niet zo moeilijk als iedereen denkt.

Ik hoop je hierbij een beetje geholpen te hebben! :w

[ Voor 99% gewijzigd door Tycor op 26-05-2022 15:02 ]

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:14
Waarom een twee generaties oud platform pakken? (10th gen intel)

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 12:54

belgianmadcow

enthousiast

Hoi Twieker!

Ik heb de indruk dat je erg goed gepuzzeld hebt, eerlijk gezegd. Wat je hebt samengezet, gaat prima werken.

Maar je gaat niet voor het huidige platform van Intel, socket 1700? Bewuste keuze?
En heb je de BBG-Office-systeem gezien? Daar wil jij wel een grotere SSD in, kan natuurlijk, net als een kast nemen waar een DVD-lezer/schrijver in kan. Noteer dat het moederbord daarin je het BIOS laat updaten via USB. Dat is niet moeilijk. Het moederbord in jouw build heeft dat niet. Het is een eigenschap ("UEFI, Update zonder CPU (via USB)") waarop je kan filteren in de Pricewatch.

De 12100 geeft je toch zo'n 70% meer ruwe prestaties voor een prijs die niet zo veel hoger ligt (voor de hele build). Bron. Als jij graag veel jaren trouwe dienst hebt gaat die 70% toch relevant zijn voor een paar jaar extra.

Ik begrijp dat je wil laten assembleren? Zeker van? Videos als deze maken het echt wel glashelder en het is toch 100 € in je zak.

[ Voor 7% gewijzigd door belgianmadcow op 26-05-2022 12:21 ]

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Ik kom met volgende op de proppen:
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 99,-€ 99,-
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 98,66€ 98,66
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,90€ 58,90
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 94,11€ 94,11
Totaal€ 554,57

Vertrokken van het idee zelfbouw mogelijk te maken.
  • Hart van het systeem, 12100 + moederbord + RAM uit BBG mei.
  • Kast, een vrij ruime gekozen m.b.t. bouwgemak en een stille; dat vind je belangrijk. Er zit een 5.25 bay in voor je DVD-schrijver, achter de frontpanel die open kan. Je eigen DVD inbouwen betekent vooral je SATA-DATA-kabel hergebruiken, verder is dat aansluiten op de voeding en vastschroeven.
  • Een modulaire voeding - véél gemakkelijker dan niet-modulair, voor zelfbouw. Werd ook als alternatief aangeprezen in de BBG. aangepast naar de semi-modulaire suggestie van @Uszka hieronder
Je komt nog altijd op een prijs waarbij je assemblage inclusief binnen budget zou uitkomen, als je die route zou kiezen.

Qua Windows-tips, lees Goedkope Windows-10-keys vanaf 5 Euro - hoe kan dat & mag dat? eens. Upgraden naar 11 (als je dat al wil) kan gratis vanaf 10.

O, en @Tycor
Tycor schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:32:
Processor:
Gewoon goedkoper, verschil is praktisch nihil in performance.
Met die F-processor, dus zonder interne GPU, gaat er wel geen beeld zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door belgianmadcow op 26-05-2022 15:10 . Reden: voeding aangepast ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
belgianmadcow schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:06:

• Een modulaire voeding - véél gemakkelijker dan niet-modulair, voor zelfbouw. Werd ook als alternatief aangeprezen in de BBG.
[/list]
Alleen nu veel te duur want was €55 op het moment dat de BBG gemaakt werd. pricewatch: Corsair TX650M (2021) is flink goedkoper. Anders toch de Bitfenix Formula Gold. Goedkoop alternatief is pricewatch: Seasonic G12 GC-550

• Tycor
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-03 12:16
Met die F-processor, dus zonder interne GPU, gaat er wel geen beeld zijn ;)
Oeps, je hebt helemaal gelijk! Excuses, zal het even aanpassen in mijn post.
@twieker34 Ik zou dezelfde processor aanhouden die je zelf al uitgekozen had in dit geval.

• twieker34
Hi @belgianmadcow

ik heb niet echt gepuzzeld. Mijn eigen voorstel was de BBG desktop van januari. Leek me er goed uit zien.
Jij hebt systeem aangepast. Prima. Wat vragen:
- Heeft dat moederbord ook usb-c (omdat dat steeds meer in zwang komt)?
- Hoeveel USB-poorten krijg ik aan voorzijde en achterzijde met dit systeem?
- neem aan dat er ook LAN-aansluiting is?
- In mijn oude systeem heb ik nog een Radeon garfische kaart MSI R7850 2GD5/OC. Ga ik qua beeld inlveren bij jouw systeem (speel geen games) ?
- Kan ik in jouw voorstel, naast de Samsung 980 1TB, ook nog mijn huidige Samsung, zoals vermeld, inbouwen?
- Je zegt: "Maar je gaat niet voor het huidige platform van Intel, socket 1700? Bewuste keuze?" Nee, geen bewuste keuze, want ik heb er niet veel verstand van. Ik ga op jullie af
- Is een DVD inbouwen echt zo eenvoudig? Moet ik één kabel uit mijn oude PC halen en die hergebruiken in nieuwe?
- De Coolermaster krijgt in de reviews wel veel minpunten. Is er een vergelijkbare, betere kast?

Sorry voor de vele vragen, dank voor alle moeite.

@Tycor ook bedankt voor de uitgebreide reactie

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Een BBG is voorgepuzzeld, dus dan heb je dat toch goed bekeken :-)
Het is nog altijd prima om met de BBG van januari te gaan. Maar de 12e generatie Intel, Alder Lake, heeft toch echt wel een mooie stap gezet. Vandaar m'n voorstel. Als het slechts een verschil van enkele procentjes was, zou ik zeggen: boeit niet, het allernieuwste hebben. Maar het verschil is dus veel groter.
Heeft dat moederbord ook usb-c (omdat dat steeds meer in zwang komt)?
Ja, aan de achterzijde. Er bestaan ook moederborden met een aansluiting voor USB-C op de frontpanel, dan heb je ook een dergelijke kast nodig. Gaat je build minimum 50 € duurder maken.
Hoeveel USB-poorten krijg ik aan voorzijde en achterzijde met dit systeem?
Aan de voorzijde: zoveel als er op je kast zitten. 2 is dat, moederbord heeft er ook de gepaste interne aansluitingen voor. Die zijn USB 2.0.
Aan de achterzijde: dat zijn alle USB-uitgangen van het moederbord. Het zijn er 6: 2 USB 2.0, 3 USB 3.2 en 1 USB-C.
neem aan dat er ook LAN-aansluiting is?
Uiteraard. 2,5 Gbit snelheid zelfs, dat is dus toekomstbestendig.
In mijn oude systeem heb ik nog een Radeon garfische kaart MSI R7850 2GD5/OC. Ga ik qua beeld inlveren bij jouw systeem (speel geen games) ?
In de 12100 zit Intel UHD Graphics 730 geïntegreerd. Die twee liggen niet zo ver uit mekaar op deze snelle vergelijking - maar ze liggen in "slecht" gebied omdat ze geen van beide erg geschikt zijn voor gaming. Voor jouw gebruik gaan de geïntregreerde graphics prima ok zijn. Je gaat toch geen filmjes bewerken of zo hé?
Kan ik in jouw voorstel, naast de Samsung 980 1TB, ook nog mijn huidige Samsung, zoals vermeld, inbouwen?
Ja, gewoon aansluiten op voeding en SATA-data naar het moederbord. Plaats zat in de behuizing om de SSD te monteren.
Is een DVD inbouwen echt zo eenvoudig? Moet ik één kabel uit mijn oude PC halen en die hergebruiken in nieuwe?
DVD-kabels losmaken, SATA-DATA kabel (loopt naar je oude moederbord) losmaken aan de twee kanten, DVD losmaken (schroeven). Dan DVD in nieuwe behuizing schroeven (alle afmetingen zijn standaard, dus dat komt goed) en DATA en voedingskabel aansluiten.
De Coolermaster krijgt in de reviews wel veel minpunten. Is er een vergelijkbare, betere kast?
Moeilijke. Ik heb niet genoeg kijk op kasten met plaats voor DVD; dat is stilaan in onbruik aan het raken (maar ik begrijp dat je 't wil - bv voor foto-archief vind ik het wel steek houden). Ik zou de minpunten wel met een korreltje zout nemen, ttz: er wordt bv geklaagd over de filters - maar de case die jij koos, heeft géén filters ;-). Er wordt geklaagd over plaats, tja het is een micro-ATX-case en geen bakbeest. Er wordt geklaagd over geen USB-C op de front - maar dat is nog altijd vrij schaars, en vaak op duurdere cases. Mijn zoon heeft een case mét (de BeQuiet DX500) en gebruikt de aansluiting nooit..
Er zegt iemand dat je de case fans moet verwijderen voor je het mobo installeert. Dat is ongeveer altijd het juiste plan. Zelfde persoon zegt audio-kabeltjes niet mooi zwart. Super-detail, en merk je niks van als je de gesloten variant neemt.

[ Voor 68% gewijzigd door belgianmadcow op 26-05-2022 23:47 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
twieker34 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:27:
Hi @belgianmadcow

ik heb niet echt gepuzzeld. Mijn eigen voorstel was de BBG desktop van januari. Leek me er goed uit zien.
Jij hebt systeem aangepast. Prima. Wat vragen:
- Heeft dat moederbord ook usb-c (omdat dat steeds meer in zwang komt)?
- Hoeveel USB-poorten krijg ik aan voorzijde en achterzijde met dit systeem?
- neem aan dat er ook LAN-aansluiting is?
- In mijn oude systeem heb ik nog een Radeon garfische kaart MSI R7850 2GD5/OC. Ga ik qua beeld inlveren bij jouw systeem (speel geen games) ?
- Kan ik in jouw voorstel, naast de Samsung 980 1TB, ook nog mijn huidige Samsung, zoals vermeld, inbouwen?
- Je zegt: "Maar je gaat niet voor het huidige platform van Intel, socket 1700? Bewuste keuze?" Nee, geen bewuste keuze, want ik heb er niet veel verstand van. Ik ga op jullie af
- Is een DVD inbouwen echt zo eenvoudig? Moet ik één kabel uit mijn oude PC halen en die hergebruiken in nieuwe?
- De Coolermaster krijgt in de reviews wel veel minpunten. Is er een vergelijkbare, betere kast?

Sorry voor de vele vragen, dank voor alle moeite.

@Tycor ook bedankt voor de uitgebreide reactie
Kijk eens bij de specificaties in Pricewatch - als voorbeeld voor je vraag over USB poorten kijk je dan eerst naar wat de kast biedt (Cooler Master Silencio S400), onder de aansluitingen voorzijde vinden we
3.5mm, Microfoon, 2x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s)
En op het moederbord Gigabyte B660M DS3H DDR4
Aansluitingen (USB/FW) 6x USB 2.0, 5x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s), USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c
USB/TB intern 2x USB 2.0 header, USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) header
USB/TB extern 2x USB 2.0 type-A, 3x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-A, USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Hey Marty, waar staat de USB/FW voor? Het lijkt een soort optelsom van alle USB?

• martyw
belgianmadcow schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:54:
[...]

Hey Marty, waar staat de USB/FW voor? Het lijkt een soort optelsom van alle USB?
USB & Firewire, en TB is Thunderbolt

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 27-05-2022 00:03 ]

• twieker34
HI @belgianmadcow

bedankt voor je uitgebreide reactie. Kijk er het weekend naar (vandaag effe druk). Kom er op terug.

• twieker34
Hi @belgianmadcow

dus overzetten dvd speler en eigen SSD moet niet te moeilijk zijn.
DVD RW zijn niet zo duur en die van mij is natuurlijk al 10 jaar oud. Is er nog een aardige die ik er evt. bij kan pakken?

Toch nog even terugkomend op de kast.
Op reviews: 19 midrange-ATX-kasten - De beste behuizingen van 60 tot 120 euro zie ik 7 kasten die goed uit de beoordeling komen. Zit er daar niet één tussen die ik kan kiezen. Waar moet ik op letten bij het kiezen van een kast? Voor mij is het balangrijk dat ie stil is, dat ik een DVD en mijn huidige SSD kan bijbouwen en dat is het.

Of vinden jij en @martyw de Cooler Master Silencio S400 gewoon de goede keus?

groet
Ron

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Ik sluit me aan bij de Silencio S400 als het om stille, nette, kantoor achtige pc’s gaat. Hele goede ervaringen met de silencio lijn. Past ook een DVD drive in. Je moet alleen een mATX moederbord nemen voor de S400, maar dat is helemaal geen probleem. Veel budgetvriendelijke borden zijn mATX

Met de pricewatch: be quiet! Pure Base 600 Zwart is ook niets mis, alleen hij is een maatje groter

Behalve dat de S400 een voordeur heeft waardoor je de dvd drive niet ziet wanneer die dicht zit. Dat vind ik persoonlijk wel netjes staan

[ Voor 65% gewijzigd door youridv1 op 29-05-2022 13:42 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:14
Die Silencio S400 vind ik aan de dure kant. De kast in het systeem hieronder is quasi net zo stil, maar kost ongeveer de helft. Nadeel is dat er geen optische drive in past. Dat kan je oplossen door een externe drive te kopen, dat kan prima met het geld dat je bespaart op de behuizing.

Verder andere insteek op basis van een Ryzen 5 5600G. Kost iets meer dan de i3-12100, maar het moederbord kan dan weer goedkoper. Voordeel is ook dat de 5600G minder stroom verbruikt dan de i3-12100.

En alhoewel de Bitfenix niet modulair is, is hij wel stiller dan de Corsair TX650M.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 180,89€ 180,89
1MoederbordenGigabyte A520M DS3H€ 54,99€ 54,99
1BehuizingenAntec Dark Phantom 301M€ 49,45€ 49,45
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 64,90€ 64,90
Totaal€ 504,17

• youridv1
@LievenD Is dat zo? Ik zie aan de binnenzijde van die antec anders de standaard 50 euro affaire. Dun blikstaal zonder enig foam en een raampje aan de zijkant, wat isolatie ook niet ten goede komt.

• twieker34
Misschien moet ik toch maar gewoon voor die Silencio gaan @youridv1
Voor de rest lijkt het voorstel van @belgianmadcow mij best prima
Wat vind jij @youridv1 ?

• martyw
Je kunt voor niet zo heel veel meer €€€'s een paar cores meer in je CPU krijgen, dat helpt de levensduur van je PC wat te verlengen met de dingen die jij er mee doet
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 99,-€ 99,-
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 61,15€ 61,15
Totaal€ 572,99

• youridv1
Ik ben het eens met de lijsten van @belgianmadcow en @martyw met een silencio kast of een bequiet alternatief. Of als iemand anders nog een goed gereviewed stille behuizing met acceptabel uiterlijk en foam aan kan dragen. Dit zijn slechts mijn goto’s.

Of je voor een i3 of een i5 gaat, moet je zelf bepalen. Marty heeft gelijk een i5 is sneller en gaat langer mee om die reden, maar kost ook meer euro’s.
Goed, de i3 kan de gewenste taken ook nu en nog een hele lange tijd goed aan.

Gezien je eis voor stilte zou ik er wel die pure rock slim 2 uit je topicstart bij doen. We kunnen wel een stille kast uitzoeken, maar geen enkele kast kan de meegeleverde intel stock koeler voldoende dempen voor iemand die specifiek om stil vraagt.

Assemblage kun je ook zelf doen trouwens, evenals de bios update. Bespaart weer geld, waar je die i5 van aan kunt schaffen.

Voor windows kun je ook een grijze key aanschaffen voor drie tientjes. Dat raad ik de mensen voor wie ik computers assembleer meestal aan. Het kost een fractie van de prijs, het is een echte licentie dus geen gezeur en microsoft heeft toch al publiek toegegeven dat het ze geen reet interesseert wat consumenten doen qua licenties, als bedrijven maar blijven betalen

[ Voor 17% gewijzigd door youridv1 op 30-05-2022 10:08 ]

• LievenD
youridv1 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:26:
@LievenD Is dat zo? Ik zie aan de binnenzijde van die antec anders de standaard 50 euro affaire. Dun blikstaal zonder enig foam en een raampje aan de zijkant, wat isolatie ook niet ten goede komt.
Ja, dat is zo, zoek ze maar eens beiden op hardware.info en neem de resultaten van de geluidstest 2018. Zoals je hieronder kunt zien ontlopen ze elkaar niet veel.

Het bovenste resultaat is dat van de Silencio S400, het onderste dat van de Antec DP 301M.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHbR-BpVV_vQSJn_OB2lnalTu_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o0Q1AysV2pJujM4Ufk0O4GHS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pipWZnl_GOMB9EiWn05ZH0WC8Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jiz2mt5InQX8G80V1pm2OEPe.png?f=fotoalbum_large

• youridv1
Fair enough. Het was ook een oprechte vraag.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@twieker34 Als je toch zo weinig met je pc gaat doen, en het moet minimalistisch en stil zijn, kijk dan ook eens naar een Intel NUC. 11x11cm, plak je eenvoudig achter je beeldscherm. Je ziet en hoort hem niet.

pricewatch: Intel NUC 11 Pro Kit NUC11TNHi5
Alleen geheugen inprikken en klaar. Je SSD kan je overzetten, en je kan er een NVMe SSD bijzetten voor bijv. je OS.

En als het toch iets groter moet, is de Asrock Deskmini ook erg leuk en klein.
pricewatch: ASRock DeskMini H470 Series

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• LievenD
@Microkid Voor die NUC betaal je wel ruim € 100 extra, zie hieronder. En die is ook behoorlijk trager dan bijvoorbeeld een Ryzen 5 5600G.

1BarebonesIntel NUC 11 Pro Kit NUC11TNHi5€ 477,56€ 477,56
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 65,51€ 65,51
Totaal€ 637,18

Die Deskmini vind ik wel een goed idee, maar dan wel de AMD-variant voor in totaal € 500, gezien die 1) goedkoper is en 2) de 12de generatie Intel niet in de Deskmini past. Dan krijg je zoiets:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 180,89€ 180,89
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 158,99€ 158,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 65,51€ 65,51
Totaal€ 499,50

• twieker34
Het lijstje van @belgianmadcow lijkt mij eigenlijk wel prima. I5 is duurder en de pc hoeft niet een leven lang mee te gaan.
@martyw noemt ook andere onderdelen, vind de afweging wat te kiezen dan weer moeilijk.
Zou mooi zijn als PC stil is, hoeft niet superstil. Toch handig om die Pure Rock Slim 2 er bij te plaatsen @youridv1 ? Wat bedoel je trouwens met grijze key? Is dit er één: https://dpg-nop.dcpersgro...ursus-windows-10-training ?

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Ik vind het idee van die Deskmini ook wel steekhouden voor dit gebruik.
Vroeg me af of dat een beetje stil is, wel.
Zie een paar positieve reviews bij die X300, iemand heeft er een pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4 op gezet voor de stilte.

We zijn wel de vraag van de TS naar inbouw DVD-speler opzij aan het zetten dan..

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hoe vaak gebruik je nu nog een DVD speler? Ik heb gewoon een USB DVD speler. Voor die paar keer per jaar is dat voldoende.
Zelf heb ik een Deskmini A300 met die Noctua fan, werkt prima en is lekker stil. Maar een NUC is nog net wat stiller ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• youridv1
Wat ik bedoel is gewoon googlen op een windows licentie. Als ze 30 euro zijn, zijn ze grijs. Geen cursussen.

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Microkid schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 05:52:
Hoe vaak gebruik je nu nog een DVD speler? Ik heb gewoon een USB DVD speler. Voor die paar keer per jaar is dat voldoende.
Ja de optie USB-DVD dacht ik ook aan. Iets als pricewatch: Transcend Extra Slim Portable DVD Writer

Nu, wat betreft hoe vaak je dat nog gebruikt: naarmate ik (en vooral, m'n pa) ouder word, merk ik toch vaker dat nu alles digitaal is, het opslaan van dingen als foto en video erg belangrijk worden. Het zijn vaak erg dierbare herinneringen.

Dus dan moet je gaan nadenken over backup. En optische media zijn daar net zomin als iets anders een perfect antwoord op, maar je hebt het wel zelf in de hand, het gaat niet plots stuk, en het kost je geen (wat mij betreft hatelijke) maandelijkse bijdrage.

Dus mijn pa, met een enorm archief (jaarlijks 10 GB aan film erbij, bv), heeft dat op de icloud staan en op DVDs. Hij zou een DVD-speler ook missen. Van de icloud heeft hij zich al afgevraagd wie daar toegang toe kan hebben als hij er niet meer is.

• twieker34
Zo'n USB DVD is ook wel wat @belgianmadcow en @Microkid
Ik gebruik DVD inderdaad niet meer zo vaak.
Betekent dat dat er dan meer mogelijkheden zijn dan alleen de Silencio kast?

Ben nog een beetje huiverig voor zo'n Deskmini, heeft ook te maken met onbekendheid.

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Als je afstapt van DVD inbouwen, zijn er heel veel meer kasten mogelijk.
Bijvoorbeeld de pricewatch: Antec Dark Phantom 301M die @youridv1 al aandroeg, ook als stil gereviewed. De verlichting kan je uitzetten, als je dat niet wil. Omdat ze niet te duur is, kan er ook mooi n goeie CPU-koeler bij, die uit je topicstart dus.

Wil je graag een oerdegelijke, strakke en stille kast, kan je naar de pricewatch: Fractal Design Define Mini C kijken. Stil, kwaliteit, maar aan de prijs. Een kast is wel vaak iets wat lang meegaat - geen enkele reden waarom je volgende PC er niet ook in kan.

Die deskmini, daar word je wel geacht zelf SSD, CPU en CPU-koeler in te doen. Ik heb geen ervaring hoe moeilijk dat is.

• youridv1
hoho, die antec werd aangedragen door iemand anders. ik was er slechts benieuwd maar. ik vind die kast foeilelijk dus ik zou hem zelf nooit overwegen.

die define mini c is wel een leuke optie.

[ Voor 79% gewijzigd door youridv1 op 02-06-2022 10:36 ]

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

youridv1 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:33:
hoho, die antec werd aangedragen door iemand anders. ik was er slechts benieuwd maar. ik vind die kast foeilelijk dus ik zou hem zelf nooit overwegen.

die define mini c is wel een leuke optie.
Ho ja dat was @LievenD excuus! Mijn ding ook niet, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik zou default voor een solide kast die niet te gek veel kost als de pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart gaan. Wel ATX-formaat, dus niet nodig gezien de mobo's in overweging.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Asrock Deskmini is een perfect klein, zuinig en stil apparaat indien gecombineerd met pricewatch: Noctua NH-L9I chromax.black

Houd er alleen wel rekening mee dat de X300 geen S3 sleep state ondersteunt (oftewel geen slaapstand), en maar twee normale USB-poorten heeft aan de achterzijde. Het is dan wel uit te breiden met twee extra USB-poorten, een 3.5 uitgang op de achterkant en WiFi.

Als je toch niet gaat gamen of zwaar gaat videobewerken o.i.d., dan zou ik persoonlijk een NUC of een Deskmini neerzetten. Scheelt belachelijk veel ruimte, is zuinig en erg stil.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• twieker34
Pfff, moeilijk. Ik moet het allemaal even laten bezinken. Wel top, al dat meedenken, maar kom toch steeds weer terug bij voorstel van @belgianmadcow van 26 mei.
Zie ook niet echt een externe DVD met goeie reviews. Dus moet weer terug naar de Silencio vermoed ik om daar eigen dvd brander en SSD bij te zetten.
Peins, peins, peins.

• twieker34
Hi @belgianmadcow en @youridv1 n amijn vakantie ga ik dit nog eens bekijken en misschien nog even bij jullie checken of de keus van 26 mei nog steeds valide is.
Alvast bedankt

• twieker34
Hi @belgianmadcow en @youridv1 en anderen die hebben geholpen deze topic

Ik heb deze thread nog eens gelezen en denk dat ik deze configuratie ga aanschaffen (waarschijnlijk bij Azerty)

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 145,35€ 145,35
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 115,88€ 115,88
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 89,90€ 89,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,15€ 24,15
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,82€ 52,82
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 96,04€ 96,04
Totaal€ 589,04

Naast de Samsung 980 1 TB zal ik hier mijn eigen harde schijf in overzetten en mijn dvd speler.
Misschien kan ik er nog wel een derde schijf bijplaatsen (heb er 2 in oude kast).
In oude kast heb ik ook og kaartlezer, als die niet over kan zij het zo.

Windows ga ik even kijken waar ik het beste een licentie kan aanschaffen.
Ik laat de assemblage maar even door de winkel doen, ben er niet handig in :(

Zouden jullie nog wat wijzigen aan bovenstaande, of nog steeds een goede keuze?

groet
Ron

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:46

Thomg

Aww yiss

Pure rock slim 2 is een vrij beroerde koeler, veel beter ->
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5

Voeding is overpriced @ Azerty.
Platinum voor minder:
https://azerty.nl/product...50-voeding-intern/3979954
Gold (kwaliteit is wel lager):
https://azerty.nl/product...r-11-400w-voeding/3685950

En een vriendelijke reminder dat je moederbord niet geschikt is voor high-end intel chips. De VRM is inadequaat. Als je niet van plan bent verder up te graden dan iets als een 13400 (of helemaal niet) is er niet veel aan de hand.

• twieker34
ok @Thomg

ik vervang de koeler door die van jou.
Azerty is inderdaad duur zie ik. Ik laat de voeding er op staan. Ik ga wel even kijken welke winkel alle onderdelen heeft tezamen voor de beste prijs (kan dat makkelijk op tweakers??).

Ik ga niet upgraden. Moet een pc zijn waar ik weer een aantal jaren mee vooruit kan.

• martyw
twieker34 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:32:
ok @Thomg

ik vervang de koeler door die van jou.
Azerty is inderdaad duur zie ik. Ik laat de voeding er op staan. Ik ga wel even kijken welke winkel alle onderdelen heeft tezamen voor de beste prijs (kan dat makkelijk op tweakers??).

Ik ga niet upgraden. Moet een pc zijn waar ik weer een aantal jaren mee vooruit kan.
Deze be quiet slim past niet op een socket 1700, mocht je winkel de Gelid niet hebben neem dan de Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Hoi Twieker34,

eens met de tips van @martyw rond processorkoeler. Gelijk welke luchtkoeler van rond/onder de 50 € die op socket 1700 past, is goed, het is niet dat je gebruik bijzonder veeleisend is. De meegeleverde koelers van Intel zijn blijkbaar ook wat beter dan vroeger, maar je vindt stilte van groot belang dus ik zou die toch maar vervangen.

Als je wil kijken welke winkels het geheel kunnen leveren tegen welke prijs, dan kan dat vertrekkend van je wenslijst op tweakers. Daar staat een knop onder "bestelkosten berekenen". Dan kan je aangeven (bv.) "1 winkel maximaal" en dan zie je de opties.

Nog een woordje over de voedingen: de prijzen durven fel schommelen, en verschillen tussen winkels. @Uszka somde hier goeie alternatieven op, zodat je winkelkeuze niet van de voeding hoeft af te hangen.

Tenslotte: als je het gaat laten samenbouwen, zijn er niet zo veel opties qua winkels (hier - de kleine winkel om de hoek zit niet op tweakers - is vaak wel wat duurder maar je support is dan dichtbij).
Ik zou er dan ook zeker bij aangeven dat je een DVD gaat inbouwen, zodat ze daar wat rekening mee kunnen houden bij de bekabeling. Gepruts vermijden :)

veel succes & plezier! d:)b

• twieker34
Hi @belgianmadcow en @youridv1

Corsair TX650M (2021) is niet meer leverbaar bij SiComputers.nl
Wat zou een goede vervanger zijn?

groet
Ron

PS Zoek ook nog een cardreader voor SD kaartjes die ik gewoon in usb kan inpluggen

• youridv1
hem bij megekko kopen

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Kijkend naar de tips van @Uszka eerder is op dit moment zo te zien enkel de uitvoering: Seasonic G12 GC-550 leverbaar, ook bij SiC.
Is niet modulair, maar wel goeie zeer behoorlijke kwaliteit. Edit: nog eens gekeken en de TX650 is er bij Megekko idd.

Geheugenkaartlezers hiero: https://tweakers.net/geheugenkaartlezers/vergelijken/
Wel kijken dat hij op je behuizing past qua aansluiting (USB-type) en dat hij de door jou gewenste kaartjes kan lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door belgianmadcow op 31-01-2023 21:09 . Reden: TX650 ]

• martyw
De be quiet! Pure Power 11 550W FM is een prima alternatief en wel te koop bij je voorkeursleverancier. Helaas zijn Voedingen duur geworden de afgelopen maanden.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
twieker34 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:34:
PS Zoek ook nog een cardreader voor SD kaartjes die ik gewoon in usb kan inpluggen
De Silencio S400 behuizing komt met een ingebouwde SD card reader

Wat wordt nu de configuratie? De 12100 is niet meer interessant. Pak liever een 13e generatie CPU.

• twieker34
Dit was de wenslijst @Djarune . En ik wil graag alles bij SIcomputers kopen omdat die m ook assembleren.
Zoals @martyw zegt zou ik in plaats van de Corsair TX650 de be quiet Pure Power kunnen nemen.
Ik begrijp nu dat ik geen aparte card reader nodig heb??
Mijn huidige twee harde schijven en een DVD drive zou ik in dit syteem over kunnen zetten, zegt men

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 133,15€ 133,15
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 110,35€ 110,35
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 39,86€ 39,86
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 79,-€ 79,-
Totaal€ 562,06

• Djarune
Naast de voeding aanpassing:

Ssd naar uitvoering: WD Blue SN570 1TB (30 euro goedkoper)

CPU naar snellere uitvoering: Intel Core i3-13100 Boxed (20 euro duurder)

Moederbord naar nieuwere uitvoering: Gigabyte B760M DS3H AX DDR4 met bluetooth / wifi. (30 euro duurder)

• twieker34
Dan zou dit het dus worden @Djarune :

1ProcessorsIntel Core i3-13100 Boxed€ 158,99€ 158,99
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H AX DDR4€ 145,95€ 145,95
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 39,99€ 39,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 550W FM€ 81,29€ 81,29
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,89€ 59,89
Totaal€ 605,91

• twieker34
Goedemorgen @Djarune

SIcomputers zie dat er, naast de WD BLue SSD, nog plek is voor mijn eigen twee SSD's alsmede mijn DVD drive. Klopt dat?

• Djarune
twieker34 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:50:
Goedemorgen @Djarune

SIcomputers zie dat er, naast de WD BLue SSD, nog plek is voor mijn eigen twee SSD's alsmede mijn DVD drive. Klopt dat?
Dat klopt. Zie uitvoering: Cooler Master Silencio S400

Onder bays en aansluitingen:
Interne bays: 4x 2.5” (ssd’s)
Externe bays: 5.25” (dvd drive)

• twieker34
Ah mooi. Dank je wel @Djarune

• twieker34
@Djarune , @martyw

PC ontvangen.

Ik zou drie eigen schijven en een dvd-speler kunnen overzetten, zei men.
Ik heb hier niet zoveel kennis van. Zie wel dat deze PC er anders uitziet dan de mijne.

Ik vraag me af waar en hoe ik mijn drie schijven moet toevoegen?
Waar hang ik ze in brackets en hoe sluit ik ze aan?
Ligt de bijgeleverde schijf daar bij dat gele omcirkelde?
Waarvoor dient die PUSH button (rood omcirkeld)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EMw0L7cVfgoJ7MgNn-kbNJYbFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W00OamuWCHtyphslpqilr2iJ.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn dvd speler moet ik bovenin aansluiten. Maar hoe precies, en waar sluit ik m aan op moederbord?
En moet ik dat rood omcirkelde op de voorkant er gewoon uitdrukken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiDKX0TKxVsznLeT3hC4tX7rbeY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nQYp3zsGWSw86DcdVpSSaDhe.jpg?f=user_large

Sorry voor de vragen

Alvast dank
Ron

• martyw
Voor de schijven zit er een lose kooi bij, die plaats je voor de voeding. Zie bv de manual - https://coolermaster.egnyte.com/dl/gjkzmbAvu5. Daat zie je ook hoe je de DVD speler erin schuift. Kijk ook naar
.

Je DVD ROM gaat volgens deze video,
, kijk ook hier in de manual https://download.gigabyte...7f8dd4e1de0051392873fcd4d

• twieker34
ok @martyw dank je wel

volgens mij is die losse kooi voor HDD schijven. Ik heb drie SSD's

Ik zie m hier rond minuut 3:33 gewoon die SSD's op de bodem leggen

YouTube: Cooler Master Silencio S400 - Minimalist mATX Case

Die zal ik dan met een SATA kabel aanmoederbord moeten hangen. Kun je op mijn foto aangeven waar ik die SATA's dan in moederbord plug?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-11 18:06
https://download.gigabyte...7f8dd4e1de0051392873fcd4d

je zal zelf ook moeten zoeken op pagina 4 staat wat de SATA poorten zijn
Het staat gewoon in de manual

• twieker34
Hi @martyw , @freaky35

Er zouden 4 SATA poorten zijn volgens manual. Ik zie er maar twee, alleen 5 en 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BaAhM0Vp2DGt3wz1WvhZJ87agk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKTeAZcybdZLef87ni8jsRWL.jpg?f=fotoalbum_large

Sluit je een HDD of SDD alleen aan op moederbord of ook op voeding? Want ik zie nog maar twee kabeltjes uit de voeding komen. De derde is bezet door de koeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSqmoo3t9t1FVBmCsDdq8KbEJqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5verQiZ7BTScEVRZeCrwE04b.jpg?f=user_large

Op welke ingang sluit ik trouwens mijn DVD speler aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/557XC0_itYHW7YPxmvV1-_vCTSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gvm5P9ib2YxLPYG7UuS9tyXI.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor de hulp

• freaky35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpD18c1aHLFYJwdyf5p1JSb6pY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/deFdSPAeE9RKrbXjNxrQB2QT.jpg?f=user_large

Die ik omringd heb,dat zijn ook sata poorten.

• twieker34
Ok @freaky35 , moet ik daar de dop van af slopen ?
Weet je ook antwoord op de 2 andere vragen?
freaky35 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:12:
[Afbeelding]

Die ik omringd heb,dat zijn ook sata poorten.

• freaky35
Is geen dop dat is de aansluiting zelf maar,je moet de stekker vanaf de rechterzijkant daarin drukt,kijk wel goed dat je de stekker er op de goede manier indrukt,dat kan maar op 1 manier.

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 19-02-2023 15:47 ]

Pagina: 1