Ontwerpadvies warmtepomp icm hout CV kachel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik_1
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-05-2022
Ik ben aan het kijken hoe ik mijn warmtevoorziening op een duurzamere manier in kan richten.
Hiervoor heb ik het aangehechte ontwerp gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tQRdYpicRSOVvEthIc4Fk8LzwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCQ0ymR2X1ujOWPQ8jyUcb9p.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen
- Is dit een logische / juiste opbouw?
- Wat doet de warmtepomp als de retour temperatuur hoger is dan de aanvoer temperatuur? (foutmelding / pomp sti?)
- Dit vraagt om een regeling op maat. Hoe kan deze het best worden gemaakt? Voorkeur voor het sturen van de kleppen via een geautomatiseerd systeem. Let op veiligheid!

- Hoe groot moet het buffervat zijn?

- Hoe kan ik het beste het vermogen van de warmtepomp berekenen?

- is het nog verstandig te gaan werken met een apart boilervat?

- Uitgangspunt bij deze opzet is een lucht-water warmtepomp. Is een brine warmtepomp nog een slimmere keuze?

Beste antwoord (via Rik_1 op 29-05-2022 22:13)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Een houtkachel die naast waterzijdig ook richting de ruimte flink vermogen afgeeft lijkt me qua regeling een ramp icm een warmtepomp en vloerverwarming. Op het moment dat de kachel aangestoken wordt is de vloer bij de kachel namelijk al warm. Zodra de kachel aan gaat wil je mogelijk die groepen dicht sturen omdat het anders nog veel warmer wordt rond die kachel. En 7 kW richting de ruimte is natuurlijk ook al best veel. Zodra de kachel uit gaat is de vloer bij de kachel koud, die zou je dan eigenlijk als eerste weer op moeten warmen, al zal het rondom de kachel op dat moment toch al heel warm zijn.

Het gemakkelijkst is natuurlijk helemaal geen houtkachel. Maar ik neem aan dat ik je daar niet meer vanaf kan praten.

Is zowel de warmtepomp als de houtkachel het buffervat laten stoken niet logischer? Zodra de houtkachel er bij komt wordt het buffervat warmer dan de gevraagde temperatuur en gaat de warmtepomp uit. Die begint dan weer zodra de buffer te koud wordt.

Doordat je aanvoertemperatuur zo varieert kom je er denk ik niet onderuit om met een vloerverwarming verdeler met pomp te werken.
Dat en de CV buffer zorgt voor een hogere benodigde aanvoertemperatuur (lagere efficientie)
Lastig, misschien kiezen voor minstens 4 uur, 9.5 kW en delta T van 40 graden?

Q = c * m * ΔT [Joule]
4 uur * 9.5 kW * 3600 = 4.2 kJ/kgK * m * 40 K
m = 814 kg water.
Ja tenzij je werkt met een hygiene spiraal in de CV buffer. Maar dat werkt niet als de CV buffer onder de 50 graden is. En ik neem aan dat je die niet ook de hele zomer op 50 graden wilt houden. Sowieso weinig efficient om vanwege het tapwater je CV buffer dan op 50 graden te moeten houden met de warmtepomp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-07 05:48
Rik_1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:47:

- Hoe kan ik het beste het vermogen van de warmtepomp berekenen?
Door te berekenen hoeveel energie je huis verliest, (warmteverliesberekening)

Met zulke opstellingen heb ik geen ervaring maar let er goed op dat er een beveiliging in zit die er voor zorgt dat er niet opeens te warm water uit je buffervat door je vloer heen loopt.

-

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Een houtkachel die naast waterzijdig ook richting de ruimte flink vermogen afgeeft lijkt me qua regeling een ramp icm een warmtepomp en vloerverwarming. Op het moment dat de kachel aangestoken wordt is de vloer bij de kachel namelijk al warm. Zodra de kachel aan gaat wil je mogelijk die groepen dicht sturen omdat het anders nog veel warmer wordt rond die kachel. En 7 kW richting de ruimte is natuurlijk ook al best veel. Zodra de kachel uit gaat is de vloer bij de kachel koud, die zou je dan eigenlijk als eerste weer op moeten warmen, al zal het rondom de kachel op dat moment toch al heel warm zijn.

Het gemakkelijkst is natuurlijk helemaal geen houtkachel. Maar ik neem aan dat ik je daar niet meer vanaf kan praten.

Is zowel de warmtepomp als de houtkachel het buffervat laten stoken niet logischer? Zodra de houtkachel er bij komt wordt het buffervat warmer dan de gevraagde temperatuur en gaat de warmtepomp uit. Die begint dan weer zodra de buffer te koud wordt.

Doordat je aanvoertemperatuur zo varieert kom je er denk ik niet onderuit om met een vloerverwarming verdeler met pomp te werken.
Dat en de CV buffer zorgt voor een hogere benodigde aanvoertemperatuur (lagere efficientie)
Lastig, misschien kiezen voor minstens 4 uur, 9.5 kW en delta T van 40 graden?

Q = c * m * ΔT [Joule]
4 uur * 9.5 kW * 3600 = 4.2 kJ/kgK * m * 40 K
m = 814 kg water.
Ja tenzij je werkt met een hygiene spiraal in de CV buffer. Maar dat werkt niet als de CV buffer onder de 50 graden is. En ik neem aan dat je die niet ook de hele zomer op 50 graden wilt houden. Sowieso weinig efficient om vanwege het tapwater je CV buffer dan op 50 graden te moeten houden met de warmtepomp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik_1
@busscherski
Dank voor je reactie!

De houtkachel is wel een grote wens ja (en is zelfs al besteld). Nominaal geeft deze 7,3kW af aan het CV water en 2.2kW aan de ruimte, dus de verhouding is vrij goed denk ik. In ieder geval veel meer aan het water.

Als ik zowel de warmtepomp als de hout cv standaard via het vat laat lopen, dan duurt het toch heel lang voordat het systeem is opgewarmd? Ik heb het opwarmen van het vat met de warmtepomp nu als optie opgenomen. Kan me voorstellen dat het overdag opwarmen van het vat en het s nachts ontladen nog gunstig kan zijn.

Beide vloervewarmingsverdelers hebben een pomp.

Ik snap je redenatie voor het tapwater --> beter appart!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Als ik zowel de warmtepomp als de hout cv standaard via het vat laat lopen, dan duurt het toch heel lang voordat het systeem is opgewarmd?
Ja dat duurt even, maar dat doe je typisch 1x per stookseizoen. En je warmtepomp hoeft de buffer die ene keer per jaar bijvoorbeeld slechts van 20 naar 35 graden te brengen. Met bijvoorbeeld 7 kW thermisch duurt dat 2 uur.
Kan me voorstellen dat het overdag opwarmen van het vat en het s nachts ontladen nog gunstig kan zijn.
Als je erg veel verschil hebt in stroomkosten tussen dag en nacht wellicht. Al kun je zelfs in een 800 liter buffer 'slechts' 14 kWh thermisch opslaan bij een delta T van 15 graden. En in de winter heb je overdag waarschijnlijk zelden voldoende PV opbrengst om dat voor elkaar te krijgen. (uiteraard behalve als je PV systeem in staat is meer dan 5x je jaarverbruik op te wekken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik_1
Mijn idee van overdag opwekken voor s nachts heeft meer met de buitentemperatuur te maken.
De COP zal overdag (bijv 10 gr) veel hoger zijn dan 's nachts met vorst. En inderdaad zullen de zonnepanelen dan ook stroom opwekken. Ik heb wel wat over, maar niet 5x mijn jaarverbruik.

Ik zou bang zijn dat ik vaker dan 1x per stookseizoen mijn vat op zou warmen. Vaak heb je een periode koud, dan weer wat warmer, dan weer kouder.
Wat zie jij als voordeel om alles via het vat te laten lopen? Ik zou het natuurlijk zo kunnen ontwerpen dat ik omschakel naar de situatie 'via het vat' zodra het echt kouder begint te worden (met schakelbare driewegkleppen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Mijn idee van overdag opwekken voor s nachts heeft meer met de buitentemperatuur te maken.
Zelfs in een groot 800 liter vat kun je niet genoeg energie kwijt om de warmtepomp snachts uit te zetten als het buiten vriest. (tenzij het een passief huis is dat niet groot is).
Bij het opwarmen van de buffer heb je een hogere aanvoertemperatuur nodig, dus lagere COP. Daarmee ben je alle winst vanwege verwarmen terwijl het buiten warmer is alweer kwijt.
Dan zou je misschien beter met een kleine nachtverlaging kunnen werken. Op die manier werkt je hele huis en inrichting mee als warmtebuffer (al snel 100 tot 300 ton). Om 12:00 de warmtepomp iets harder laten werken en tegen 22:00 een beetje minder hard laten werken. Voordeel is dat je daarvoor niet zo`n hoge aanvoertemperatuur nodig hebt.
Wat zie jij als voordeel om alles via het vat te laten lopen?
Dan heb je aan de afgiftekant 1 regeling met 1 bron, het vat. Relatief simpel.
De warmtepomp verwarmte de CV buffer bijvoorbeeld op basis van de buitentemperatuur. Relatief simpel.
De houtkachel is niet echt geregeld maar in ruil daarvoor maak je een regeling dat als de buffer boven een bepaalde temperatuur komt, je afgiftesysteem warmte begint te onttrekken uit de CV buffer. Op die manier wordt het vat nooit te warm.

Verder heb je helemaal geen afsluiters oid nodig. Alleen wat terugslagklepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37
@Rik_1 Kun je aangeven waar je uitendelijk op uit bent gekomen schema-technisch en implementatie technisch?

[ Voor 4% gewijzigd door soepah op 22-01-2024 12:53 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07 14:32
Ik ben ook wel benieuwd wat de TS in de tussentijd heeft gedaan. Vooral hoe het met de minimale(?) afgifte zit en hoe Rik het met de SWW heeft gedaan. Dat loopt nu door dezelfde buffer? Geen koude douche op tijden dat er geen kachel aan staat?

Zelf heb ik gefantaseerd over een pelletkachel op cv/SWW vat om een warmtepomp te ondersteunen en als backup. Het wordt al snel complex, of je kan het al snel complex maken. Tevens hoor ik wat verhalen dat er ook een flinke minimale CV afgifte moet zijn. Vandaar dat het voor mij geen reële optie is. Wel een mooie tweakers optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37
@Kanoet hier toevallig deze week geweest; ze hebben er wel verstand van:
https://www.123-kaminofen..._schema_hygieneboiler.pdf
Verkoper geeft aan dat de basis is:
1. zorgen dat je weet wat het warmteverlies van de woning is.
2. zorgen dat je weet wat de afgiftecapaciteit van je verwarming is
3. stoken wanneer het nodig is en de kachel afstemmen op 1 & 2. (je stookt immers niet in de zomer en bij warm weer)

Hij geeft aan dat ze hiervoor met een ruime boiler (400+ liter) met goede regeling nooit problemen hebben.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Pagina: 1