Automatisch sluitende woonkamerdeur geschikt voor kat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 05:34
Ik stoor mij 's winters altijd aan de woonkamerdeur die vaak open staat. De deur moet altijd openstaan voor mijn kat (kattenbak in een andere ruimte). De warmte van de woonkamer verdwijnt via deze opening naar de hal en een hogere etage. De warmte willen we graag zoveel mogelijk in de woonkamer houden.

Binnenkort willen we een nieuwe woonkamerdeur kopen van grotendeels glas. Graag zou ik een deur willen die mijn kat open kan doen, en vanzelf weer dicht gaat. Heeft iemand een goed idee hoe ik dit kan oplossen (zonder de kat buiten de woonkamer te sluiten of de kattenbak in de woonkamer te zetten). Daarnaast willen we geen kattenluikje in een woonkamerdeur.

Ik dacht zelf aan een klapdeur die beide kanten op kan zwaaien. Maar verder dan dit idee en of het uitvoerbaar is kom ik niet. Daarnaast moet het systeem heel licht zijn voor de kat, dus niet te stevig terugklappen.

Hopelijk hebben jullie een goed idee waar ik mee uit de voeten kan!

[ Voor 8% gewijzigd door VySio op 26-05-2022 11:14 . Reden: Grammatica en wensenlijstje aangepast ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met een deur DIE, niet een deur DAT;)

Maar je maakt het jezelf gewoon heel moeilijk. Plaats een katteluikje in de deur, probleem opgelost.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Een glazen deur krijgt een kat nevernooit niet open. Zo sterk zijn die beesten helemaal niet. Gewoon wat The Eagle zegt, kattenluikje erin. Of je kattenbak verplaatsen. Of de kat niet in de woonkamer laten.

Niet zo moeilijk doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
The Eagle schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:05:
Met een deur DIE, niet een deur DAT;)
Ik moest er speciaal voor Googlen, je hebt gelijk! Aangepast.

Daarnaast is een kattenluikje een oplossing, maar voor ons puur esthetisch geen optie. Ik heb mijn bericht aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
Die deur zal gewoon te zwaar zijn om open te duwen. Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
mdj84nl schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:18:
Een glazen deur krijgt een kat nevernooit niet open. Zo sterk zijn die beesten helemaal niet. Gewoon wat The Eagle zegt, kattenluikje erin. Of je kattenbak verplaatsen. Of de kat niet in de woonkamer laten.

Niet zo moeilijk doen :)
De kat krijgt een openslaande buitendeur met een groot stuk veiligheidsglas wel open. Alleen deze klapt niet dicht waardoor het niet te zwaar moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hmmmlastig. Een klapdeur is wel een goed idee maar daar zal het kozijn voor aangepast moeten worden.
Kattenluik op een binnendeur is wel heel lelijk.

Oh een klapdeurtje in een hoek van de nieuwe deur?

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
Wij hebben voor de hond (en katten)zoiets:

https://www.amazon.co.uk/...gid=pla-450759521164&th=1

Dit is een flexibele flap. Misschien zoiets zelf maken in je nieuwe deur?
Misschien met echt glas en scharniertjes ofzo.. ?

-edit-

In de buitendeur heb ik het dan over :)
Overdag hebben de katten gewoon pech, en komen ze niet in de woonkamer :)
Als we niet thuiszijn mogen ze sowieso niet in de keuken / woonkamer, ook de hond niet.

[ Voor 215% gewijzigd door mdj84nl op 26-05-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
Sorry, volgens mij ben ik megaonduidelijk.

Als je een normale volledig glazen deur hebt, en daar een stukje uit zaagt / snijdt en daar met scharnieren een flap van maakt, ben je toch klaar?

Geen idee of dat technisch een beetje haalbaar is, maar zoiets is het mooist volgens mij :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier kattenluikje door de muur naast de deur geplaatst, ideaal. Heeft me in een paar jaar tijd honderden euro’s aan gas bespaard (of ergernis om een kat weer te moeten bedienen in/uit/in/uit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:31
Wij hebben zo’n ding: https://www.eco-logisch.n...n-Deurdranger---veer-2144

Verder een kleine deurstopper, zodat de deur op een kiertje staat en de kat zich erdoorheen kan wringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
... dan moet de kat wel slim genoeg zijn om een deur te kopen.
Van de twee katten die wij hebben snapt er een totaal niet hoe je een deur open maakt en de andere banjert er zo doorheen. Glazen deur klinkt erg zwaar, maar wellicht valt het mee als je zeer soepele scharnieren hebt(en een niet te fragiele kat).

[ Voor 67% gewijzigd door LED-Maniak op 26-05-2022 11:40 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Probleem had ik ook, ik heb zo'n deurveer geplaatst:

https://www.deurbeslag.nl...erpen-staal-verzinkt.html

Niet exact deze, je zal even moeten kijken welke geschikt is voor jou deur. De deur valt niet helemaal in het slot, maar klapt wel iedere keer netjes dicht en de kat kan hem haar pootjes open trekken. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
Bedankt voor de antwoorden! Ik zal eens zo'n deurveer kopen en snachts een deurstopper ervoor zetten.

De andere ideeën zijn voor ons niet de oplossing, maar bedankt voor de input!

Mocht er nog iemand zijn met een volledig afsluitend systeem dan blijft input welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wij hebben een stalen/glazen taatsdeur. Die krijgt onze kat never nooit in beweging. En hij is best sterk (Noorse boskat).

Wij hebben een luikje van Tom's gates. Duur, maar wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

kan je niet bewust de deur een tikje schreef hangen zodat deze automatisch zachtjes dichtvalt? Zonder mechaniek erin kan de deur dan open zonder de klink omlaag te doen,door enkel duwen.

Vrees alleen dat glas te zwaar zal zijn.

Alternatief: kattenluik in de muur ipv in de deur?

[ Voor 21% gewijzigd door bombadil op 27-05-2022 08:48 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:31
Ben ik enige die dacht "goh, installeer ergens achter een kast /tv een rioolbuis je (zo'n afvoer van toilet) met een kattenluik. Dan zie je hem niet en kat leert het vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:40
Misschien is dit ook nog een idee, mits je de ruimte hebt.

Wij hebben de kattenbak in de woonkamer staan, maar hier hebben we een ombouw voor gemaakt met een deurtje. Behalve als je je neus naar binnen steekt, ruik je echt helemaal niks ervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9dGzJ4x8gUdLZExuJiJBasm3VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2xnzv0wKYzvKb6KEnNhrhwa.jpg?f=fotoalbum_large

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:18

Rzaan

Altijd zoekende

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:29:
Wij hebben een luikje van Tom's gates. Duur, maar wel goed.
Zijn die luikjes niet een beetje belachelijk duur voor wat je ervoor krijgt?
Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 23:59
VySio schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:19:
[...]

Ik moest er speciaal voor Googlen, je hebt gelijk! Aangepast.

Daarnaast is een kattenluikje een oplossing, maar voor ons puur esthetisch geen optie. Ik heb mijn bericht aangepast.
Tom's gates zijn esthetisch wel acceptabel lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:09
VySio schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:04:
Mocht er nog iemand zijn met een volledig afsluitend systeem dan blijft input welkom.
Een schuifdeur?

Er zijn in ziekenhuizen ook draaideuren die open gaan als je op een knop drukt, dus misschien bestaan er ook zulke systemen op beweging of laser zoals bij een schuifdeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:18

Rzaan

Altijd zoekende

President schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:12:
[...]

Een schuifdeur?

Er zijn in ziekenhuizen ook draaideuren die open gaan als je op een knop drukt, dus misschien bestaan er ook zulke systemen op beweging of laser zoals bij een schuifdeur?
Je hebt zo'n systeem ook voor gewone deuren.

https://www.hbopeners.nl/...e/deuropener/#description

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93dd38a3-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/d4e168ed701d671f286f6fa06b8c7ebdc5e1408f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:09
Deuropener geschikt voor naar binnen- en buitendraaiende draaideuren

Dan zou je er dus één aan de voorkant en één aan de achterkant moeten hebben, of kijken of dat systeem aanpasbaar is (of zelfs te koop is) dat die van beiden kanten werkt.

Ik kan mij zomaar voorstellen dat dergelijke systemen voor bepaalde mensen met fysieke beperkingen wenselijk zijn?

Of zelfs op basis van een elektronische tag in een halsband ipv puur beweging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Rzaan schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:02:
[...]

Zijn die luikjes niet een beetje belachelijk duur voor wat je ervoor krijgt?
Of mis ik iets?
Ze zijn best duur ja. Maar beter dan zo'n plastic unit van PetSafe o.i.d. :P
De afwerking is wel super, maar goed, luxe product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 15:52
Hier ook gewoon simpele deurveer vd gamma met een deurstoppertje om hem op een kiertje te houden. Alle 3 onze katten hebben het tot nu toe prima geleerd, 1tje kan het zelfs echt met veel swag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdj84nl
WeetIkHetNou schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:13:
Hier ook gewoon simpele deurveer vd gamma met een deurstoppertje om hem op een kiertje te houden. Alle 3 onze katten hebben het tot nu toe prima geleerd, 1tje kan het zelfs echt met veel swag.
Als je kat geen deur kan openen die al op een kiertje staat, verdient hij het ook niet om er doorheen te mogen :P
Pagina: 1