Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:51
De situatie
Ik gebruik nu een vrij complexe excel sheet met meerdere tabbladen voor mijn werk. Ik overweeg hier een web tool van te maken, zodat deze ook voor andere personen beschikbaar wordt. Nu ben ik geen programmeur, maar wel nieuwsgierig aangelegd. Ik heb overigens wel wat ervaring met scripts.

Mijn vraag
Als ik google naar conversie van excel naar webtool, dan krijg ik resultaten van onder meer "Caspio". Zij beloven een eenvoudige conversie van excel naar een webtool. Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben?

Is dit sowieso een haalbaar traject om zelf te doen? Of heb ik hiervoor professionele programmeurs nodig? Wat is hiervoor een logische taal?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 en microsoft excel. Misschien aanvullende software nodig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ZatarraNL schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:54:
...
Als ik google naar conversie van excel naar webtool, dan krijg ik resultaten van onder meer "Caspio". Zij beloven een eenvoudige conversie van excel naar een webtool. Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben?...
Denk het niet. Maar wat let je om zelf ervaringen op te doen? Download a trial

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze volg ik even want ik loop met exact zo'n idee rond.

Een paar jaar geleden hier ontzettend goed geholpen met een stuk VBA-code. Deze werkt uitstekend. Helaas worden bij ons nog wel eens gekoppelde Word-documenten gewijzigd waardoor ik bij 40 mensen voor een update moet zorgen. Dat is geen doen...

Online werkt een stuk makkelijker: invullen op knopje drukken en je ingevulde documenten downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Grote kans dat als je die Excel naar je Google Drive upload, zij hem succesvol kunnen converteren naar hun eigen formaat, en hij online bewerkbaar wordt, ook door meerdere personen tegelijkertijd.
Maar anders kan dat sowieso met Office365.

[ Voor 9% gewijzigd door frickY op 26-05-2022 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Online bewerkbaar is heel iets anders dan bepaalde processen kunnen draaien die in je excel verwerkt zijn. Online wat cijfertjes in een werkblad zetten lukt prima. Op een knop klikken om een macro te laten draaien kan vaak niet met online bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
sypie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:27:
Online bewerkbaar is heel iets anders dan bepaalde processen kunnen draaien die in je excel verwerkt zijn. Online wat cijfertjes in een werkblad zetten lukt prima. Op een knop klikken om een macro te laten draaien kan vaak niet met online bewerken.
Ondanks de complexiteit van de huidige sheet, gebruik ik momenteel geen macro's. Dus het gaat inderdaad vooral om het plaatsen van cijfertjes in een werkblad. En daar zitten een hele hoop formules achter, en resulteert in diverse getallen en grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 18:56
Dan is de weg van minste weerstand toch meest waarschijnlijk het hosten van de sheet in Google Drive, en vervolgens met Google Calc online bewerken. Of dezelfde benadering vanuit de MS hoek: Uploaden in een gedeelde OneDrive folder, kan 'ie zowel met Excel Online als de normale Excel applicatie bewerkt worden; door meerdere personen tegelijk. Dit laatste is zeker een aanrader als je toch al een Office 365 abo hebt lopen - dan kost 't namelijk niets extra.

Echter dan wel met de aanname dat er geen macro's in lopen, en er verder ook geen externe processen met het bestand werken.

Als dat niet gaat dan zou je toch kunnen kijken naar maatwerk laten programmeren, met een kleine scope als deze is dit in praktisch elke taal haalbaar. Of zoeken naar een commercieel product dat (nagenoeg) hetzelfde doet als je huisgemaakte Excel oplossing. Dikke kans dat er wel íets bestaat, anders heb je een gat in de markt gevonden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
ShitHappens schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:10:
Dan is de weg van minste weerstand toch meest waarschijnlijk het hosten van de sheet in Google Drive, en vervolgens met Google Calc online bewerken. Of dezelfde benadering vanuit de MS hoek: Uploaden in een gedeelde OneDrive folder, kan 'ie zowel met Excel Online als de normale Excel applicatie bewerkt worden; door meerdere personen tegelijk. Dit laatste is zeker een aanrader als je toch al een Office 365 abo hebt lopen - dan kost 't namelijk niets extra.

Echter dan wel met de aanname dat er geen macro's in lopen, en er verder ook geen externe processen met het bestand werken.

Als dat niet gaat dan zou je toch kunnen kijken naar maatwerk laten programmeren, met een kleine scope als deze is dit in praktisch elke taal haalbaar. Of zoeken naar een commercieel product dat (nagenoeg) hetzelfde doet als je huisgemaakte Excel oplossing. Dikke kans dat er wel íets bestaat, anders heb je een gat in de markt gevonden :p
Mooi. Een gat in de markt dus.
Maar alle gekheid op een stokje, het is wel een overweging om deze tool in de toekomst in licentie uit te geven. Ik denk dat ik het toch professioneel moet proberen uit te werken, en het niet zelf moet willen proberen. Want een online excelsheet is niet helemaal wat we beogen.

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 14:31
MS heeft in Office 365 ook Power Apps. Daarmee kun je "low code" een simpele app maken. Volgens mij met vrij goede integratie met de andere online office tools.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:58

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ja kan dit excel bestand toch gewoon in one drive zetten zakelijk.En de velden die niet aangepast mogen worden beveiligen met een wachtwoord. Dan kan je er met zijn allen in werken. Of denk ik te simpel?

Verdwijder dit maar. Ik was te snel.

[ Voor 8% gewijzigd door TheDudez op 26-05-2022 20:50 ]

Usenet handleidingen

Pagina: 1